Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: az első magyarországi levélbombás merénylet.","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250330_Elvitelre-levelbombas-rejtely-Szazadfordulos-bunugyek-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15beeca8-9d3d-4e8c-a9a1-2cb62db96806.jpg","index":0,"item":"21ca435c-064a-4d28-9ad6-b0c2fd482c12","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_Elvitelre-levelbombas-rejtely-Szazadfordulos-bunugyek-podcast","timestamp":"2025. március. 30. 06:00","title":"A nagy levélbombás rejtély, amely lázban tartotta Magyarországot │ Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d704ca8-ae8c-4c38-96de-52386ec75155","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"360","description":"Meg kell osztani és túl kell ordítani – ennyi a fideszes recept. A zebrákon, a Dinasztián és a Pride példáján mutatjuk be a kormányzati kommunikáció érdekeit, módszereit és céljait.","shortLead":"Meg kell osztani és túl kell ordítani – ennyi a fideszes recept. A zebrákon, a Dinasztián és a Pride példáján mutatjuk...","id":"20250331_yakari-orban-viktor-magyar-peter-kampany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d704ca8-ae8c-4c38-96de-52386ec75155.jpg","index":0,"item":"2f5f1719-0100-4e3b-ae39-482e0057dd00","keywords":null,"link":"/360/20250331_yakari-orban-viktor-magyar-peter-kampany","timestamp":"2025. március. 31. 06:30","title":"Yakari, a bátor kis zajkeltő – Orbán rájött, hogy a szokott módszerekkel nem tudja hatástalanítani Magyar bombáit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aba16bd6-721b-48f9-8699-ee05778c9a21","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke ismét felszólította az államfőt, hogy álljon ki a megtámadott civilek mellett. A miniszterelnöknek is üzent. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke ismét felszólította az államfőt, hogy álljon ki a megtámadott civilek mellett. A miniszterelnöknek...","id":"20250330_magyar-peter-kormend-beszed-ferfi-rendorok-eloallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aba16bd6-721b-48f9-8699-ee05778c9a21.jpg","index":0,"item":"1b0374c5-50e8-4f59-8d1b-633434a94bfc","keywords":null,"link":"/itthon/20250330_magyar-peter-kormend-beszed-ferfi-rendorok-eloallitas","timestamp":"2025. március. 30. 18:29","title":"Rendőrök vezették el a férfit, aki megzavarta Magyar Péter beszédét Körmenden","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1e81cea-bfb2-40b4-a54a-60adf2316c81","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A turizmus tavaly elérte a válság előtti szintet Magyarországon is. Az idei év még jobbnak ígérkezik. A szállodaüzemeltetés azonban a megemelkedett költségek miatt egyre kevésbé jövedelmező. A marketingen van mit javítani.","shortLead":"A turizmus tavaly elérte a válság előtti szintet Magyarországon is. Az idei év még jobbnak ígérkezik...","id":"20250330_hvg-szallodak-turizmus-kulfoldiek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1e81cea-bfb2-40b4-a54a-60adf2316c81.jpg","index":0,"item":"8c234263-7546-4507-aa53-c9faff5ba876","keywords":null,"link":"/360/20250330_hvg-szallodak-turizmus-kulfoldiek","timestamp":"2025. március. 30. 08:30","title":"Ugyanannyit gugliznak Budapestre, mégis jóval több turista megy Bécsbe és Prágába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34c5b784-78e9-4171-8e26-e6c9acbf8a84","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Die Zeitnak adott interjút a volt francia államfő.","shortLead":"A Die Zeitnak adott interjút a volt francia államfő.","id":"20250330_Francois-Hollande-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34c5b784-78e9-4171-8e26-e6c9acbf8a84.jpg","index":0,"item":"2913b7e8-3642-40e1-919c-d367d43e42db","keywords":null,"link":"/360/20250330_Francois-Hollande-lapszemle","timestamp":"2025. március. 30. 09:00","title":"François Hollande: Putyinban és Trumpban két fontos közös vonás van, egyik sem pozitív","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7ceb328-cedc-4208-a761-6b5a5345f342","c_author":"Zdeborsky György","category":"360","description":"Miután a sajtó eltökélten igyekszik feltárni, hogyan vesztették el százmilliárd forintok a közpénzjellegüket, és ehhez most már az Állami Számvevőszék is szolgál adalékokkal, mintha veszendőbe menne a politikai felelősség. Ezt a feltáró munkát talán segítik a következő kérdések.","shortLead":"Miután a sajtó eltökélten igyekszik feltárni, hogyan vesztették el százmilliárd forintok a közpénzjellegüket, és ehhez...","id":"20250331_Zdeborsky-Gyorgy-MNB-alapitvany-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7ceb328-cedc-4208-a761-6b5a5345f342.jpg","index":0,"item":"d21d9f78-f78b-48fd-ac29-c3bf5ce8d90a","keywords":null,"link":"/360/20250331_Zdeborsky-Gyorgy-MNB-alapitvany-velemeny","timestamp":"2025. március. 31. 08:00","title":"Zdeborsky György: 13+1 gondolat, kérdés az MNB alapítványáról és a jegybank feladatairól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eae76c63-f4cf-4a67-ad43-f7c24f836981","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Okostelefonnal, vagy a brit kormány honlapján lehet igényelni az engedélyt, az elbírálása néhány napot vehet igénybe.","shortLead":"Okostelefonnal, vagy a brit kormány honlapján lehet igényelni az engedélyt, az elbírálása néhány napot vehet igénybe.","id":"20250330_elozetes-beutazasi-engedely-egyesult-kiralyasag-eta-vizum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eae76c63-f4cf-4a67-ad43-f7c24f836981.jpg","index":0,"item":"0a131d2e-7f77-4e81-bc2c-b983ee3cf9d5","keywords":null,"link":"/elet/20250330_elozetes-beutazasi-engedely-egyesult-kiralyasag-eta-vizum","timestamp":"2025. március. 30. 13:19","title":"Áprilistól csak előzetes engedéllyel lehet az Egyesült Királyságba utazni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84165b00-0589-48c9-922a-2adcdc913c33","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"1925. március 30-án hunyt el korának egyik legnagyobb szellemi kapacitású embere, aki polihisztori tudását arra használta, hogy az okkultizmus és a tudomány párosításával az első világháború utáni, depressziós, kétségbeesett világnak megmutassa az utat a tökéletes élet: iskola, kultúra, gazdaság, medicina, demokrácia, politika felé. Filozófus, író, természettudós, pedagógus, képzőművész, zenetudós, építész, koreográfus, ékszertervező, látnok és vallási vezető – ez mind ő volt.","shortLead":"1925. március 30-án hunyt el korának egyik legnagyobb szellemi kapacitású embere, aki polihisztori tudását arra...","id":"20250330_A-tudomanyos-okkultizmus-profetaja-Rudolf-Steiner-1861-1925","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84165b00-0589-48c9-922a-2adcdc913c33.jpg","index":0,"item":"f26628eb-9e29-45bb-bc00-ec4d3cb3a36f","keywords":null,"link":"/360/20250330_A-tudomanyos-okkultizmus-profetaja-Rudolf-Steiner-1861-1925","timestamp":"2025. március. 30. 13:30","title":"A tudományos okkultizmus prófétája – 100 éve halt meg Rudolf Steiner, a Waldorf-pedagógia atyja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Gyors és kiváló autót akartam építeni" - a Bentley rövid története
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
"Gyors és kiváló autót akartam építeni: a legjobbat a maga kategóriájában" - így emlékezett az alapító W. O. Bentley cége első saját gyártású autójára. A Bentley története a Klasszikus autók könyvéből.
Kevés olyan pazar autómárka létezik manapság a piacon, mint az évtizedek óta a brit járműipar egyik ékkövének tartott Bentley. A céget Walter Owen Bentley alapította 1919-ben Londonban, akit mérnöki pályája kezdetén elsősorban a motorok teljesítménye és megbízhatósága érdekelt. Az 1888-ban született, mozdonyépítést tanuló W. O. Bentley 1912-ben csatlakozott a testvéréhez, aki francia DFP-kocsikat importált, majd alumíniumdugattyúkkal és saját főtengellyel kezdte feljavítani a motorokat. A megnyert versenyek és a sikeres munka arra ösztönözték Bentley-t, hogy 1919-ben létrehozza saját autógyárát.
Első autóját 1921-ben 1050 fontért adta el. Ez volt a 3 Litre első példánya, amely megbízható működésével és technikai kifinomultságával hamar kitűnt kortársai hangos és nyers tömegéből. A 80 lóerő és az akár 130 km/h-s tartós sebesség lenyűgöző teljesítmény volt az akkoriban gyártott szériakocsik között. Nem meglepő tehát, hogy egyike volt a legkeresettebb európai sportkocsiknak.
A pályákat ellepő Bentleyk sebességrekordokat állítottak fel Brooklandstől Indianapolisig, és 1924 és 1930 között öt alkalommal nyertek a Le Mans-i 24 órás autóversenyen. Gazdag autóversenyzőik közül sokan a „Bentley Boys” nevű társadalmi csoport tagjai közé tartoztak. Egyikük, Woolf Barnato 1926-ban átvette a nehézségekkel küzdő Bentley Motors irányítását, majd engedélyezte egy kompresszoros modell gyártását.
Bár W. O. ellenezte a döntést, alkalmazottként esélye sem volt megvétózni. Barnato ezer szállal kötődött a Bentley-hez, amivel 1928-ban, illetve 1929-ben is sikerült megnyernie a Le Mans-i versenyt. Egy Speed Six volánjánál ülve 1930-ban versenyre hívta a Calais és Cannes között közlekedő Kék Vonat expresszt, és könnyed győzelmet aratva markolta fel a 100 fontos díjat.
1929-ben a New York-i tőzsde összeomlása a Bentley hőskorának is véget vetett, és a csődbe jutott céget 1931-ben felvásárolta a Rolls-Royce. A gyártást Derbybe helyezték át, és az új, „csendes sportkocsiként” kínált Bentley 3.5 Litre már a Rolls tervein alapult.
1939-ben a márka átköltözött a cheshire-i Crewe-ban álló Rolls-Royce üzembe, ahol 1946-ban beindult a Rolls-Royce kínálatának új oszlopát jelentő Bentley Mk VI gyártása. Ez volt az első modell, ahol egységesített karosszériát szereltek a különálló alvázra (korábban külső vállalkozók öltöztették fel a kocsikat, ami drágította a gyártásukat).
A Crewe-ban álló Rolls-Royce/Bentley gyár munkásai az utolsó simításokat végzik egy Bentley Mk VI-on. Ez volt az első egységesített, saját karosszériával szerelt modell.
A Bentley sportos vonalát az R-type Continental hozta vissza 1952-ben. Különleges alvázával és modern, aerodinamikus karosszériájával 193 km/h-s csúcs sebességre volt képes. Hosszúra nyúló korszak vette kezdetét, amelyben az S-sorozat (Silver Cloud), a T-sorozat (Silver Shadow), a Mulsanne (Silver Spirit) és az Arnage (Silver Seraph) csupán egy-egy Rolls-Royce-változat volt, Bentley néven és idővel turbómotorral.
Bentley S2 Continental, 1959. Az autó markáns és impozáns vonalai a londoni H. J. Mulliner karosszériakészítő üzemének kézműves munkáját dicsérik.
rmsothebys.com
W. O. Bentley 1971-ben hunyt el, a márka lendületes visszatérésére pedig 1981-ig kellett várni, amikor a Mulsanne-be beszerelték az első turbófeltöltőt. 1991-ben jött a Continental R kupé, hosszú évtizedek óta az első olyan Bentley, amely nem valamelyik Rolls-Royce változata volt.
1998-ban az eladásra kínált Bentley és a Rolls-Royce útjai kettéváltak: a Bentley és a történelmi crewe-i gyár irányításáért 500 millió fontot fizetett a Volkswagen, amely kihasználva a többi részlegével, így az Audival is közös technológiát, nekilátott a leányvállalat megfiatalításának. A munka eredményeként az újjáalakult Le Mans-i csapat a harmadik helyet szerezte meg a 2001. évi versenyen.
A cég számára a következő áttörést II. Erzsébet királynő állami ünnepségeken használt limuzinjának legyártása jelentette. Két évvel később a Bentley-t ismét felkapták, miután piacra került az új, modern Continental GT, a maga szokatlan, 6 literes, W12 henger elrendezésű, biturbó motorjával. A luxuskupé világszerte jelentősen növelte az eladásokat, és 2017-ben már a harmadik generációja mutatkozott be.
A fenti cikk a Klasszikus autók könyve című album egy szerkesztett részlete. A kiadvány átfogó képet ad az 1940-es évektől az 1980-as évek végéig gyártott több mint 250 ikonikus autótípusról. Ismerje meg a legszebb és leginnovatívabb autócsodákat és tervezőiket, valamint fedezze fel a gyártók történetét! A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel!
A Forma-1 nem csak a legjobb kocsikról és a tövig nyomott gázpedálokról szól – ez talán az egymással hosszabb időn át rivalizáló pilóták példáján érthető meg a leginkább.