szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Londonban nyílt meg az első miniáruház, ahol csak a konyhára és a hálóra koncentrálnak. Az IKEA vezetője szerint a magyar vidéki városokban is lesznek változások.

A történetének legnagyobb átalakításába kezdő IKEA gyökeresen megváltoztatta üzleti modelljét: az eladások alapján a világ legnagyobb bútorforgalmazója jelentősen növelné az online-forgalmat, és hangsúlyozottan jelen akar lenni a városközpontokban – írta a Guardian.

Jesper Brodin, az IKEA egy évvel ezelőtt kinevezett új elnök-vezérigazgatója lapunknak szeptemberben azt nyilatkozta: „Választ kell találnunk a világot formáló trendek kezelésére, például arra, hogy az emberek tömegesen költöznek be a városokba: 2015-ben a világ népességének 30 százaléka élt nagyvárosokban, 2030-ra ez az arány eléri a hatvan százalékot, s egyre több ember él majd viszonylag kis otthonokban.” A vásárlók felének ráadásul kocsija sincs, így az IKEA vezető szerint a cég nem korábbi üzleti modelljének bukása, hanem a fogyasztók igényeinek szoros követése miatt indult új irányba.

A városközpontokban megjelenő boltok az üzleti modell központi elemévé válnak, leggyorsabban növekvő üzletáguk pedig az élelmiszereladás. Brodin szerint „Nem csak Budapesten, hanem vidéken is el akarjuk érni az embereket. Üzleti szempontból nem lenne bölcs döntés minden kisvárosban nagyáruházat nyitni, de kísérletezünk azzal, hogy tehetjük elérhetővé teljes árukínálatunkat kisebb területen.”

A miniáruházak persze csak a jéghegy csúcsai, melyet a digitális értékesítés egészít ki. Idén a vásárlások 30 százaléka online realizálódott. A miniáruházakban viszont van személyre szabott tanácsadás, melyre a nagy, 35 ezer négyzetméteres, külvárosi IKEA-üzletekben nincs lehetőség. A miniáruház mindössze 400 négyzetméteres, és néhány hónap alatt meg tudták nyitni.

Az áruház adózási gyakorlatát egyébként tavaly december óta vizsgálja az Európai Bizottság, miután a holland kormánnyal kötött megállapodásai után 1 milliárd euróval kevesebbet fizetett be.

Az Ingka Csoport, azaz az IKEA egyik értékesítési csatornákkal rendelkező vállalatcsoportja 4,7 százalékos növekedést ért el 34,8 milliárd euró értékű kereskedelmi eladással. A Soroksáron nyílt új áruház eredményeivel együtt az IKEA Magyarország a 2018-as pénzügyi évben két számjegyű, összesen akár több mint 20 százalékos növekedést vár. Az Ingka 30 piacából Magyarország mellett Kína növekszik a leggyorsabban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Németh András Vállalkozás

Az IKEA házhoz megy, és beszélgetni akar – interjú az új cégvezérrel

A történetének legnagyobb átalakításába belekezdett svéd IKEA három év alatt gyökeresen megváltoztatja üzleti modelljét: az eladások alapján a világ legnagyobb bútorforgalmazója jelentősen növelné az online-forgalmat, és hangsúlyozottan jelen akar lenni a városközpontokban. Jesper Brodin, az IKEA egy évvel ezelőtt kinevezett új elnök-vezérigazgatója az esélyekről, a kihívásokról, és a magyarországi tervekről beszélt.