Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1cfb410d-b66b-4c9a-839e-b57dfc884ba5","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"kultura","description":"Katalógusból kiválasztott egyenorr, kilófaló galandféreg, amputált testrészek – A csúf mostohatestvér főhőse mindent megtesz, hogy a herceg Hamupipőkével szemben őt válassza. A film pedig minden eszközt bevet, hogy nézőjét sokkolja, de az együttérzését kivívnia nem sikerül. Kritika.","shortLead":"Katalógusból kiválasztott egyenorr, kilófaló galandféreg, amputált testrészek – A csúf mostohatestvér főhőse mindent...","id":"20250530_a-csuf-mostohatestver-filmkritika-Szenvtelen-szenvedes-a-szepsegert-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cfb410d-b66b-4c9a-839e-b57dfc884ba5.jpg","index":0,"item":"ba021006-58da-4c9a-9c00-dc898074ec4f","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_a-csuf-mostohatestver-filmkritika-Szenvtelen-szenvedes-a-szepsegert-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 20:00","title":"Szenvtelen szenvedés a szépségért – megnéztük az év legundorítóbb filmjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f664f33-481b-4f41-b6eb-9b897a549393","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A zenekar menedzsere szerint nem is kezdődhetett volna jobb helyen az új koncertkörútjuk. ","shortLead":"A zenekar menedzsere szerint nem is kezdődhetett volna jobb helyen az új koncertkörútjuk. ","id":"20250531_iron-maiden-koncert-turne-magyarorszag-koszonet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f664f33-481b-4f41-b6eb-9b897a549393.jpg","index":0,"item":"6a804d68-e372-4357-a735-c42288126d9a","keywords":null,"link":"/elet/20250531_iron-maiden-koncert-turne-magyarorszag-koszonet","timestamp":"2025. május. 31. 09:45","title":"Budapest hihetetlen város - az Iron Maiden megköszönte új turnéjuk első, teltházas koncertjeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05823b79-f021-4a2a-8735-b98ff5bd24cc","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Évtizedes rekordra ugrott a magyar állampolgárságot megkapó oroszok száma, eközben az ukrán útlevelük mellé egyre kevesebben szerettek volna magyart is. A magyar kivándorlók közül eközben a legtöbben Németországban találtak új otthont.","shortLead":"Évtizedes rekordra ugrott a magyar állampolgárságot megkapó oroszok száma, eközben az ukrán útlevelük mellé egyre...","id":"20250523_orosz-ukran-magyar-allampolgar-kivandorlas-bevandorlas-migracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05823b79-f021-4a2a-8735-b98ff5bd24cc.jpg","index":0,"item":"7584eb63-5582-4872-ab9c-e6fba55e470a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_orosz-ukran-magyar-allampolgar-kivandorlas-bevandorlas-migracio","timestamp":"2025. június. 01. 11:00","title":"Kétszer annyi orosz kapja meg a magyar állampolgárságot, mint a háború előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Azt egyelőre nem tudni, a két eset között van-e összefüggés.","shortLead":"Azt egyelőre nem tudni, a két eset között van-e összefüggés.","id":"20250601_Ket-vasuti-hid-omlott-ossze-Oroszorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1cfb4b8-ac01-4d26-a95b-bef8dc95b8b2.jpg","index":0,"item":"9d73085b-227b-4eca-9138-2a6eb097afec","keywords":null,"link":"/vilag/20250601_Ket-vasuti-hid-omlott-ossze-Oroszorszagban","timestamp":"2025. június. 01. 08:37","title":"Két vasúti híd omlott össze Oroszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"16,5 milliárd forintért vásároltak tavaly a Brendon boltjaiban.","shortLead":"16,5 milliárd forintért vásároltak tavaly a Brendon boltjaiban.","id":"20250530_brendon-babaaruhaz-meszaros-lorinc-profit-nyereseg-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d.jpg","index":0,"item":"a686c97b-7030-4f70-8b52-7ee30322c49b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_brendon-babaaruhaz-meszaros-lorinc-profit-nyereseg-beszamolo","timestamp":"2025. május. 30. 18:11","title":"Harmadára csökkent a Brendon babaáruház profitja, miután Mészáros Lőrinc megvette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a788030-fec0-4c71-a600-c5ffb2b4a642","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Rakétaelhárítás? Autóexport? Nem kizárólag ezekben boldogulna nehezen Európa az USA nélkül. Bármiben fennakadások lehetnének, ami felhőalapon, internetkapcsolattól függve működik. ","shortLead":"Rakétaelhárítás? Autóexport? Nem kizárólag ezekben boldogulna nehezen Európa az USA nélkül. Bármiben fennakadások...","id":"20250531_hvg-adatforgalom-iranyitas-internet-amerikai-szolgaltatasok-lekapcsolasa-europa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a788030-fec0-4c71-a600-c5ffb2b4a642.jpg","index":0,"item":"817ff814-f058-411c-8f00-272bee94dc7e","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-adatforgalom-iranyitas-internet-amerikai-szolgaltatasok-lekapcsolasa-europa","timestamp":"2025. május. 31. 08:00","title":"Mit tehet egy magyar ember, ha Trump végül arra jut, hogy meg kell vonni Európától egy-egy internetes szolgáltatást?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"581e4029-f700-4e65-9eb1-44bbb287b499","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az esetről felvétel készült, e szerint a rendész támadóját egy járókelő közbelépésével sikerült a helyszínen tartani. ","shortLead":"Az esetről felvétel készült, e szerint a rendész támadóját egy járókelő közbelépésével sikerült a helyszínen tartani. ","id":"20250530_bkk-rendesz-dulakodas-blaha-lujza-ter-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/581e4029-f700-4e65-9eb1-44bbb287b499.jpg","index":0,"item":"c36e8817-a644-4148-8473-26966d572b57","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_bkk-rendesz-dulakodas-blaha-lujza-ter-video","timestamp":"2025. május. 30. 18:06","title":"Végignézte a kollégája, ahogy földre viszik a BKK-rendészt a Blahán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Először érte el a 10 milliárd forintot Várkonyi Andrea cégének árbevétele, s Várkonyi osztaléka az egymilliárd forintot.","shortLead":"Először érte el a 10 milliárd forintot Várkonyi Andrea cégének árbevétele, s Várkonyi osztaléka az egymilliárd forintot.","id":"20250531_Varkonyi-Andrea-milliardos-lett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4223e631-111e-40cb-91cf-573981431052.jpg","index":0,"item":"0e24f61b-bacf-4f2d-b1a2-2e29bf2fd3df","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Varkonyi-Andrea-milliardos-lett","timestamp":"2025. május. 31. 14:42","title":"Várkonyi Andrea milliárdos lett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Veled egyetemben.” Ez a szlogenje a két éve indult Diáktaxinak, melynek munkatársai egytől egyig egyetemisták. Bár a járműpark némileg szedett-vedett, és van köztük jócskán tízéves modell is, az alapítók szerint a szolgáltatás minősége fontosabb az autók paramétereinél. Még akkor is, ha az új fővárosi taxisrendelet-tervezet az utóbbiakat szigorítaná.
Árufeltöltés, szórólapozás, pakolás, futószalag melletti munkák, adatrögzítés és szendvicsemberkedés. Ilyen munkákkal kezdi általában minden egyetemista és az esetek többségében ezekkel is fejezi be, ha a tanulás mellett pénzt akar keresni. A Szilágyi testvérek, miután 2009-ben felvették őket az egyetemre, más utat próbáltak. Ebből lett a Diáktaxi. Az üzlet csak két évvel később indult be a sok szükséges hivatalos irat és engedély beszerzése után.
„A társaságnál csak olyan sofőr dolgozhat, aki diák, hallgatói jogviszonya van, vagy nemrég fejezte be az egyetemet” – mondja az egyik alapító, Szilágyi Tamás. A diáktaxi csak este 8-tól reggel 6-ig jár, csak ebben az időben lehet elérni a megadott mobilokon. A társaság célja, hogy ne az új és menő autókkal tűnjön ki a többiek közül, hanem a szolgáltatás minőségével, ami szerintük főként a sofőrökön múlik.
Éjt nappallá téve
„Leinthet ma már bárki egy Audi A8-ast, de semmi garancia nincs rá, hogy ha beültél a kocsiba, akkor a kényelmes üléseken kívül a szolgáltatás többi része is jó. Gyakran halljuk egyetemista utasainktól, hogy beültek egy új autóba, de benne ült egy olyan sofőr, akivel sem beszélgetni, sem zenét hallgatni nem tudtak” – mondta a hvg.hu-nak Szilágyi Tamás, aki a Budapesti Műszaki Egyetemre jár nappalira.
Ha van autó, csak sofőr kell
A taxitársaságok mellett sok sofőrszolgálatot nyújtó cég is van, amelyek nem jelentenek konkurenciát a taxisoknak, hiszen ezt autóval rendelkezők keresik meg, ha maguk már vezetésre alkalmatlanná váltak. A Sofőrszolgálat Fix 1000 és 3200 forint közötti áron viszi haza az ügyfelet autójával együtt. A cégnél megkeresésünkre elmondták, hogy alkalmaznak diákmunkát, ha a munkavállaló rendelkezik a megfelelő papírokkal, vagyis az egészségügyi 2. csoportos orvosi alkalmasságival és PÁV II. alkalmassági vizsgálaton is átesett. „Heti 2-3 éjszakát vállalnak az egyetemisták – a munkavégzés leginkább éjszaka folyik – jellemzően hétvégén. A cég munkatársa szerint napi 5-6 ezer forintot tudnak megkeresni, olyan 50-60 ezer forint körül havonta.
A taxizni akaró diákokat a Diáktaxi Kft. foglalkoztatja. Heti két napot kötelező vállalni, de a sofőrök többsége így is hat napot dolgozik. Ez elsőre azért is érdekes, mert nappal elvben ott az egyetem, míg éjjel dolgoznak. A Diáktaxi sofőrjei azonban azt mondják, az éjszakai munka jobb, a legtöbb diákmunkát ajánló szervezetnél csak napközben lehet dolgozni, pont akkor, amikor az órákra is be kellene járni. Keveset alszanak, de élvezik a munkát, ezért képesek ilyen körülmények között dolgozni – mondja Vass Milán, a Corvinus volt és Szilágyi Péter, a Budapesti Kommunikációs Főiskola jelenlegi hallgatója. Milánnak van egy heti 36 órás nappali állása is, de a taxizást is folytatja, mert „az neki hobbi”.
Jobban fizet és nem fekete meló
A taxizás többet fizet, mint egy átlagos diákmunka. A nappali szórólapozásból és az éjjeli hűtőházi pakolásból nem lehet óránként 400-500 forintnál többet keresni. A Diáktaxinál egy sofőrnek kijön a 800 forintos órabér, és mellette megtarthatja a borravalót is, ami egy forgalmas estén több ezer forint is lehet.
Bár sokat hallani, hogy a taxisok feketén szerzik a jövedelmüket, a Diáktaxinál mindenki be van jelentve, és mindenről adnak számlát. Megéri nekik a szabályok betartása, mert akinek van munkája vagy hallgatói jogviszonya, azután nem kell annyi járulékot fizetni, mint egy normál főállású dolgozó után. A létszám is folyamatosan bővül, most csak fiúk vállalnak taxizást, de hamarosan egy lányt is felvesznek sofőrnek.
Mindamellett egy taxit beüzemelni nem olcsó mulatság. Pusztán a NAV által leplombált, uniós szabványoknak megfelelő óra belekerül 200 ezer forintba. A költségekbe beszáll a Diáktaxi is, az engedélyeket is segít beszerezni.
Csak a zene
A társaság 15 autója más-más márkájú, és a koruk is változó, sok közöttük a 8-10 évnél is idősebb. Az autók fele a Diáktaxit üzemeltető kft.-é, a többi a sofőröké tulajdona. Az ugyanakkor minden autónál elvárás, hogy prémium minőségű audiorendszer legyen benne. Ha az autók kaszniján olvasható szlogen („Veled egyetemben”) nem lenne elég, ebből is kiderül: az egyetemisták a célközönség. Szilágyi Péter és Vass Milán szerint bizalmat ébreszt az utasban, hogy velük egyidős, jókedvű, kommunikatív fiatalok ülnek a volánnál. Az utazóközönség 70-80 százaléka visszatérő utas, nagyon fontos a személyes kapcsolat a sofőr és az utas között.
Diáktaxi
Akadt köztük olyan, aki hajlandó volt akár egy órát is várni a kiválasztott sofőrre, sok ügyfél pedig a Facebookon is bejelöli a kedvenc sofőrjét. A Diáktaxinál abban is segítenek, ha valaki nem tudja, hova menjen bulizni, és persze a törzsutasok címét már fejből tudják. Az ügyfél a Diáktaxinál ugyanazzal a rendszerrel találkozik, mint más társaságoknál. Felhívja a megadott mobilszámot, ahol egy diszpécser fogadja a hívást, aki intézkedik, hogy melyik autó tud hamarabb odaérni.
Beszólnak
A konkurencia viselkedése velük szemben eltérő. Azok, akiknek biztos piacuk van, nagyok és nagy múltúak, normálisan viselkednek velük, mert nem érzik versenytársnak a Diáktaxit. A kisebb, nem fix piaccal rendelkező társaságok sofőrjeivel már több a probléma.
Másban gondolkodnak
A piacvezető társaságokon, és a rendeletet ellenzőkön kívül is találni taxisokat a piacon. A Barát-taxi társaságnál nem kilométerdíj van, hanem fix árakkal dolgoznak. A tervezett útvonalra készítenek egy gyors kalkulációt és előre közlik a transzfer árát. A belvárosi kerületekből fix 2500 forintért fuvaroznak, egy 30 alkalmas reptéri csomag megvásárlásakor pedig plusz hat ingyen utat is ajánlanak. A Nemzeti Taxi kilométerenként 165 forintos díjat hirdet, ami jóval a piaci ár alatt van, bár a 300 forintos alapdíjon felül 700 forintos kiállási díjat is számol, így ezer forintról indul a fuvar.
Vannak társaságok, amelyek nem az ár csökkentésével próbálnak piacot szerezni, hanem a szolgáltatások minőségével. A MB Elit taxi árait a minőség tükrében alakította ki, szolgáltatásuk minőségét a gépkocsipark összetétele, a kollégák megjelenése, kulturáltsága mutatja, és áraik még így is csak 200-300 forintos különbségeket eredményeznek más társaságok viteldíjaihoz képest – ígérik honlapjukon. A Városi Taxi is kilométerenként 167 forint díjat ajánl megrendelőinek, és a nosztalgikus érzéseket keltő külső dizájnnal szeretne kitűnni a tömegből.
„Legtöbbször azon rágnak be, hogy a mi autónkra akár 20 percet is várnak, de nem ülnek be hozzájuk. Egyszer egy helyen többször fordultunk, miközben a másik taxisnak egy fuvarja sem volt, ezért a lehúzott ablakon keresztül behúzott nekem egyet” – meséli Péter. Egy időben megpróbálták elmagyarázni, hogy a mindössze 15 autóval dolgozó társaság nem jelent konkurenciát, csak egy új színfoltot az éjszakai személyszállításban – kevés sikerrel.
A társaság most egy közepesen alacsony tarifával jár, de ha az új taxisrendelet miatt többet kell fizetni a taxiért, kevesebb marad a borravalóra, pedig az órabér mellett komoly összeg az is egy diáknak.
A taxisrendelet-tervezet
Szilágyi Tamás szerint az, hogy pontosan, szinte típusra meghatározzák, hogy milyen autóval lehet taxizni, és az legfeljebb milyen idős lehet, valószínűleg a nagyobb taxitársaságokat hozza helyzetbe. Az egységes szín megjelenése a fővárosi taxizásban szintén: kérdés, mennyi idő alatt kell a szabályokat átvenni, és hogy pontosan mik lesznek azok. Szilágyiék szerint a legnagyobb probléma a témát körbelengő bizonytalanság.
Nyilván a nagyobb társaságok megengedhetik maguknak könnyebben, hogy lecseréljék az autókat vagy az előírt színűre fóliázzák át. Ha még a matricázás mikéntjét is meghatározzák, elvben a Diáktaxi szlogenje sem kerülhet ki a kocsik oldalára. De ez csak a legkisebb gond: nagy kérdés, hogyan tudják majd folytatni. Milán és Péter is hangosan megjegyzi: nem biztos, hogy a fiatalabb autó a kényelmesebb! És van olyan utas, aki kifejezetten szereti a régibb, öregebb autókat, mert ezekre vannak beindulva, vagy valamilyen emlékük kapcsolódik bizonyos típusokhoz.
Egy dolog van, amit a fiúk mindenképpen belevennének a rendeletbe: a végzettség és a képzettség. Ma ugyanis 8 általános sem kell ahhoz, hogy valaki taxizhasson, és bár a diploma vagy az érettségi nem jelenti, hogy valaki jó sofőr lesz, szerintük sok kétes múltú, alkalmatlan taxist lehetne ezzel eltüntetni az utcákról. Valószínűleg a sofőrök egymás közötti, illetve a sofőrök-utasok közötti néha tettlegességig fajuló agresszió is csökkenne. Szilágyiék szerint a nyelvtudás is nagyon fontos feltétel lehetne a külföldi utasok miatt. „A rendelet meghatározza a csomagtartó méretét, valószínűleg épp a reptéri fuvarok miatt. Akkor már nem ártana egy kis nyelvtudást is elvárni” – magyarázta a hvg.hu-nak Szilágyi Tamás.