HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az alábbi javaslatok segítségével olyanná alakíthatjuk a munkahelyeket, ahol kortól függetlenül minden munkatárs jól érzi magát.

Közösségi tér 

A jó munkamorál elengedhetetlen része, hogy az egyes generációk ne csak a feladataikkal kapcsolatos szituációkban kommunikáljanak. Ezt segítheti például egy olyan tér, ahol a munkatársak kényelmesen elbeszélgethetnek egymással. Ez lehet kávézó, nappalinak berendezett iroda, a dolgozók által elnevezett és berendezett terület, vagy akár komfortosan kialakított étkező is. Füzi Anita közösségiiroda-szakértő szerint a komfortérzet növelésével párhuzamosan növekszik a személyes jóllét – ezen keresztül pedig a hatékonyság és a kreativitás is.

Elvonulós terek

A privát szféra megteremtésére hozzunk létre olyan tereket is, ahol a dolgozók nyugalomban telefonálhatnak, esetleg relaxálhatnak. Terpák Mónika enteriőrtervező elmondása szerint sok irodánál ma már elvárás az elvonulós sarkok, telefonfülke jellegű terek kialakítása. „Területüket nézve minimális, általában 1-2 fős, két négyzetméternél is kisebb alapterületű helyiségekről beszélünk. Több száz vagy több ezer négyzetméteres iroda esetében ez az alapterület elenyésző hányada, de a funkciójában rendkívül fontos” – mutat rá Terpák Mónika. Szerinte fontos a zárhatóság, a hangszigetelés, a kuckós érzet és a meleg fények. Ma már léteznek olyan akusztikus bútorok és panelek is, amelyek remekül felfogják a zajokat.

Well-being megoldások 

Ha egy irodát rosszul alakítanak ki, az nemcsak a munkakedvre lehet negatív hatással, hanem komoly egészségügyi problémát is okozhat. A negyvenes, ötvenes éveikben lévő X generáció tagjai a fél életüket ülőmunkával töltötték, emiatt sokuknak gerincproblémájuk van. Éppen ezért olyan székeket és íróasztalokat válasszunk az irodába, amelyek ergonomikusak, és nem terhelik a vázrendszert. Az Y-os dolgozók örülni fognak az álló munkaállomásoknak, a Z pedig igényli a változatos tereket és munkavégzési pozíciókat. Teremtsünk feltételeket a sétálásra (például heti egy nap liftszünettel, vagy az étkezés irodán kívüli megszervezésével), és buzdítsunk mozgásra (mondjuk, irodai konditerem vagy céges sportversenyek formájában). A szemproblémák elkerülésére engedjünk be annyi természetes fényt az irodába, amennyit csak lehet.

Tudásterem

Mivel mindhárom generáció másban erős, érdemes e készségek, képességek átadását kezdeményezni. Erre kinevezhetünk egy úgynevezett tudástermet, ahol workshopok vagy előadások keretében bárki megoszthatja az ismereteit – legyen szó akár speciális szakmai tudásról, akár jógatippekről. Ezáltal nemcsak tanulhatnak egymástól a generációk, hanem több oldalról is megismerhetik, és így jobban el is fogadhatják egymást. Szokoli Bernadett business coach szerint azonos légtérben a legfontosabb a tolerancia és az elfogadás. Azt javasolja, hogy „a hátrányok, a különbségek mellett nézzük meg, mi értékes a másikban, mit tanulhatunk tőle. Ha a hibák helyett az értékek kerülnek előtérbe, könnyebben telnek a munkaórák.”. Ráadásul az X generáció számára a tudásátadó mentorszerep nagyban megkönnyíti az Y és Z munkavállalók felé nyitást és az elfogadást.

Out of the Office

Főként az Y és a Z szabadságigénye hívta életre, hogy ne csak az irodából dolgozhassunk, hanem legyen lehetőség otthoni vagy épp külső helyszíni munkavégzésre. Nem feltétlenül kell teljes mobilitást kínáló, úgynevezett ROWE-munkahelyeket (Results Only Work Enviroment) létrehozni, az is nagyszerű, ha a dolgozó foghatja a laptopját, és bármikor kiülhet a teraszra, a közeli parkba vagy az irodai kávézóba. Ezért rendezzük be úgy az irodához kapcsolódó területeket, hogy azzal segítsük a rugalmas munkavégzést (konnektorok, babzsákok, kanapék, italautomaták, laptoptámaszok, növények elhelyezésével). Ha azt érezzük, hogy van ráhatásunk a munkavégzésünk egyes területeire, az így kapott szabadság érzete motiválhat, és növelheti a hatékonyságot és a kreativitást.

Technológiai felszereltség

Ha a számítógépes programokat csak felszínesen használó X, a modern eszközökkel felnövő Y és a technokrata Z irodai igényeit is ki szeretnénk szolgálni, az irodákat úgy célszerű berendezni, hogy mindhárom generáció megtalálja benne a számára komfortos eszközöket. Legyen lehetőség papírok iktatására, papíralapú jegyzetelésre, táblára írásra, munkavégzésre digitális kütyükkel, mobillal, felhőben tárolásra. Míg az X lassabban halad a számítógépes programok használatával, az Y könnyen átlátja, a Z pedig villámgyorsan, ám felszínesen használja. Ezek miatt a kommunikáció és az információáramlás akadozhat, így érdemes olyan infrastruktúrát kialakítani, ahol a különféle igények összehangolhatók. Ilyen eszköz lehet például a munkafolyamatot rendszerező kanban tábla (online változata lehet a Trello). Az effajta eszköz segíti a különböző generációk készségeinek egymásra hatását is: megjeleníti az X generáció tagjai számára fontos rendszerszemléletet és munkafegyelmet, kielégíti az Y-ok multitasking szemléletét, a Z számára pedig segítség lehet például a határidők tartásában.

Co-working tapasztalatok átvétele

Ahhoz, hogy a cégek jövőbiztos munkahelyekké váljanak, Füzi Anita szerint érdemes a közösségi irodák térszervezési és közösségépítő gyakorlataiból meríteni. „Ezek segíthetnek olyan vállalati kultúrát és irodai légkört kialakítani, amelyben a dolgozók jól érzik magukat – akár az erre kinevezett úgynevezett mood manager, akár a HR-csapat kezdeményezésével. Feladatuk az emberek jólétének növelése változatos társasági és szakmai programok szervezésével, valamint értékes kapcsolatok kialakításának ösztönzése megfigyelés, egymás meghallgatása és beszélgetés révén”. Ha meglátogatunk egy-két hazai közösségi irodát, biztosan találunk a saját irodánkban is megvalósítható megoldásokat. Vizsgáljuk meg, milyen a hangulata a térnek, és gyűjtsünk össze minél több hasznos ötletet.

A dolgozók bevonása

Bármilyen átalakítást tervezünk is, érdemes bevonni a dolgozókat, meghallgatni az ötleteiket és csemegézni belőlük. Előállhatnak ugyanis olyan igények is, amelyekre sem a vezetőség, sem az irodát átalakító cég nem gondol. Nagy Dia kreatív HR- és karrierszakértő azt javasolja, hogy átalakítás, berendezés előtt végezzünk előzetes felmérést, és csak utána álljunk neki az ötletelésnek. Mindig vannak nagy ellenállók, akik másokra is hatással lehetnek. Nekik érdemes külön megmutatni a terveinket, először egy-egy teret átalakítani, hogy ki tudják próbálni, illetve akár több generáció bevonásával munkacsoportot létrehozni.

Szlafkai Éva cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2019/2-es számában.

Hogyan állítsuk kollégáinkat ötletünk mellé? Hogyan legyünk meggyőzőek egy állásinterjún? Igen! című könyvükben Noah Goldstein, Steve Martin és Robert Cialdini - a meggyőzés tudományának szakértői - 21 bizonyítottan hatékony meggyőzési stratégiát vázolnak fel. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Trump: Nagyot csalódtam Elonban

Trump: Nagyot csalódtam Elonban

Meghalt egy amerikai katona egy magyar kiképzési baleset közben

Meghalt egy amerikai katona egy magyar kiképzési baleset közben

Akkorát robbant valami az űrben, hogy csak az ősrobbanás volt annál nagyobb

Akkorát robbant valami az űrben, hogy csak az ősrobbanás volt annál nagyobb

Magyar kapust igazol a Liverpool

Magyar kapust igazol a Liverpool