„Minden rendben”
„Megoldásokkal jöjjön, ne a problémájával”: ha ezt az utasítást kapjuk, nagy lesz rajtunk a nyomás, hogy megfeleljünk főnökünknek, és azt feleljük, minden rendben van, még akkor is, ha az irányítás kicsúszott a kezünkből, vagy egyáltalán nem tudjuk, mi a teendő. A megállapítás, miszerint minden rendben, sok esetben csak hárítás, általánosítás, és arra szolgál, hogy megnyugtassa a főnököt: alkalmazottja kézben tartja a dolgokat. Az igazán rátermett, érdeklődő és alkalmazottait jól ismerő vezető - aki nem éri be féligazságokkal - úgysem elégszik meg ennyivel, ezért nem szerencsés, ha semmitmondó válasszal próbáljuk elütni a dolgot. Ha valamivel nem boldogulsz, inkább ismerd be és kérj segítséget! Sokkal kínosabb, ha később derül ki, hogy bár azt állítottad, haladsz, mégsem boldogulsz a rád bízott feladattal.
„Örülnék neki, szuper lenne”
© sxc.hu |
A munka - a legtöbbeknek - nem szórakozás, ennek ellenére gyakran még akkor is mosolygunk, ha nem fűlik a fogunk hozzá, bosszúsak vagyunk, elegünk van kollégánkból, vagy éppen máshol kalandoznak a gondolataink. Ha úgy érzed, valami nem tetszik, valamitől vagy valakitől szabadulni akarsz, ne bólogass abban a reményben, hogy az illető majd csak abbahagyja és leszáll rólad. Ha mondanivalója, javaslata vagy amit éppen tesz, ellenedre van, mondd meg neki - persze udvariasan, de őszintén.
„Később visszahívlak”
Ugye mindenki számára ismerős a helyzet: egy kolléga tekintet nélkül arra, hogy esetleg elfoglaltak vagyunk, éppen nem érünk rá, csak mondja a magáét, és nekünk esélyünk sincs, hogy félbeszakítsuk. Ilyenkor elhangzik a jól bevált „majd visszahívlak” frázis, hogy aztán többet ne keressük az illetőt. Nem jó taktika, ha valakit azzal szerelsz le, hogy zavar, nincs idő rá, vagy untat, ám az sem vet jó fényt rád, ha megígéred, hogy visszahívod, aztán nem jelentkezel, sőt, igyekszel elkerülni az illetőt. A kitartóbbak úgyis újra jelentkeznek, ám mások elkönyvelhetnek megbízhatatlan, ígéretét be nem tartó kollégának. Hogy ezt elkerüld, soha ne ígérd senkinek, hogy visszahívod, ha tudod, hogy erre valószínűleg nem kerül sor. Inkább mondd azt, hogy éppen nincs időd, nem érsz rá beszélgetni. Ha kollégád kellően kifinomult - és mondandója megér neki még egy próbálkozást -, később újra kapcsolatba fog lépni veled.
„Nagy volt a forgalom, dugóba kerültem”
Gyakori, ám meglehetősen elcsépelt mentség arra hivatkozni, hogy dugó miatt késtél el. Sokan ugyanis akkor is ezzel jönnek, ha egyszerűen elaludtak, vagy el kellett intézniük néhány személyes dolgot munka előtt és ezért késve érnek be az irodába. Ahhoz, hogy a „dugóba kerültem” frázis hihető legyen, kizárólag akkor használd, ha tényleg az akadozó forgalom miatt késtél el - minden más esetben őszintén mondd el főnöködnek az okot. Így továbbra is élvezheted bizalmát, és nem fog link alkalmazottnak elkönyvelni, aki fantáziátlan is, mert még rendes mentséget sem tud kitalálni.
„Nem tehetek róla, nem az én hibám”
Ha valamit elszúrtál, vagy nem úgy alakultak a dolgaid, ahogy eltervezted: magadra haragítottál egy ügyfelet, elrontottál egy szerződést vagy egyszerűen csak hibáztál, ismerd be, ne próbáld azzal elintézni a dolgot, hogy hárítasz, esetleg megkísérled másra kenni a dolgot. Kínos beismerni, hogy hibáztunk, ám a füllentés még kellemetlenebb, ráadásul, ha ilyen átlátszó magyarázattal állsz elő, főnököd egyből kiszúrja, hogy valamit el akarsz hallgatni. Az őszinteség kifizetődő.