Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Hiány van Európában és Magyarországon is légiforgalmi irányítókból, hiába keresnek ugyanolyan jól, mint a pilóták.
Egymás után dőltek meg a rekordok 2018-ban Magyarország légterében. Van olyan terület, ahol a forgalomnövekedés az európai átlag háromszorosa volt az év első kilenc hónapjában. Európa felett csaknem tízmillió járat közlekedik évente, melynek biztonságos kezelése hatalmas felelősséget ró a légiforgalmi irányítókra – közölte a HungaroControl a Magyar Időkkel. Szeptember végéig összesen több mint 90 ezer gép átrepülését irányították Budapestről.
A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre érkező és induló járatok száma folyamatosan emelkedik. Júliusban 11 093 repülőgép fel- és leszállításában működtek közre a HungaroControl irányítói. 2012 óta az idén először a forgalom már nemcsak a nyári hónapokban, hanem szeptemberben is átlépte a tízezres határt. Jelentős, közel egyharmados növekedés tapasztalható az előző évhez képest az úgynevezett kisgépes forgalomban is.
Elképesztő mértékben és ütemben változott a légiforgalmi irányítói munka az elmúlt évtizedekben, ami egyrészről a technológiai rendszerek fejlődésének, másrészről a szabályozói környezet változásának az eredménye. A magyar légiforgalmi irányítók nemcsak lépést tartottak a nemzetközi tendenciákkal, hanem rendszeresen felülmúlták azokat – mondta a lapnak Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.
A forgalmi irányítás szűk keresztmetszete – akár a légiközlekedés más ágazataiban – a jól képzett szakemberek hiánya. Ráadásul hiába az európai mércével is magas, akár többmilliós fizetés, a légiirányítóknak az átlagosnál szigorúbb egészségügyi és pszichikai feltételeknek kell megfelelniük. A cég több nagy zenei rendezvényen is jelen volt, ahol több ezren érdeklődtek, körülbelül ezren jelentkeztek, akik közül végül egy húszfős csoportot sikerült elindítani, akikből jó esetben két év múlva lesz légiforgalmi irányító.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Komoly eszközt kaptak a kezükbe a klímaváltozás ügyét szívükön viselők a klímatörvényt részben megsemmisítő alkotmánybírósági határozattal. A kormány immár nemcsak, hogy nem háríthatja át a teendőket a jövő generációkra, de le sem szerelheti őket azzal, hogy „De hát van klímatörvény!”.
Az orosz elnök arról is beszélt, hogy nem zárja ki az észak-ukrajnai Szumi város elfoglalását, hogy „biztonsági övezetet” hozzanak létre.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés.
Trump, Irán és Magyarország a címlapokon a külföldi lapoknál. Nemzetközi lapszemle.
Átláthatóbbá és rugalmasabbá szeretnék tenni a kerti kutak bejelentésének, engedélyezésének és ellenőrzésének folyamatát.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.