Miért gyengébbek a lányok matekból?
Előfordulhat, hogy a tananyaggal együtt a matematikától való félelmet is magukba szívják tanítónőiktől a kisiskolás lányok - állítja egy amerikai tanulmány.
Bár egyre csökkenő mértékben, de még mindig elmaradnak a nők teljesítményei a matematika egyes területein az Egyesült Államokban. Egy elsős és másodikos diákokat vizsgáló kutatás most arra az eredményre jutott, hogy a jelenség magyarázatának része lehet, hogy a tanítónők, akik bizonytalanok saját matektudásukkal kapcsolatban, ezt a félelmet is átadják az általuk tanított kislányoknak.
A kisiskolások általában azonos nemű felnőtteket tekintenek példaképnek, és egy olyan tanítónő, aki szorong saját matematikatudása miatt, azt a sztereotípiát erősítheti, miszerint a fiúk jobbak a matekban, mint a lányok - magyarázza Sian L. Beilock, a Chicagói Egyetem pszichológia tanszékének docense. Beilock és kollégái 52 fiút és 65 lányt vizsgáltak, akiket összesen 17 különböző tanár tanított. A Egyesült Államokban az alsós osztályokban tanítók 90 százaléka nő, a kutatásban ez az arány 100 százalék volt.
Mint az amerikai tudományos akadémia lapjának (PNAS) keddi számában megjelent tanulmányból kiderül, az iskolaév elején a diákok matematikai készsége és a tanárok szorongásszintje között nem volt összefüggés. A tanév végén azonban a kutatók azt tapasztalták: minél bizonytalanabb volt egy tanítónő a saját tudásával kapcsolatban, annál nagyobb arányban értettek egyet lány tanítványai azzal hogy "a fiúk a matekban, a lányok az olvasásban jók". Azok a lányok pedig, akik egyetértettek ezzel, rosszabbul teljesítettek a matekteszteken, mint az osztályukba járó fiúk vagy azok a lányok, akik nem tették magukévá ezt a sztereotípiát. "Az eredmény bizonyos szempontból meglepő, más szempontból viszont nem az. Sokan gyanították, hogy a tanárok lehetnek ilyen hatással diákjaikra, azt viszont nem tudták, hogy a hatás hogyan lehet nem-specifikus" - mondta Sian L. Beilock egy interjúban.