Tetszett a cikk?

A Rich media (vagy streaming media) az internetes hatékonyságnövelés azon részterülete, amivel kapcsolatban talán a legtöbb kérdőjel van a hazai cégek fejében.

Rich média minden olyan online reklám, amely magában foglal interaktív streaming videót és/vagy hanganyagot. Hétköznapibb megfogalmazásban azt mondhatnánk, hogy minden online reklám, mely tartalmaz mozgókép, audio- és videotechnológiákat. A Rich media lehet letölthető, ebben az esetben a felhasználók a gépükre töltik az anyagot, és onnan nézik meg, illetve lehet élő, amikor az interneten keresztül történik a sugárzás. Bár első pillantásra azt hihetnénk, hogy ez az online marketing terület leginkább arra jó, hogy a felhasználók vicces videókat küldözgessenek egymásnak, de a megfelelő használat mellett praktikus eszközként funkcionál.

A vállalati streaming lehetőségei, avagy mire érdemes használni a Rich mediát?

Egyrészt hatékony vírusmarketing eszköz lehet: egy jól elkészített vírusfilm teljesen más képet mutat be egy cégről, ráadásul burkolt formában. Egy ilyen film akkor ideális, ha nem a vállalatot mutatja be, hanem azt a felhasználói problémát, amire az adott cég szolgáltatása vagy terméke megoldást jelent. Fontos, hogy emberi reakciókat váltson ki, lehet megdöbbentő vagy vicces, a lényeg, hogy érzelmi kötődés nélkül az egész kampány az értelmét veszti, és a megfelelő terjesztés elmarad. Ezzel szemben egy kreatív alkotás hamar a netes videomegosztó portálok slágere lehet, ráadásul a felhasználók egymás közt is terjeszteni fogják.

A Rich media egy kevésbé ismert, de annál jobb „felhasználási területe” a belső kommunikáció. Mivel a kép mellett a hang is rendelkezésre áll, a streaming alkalmas belső eLearning anyagokhoz, illetve kisebb webes konferenciákhoz is. Ennek előnye, hogy költsége nagyban csökkenthető, hiszen nincsenek bérleti vagy utazási költségek, ezek mellett már a magyar webes piacon is lehet rendkívül hatékony és igényes marketing ügyfélbemutatókat tartani. Az azonnali visszajelzés lehetősége pedig az adatok gyors feldolgozását, illetve az eredmények által felszínre került hibák gyors javítását teszi lehetővé.

A Rich media kihívásai

Mint mindennek, ennek az eszköznek is megvannak a maga korlátai, illetve kihívásai, amelyek valamelyest behatárolják az alkalmazást. Ha egy cég nem elég alapos a tervezés során, akkor az elköltött pénz mellett a megítélése is gyengül a felhasználói célcsoportban. Éppen ezért megfontolandó egy ilyen jellegű kampány indítása, bár ha a tervezés és a kivitelezés pontosan megtörtént, akkor sok esetben várakozáson felüli eredményt hozhat.

Az eszköz leginkább visszatartó tulajdonsága a magas elkészítési ár, valamint az a tény, hogy nem lehet pontos adatokat megtudni arról, hogy a befektetett összeg mennyire térül meg. Emellett, valamint a biztonság kérdése mellett felmerül a tartalommenedzsment kérdése is, azaz van-e olyan kolléga, aki a kampányokat követi, valamint beavatkozik, ha szükséges.

Tippek a streaming használatához, avagy hogyan reklámozzunk hatékonyan?

1. A felhasználókat lekötni, nem pedig felbosszantani kell! Egy jó streaming könnyen kezelhető, egyértelmű és oktat. Ezek kiegészülnek még azzal is, hogy a felhasználók böngészési szokásait is „illik” figyelembe venni.

2. A vezérlőgombok egyértelműek legyenek, a lejátszást tudja a felhasználó kontrollálni. Egy felhasználónak fontos, hogy be tudja állítani a hangerőt, valamint - ha szeretné - akkor meg tudja állítani, illetve újra el tudja indítani a filmet. Vizsgálatok igazolják, hogy több bizalommal indítják el a reklámokat akkor, ha látják, hogy a hirdető átadja az irányítást a folyamat fölött.

3. A streaming alaphangerőn induljon, fölösleges megijeszteni a felhasználót. Ilyenkor az ösztönös reakció az, hogy minél előbb megszüntessük a zavaró hangforrást, és az esetek többségében a felhasználók nem jönnek vissza.

4. Egyértelműen jelezze a bezárás/kilépés gombot! Az ajánlott elhelyezés a reklám jobb felső sarka, de mindenképpen egyértelmű és látható.

5. A hirdetés letöltésénél ne forduljon elő, hogy a rendszer automatikusan átállítja a fogadó számítógép beállításait. Ha a technológia megköveteli, akkor előtte jelezze a felhasználóknak, és kérjen jóváhagyást.

6. Ne vezesse félre a felhasználót! Ne alkalmazzon félrevezető ikonokat, hamis kilépési lehetőségeket, valamint kiemelten fontos az is, hogy szükség esetén használjon egyértelmű letöltési, valamint hibaüzeneteket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!