szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Alkotmánybírósághoz fordult az ombudsman, mert a két évtizede megalkotott sztrájktörvény elavult, súlyos hiányosságai vannak, és ez hátrányosan érinti a munkaadók és munkavállalók közti konfliktusokban közvetlenül nem érintett állampolgárok széles körét.

Az 1989-es sztrájktörvény létrejötte óta jelentősen megváltozott a helyzet. Magyarország időközben "a szocializmusból a posztmodernbe és az Európai Unióba lépett át". Már nem egyetlen nagy szakszervezet képviseli a munkavállalók érdekeit, és nem elegendő, ha arra a kérdésre, hogy ki indíthat sztrájkot, a szabályozás pusztán azt a választ adja, hogy a "dolgozók". A bírói gyakorlat pedig pusztán annyit állapított meg, hogy egynél többen indíthatnak sztrájkot - mondta Szabó Máté  budapesti sajtótájékoztatóján csütörtökön.

Annyiból is alapvetően változott a helyzet, hogy a jogalkotó két évtizede még nem láthatta előre az olyan helyzeteket, amikor nem közvetlenül munkaadók és munkavállalók között van a konfliktus, hanem egy másik szakszervezet iránti szolidaritásból indít sztrájkot egy érdekvédelmi szervezet, vagy például mikor egy ágazatban négy nagy szakszervezet megegyezésre hajlana, de az ötödik nem - fejtette ki a szakember.

A jelenlegi törvényben nem egyértelmű az sem, hogy mit jelent az elégséges szolgáltatás biztosítása. Tisztázni kell, mikor lehet sztrájkot indítani, mert az állampolgárok szempontjából jogbizonytalanságot okoz az a helyzet, ha például nem tudják, hogy milyen tömegközlekedési eszközzel juthatnak el munkahelyükre, iskolájukba vagy akár az orvoshoz. A kárviselés szabályai sem nevezhetők polgárbarátnak, például a közlekedési sztrájk miatt fel nem használható jegyek, bérletek tekintetében - magyarázta az ombudsman.

Szabó Máté elmondta: a törvény módosításával, pontosításával kapcsolatos felvetéseire az érintett tárcák rendre azzal válaszoltak, hogy a jelenlegi szabályozás alapvetően megfelelő, és egyébként is hiányoznak a sztrájktörvény módosításának politikai feltételei, hiszen kétharmados jogszabályról van szó. Ezért döntött úgy, hogy az Alkotmánybírósághoz fordul.

Az ombudsman szerint "csak a hazai sztrájkjogi szabályozás teljes felülvizsgálatával előzhető meg a radikális, kezelhetetlen sztrájkformák megjelenése és terjedése, valamint az a kaotikus állapot, amit az állampolgárok a sztrájkok idején rendszerint tapasztalnak".

Szabó Máté kifogásolja, hogy a jelenlegi törvény koncepciójában "még mindig azt a modellt tükrözi, amelyben a valamennyi munkavállalót képviselő egyetlen ágazati szakszervezet és az állami nagyvállalat tárgyalt egymással. Bírálható annak gyakorlata, ahogyan a közszolgáltatók teljesítik a tájékoztatási kötelezettségüket, vagy éppen a munkáltatók és munkavállalók megegyezési készségének hiánya a még elégséges szolgáltatásról". Továbbá álláspontja szerint "sérti a jogbiztonság követelményét az egyeztető tárgyalások lefolytatására irányadó, továbbá a 'még elégséges szolgáltatás'  teljesítését garantáló, a feleket megállapodásra motiváló rendelkezések hiánya".

Arra az újságírói felvetésre, hogy mikor várható változás, Szabó Máté annyit mondott: a vissza-vissza térő nagy közszolgálati sztrájkok bizonyára rádöbbentik a polgárokat, s ezen keresztül előbb vagy utóbb, de a politikusokat is, hogy valamit tenné kéne, hiszen "választások is lesznek". Az ombudsman kitért arra is, hogy a rendvédelmi szerveknél a magyar szabályozás egyértelműen tilalmazza a sztrájkot, holott a nemzetközi gyakorlatban, más országok jogában vannak fokozatok, s egyáltalán nem feltétlenül teljes e vonatkozásban a tilalom.

Az ebben az ágazatban dolgozók munkavállalói jogai amúgy is meglehetősen korlátozottak, nem biztos, hogy a sztrájkjog területén is indokolt, hogy teljes tilalmat kelljen elszenvedniük - jegyezte meg az ombudsman. Szabó Máté szerint meghatározott feltételek mellett a rendvédelmi dolgozóknak is biztosítani kellene a sztrájkjogot, ezen a téren átmeneteket, fokozatokat lehet és célszerű kialakítani. Ezért az ombudsman felkérte a parlamentet a törvény módosításának megfontolására.

Hatsávossá bővül az M1-es autópálya Budapest és Győr között

Hatsávossá bővül az M1-es autópálya Budapest és Győr között

„A magyar kultúrát kivéreztetni, karanténba rakni sajnos lehet, de elnyomni nem”

„A magyar kultúrát kivéreztetni, karanténba rakni sajnos lehet, de elnyomni nem”

1000 kilót is elvisz, 10 órán át a levegőben marad: sikerült a kínai szuperdrón tesztje

1000 kilót is elvisz, 10 órán át a levegőben marad: sikerült a kínai szuperdrón tesztje

Példa nélküli visszaesés: már második éve zsugorodik a magyar ipar

Példa nélküli visszaesés: már második éve zsugorodik a magyar ipar