Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"01212c11-9553-4d1d-9621-b673f73f27bf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Mahmud Ahmadinezsád a fenntarthatóságról beszélt, és a rektorral is találkozott.","shortLead":"Mahmud Ahmadinezsád a fenntarthatóságról beszélt, és a rektorral is találkozott.","id":"20250604_nke-mahmud-ahmadinezsad-deli-gergely-irani-elnok-holokauszttagado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01212c11-9553-4d1d-9621-b673f73f27bf.jpg","index":0,"item":"cffd51e5-9532-479d-9a66-9b7741313239","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_nke-mahmud-ahmadinezsad-deli-gergely-irani-elnok-holokauszttagado","timestamp":"2025. június. 04. 14:04","title":"Ismét a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen adott elő a holokauszttagadó volt iráni elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34fd6ab2-6852-4f3e-9c3a-c626cf214fcf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tudomány olykor meglepő helyeken talál megoldást komoly problémákra: most például herpeszvírusból származó fehérjét módosítottak oly módon, hogy az segíthesse a szervezet rák elleni védekezését. ","shortLead":"A tudomány olykor meglepő helyeken talál megoldást komoly problémákra: most például herpeszvírusból származó fehérjét...","id":"20250604_majom-herpesz-virus-feherje-modositas-rak-elleni-gyogyszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34fd6ab2-6852-4f3e-9c3a-c626cf214fcf.jpg","index":0,"item":"dd8328d9-410d-4c85-9a44-b7e956dc8fcd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_majom-herpesz-virus-feherje-modositas-rak-elleni-gyogyszer","timestamp":"2025. június. 04. 20:03","title":"Majomherpesz hozhat áttörést a rák elleni küzdelemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7520393e-81e3-415f-a4e3-f88775684d72","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi terrorcselekménnyel, gyilkossággal fenyegetőzött, és több ezer eurót követelt magának.","shortLead":"A férfi terrorcselekménnyel, gyilkossággal fenyegetőzött, és több ezer eurót követelt magának.","id":"20250603_vademeles-magyarorszag-kiralya-belugyminiszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7520393e-81e3-415f-a4e3-f88775684d72.jpg","index":0,"item":"b87e7e36-163d-441e-95f4-dc05760af923","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_vademeles-magyarorszag-kiralya-belugyminiszterium","timestamp":"2025. június. 03. 12:05","title":"Vádat emeltek „Magyarország királya” ellen, aki Hollandiából fenyegette Pintér Sándort és Zimány Lindát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fdb735b-36a0-4456-a54b-44dcd85ac318","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Hazai Edit Rozáliának nem voltak üzleti érdekeltségei, mielőtt megjelent a kormány által újraosztott piacon.","shortLead":"Hazai Edit Rozáliának nem voltak üzleti érdekeltségei, mielőtt megjelent a kormány által újraosztott piacon.","id":"20250603_schadl-edesanyja-felszamolo-cegek-protrust-paladino","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fdb735b-36a0-4456-a54b-44dcd85ac318.jpg","index":0,"item":"574c8192-42b7-4035-87f9-adfe6364872e","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_schadl-edesanyja-felszamolo-cegek-protrust-paladino","timestamp":"2025. június. 03. 15:37","title":"Schadl György édesanyjának felszámolócégei húszmilliós nyereséget termeltek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c11f4fff-ae67-4cf7-8a6a-d2b27f4a40d1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester szerint a Fidesz frakcióvezetőjének férje és üzleti köre húz hasznot a főváros kárára.","shortLead":"A főpolgármester szerint a Fidesz frakcióvezetőjének férje és üzleti köre húz hasznot a főváros kárára.","id":"20250604_Karacsony-Gergely-rendkivuli-sajtotajekoztato-tart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c11f4fff-ae67-4cf7-8a6a-d2b27f4a40d1.jpg","index":0,"item":"34fdfa3b-6e15-4f89-ab41-8f7a3e866333","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Karacsony-Gergely-rendkivuli-sajtotajekoztato-tart","timestamp":"2025. június. 04. 10:04","title":"Karácsony: Garancsi István és Habony Árpád köre sertepertél a budapestiek pénze körül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"359fa1f7-d478-42e9-8ec4-1ec76f94fd88","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Két agyagkatonát is megrongált a hatóságok szerint mentális betegségben szenvedő férfi.","shortLead":"Két agyagkatonát is megrongált a hatóságok szerint mentális betegségben szenvedő férfi.","id":"20250603_kinai-turista-agyaghadsereg-rongalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/359fa1f7-d478-42e9-8ec4-1ec76f94fd88.jpg","index":0,"item":"0fcdc493-190b-4c8e-9fe7-5542f30eb28c","keywords":null,"link":"/kultura/20250603_kinai-turista-agyaghadsereg-rongalas","timestamp":"2025. június. 03. 14:59","title":"Beugrott egy férfi a kínai agyagkatonák közé, és többet összetört – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2646f6d8-10a4-416d-8d15-5b826e522b6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyre több kormánypárti szavazó gondolja úgy: a Magyar Péter által nyilvánosságra hozott hangfelvétel bizonyíték arra, hogy Orbánék becsapják a szavazókat.","shortLead":"Egyre több kormánypárti szavazó gondolja úgy: a Magyar Péter által nyilvánosságra hozott hangfelvétel bizonyíték arra...","id":"20250604_A-magyarok-tobbsege-hallott-Szalay-Bobrovniczky-Kristof-hangfelvetelerol-ami-utan-le-kene-mondania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2646f6d8-10a4-416d-8d15-5b826e522b6a.jpg","index":0,"item":"f2562c27-df79-46f9-bf37-202b793b99e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_A-magyarok-tobbsege-hallott-Szalay-Bobrovniczky-Kristof-hangfelvetelerol-ami-utan-le-kene-mondania","timestamp":"2025. június. 04. 07:55","title":"A magyarok többsége szerint Szalay-Bobrovniczky Kristófnak le kellene mondania a kiszivárgott hangfelvétel miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15065d13-d6d1-434a-90fb-5772c53ab470","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összesen hét iPhone és iPad vesz végső búcsút a YouTube alkalmazásától. Mutatjuk, melyek ezek, és mit tehet, ha legalább a platform alapfunkcióit tovább használná.","shortLead":"Összesen hét iPhone és iPad vesz végső búcsút a YouTube alkalmazásától. Mutatjuk, melyek ezek, és mit tehet, ha...","id":"20250604_google-youtube-alkalmazas-megszunes-apple-iphone-ipad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15065d13-d6d1-434a-90fb-5772c53ab470.jpg","index":0,"item":"a2c6157f-739a-4c30-a4d7-99f439b1cca2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_google-youtube-alkalmazas-megszunes-apple-iphone-ipad","timestamp":"2025. június. 04. 09:03","title":"Ezeken az eszközökön nem működik többé a YouTube","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Úgy tűnt, a reklámpiac jó éve lesz 2008 - Októberig
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A negyedik negyedévben azonban a növekedés üteme a felére – sőt decemberben...
A negyedik negyedévben azonban a növekedés üteme a felére – sőt decemberben egészen nullára – csökkent, ám a teljes évet tekintve még így is 8,6 százalékos bővülést, összesen mintegy 599 milliárd forintos listaáras reklámköltést mért a TNS Media Intelligence.
A legnagyobb hirdető szektorok
A legnagyobb piaci szektorok egy része 2008-ban is átlag fölötti mértékben növelte reklámköltését (Élelmiszer; Pénzintézet, biztosítótársaság; Gyógyászat, gyógyhatású készítmény), mások csak pár százalékkal növelték ilyen jellegű ráfordításaikat (Távközlés, Szépségápolás, Kereskedelem), míg a Közlekedési eszközök gyártói éppen csak szinten tartották, az Ital és a Háztartási cikk szektor pedig kifejezetten visszafogta költését.
A válság hatására az év utolsó három hónapjában az italgyártók még drasztikusabban, 22 százalékkal visszavágták médiabüdzséjüket az előző év hasonló időszakához képest, de a Szépségápolás és a Közlekedési eszköz szegmens is 5 ill. 6 százalékkal kevesebbet reklámozott, és az éves szinten egyébként 17 százalékos növekedést produkáló Szolgáltatás piacon is több mint 6 százalékos volt a költéscsökkenés. Ez utóbbiban komoly szerepet játszott, hogy Minisztériumok és állami intézmények 2007 utolsó hónapjaihoz képest több százmillióval kevesebbet költöttek a tavalyi negyedik negyedévben, és a munkaerőpiaci hirdetések is 35 százalékkal visszaestek.
A legnagyobb hirdetők
Hasonlóan változatos képet mutat a legnagyobb hirdetők tavalyi reklámköltésének alakulása is. Míg az elmúlt években a top hirdetők szinte kivétel nélkül minden évben növelték reklámkiadásaikat, 2008-ban többük is büdzsécsökkentést hajtott végre (a Henkel 5, a Pannon GSM 4, a Vodafone 3, a L’Oréal közel 7, a Reckitt Benckiser pedig 15 százalékkal fogta vissza költését). A top 10 hirdetőből mindössze háromnál – Unilever, Bayer Hungaria, Magyar Danone – látunk kétszámjegyű, egynél (T-Mobile) inflációkövető növekedést, a Procter & Gamble pedig éppen csak szinten tartotta reklámköltését 2007-hez képest.
Bankok
A bankok összesen 15 százalékkal költöttek többet reklámra az elmúlt évben, és ők azok, akik bár közvetlenül is érintettek a válságban, mégsem fogták vissza látványosan költéseiket az október-decemberi időszakban (mindössze a növekedés dinamikája csökkent 6 százalékponttal). Ezen a piacon inkább a kommunikáció iránya, mint sem intenzitása változott meg az utolsó negyedévben. A 2008 első félévében még a második legtöbbet reklámozott banki termék, a szabad felhasználású jelzáloghitel médiatámogatása például szeptemberről novemberre a tizedére zsugorodott, és hasonló mértékben csökkent a lakáshitelek reklámköltése is. A banki image hirdetésekre fordított összeg szeptemberről októberre csaknem harmadára esett vissza, igaz, decemberben megint látványosan megugrott a CIB Banknak köszönhetően.
Banki „válságtermékek”
Van viszont néhány banki termék, amelynek kommunikációja éppen a válság kirobbanása után futott fel. A megtakarítási termékek népszerűsítésére fordított összeg például az előző negyedévhez képest október-decemberben több mint triplájára, 6,5 milliárd forintra nőtt, és végül éves szinten is a legtöbbet reklámozott banki termékké vált, 11 milliárdot meghaladó költéssel.
A személyi kölcsön szegmensben volt ugyan októberben egy kisebb visszaesés, de a termék legnagyobb hirdetője, a Provident Financial ekkor is hozta az átlagos havi 240 millió forintos költését, sőt a Raiffeisen és az OTP kifejezetten belehúzott novemberben a személyi kölcsön kommunikációba, így a Megtakarítások mögött ez lett a második legtöbbet költő banki szegmens 2008-ban. A bank kategória legaktívabb hirdetői a Raiffeisen, az OTP, a CIB, az UniCredit és a K&H voltak tavaly, egyenként 5 és 6 milliárd forint közötti listaáras reklámköltéssel.
Gépjármű
A válság által leginkább érintett piaci kategória, a Gépjármű éves szinten egy százalékkal, az utolsó negyedévben pedig közel 7 százalékkal költött kevesebbet reklámra az előző év azonos időszakához képest. Legnagyobb hirdetői közül néhányan drasztikusan megvágták médiabüdzséjüket (Porsche Hungária -25%, Ford Hungária -20%, Citroen Hungária -13%), megint mások pár százalékkal csökkentették reklámkiadásukat (Opel, Peugeot, Chevrolet), míg a Magyar Suzuki és a Renault Hungária 10 illetve 12 százalékkal növelte költését.
A visszaesés jelei ezen a piacon azonban már jóval az októberi válság előtt, a tavaszi és nyári hónapokban észrevehetőek voltak: márciusban az egy évvel korábbihoz képest 15, májusban 7, júliusban pedig 17 százalékkal csökkent a személygépkocsik és terepjárók reklámköltése. Sőt, ha a második félévet nézzük, akkor csak novemberben tapasztalhattunk pár százalékos növekedést, a többi hónapban az autós cégek rendre kevesebbet költöttek reklámra, mint 2007-ben, októberben pedig drasztikus, 18%-os volt a csökkenés.
Élelmiszer
A legtöbbet hirdető piaci szektor, az Élelmiszer kifejezetten jó évet zárt reklám szempontból 2008-ban (az elmúlt két év stagnálásához képes 13 százalékkal nőtt a költése), és kiemelkedően magas, 19 százalékos reklámköltés növekedést produkált az utolsó negyedévben is. Ez főleg az Élelmiszerüzlet, élelmiszermárka kategória 68%-os költésnövekedésének, közelebbről pedig az Aldi piacra lépésének tudható be. A diszkontlánc ugyanis közel 4,5 milliárd forintot költött reklámra az elmúlt évben, fokozott médiajelenlétre késztetve ezzel a versenytársakat is (a Penny Market majdnem megduplázta, a Lidl több mint másfélszeresére növelte reklámköltést).
A válság hatása a médiapiacra
A válság médiapiacra gyakorolt hatása leginkább az egyes médiatípusok bevételeinek havonkénti alakulásában és a növekedés dinamikájának változásában érhető tetten. A napilapoknál éves szinten például 6, az utolsó negyedévben pedig 5 százalékos listaáras bevétel növekedést látunk, pedig novemberben 2 százalékkal visszaestek a bevételeik (a magazin piacon ugyanebben a hónapban 5 százalékos volt a csökkenés). Az évek óta egyik legdinamikusabban növekvő médiatípusnál, a kábeltelevíziónál is hasonló tendenciát figyelhettünk meg: novemberben alig 10 százaléknyi bevétel növekedést ért el 2007 azonos hónapjához képest, holott év közben a havi növekedés 20 és 40 százalék között mozgott.
Még a pénzügyi válság médiapiaci „nyertesének” kikiáltott Internet is megérezte a visszaesést, a reklámbevételek minimum 40, de inkább 50 százalék fölött mozgó havi növekedési üteme októberre 33, novemberre pedig 23 százalékra mérséklődött, igaz, decemberben újra megugrott, és éves szinten végül 35% feletti bővülést produkált. Az országos televíziók listaáras reklámbevétele éves szinten 2, a kábelcsatornáké és a rádióké 25-25, a folyóiratoké 4, a napilapoké és a plakátcégeké 6-6 százalékkal bővült.