szerző:
Lengyel Miklós

„A Ryanair átverte a részvényeseket és kizsákmányolta a dolgozókat”- ezzel vádolja az európai légitársaságot az alabamai nyugdíjalap és a birminghami tűzoltók és rendőrök nyugdíjalapja New Yorkban.

 Személyesen a nagyfőnököt, Michael O'Leary elnököt teszik felelőssé azért, hogy a Ryanair profitja nem úgy alakult, ahogy ők szerették volna. A fapados óriás októberben tette közzé profit-előrejelzését, amely nem volt épp kedvező. A munkahelyi vitákra hivatkoztak, mint a csökkenés legfőbb okára. Nyáron, épp a csúcsidőszakban komoly fennakadások voltak a Ryanair járatokon, főként az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban. Az ok: a személyzet sztrájkolt, mert már nem bírta a hajszát. Decemberben Michael O'Leary arra kényszerült, hogy engedélyezze szakszervezetek működését a Ryanairnél, holott a fapados légitársaság épp azzal tudta alacsonyan tartani az árakat, hogy alulfizette a pilótákat és a légi kísérőket - emlékeztet a londoni Daily Mail.

Épp ezért emleget kizsákmányolást a beadvány, melyet a részvényesek egy csoportja adott be Manhattanben. Nem véletlenül választották Amerikát, mert ott gyakori a cégek beperelése, ha a részvényesek valamiért elégedetlenek a profittal és a menedzserekkel. A Ryanair értékét 16 milliárd dollárra becsülik. Csakhogy a részvények árfolyama az elmúlt félév során mintegy egyharmaddal csökkent.. Ez bőségesen indokolja a nyugdíjalapok és a többi részvényes nyugtalanságát. Mi jöhet ki egy ilyen perből?

A Ryanair cáfol és harcol

Még nem kaptunk semmilyen értesítést erről a perről - nyilatkozták a Ryanair központjában a Daily Mailnek. Nem hagytak viszont kétséget a felől, hogy teljes jogi fegyverzetben fognak védekezni a bíróságon New Yorkban. Azt elismerték, hogy voltak sztrájkok, de hol nincs ilyesmi?- tették fel a költőinek szánt kérdést. Pedig a Ryanair és a többi fapados társaság általában sikeresen elkerülte eddig a sztrájkot, mert mindig talált munkanélküli pilótákat és légi kísérőket, akiket nem fizetett meg túlságosan jól, de ahhoz eleget kaptak, hogy csak morogjanak, de ne sztrájkoljanak. Csakhogy megváltozott a légi piac.

Már nem a munkaadó diktál 

A légiforgalom óriási növekedésen ment át az elmúlt években, és ennek eredményeképp a pilóták és a légi kísérők kiszolgáltatott helyzete megváltozott. A munkavállalók érdekképviselete is beleszólhat a bérek és a munkafeltételek alakulásába. Vagy hatékonyan fenyegetőzhet sztrájkkal épp a főszezonban. Ezzel az új helyzettel nem számolt Michael O'Leary, aki most kettős szorításban van: a részvényesek jobb profitot, a pilóták és a légi kísérők magasabb béreket akarnak. És ne feledkezzünk el az utasokról sem: ők pontosabb és kényelmesebb utazást szeretnének fapadon is.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Megint felfüggesztik a Momentum és a Párbeszéd állami támogatását

Megint felfüggesztik a Momentum és a Párbeszéd állami támogatását

Brexit: nem tesz új ajánlatot az EU, ehelyett saját polgárait nyugtatja

Brexit: nem tesz új ajánlatot az EU, ehelyett saját polgárait nyugtatja

Miben és hogyan segíthet a figyelő hallgatás?

Miben és hogyan segíthet a figyelő hallgatás?

Nyaki fájdalmai miatt visszavonul Douchev-Janics Natasa

Nyaki fájdalmai miatt visszavonul Douchev-Janics Natasa

Tömegével lehet rendelni O1G-s tárgyakat Kínából

Tömegével lehet rendelni O1G-s tárgyakat Kínából

A nap videója: az oldalszél nemcsak a repülőkre, az autókra is veszélyes

A nap videója: az oldalszél nemcsak a repülőkre, az autókra is veszélyes