A MÁV vasutast faragna a kihullott honvédekből
Akár a MÁV-nál is elhelyezkedhetnek azok a Magyar Honvédséget önhibájukon kívül elhagyni kényszerülő katonák, akik továbbra is a közszolgálatban szeretnének dolgozni. Az erről szóló együttműködési megállapodást kedden Budapesten írta alá Hende Csaba honvédelmi miniszter és Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.
A Honvédelmi Minisztérium (HM) és a MÁV Zrt. közös közleménye szerint az új közszolgálati életpályamodell kialakításával párhuzamosan, annak részeként a katonai pályamodell is megújult, amelynek markáns eleme egy olyan rendszer kialakítása, ami szélesebb lehetőséget kínál a szervezetből kiváló katonáknak ahhoz, hogy a civil munkaerőpiac aktív tagjaként folytathassák karrierjüket.
A kormány egyértelmű célja, írják, hogy az egységes közszolgálati pályamodell keretei között ki kell alakítani a hivatásos katonák Magyar Honvédségtől történő kilépését követő, a közszolgálatban történő foglalkoztatásának szabályait, ezáltal "megnyitva az útját egy második közszolgálati pályafutásnak". Ezt a lehetőséget bővítette ki az a HM és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) által május végén megkötött megállapodás, amelynek lényege, hogy az NFM hozzájárul, elősegíti és támogatja az állami többségi tulajdonban levő vállalatok és a HM közötti együttműködési megállapodások megkötését a honvédségtől kilépők elhelyezkedésének elősegítése érdekében.
Ennek a keretszerződésnek az első megállapodását kötötték meg most a MÁV-csoporttal, amely az anyavállalaton kívül annak tíz leányvállalatára is kiterjed. A MÁV-csoport vállalatai részére a HM hozzáférhetővé teszi az úgynevezett közigazgatási tartalékállományába tartozók adatait. Az egyes vállalatok pedig üres munkaköreik feltöltése, toborzási tevékenységük során megvizsgálják az adatbázisban szereplők foglalkoztatásának lehetőségét.
A HM közleménye szerint az úgynevezett közigazgatási tartalékállományba azok a hivatásos katonák kerülhetnek, akik legalább százados, illetve főtörzsőrmesteri rendfokozatot értek el és a beosztásuk létszámcsökkentés vagy átszervezés miatt szűnt meg, valamint lejárt a rendfokozatukra előírt maximális várakozási idő. Továbbá azok, akik legalább 25 év szolgálati idővel rendelkeznek és egészségügyi, pszichikai okból megszüntetik szolgálati viszonyukat. A HM viszont kiemelte: "ebbe a sajátos csoportba kizárólag a honvédségtől önhibájukon kívül kiválni kényszerülők kerülhetnek".
Számukra a MÁV-csoport a felszabaduló, saját munkavállalókkal be nem tölthető munkakörben kínál állásokat az egykori katonák képzettségük és egészségi alkalmasságának függvényében, a területi igények szerint. A MÁV az állományába felvehető katonák részére a tervezett munkakör betöltéséhez szükséges vasúti képzést biztosítja.
A HM és az NFM korábbi közleménye szerint hosszabb távon (3-5 év) évente átlagosan 200 a rendszerből önhibáján kívül kiválni kényszerülő hivatásos katonával számolnak. Ebből mintegy 70-80 tiszt, 120-130 altiszt. A MÁV-csoportnál foglalkoztatható létszám annak függvénye lesz, hogy a vasútvállalat létszámtervében meghatározott munkaerő struktúrához mennyiben illeszkedik a honvédségnél felszabaduló állomány - tették hozzá.
A MÁV közleményében kiemelte: a vezetőség által megkezdett struktúraváltás hatásai már érzékelhetők. Egyebek között a 2012-ben pozitív üzemi- és konszolidált csoportszintű eredményt elért vasúttársaság tavaly úgy volt képes adósságállományát mintegy 60 milliárd forinttal csökkenteni, hogy nem voltak megszorítások, csoportos létszámleépítések, a foglalkoztatás biztonsága garantált, s idén július elsejétől mintegy 35 ezer munkavállalója részesült 2,4 százalékos alapbéremelésben.