HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A cégeknél a munkaidő általában a munkáé, a gyakorlás pedig különleges alkalmakon zajlik, például egy tréningen. De be lehet-e vinni a gyakorlást a mindennapi tevékenységekbe? A kiemelkedő teljesítmények okait 30 éve kutató Anders Ericsson szerint igen.

A vállalati szférában sokan élnek abból, hogy tanácsokat adnak a fejlődési lehetőségekkel kapcsolatban. Konzultánsoknak, tanácsadóknak vagy trénereknek nevezik magukat, és könyveket írnak, előadásokat tartanak és szemináriumokat szerveznek. Ők elégítik ki ügyfeleik olthatatlan vágyát bármi után, ami versenyelőnyt biztosíthat. A piacon meg található számtalan megoldás közül azonban azok vezetnek a legnagyobb valószínűséggel sikerhez, amelyek a leginkább hasonlítanak a tudatos gyakorlásra.

Az egyik ilyen szakember, a Washington állambeli Kirklandben élő Art Turock azt vallja: ki kell mozdítani az embereket a komfortzónájukból, hogy új készségeket gyakoroljanak, és bővítsék a tudásukat. A visszajelzések fontosságát hangsúlyozza, és tanulmányozza a világ legjobb üzleti vezetőinek a tulajdonságait annak megfejtésére, milyen vezetői, kereskedői és önmenedzselési készségeket kell fejlesztenie magában a többi üzletembernek a kimagasló teljesítmény érdekében.

Három téveszme a fejlődésről

Turock ügyfeleinek szóló mondanivalója a gondolkodásmódnál kezdődik. Az első lépés annak felismerése, hogy a fejlődés csak úgy lehetséges, ha a szereplők túllépnek a megszokott üzletmenet gyakorlatán. Ehhez pedig az kell, hogy felismerjünk és elutasítsunk három közismert téveszmét.

Az első a jól ismert meggyőződés, hogy a képességeinket genetikailag meghatározott tulajdonságaink korlátozzák. Ez egy sor „nem tudom” és „nem vagyok” típusú kijelentésben testesül meg: „Nem vagyok túl kreatív.” „Nem tudok bánni az emberekkel.” „Nem vagyok valami jó a számok terén.” Megfelelő gyakorlás azonban jóformán bárkinek szinte bármilyen általa választott területen segíthet a fejlődésben.

A második téveszme az, hogy ha elég sokáig csinálunk valamit, akkor jobbak leszünk benne. Ez sem igaz: ha ugyanazt a dolgot újra meg újra, pontosan ugyanúgy végezzük, az nem fejlődést, hanem megrekedést és fokozatos hanyatlást eredményez.

A harmadik mítosz szerint a fejlődéshez nincs szükség egyébre, mint erőfeszítésre. Vagyis ha elég elszántan próbálkozunk, javulni fog a teljesítményünk. Ha jobb menedzserek szeretnénk lenni, ha többet akarunk eladni, ha javítani szeretnénk a csapatmunkán, próbálkozzunk elszántabban. A valóság azonban az, hogy ezek a dolgok – a menedzsment, az értékesítés, a csapatmunka – mind speciális készségek, és ha nem kifejezetten a fejlesztésükre tervezett gyakorlási technikákat alkalmazzuk, elszántabb próbálkozással sem jutunk messzire.

Hogyan tanulhatunk munkavégzés közben?

A tudatos gyakorláshoz kapcsolódó gondolkodásmód szerint bárki fejlődhet, ám ehhez a megfelelő megközelítésre van szükség. Ha nem fejlődünk, annak nem az az oka, hogy nincs meg bennünk a velünk született tehetség, hanem az, hogy nem a helyes módon gyakorlunk. Ha ezt sikerül megértenünk, a fejlődés már csak azon múlik, hogy kitaláljuk, mi is a „helyes mód”. Pontosan ez az, amit Art Turock is – a tréning és fejlesztés világában dolgozó megannyi kollégájához hasonlóan – céljának tekint, ám a tanácsok, amelyekkel ő szolgál, a tudatos gyakorlás elveiben gyökereznek.

Az egyik ilyen megközelítést Turock „valódi munkavégzés közbeni tanulásnak” nevezi. A módszer tekintetbe veszi az üzletemberek elfogultságát, akiknek gyakorlatilag nem jut idejük készségeik fejlesztésére. Turock tehát kitalálta, miként lehet a hétköznapi üzleti tevékenységeket a célzott vagy tudatos gyakorlás szolgálatába állítani. Egy céges értekezleten általában egyvalaki áll a többiekkel szemben, és PowerPoint-prezentációt tart, miközben a munkatársak a sötétben próbálnak ébren maradni. Turock szerint azonban ezt a gyakorlatot át lehet úgy alakítani, hogy az összes jelenlévő számára gyakorlási lehetőségül szolgáljon.

Ez megoldható például a következőképpen: az előadó kiválaszt egy konkrét készséget, amelyre a prezentációja összpontosítani kíván – mondjuk az érdekes történetek mesélése, vagy a spontánabb előadásmód –, majd előadás közben megpróbál benne fejlődni. A hallgatóság jegyzeteket készít az előadó teljesítményének alakulásáról, utána pedig azt gyakorolják, miként kell visszajelzést adni. Ha ez csak egyszeri alkalom, az előadó talán kap egy-két hasznos tanácsot. Ha azonban a vállalatnál ezt az eljárást rendszeres gyakorlattá teszik, az alkalmazottak folyamatosan fejlődhetnek a különféle készségeikben.

Gyakorlási lehetőségek mindenhol

Turock számos cégnél segített már bevezetni ezt a folyamatot. A Blue Bunny jégkrémkészítő vállalatnál például a területi értékesítési vezetők rendszeresen felkeresik a vállalat elsődleges partnereit, és mindegyikük évente több alkalommal találkozik a cég értékesítési felső vezetőivel, hogy megbeszéljék a következő üzleti látogatás stratégiáját. Ezek a partnerértékelések eredetileg csak a kereskedelmi jelentések frissítéséről szóltak, a vállalat azonban megtalálta a módját, hogy gyakorlási lehetőséggel egészítse ki őket.

A közelgő látogatás legnehezebb részének szimulálása érdekében ezeket az értekezleteket szerepjátékként rendezik meg, ahol a területi értékesítési vezető prezentációt tart a partner fő beszerzőjének szerepét alakító kollégájának. Az előadást követően az illető visszajelzést kap a teremben lévő többi értékesítési vezetőtől, amelyből megtudja, mit csinált jól, és min kell változtatnia. Másnap ismét megtartja az előadását, és újabb visszajelzéseket kap. Mindkét gyakorló prezentációról videó készül, hogy a vezetők visszanézhessék a produkciójukat. Mire az értékesítési vezető élesben is megtartja a prezentációját az ügyfélnek, az előadás már sokkal hatásosabb, mint eredetileg lett volna.

A valódi munkavégzés közbeni tanulás egyik előnye, hogy segít megszokni a gyakorlást és a gyakorláson való gondolkodást. Miután a vállalatnál mindenki megértette a rendszeres gyakorlás fontosságát, egész nap azt keresi majd, hogyan alakíthatná valamelyik megszokott feladatát gyakorlási tevékenységgé. A gyakorlás így idővel a napi munkavégzés megszokott részévé válik. Ha az elvárásoknak megfelelően működik, a szokásostól teljesen eltérő gondolkodásmódot eredményez, vagyis többé nem úgy tekintik majd, hogy a munkaidő a munkáé, a gyakorlás pedig különleges alkalmakon zajlik, amikor mondjuk jön egy tanácsadó, és szervez valamilyen tréninget.

Ez a megközelítés hasonlít a csúcsteljesítményt nyújtók gondolkodásmódjához, akik folyamatosan gyakorolnak, és keresik képességeik csiszolásának különféle módjait. Ha valaki az üzleti világban hatékony módszert keres a fejlődésre, annak érdemes olyasmit keresnie, ami a tudatos gyakorlás elveit követi. Arra ösztökél-e a módszer, hogy kilépjünk a komfortzónánkból, és megpróbálkozzunk olyan dolgokkal, amelyek esetleg nem mennek könnyen? Kínál-e azonnali visszajelzést a teljesítményről és arról, mit tehetünk a javítása érdekében? A módszer kifejlesztői megkeresték-e azokat, akik a legjobban teljesítenek az adott területen, és megfejtették-e, mi különbözteti meg őket a többiektől? A gyakorlást úgy tervezték-e, hogy azokat a konkrét készségeket fejlessze, amelyekkel a terület szakértői rendelkeznek? Ha ezekre a kérdésekre igen a válasz, az még mindig nem jelent garanciát, de több mint valószínű, hogy a módszer hatékony lesz.

A fenti cikk egy szerkesztett részlet Anders Ericsson Csúcsteljesítmény című könyvéből. Vajon tényleg velünk született adottságaink döntik el, miben lehetünk tehetségesek? Hogyan segíthetjük hozzá a gyerekeinket a csúcsteljesítményhez? Ericsson könyvében három évtized kutatásait egyesíti hatékony tanulási stratégiává. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

Mikor szegjük meg a szabályokat? És mi köze ennek a főnökeinkhez?

Vezetőként nemcsak abban kell bíznunk, hogy a munkatársaink betartják a szabályokat. Abban is biztosnak kell lennünk, hogy tudják, mikor rúghatják fel. Ennek kulcsa a kölcsönös bizalom – vallja Simon Sinek vezetési tanácsadó, aki írásában egy légi irányításos példán keresztül elmélkedik arról, milyen egy ideális vezető.

Záporok, sőt hózáporok is bonyolíthatják az életünket pénteken

Záporok, sőt hózáporok is bonyolíthatják az életünket pénteken

Üzemanyagár-csökkenéssel köszön el a november

Üzemanyagár-csökkenéssel köszön el a november

Kerkez Milos bombagólt lőtt a Premier League-ben

Kerkez Milos bombagólt lőtt a Premier League-ben

Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája

Az Ellenállás Mozgalommal véteti észre magát az Operettszínház balettigazgatója és a Magyar Nemzet publicistája