szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Akár bezárással is büntethetik a fogyasztókat rendszeresen megkárosító multiláncokat. A cél, hogy a fogyasztók ugyanolyan minőségű árut kapjanak, mint nyugat-európai társaik.

A kormány célja, hogy a magyar fogyasztók ugyanolyan minőségű árut kapjanak, mint nyugat-európai társaik – mondta a Duna TV Közbeszéd című műsorában  Pesti Imre, Budapest főváros kormányhivatalának kormánymegbízottja. Az akció nem a külföldi üzletláncok ellen indult - jelentette ki. A vásárlók érdeke a fontos, nem a tulajdonos számít, hanem az, hogy ki az, aki trükkökkel vagy rossz élelmiszerrel károsítja meg a vásárlókat - hangsúlyozta a kormánymegbízott. A kormányhivatalok részéről az elbírálás és a szigor egyforma lesz, tulajdonosi háttértől függetlenül – írja a Pénzcentrum.

Azoknak a boltoknak lesz félnivalójuk, ahol a korábbi büntetések nem vezettek eredményre, vagyis többszöri büntetés és ellenőrzés után még mindig szabálysértéseket tapasztal a hatóság. "Ahol visszaélést tapasztalunk, ott szánjuk rá magunkat arra, hogy miután a pénzbeli büntetések nem vezettek eredményre, készek vagyunk átmeneti időre bezárni az üzletet" - hangsúlyozta Pesti Imre.

Tavaly április közepén látott napvilágot az a hír, mely szerint a Szlovák Fogyasztók Szövetsége nevű szervezet vizsgálata arra a következtetésre jutott, hogy az EU nyugati tagállamaihoz képest gyengébb minőségű, olcsóbb alapanyagokból készült termékeket forgalmaznak a legnagyobb világcégek a keleti országokban.

Gyengébb a bébiétel

Pesti Imre tájékoztatása szerint Budapest Főváros Kormányhivatalának vizsgálatai során kiderültl, hogy a Magyarországon forgalmazott bébiételek cukortartalma a megadottól az esetek döntő többségében eltér; egy kivétellel lényegesen alacsonyabb volt a jelzettnél. Hozzátette: az "érzékszervi" értékelés során is rosszabb minőségűnek találták az itthon kapható termékeket.

A fogyasztóvédők ugyanazokat a márkás termékeket vizsgálták nyolc országban: Ausztriában, Németországban, Csehországban, Szlovákiában, Bulgáriában, Romániában és Magyarországon. Olyan ismert termékeket hasonlítottak össze, mint a Coca-Cola, a Milka csokoládé, a Kotányi feketebors és paprika, a Nescafé Gold instant kávé, a Jacobs Krönung és a Tchibo Espresso kávék. A termékeket a szlovák Országos Állategészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Intézet vizsgálta be.

A fogyasztóvédő szervezet állítása szerint a vizsgált termékek közül egyedül a Milka csokoládé mutatott azonos minőséget az összes országban; a legnagyobb minőségbeli különbséget a Kotányi borsnál tapasztalták. A fűszernél ez azért is érdekes, mert a cég minden termékét ugyanabban a gyárban készíti. A konkrét különbséget az jelentette, hogy annak a borsnak, amit Magyarországon, Szlovákiában vagy Ausztriában vásároltak, magasabb volt a nedvességtartalma az előírtnál, Bulgáriában pedig túl sok sérült, töredezett mag volt a tasakban. Jelentős különbségeket mutattak ki a paprikaporoknál is: Ausztriában sokkal jobb minőségű termék került a polcokra, mint például Bulgáriában.

A hírbe hozott cégek közül a Kotányi reagált. Álláspontjuk szerint minőségbiztosítási rendszerük nem engedi meg, hogy különbséget tegyenek egyes országok között. Az eltérés az egyes alapanyagok különböző származási helyéből, a szállítás és a csomagolás eltérő idejéből következhet.

A fogyasztóvédők a másik szignifikáns különbséget a Coca-Colánál találták: vizsgálatuk szerint az üdítőital Magyarországon, Szlovákiában, Bulgáriában és Romániában izoglükózt, azaz kukoricából készített édesítőszert tartalmaz, míg például Németországban és Ausztriában a klasszikus szacharózt (amit cukorrépából, cukornádból nyernek) tesznek az üdítőkbe.

Az árakat vizsgálva az derült ki, hogy néhány - rosszabb minőségű - árucikk Magyarországon többe kerül, mint külföldön. Ezen termékek közé tartozik például a vizsgált bébiétel is. A Magyarországon elvégzett vizsgálatok azt mutatták, hogy a szlovák fogyasztóvédelem gyanúja - miszerint van különbség a Kelet- és Nyugat-Európának gyártott termékek között - megalapozottnak bizonyult.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!