Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c0845fb3-6c17-4ac0-bacd-695ee0cb9f25","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mindössze kilenc hónappal a kezdés után leállították a Leapmotor T03 lengyelországi gyártását.","shortLead":"Mindössze kilenc hónappal a kezdés után leállították a Leapmotor T03 lengyelországi gyártását.","id":"20250410_Mattot-kapott-a-Stellantis-kinai-autoja-kibabraltak-vele-a-franciak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0845fb3-6c17-4ac0-bacd-695ee0cb9f25.jpg","index":0,"item":"c0d3ebce-c12a-48b5-a8f8-686656fd1332","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_Mattot-kapott-a-Stellantis-kinai-autoja-kibabraltak-vele-a-franciak","timestamp":"2025. április. 10. 07:34","title":"Máris megbukott a Stellantis európai gyártású kínai autója: kibabráltak vele a franciák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40bfd920-f3a7-43d2-8f88-00934944cbcd","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Úgy tűnik, a Royal Mail meghallotta az idők szavát.","shortLead":"Úgy tűnik, a Royal Mail meghallotta az idők szavát.","id":"20250410_brit-postalada-napelem-szkenner-csomagkuldes-royal-mail","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40bfd920-f3a7-43d2-8f88-00934944cbcd.jpg","index":0,"item":"b430b8d9-5e20-4e6d-87a9-727318cfe781","keywords":null,"link":"/elet/20250410_brit-postalada-napelem-szkenner-csomagkuldes-royal-mail","timestamp":"2025. április. 10. 12:25","title":"175 év után megújulnak a brit postaládák, napelemet és vonalkódolvasót is kapnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Magyarországon kifejezetten nagy népszerűségnek örvend az állampapír befektetés. Mindez nem meglepő az előző évek bőséges reálhozamai mellett. A Bankmonitor szakértői megvizsgálják, hogy vajon megéri-e egy életen át a biztonságosnak tartott állampapírt megtakarítani?","shortLead":"Magyarországon kifejezetten nagy népszerűségnek örvend az állampapír befektetés. Mindez nem meglepő az előző évek...","id":"20250410_allampapir-nyugdij-megtakaritas-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"c56f3481-acfb-4998-a869-7def2b45fc1b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250410_allampapir-nyugdij-megtakaritas-bankmonitor","timestamp":"2025. április. 10. 05:13","title":"Megéri állampapírban takarékoskodni nyugdíjra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4f78934-7c0b-4180-b2c3-9dfb3d2ab37f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Adobe a jövőben minden termékéhez készítene egy mesterségesintelligencia-ügynököt, és azt is megmutatta, ezeknek milyen szerepet szán.","shortLead":"Az Adobe a jövőben minden termékéhez készítene egy mesterségesintelligencia-ügynököt, és azt is megmutatta, ezeknek...","id":"20250410_adobe-photoshop-mesterseges-intelligencia-ugynok-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4f78934-7c0b-4180-b2c3-9dfb3d2ab37f.jpg","index":0,"item":"bb305d2d-7853-4fb4-b070-7da4b4244e43","keywords":null,"link":"/tudomany/20250410_adobe-photoshop-mesterseges-intelligencia-ugynok-uj-funkcio","timestamp":"2025. április. 10. 10:03","title":"Nagy változás jön a Photoshopba és a többi Adobe-termékbe, sok munkát vehet át a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d608cc1c-7712-4f1e-9d5c-2606c4dff93c","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Milák Kristóf idén is nyert a számában. ","shortLead":"Milák Kristóf idén is nyert a számában. ","id":"20250410_Uszo-ob-Kos-Hubert-es-Rasovszky-Kristof-is-orszagos-csucsot-uszott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d608cc1c-7712-4f1e-9d5c-2606c4dff93c.jpg","index":0,"item":"9ebcaa64-5a5a-4bc1-a5d6-451be60c987b","keywords":null,"link":"/sport/20250410_Uszo-ob-Kos-Hubert-es-Rasovszky-Kristof-is-orszagos-csucsot-uszott","timestamp":"2025. április. 10. 20:34","title":"Úszó ob: Kós Hubert és Rasovszky Kristóf is országos csúcsot úszott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0effdf9-dd39-4146-9d19-04dab0f5259b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A gyártó ezzel be is fejezi együttműködését a Renault-val. ","shortLead":"A gyártó ezzel be is fejezi együttműködését a Renault-val. ","id":"20250411_Megvalik-ket-tipusatol-a-Mercedes-Benz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0effdf9-dd39-4146-9d19-04dab0f5259b.jpg","index":0,"item":"0b33471b-ba5b-41a5-a074-0afaaf20c7d8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_Megvalik-ket-tipusatol-a-Mercedes-Benz","timestamp":"2025. április. 11. 14:50","title":"Leállítja két típusa gyártását a Mercedes-Benz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e059b4e2-7521-4698-9b7c-338b6193fd69","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Nincs logika abban, amit Donald Trump amerikai elnök tesz a vámpolitikájával, viszont bármit kiválthat vele – mondja Vigvári Gábor, a Budapesti Corvinus Egyetem világgazdasági tanszékének vezetője, aki szerint az a globalizáció, amit ismerünk, bármikor megfordulhat.","shortLead":"Nincs logika abban, amit Donald Trump amerikai elnök tesz a vámpolitikájával, viszont bármit kiválthat vele – mondja...","id":"20250410_hvg-vigvari-gabor-kozgazdasz-trump-vampolitika-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e059b4e2-7521-4698-9b7c-338b6193fd69.jpg","index":0,"item":"2f623abc-4ecf-4cd5-bf62-93b53df69d18","keywords":null,"link":"/360/20250410_hvg-vigvari-gabor-kozgazdasz-trump-vampolitika-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 10. 06:30","title":"„A háborútól kezdve a szép lassan átalakuló világgazdaságig bármi lehet Trump vámháborújából”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"350a4cd4-0ffa-4846-a634-054ef536e037","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagennek mostanság igen jól megy a saját hazájában, a legkelendőbb modell a Golf.","shortLead":"A Volkswagennek mostanság igen jól megy a saját hazájában, a legkelendőbb modell a Golf.","id":"20250411_volkswagenek-uraljak-a-nemet-eladasi-listakat-de-nem-elektromosak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/350a4cd4-0ffa-4846-a634-054ef536e037.jpg","index":0,"item":"4ff2fb57-9dac-4741-8237-2967545c7074","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_volkswagenek-uraljak-a-nemet-eladasi-listakat-de-nem-elektromosak","timestamp":"2025. április. 11. 07:21","title":"VW-k uralják a német eladási listákat, de nem elektromosak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Tárolóvágányokon rohadnak a legjobb vasúti kocsik” – felelőtlenséggel vádolják a MÁV-START kocsigazdálkodását
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Bár járműhiányra hivatkozva lehetetlenülnek el járatsűrítések és járnak rossz minőségű kocsikkal a vonatok, a legjobb kocsikat tárolóvágányokon parkoltatják. Sőt, olyan hírek is megjelentek, miszerint a sínre ürítő, “pottyantós” vécékkel felszerelt kocsik 2035-ig még biztosan szolgálnak – írta a Közlekedő Tömeg Egyesület blog.
“Sorozatgyártásban az új IC+ kocsik”, „19 új emeletes motorvonat érkezik”, „már 123 Flirt motorvonata van a MÁV-START–nak” – az elmúlt néhány év járműbeszerzésekről szóló híreit nézegetve úgy érezhetjük, hogy sínen van a magyar vasút. A Közlekedő Tömeg Egyesület blogja a MÁV járműparkjának bemutatásáról szóló cikke szerint a MÁV-START kocsigazdálkodási gyakorlata „felelőtlen és pazarló”.
Az egyesület szerint, bár az elmúlt évek nagy beszerzései a budapesti agglomeráció járműparkját már felfrissítették, a távolsági kocsik nagyobb volumenű beszerzésére hosszú évek óta nem volt példa, főleg használt kocsikat vettek. Legutóbb 20 éve jött 160 új, nemzetközi forgalomba szánt kocsit a spanyol CAF-tól, a bautzeni DWA vagongyártól, illetve a Dunakeszi Járműjavítótól, és mivel a vasúti járművek tervezett élettartama általában 40-50 év körül mozog, így ezek ma is korszerű, színvonalas daraboknak számítanak. Csakhogy „ezek jó része évek óta tárolóvágányokon eldugva rohad” – állítja a blog.
Az egyesület év elején közérdekű adatigénylést nyújtott be a MÁV-START-hoz a Személyszállító Vonatok Összeállítási Rendje (SZVÖR) kapcsán. Ez a dokumentum tartalmazza ugyanis azt, hogy az egyes vonatok milyen típusú kocsikból összeállítva közlekednek az egyes napokon, így ezt az állományi darabszámokkal összehasonlítva üzemképességgel kapcsolatos számításokat lehetne végezni.
„A MÁV-START mondvacsinált indokokkal megtagadta ennek kiadását – állásfoglalásuk szerint “üzleti tevékenységük végzése szempontjából aránytalan sérelmet okozna” és 'versenytársukat indokolatlan előnyhöz juttatná', ha megismernénk az adatokat” – írja az egyesület, akik ezek után úgy döntöttek, bejelentést tesznek a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál.
Hivatalos adatok hiányában saját terepszemlék, a Vagonweb oldalon található összeállítások, valamint az egyesület tagjainak szervezési ismeretei és szerelvényfordulók összegyűjtésével igyekeztek megbecsülni a forgalomba adott kocsik számát, azaz a kocsikiadásokat, és arra jutottak, hogy a kiadási arány elképesztően alacsony. Naponta a kocsiállomány 56 százaléka, azaz alig több, mint a fele kerül csupán forgalomba az ideálisnak mondható 80 százalék helyett, ez kb. 40 pluszkocsit jelentene. Összehasonlításképp: a MÁV-HÉV nagyjából 86 százalékos kiadást tud elérni.
„Akad például olyan 1. osztályú CAF kocsi, melynek 2014 őszén járt le a fővizsgája, és 2018 márciusában még mindig a Keleti pályaudvar egyik tárolóvágányán állt fővizsgára várva, azaz a mai napig nincsen forgalomban. Eközben a miskolci és szegedi IC-kben rendszeresen nem közlekedik első osztályú kocsi, mert nincs elég üzemképes darab. Számos kocsi áll például tárolóvágányokon eldugva, évek óta lejárt vizsgával” – derül ki a blogbejegyzésből, mely szerint ezt elsősorban a Szolnoki Járműjavító túlterheltsége okozza.
Az egyesület a nyár folyamán a kocsipark állapotát is fel akarta mérni, így kikérték a MÁV-START–tól ezeknek a típusoknak az állományi listáját, karbantartartási adatait, melyet a MÁV-START megtagadott azzal, hogy nem is áll rendelkezésükre efféle információ. Emiatt az Egyesület ismét a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz fordult.
A 21 Kutatóközpont népszerűségi rangsorában Magyar Péter áll az élen, a második Hadházy Ákos. Sulyok Tamás államfő nagyon népszerűtlen, Gyurcsány Ferenc még inkább.