Tetszett a cikk?

A szuperbruttósítás ötlete a magyar nyilvánosságban először 2008 februárjában jelent meg a kormány három adóalternatívája egyikeként. Az elképzelés kevés támogatója közül ma az egyik pénzügyminiszter lett, ezért kerülhetett újra terítékre ez a fajta adózási szisztéma. Vámosi-Nagy Szabolcs kommentál.

Miről is van szó? Ma a bruttó bért 32 százalékos (nyugdíj-, egészségbiztosítási és munkaadói) járulék terheli, amit a foglalkoztató a béren felül fizet. Ez a 32 százalék július 1-jétől valószínűleg 27 százalékra (a minimálbér kétszereséig, 2010-től pedig korlátlanul) csökken. Ezt alapul véve a mai és az elképzelt rendszer a következő képet mutatja (a példa válozatlan elvonási szinttel számol):

1. 2009 II. félév 


Bruttó bér   100 Ft
Munkavállalói járulékok-17,5 Ft
Szja (az adófizetők becsült átlagos adóterhelése)-23 Ft
nettó bér59,5 Ft











Ezen kívül fizet a foglalkoztató 27 forintot a bér után.


2. 2010 (bruttósítás)

Bruttó bér 127 Ft
Munkaadói és munkavállalói járulék -44,5 Ft
Szja -23 Ft
nettó bér59,5 Ft












A munkáltató járulékot nem fizet.


Röviden: a munkáltatót terhelő járulékkal bruttósítják a dolgozó fizetését, s lényegében minden közterhet ebből vonnak le. (Azért csak lényegében, mert a rehabilitációs és szakképzési járulékot még mindig a munkáltató fizetné.) Az eljárás még egyszerűsítéssel is járhatna, mert a járulékok kettőződése megszüntethető. Nem kell külön munkáltatói és munkavállalói járulékról, nyugdíjbiztosítási és egészségbiztosítási járulékról rendelkezni, adminisztrálni. 

Ebben az esetben azt a furcsaságot is meg kell szüntetni, hogy a dolgozót terhelő nyugdíjbiztosításnak van éves plafonja, a munkáltatói viszont felső határ nélküli.

Ehhez a szisztémához bizonyos transzparencia is járul. Fontos lehet, hogy a dolgozó a fizetési papírján látja, ő voltaképpen mennyibe is kerül a munkaadójának. Ez a körülmény még fokozható is azzal, hogy a bérjegyzéken az adómentes természetbeni juttatásokat (étkezési jegy, üdülési csekk, villamos bérlet stb.) is feltüntetik. Ez a munkahely megbecsülését erősítheti. Az előbbi példához visszatérve, ha a munkavállaló 59,5 forintot kap kézhez, az a munkaadónak 127 forintba kerül. 

Az átláthatóság társadalmi következményeivel is számolni kell. A mintegy 60 forint nettó kereset mellett még 67 forintot fizetek a társadalom közös költségeire. Ez bizony növelheti a közügyek iránti állampolgári aktivitást (vajon mire költik), de fordított hatású is lehet (összeszövetkezve a munkaadóval: na 'ezeknek' ennyit nem adunk). Ízlés kérdése, hogy megítéljük, érdemes-e ezért az eddig megszokott rendszert felforgatni. 

A cikk folytatását az Adózónán olvashatja.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!