A magyar egyetemisták fontosabbnak tartják a kapcsolati tőkét, mint cseh társaik, ám azzal mindkét ország felsőoktatásban részt vevő diákjai egyetértenek, hogy az egyetemi tanulmányi eredmények nem igazán számítanak az elhelyezkedéskor - derül ki egy, a témában végzett felmérésből.
A magyar hallgatók valamivel fontosabbnak tartják az egyetem melletti szakmai képzést, mint a csehek: a hazai diákok 16 százaléka jelentkezett korábban valamilyen szakmai programra és további 37 százalék tervezi ezt a jövőben. A cseh egyetemisták 13 százaléka bővítette ily módon tudását és 25 százalék tervezi, hogy jelentkezik valamilyen szakmai programra - derül ki a Procter&Gamble és a KutatóCentrum magyar és cseh egyetemisták körében végzett felméréséből. Eszerint a hazai hallgatók körében a külföldi ösztöndíjak mellett a gyakornoki programok népszerűek, és álláskereséskor fontos szempontnak tartják az időközben megszerzett gyakorlati tudást. A cseh diákok gyakornoki programok helyett inkább a vállalati tréningeket választják.
Papír már van, állás is kell
A cseh diákok szerint álláskereséskor az agilitás, a jó kommunikációs készség és az idegennyelvtudás a legfontosabb. A magyar hallgatók a jó kommunikációs készség és az idegennyelvtudás mellett az önállóságot tartják létfontosságúnak. „A személyes kapcsolatrendszer kialakítása a magyaroknál az ötödik, míg a cseheknél csak a kilencedik helyre került, ám mindkét nemzet egyetemistái úgy gondolták, hogy elhelyezkedéskor az iskolai eredmények számítanak a legkevésbé” – emelte ki az eredményeket ismertetve Györfi Anna, a KutatóCentrum kutatásvezetője. A diákok többsége szerint a munkaadók elvárásai nagyjából egybeesnek saját szempontjaikkal.
Milyen a jó vezető?
A magyar egyetemisták 75 százaléka, míg cseh társaik 64 százaléka vágyik vezetői babérokra. Utóbbiak valamivel ambiciózusabbak: 39 százalékuk 5 éven belül felső- vagy regionális vezető szeretne lenni, míg a magyaroknak csupán 28 százaléka vett tervbe hasonlót, 60 százalékuk középvezetői pozícióval is elégedett lenne. A magyar egyetemisták szerint a vezetői és kommunikációs képességek mellett az önállóság a legfontosabb egy jó vezetőnél, míg a csehek szerint a csapatjátékra való hajlandóság is lényeges szempont. A magyar hallgatók fontosabbnak tartják a kapcsolati tőkét és a piacismeretet, mint a cseh diákok, ugyanakkor kevesebbre értékelik az empátiát - derül ki a felmérésből, amelyet a Procter&Gamble és a KutatóCentrum online megkérdezés alapján - 2010. szeptember 17. és október 8. között - 2025 magyar és 1791 cseh diák megkérdezésével végzett.