szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Elmélet plusz gyakorlat, na meg egy kis csapatjáték, ez a siker titka – állítják az UniTech online mérnökverseny nyertesei, a HIJ Crew tagjai: Haász Ákos, Iványi Tamás és Jenei András. Ugye milyen egyszerű?

Valójában egyáltalán nem volt könnyű menet: a Jobline által is támogatott verseny azoknak a mérnökhallgatóknak szólt, akik nem riadnak meg a változatos feladatoktól és szeretnek versenyezni. Az első etap négy fordulójában néhány nagyobb lélegzetvételű esettanulmányt és 10-10 kvízkérdést kellett online megoldani, felhasználva az évek alatt megszerzett tudást és a mérnöki gondolkodásmódot. „Valamennyien ötödik féléves közlekedésmérnök-hallgatók vagyunk a BME-n. Egy évvel korábban még nem sikerült volna az élen végezni, vagyis igenis fontos az elméleti tudás. Korábban is dolgoztunk már együtt, például a Bme Formula Racing Team csapatában és tervezési feladatokban. Most ismét meg akartuk magunkat mérettetni. A feladatok testhezállóak voltak. Felismertük az esélyt, mindent beleadtunk, az eredmény pedig már ismert” – meséli Jenei András, aki szerint ők hárman kifejezetten jók együtt egy csapatban.

Hány éves a kapitány?

© Jobline
„Ez a verseny arról szólt, amit nem tudunk” – veszi át a szót egy meghökkentő fordulattal Haász Ákos. A kiírók a feladatokkal azt akarták megmutatni, hogy milyen kihívások várnak a jövő mérnökeire leendő munkahelyeiken. Persze valamennyi csapat tagja otthon volt a témában, de ez még nem garancia a sikerre. A kérdések változatosak és nehezek voltak, a következő például az egyszerűbbek közé sorolható: „Mekkora egy olyan öt járműszerelvényből álló járműkötelék megengedett legnagyobb össztömege, mely farönköket szállít Svédországból Dánián, Németországon és Ausztrián keresztül Magyarországra?” (Azért pont ezt idéztem, mert ezt még éppen megértem - a szerk.) Ákos szerint azon (is) múlott a siker, hogy meg tudták találni azokat a foltbetömő információkat, amelyek kiegészítették az egyetemen megszerzett elméleti tudást.
 
A mérnökhallgató szerint nem szégyen kérdezni, sőt e nélkül nem jutottak volna tovább a 85 induló közül az első helyen a döntőbe. „A plusz információk felkutatásához többek között a Gépjárművek, a Közlekedésautomatikai és a Közlekedésgazdasági tanszék nyújtotta számunkra a legtöbb segítséget, de nem féltünk odamenni idősebb hallgatótársainkhoz vagy a doktoranduszokhoz sem” – meséli Tamás, és egyúttal örömmel újságolja azt is, hogy „kivétel nélkül minden tanár megtesz mindent a hallgatók segítéséért, ha ilyen jellegű, az egyetemi kötelességeken túlmutató feladatokat vállalnak tanítványaik.” 

A három versenyző kiegészítette egymást – van, akinek inkább az elméleti információszerzés az erőssége, és van, aki a rendszer egészét látja át pillanatokon belül. „Szerencsére a csapatunknak nem ez volt az első megmérettetés. A döntő hetében is éjszakákba nyúlóan dolgoztunk együtt egy tervezési feladaton; teljes mértékben ismerjük egymás „szakterületeit” és nagyon gyorsan fel tudjuk osztani a munkát, vagy éppen át tudjuk venni egymástól, át tudjuk csoportosítani, ha azt előnyösebbnek találjuk. A mi csapatunk a barátságunk alapján jött létre, az, hogy jól kiegészítjük egymást, csak a véletlen műve. Amikor nincsen éppen közös feladat, akkor is sok időt töltünk együtt, akár az egyetemi padokban, akár egy szórakozóhelyen. Ez azt hiszem, egy óriási előny a különböző cégeknél projektekhez kényszeresen kialakított csoportokkal szemben” – osztja meg Tamás a jó csapatmunka egyik titkát.

Ne ütközz!

Sokszor éri vád az egyetemeket, hogy túlságosan is az elméletre koncentrálnak. A versenyen ezért olyan feladatokat is meg kellett oldani, amelyeknél az eredménylista alapja az elért profit volt. A papírrepülő-építés során a csapatok „pénzért” vehettek ollót, tollat, és amire még szükségük volt, mint ahogy pénzben számolták el a ráfordított munkaidőt is. A kész repülőkért a szakmai zsűri 300 forintot fizetett. Villámgyorsan ki lehetett számolni, hogy mekkora profittal dolgoztak a teamek. Mindez már az élő döntőben történt, ahová az elődöntő tíz legjobb csapatát invitálták. A nyertesek szerint itt „mindenre” szükség volt a győzelemhez: a meglepetés feladatokra nem lehetett felkészülni, de a magas szintű elméleti háttér, a mérnöki gondolkodás, a már említett begyakorolt összjáték éppúgy nyomott a latban, mint a leleményes improvizáció és a logika. 

Az Unitech verseny egyik legizgalmasabb feladata egy tízperces prezentáció elkészítése volt egy automatikus járműkötelék-kezelő rendszerről. A ma még futurisztikusan hangzó elképzelés lényege, hogy az úton találkozó, együtt haladó járművek automatikusan együtt mozgó kötelékeket alkothassanak, így növelve az utak kapacitását és csökkentve az utazás költségeit. Ehhez a már meglévő, használható technológiákat (sávkövető automatika, ACC, GPRS, WiFi, stb) kell összefogni, és ezekkel együtt már megoldható a teljesen önműködő, szabályozott követés. A prezentációban ki kellett térni a hardver-egységek moduláris felépítésére, valamint a rendszer üzleti modelljére is, gazdasági, társadalmi vonatkozásaira. A fiatal mérnökpalánták a Bsc, majd a mester, Msc diploma kézbevétele után is szeretnének a járműiparban dolgozni, még akkor is, ha Magyarországon ennek meglehetősen korlátozottak az esélyei, hiszen egy kezünkön megszámlálható azon cégek száma, amelyek itthon ilyesmivel foglalkoznak.
Veszélyes kártevő jelenhet meg Magyarországon

Veszélyes kártevő jelenhet meg Magyarországon

Lázár János szokatlan műfajban tett közzé utasításokat

Lázár János szokatlan műfajban tett közzé utasításokat

Lakhatási válság: a kormánynak a Fidesz-fővárosért kellene aggódnia Budapest helyett

Lakhatási válság: a kormánynak a Fidesz-fővárosért kellene aggódnia Budapest helyett

Méregdrága portéka ez az alig használt régi Fiat Panda 4x4

Méregdrága portéka ez az alig használt régi Fiat Panda 4x4