EUDR: szinte mindenkit érint, mégis csak kevesen készültek fel rá
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Az elmúlt napokban tette közzé első negyedéves gyorsjelentését a két hazai tőzsdén is jegyzett gyógyszergyártó, a...
Az elmúlt napokban tette közzé első negyedéves gyorsjelentését a két hazai tőzsdén is jegyzett gyógyszergyártó, a Richter és az Egis, a befektetőket azonban az eredményszámoknál ezúttal jobban érdekelték a tervezett állami szabályozásról, illetve a szektor és a kormányzat közötti egyeztetésekről érkező hírek. A Széll Kálmán Terv ugyanis minden bizonnyal jelentősen csökkenti az iparág jövedelmezőségét, s biztosan nagyobb hatással lesz a két említett cég hosszabbtávú eredményességére is, mint az elmúlt három hónap tendenciái.
Az már nem kérdéses, hogy a gyógyszeripari befizetéseket növelik a költségvetés konszolidálása érdekében, azt azonban még nem tudni, hogy az új terhek hogyan oszlanak majd meg a szektor vállalatai között, illetve hogy a papíron állami szinten is kiemelt ágazatként kezelt, s már évek óta többletterhekkel sújtott gyógyszeripar nagyobb sikerrel tárgyal-e a kormányzattal, mint mondjuk a bank- vagy az energiaszektor.
Több száz milliárd forint a tét
Mint ismert, a kormányzat a következő években több száz milliárd forintot spórolna a gyógyszerkiadásokon. Az áprilisban közzétett konvergenciaprogram szerint az idén a tavalyi szinten tartanák a gyógyszerkasszát, míg jövőre 83, 2013-ban pedig 120 milliárd forinttal faragnák le azt. Emellett a kabinet tovább fokozná a generikus versenyt, amitől két év alatt 41 milliárdos megtakarítást várnak, s növelnék a gyógyszergyártók befizetését is, ettől 2012-ben 16, egy évvel később 15 milliárdos többletbevételt remélnek.
A Széll Kálmán Terv intézkedései nyomán elérhető egyenlegjavulást a kormányzat elképzelései szerint 25 százalékban az állami bevételek növelése, míg 75 százalékban a kiadások csökkentése eredményezheti. Utóbbiból a gyógyszerkassza a harmadik legnagyobb súlyt képviseli a nyugdíjrendszer átalakítása és a foglalkoztatást valamint a munkaerőpiacot érintő intézkedések után: a patikaszerek támogatásának visszafogása biztosíthatja az összes megtakarítás mintegy hatodát.
12 egy tucat?
Rövidtávon a gyógyszergyártók szempontjából a legfontosabb kérdés talán az úgynevezett „12 százalékos adó” tervezett növelése, amely több milliárdos többletkiadást jelentene az ágazatnak. A gyártókra kirótt terhet még a Gyurcsány kabinet vezette be a 2007. január 1-jén életbe lépett gyógyszer-gazdaságossági törvénnyel. A szabályozás értelmében a cégeknek a forgalmazott termékek társadalombiztosítási támogatásának 12 százalékát kell befizetniük az államnak. Ez jelenleg éves szinten több mint 40 milliárd forintot tesz ki.
A kabinet elképzelései szerint július elsejétől ugyanakkor jelentősen megemelnék a kulcsot. Az első tervezetben 18 százalékos adó szerepelt, azóta azonban már 8, sőt 18 százalékpontos emelés is felmerült, ami 20-60 milliárd forint közötti többletterhet jelentene a szektornak.
A végső döntésről egyelőre semmit nem tudni, de ágazati szereplők tájékoztatása szerint folyamatosan zajlanak az egyeztetések a szaktárca, és az érintett vállalatok között, s mivel a kormányzat július elsejére ígérte az „új rendszer működéséhez szükséges jogszabályokat”, a gyógyszeripari vállalatok szerint néhány héten belül megszülethet a döntés.
Más kérdés, hogy az Ecoline iparági forrásokból úgy értesült, hogy a szektor cégeit tömörítő szövetségek és a kormányzat közötti egyeztetéseken nem alakult ki érdemi párbeszéd, a kabinet inkább külön tárgyal az egyes cégekkel, tagvállalatokkal. Utóbbit támasztja alá az is, hogy a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetsége például a 12 százalékos adó emeléséről szóló első hírek után azonnal kiadott egy alternatív javaslatot, (amelyben a támogatásban részesülő készítmények termelői áron számított forgalma után további 5 százalékos válságadó megfizetését javasolták), a kezdeményezésről azonban annak megjelenése óta több szó nem esett.
Mi lesz a K+F-fel?
Az adókulcs változása mellett kiemelten fontos kérdés az is, hogy leírható lesz-e az adóból az egyes cégek által kutatás-fejlesztésre fordított összeg. A Bajnai-kormány ugyanis 2009 nyarán úgy módosította a gyógyszer-gazdaságossági törvényt, hogy gyógyszergyártók k+f ráfordításaik függvényében 2010-ben visszaigényelhették a 2009-et terhelő 12 százalékos adó legfeljebb 20 százalékát, 2011-től pedig az előző évre vonatkozó befizetéseik akár egészét is. (A visszatérítés feltétele, hogy a befizetésre kötelezett gyógyszergyártó kutatás-fejlesztési ráfordításai meghaladják a gyógyszerei után kifizetett társadalombiztosítási támogatás ötödét, a visszaigénylés felső korlátja pedig a kutatási-fejlesztési ráfordítások értéke.)
Az új kormány ugyan nem vonta vissza ezt az intézkedést, azonban a szabályozás szövegét úgy módosította, hogy aszerint a gyártók nem vehetik igénybe az E-alap terhére a visszafizetést. Mindez azt jelenti, hogy elméletileg ugyan visszakérhetik k+f költéseikre hivatkozva a különadót a gyógyszercégek, egyelőre azonban nincs forrás, amiből ezt kifizethetnék.
Megszorításokra kényszerülhetnek a gyógyszergyártók
Nem véletlen, hogy azoknál a cégeknél, amelyek jelentős kutatási tevékenységet végeznek Magyarországon, a k+f költségek levonhatósága áll a tárgyalások középpontjában. Bogsch Erik, a Richter vezérigazgatója a cég gyorsjelentését követő sajtótájékoztatón egyenesen úgy fogalmazott: a társaság hosszútávú jövője szempontjából kulcskérdés a különadó. Kiemelte: amennyiben növelik a 12 százalékos adó kulcsát, s a kutatás-fejlesztési kiadásokat sem vonhatja le a cég, akkor olyan mértékben zuhanhat a társaság profitja, hogy minden területen megszorításokra kényszerülnének. Csökkennének a beruházások, visszaesne a kutatásra fordított összeg, s mivel a cég számos terméke veszteségessé válna a belföldi piacon, feltehetőleg foglalkoztatottsági következményei is lennének az intézkedésnek.
Hasonlóan vélekednek a többi gyártónál is. Az Egisnél, amely tavaly a kutatási kiadások levonása nélkül 2,4 milliárdot fizetett volna be a 12 százalékos adó miatt, ugyan továbbra is optimisták (ezt számviteli gyakorlatuk is alátámasztja, a cég ugyanis levonja az adóból a k+f kiadásokat, s így szerepelteti könyveiben ezt a tételt), azonban kényszerű költségcsökkentéseket a kisebbik tőzsdén jegyzett gyártónál sem zártak ki. Poroszlai Csaba gazdasági igazgató a gyorsjelentést követő sajtótájékoztatón jelezte: amennyiben komoly elvonásokkal kell szembenéznie az Egisnek, biztosan a kiadások további lefaragására kényszerülnek.
Rózsa Iván, a sanofi-aventis kommunikációs igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a kormányzat papíron már évek óta kiemelt szektorként kezeli a gyógyszeripart, a konkrét intézkedések azonban igencsak ellentmondanak ennek. Ebből a szempontból mindenképpen logikus lépés lenne a k+f kiadások levonhatóságának biztosítása, amelynek köszönhetően egyébként a magyar piac második legnagyobb szereplőjének számító cég is megspórolná a 2-3 milliárd forintos különadót.
Ellentétek az ágazaton belül
A dolog pikantériája, hogy a k+f költségek levonhatósága igencsak megosztja a szektor szereplőit, s nagyon komoly érdekellentéthez vezethet egyes vállalatok között. A hazai kutatás-fejlesztési bázissal rendelkező cégek közül több ugyanis az adó jelenlegi mértékénél jóval nagyobb összeget költ ilyen célokra, azaz akár egy jelentősebb mértékű adóemelés sem jelentene többletterhet számukra, hiszen a k+f kiadásokra hivatkozva úgyis visszaigényelhetik a befizetett összeget.
Ezzel szemben azok a vállalatok, amelyek nem végeznek kutatási tevékenységet Magyarországon, több milliárd forintos plusz terhet kapnának a nyakukba, aminek következtében akár magyarországi jelenlétüket is kénytelenek lehetnek újragondolni. Több nagy gyógyszerexportőr ugyanis már a gyógyszer-gazdaságossági törvényt követően pedzegette, hogy amennyiben tartósan nem tud nyereségesen működni hazánkban, elhagyja a magyar piacot, s bár akkor ez nem tűnt reális fenyegetésnek, könnyen elképzelhető, hogy egy nagyobb adóemelés után már komolyan megfontolnák egyes cégek a kivonulás lehetőségét is.
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Mit tartalmaz az ajánlás? Mely cégekre vonatkozik? Hogyan védi a vállalkozásokat?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Elindult a Gigabit Magyarország program. Változtak a Nemzeti Bajnokok – Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram feltételei.
Mit keres Pedro Pascal, Dakota Johnson és Chris Evans New Yorkban? Mi mást, mint szerelmet! Mozikban az Előző életek rendezőjének új romantikus filmje, a Többesélyes szerelem. Az Oscar-díjra jelölt Celine Songgal beszélgethettünk.
A beruházás akkor indulhat meg, ha a Gazprom rábólint.
Az orosz területek sérthetetlenségéről az alkotmány rendelkezik, ezért nincs miről beszélni.