szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Idén is a SZÉP-kártya a legnépszerűbb cafeteria elem, a vállalkozások által adott béren kívüli juttatások értéke csak éppen hogy nőni tudott. A nagyvállalatok jellemzően adnak cafeteriát, de a magyar cégvilág döntő többségét adó kis- és mikrovállalkozások csak alig-alig élnek ezzel.

A 2016-os adóváltozások következtében kis mértékben csökkent a teljes mértékű, kedvezmények nélküli és kedvezményes adó és járulékterhek mértéke. Nem csökkent jelentősen a cafeteria iránti munkáltatói érdeklődés – derül ki Szent István Egyetem kutatóinak a Cafeteria TREND Magazin, az Országos Humánmenedzsment Egyesület, a Humán Szakemberek Országos Szövetsége és a BKIK támogatásával elkészített felméréséből. A kutatást vezető Poór József egyetemi tanár szerint „felmérésünk adatai továbbra is alátámasztják azt a korábbi évek során hasonlóan tapasztalt összefüggést, miszerint a cafeteria elterjedtsége a szervezeti nagysággal van szoros összefüggésben”. Az 1000 fő fölötti nagyvállalatok közel 80 százalékánál megtalálható a rugalmas juttatási rendszer valamely formája, addig a 10 fő alatti mikro-vállalkozások csak 22 százaléka építette be ösztönzési rendszerébe a választható juttatásokat.

Balázs Helga kutató szerint „a legnépszerűbb juttatások terén nem volt jelentős elmozdulás a tavalyi évhez képest. Felmérésünk eredményei alapján a legnépszerűbb kínálati cafeteria elem 2016-ban is a SZÉP kártya, amelynek mindhárom alszámlája egységesen népszerű, a cafeteriát nyújtó válaszadó szervezetek 93-97 százaléka kínálja dolgozóinak a cafeteria keretében”. Az Erzsébet utalvány (96 százalék) és az egészségpénztári hozzájárulás pedig elérik az (86 százalék) szintén a legnépszerűbb cafeteria kínálati elemek közé tartoznak.

hvg.hu

A dolgozók számára egy adóévben elkölthető cafeteria összegek szervezetenként meglehetősen eltérnek. A válaszadóknál a 100 ezer forint alatti cafeteria keret ritka (4 százalék). Emellett egyre gyakoribb (9 százalékos előfordulás) az évi 500 ezer forintnál magasabb juttatási csomag. Ez az arány fokozatosan növekedett az elmúlt évek során. Az átlagos juttatási keret 2016-ban a tavalyi értéket alig meghaladóan 313 ezer forintra tehető. A növekedés mögött főleg a juttatásokat terhelő adóterhek csökkenése áll. Figyelembe véve a munkáltatók közterhek megosztására vonatkozó válaszait, ez idén 268 ezer forint értékű nettó juttatásnak felel meg – összegezte Fata László, a kutatást támogató Cafeteria TREND Magazin szakértője.

Szűts Ildikó az Országos Humánmenedzsment Egyesület elnöke szerint – „szervezetünk 4 évvel ezelőtt megfogalmazta a Cafeteria Indexet, amely nem más, mint egy egzakt mutató, amely a vállalatok cafeteria  tudatosságáról ad képet számunkra. Ilyen módon a jelenlegi kutatásban mért adatok alapján a magyarországi Cafeteria Index  2016-ban 64,47 százalék, mely jelentősen nem tér el az elmúlt évihez képest. Mindez azt mutatja, hogy a juttatással kapcsolatos tudatosság a cégek körében nem változott. Ennek oka lehet, hogy a juttatási elemek, illetve a meghatározó adószabályok sem módosultak alapjaiban. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a juttatások testre szabása jelentősen hozzájárulhat a munkavállalók elégedettségéhez, különösen, ha a generációs különbségek, elvárások is számítanak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!