szerző:
Fokasz Oresztész
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Simicska Lajostól Mészáros Lőrinc felé vándorló kapacitás, területfoglalás és egyre csillagászatibb összegek: így fest a magyarországi vasúti beruházások világa jelenleg.

Huszonhárommilliárd forint. A Közbeszerzési Értesítő egyik nyári száma szerint ezért a szép summáért fejlesztheti a Mészáros Lőrinchez köthető egyik konzorcium a Szabadbattyán–Balatonfüred vasútvonalat. Ám ez a korántsem elhanyagolható összeg eltörpül amellett, amennyit az elmúlt években a volt felcsúti polgármester, jelenlegi oligarcha körüli cégbirodalom ezen a piacon bezsebelt. De hogyan vált az egykori gázszerelő a vasúti közbeszerzések nagyvállalkozó sztárjává?

Nem kell a túlzottan távoli múltba révedni, hogy a kezdetekre rábukkanjunk. Mészáros fő vasútépítő cégének az R-Kordot szokás nevezni, ez 2013 óta tartozik hozzá, s a fent említett konzorciumnak is tagja. Fő tevékenysége villanyszerelés, így sok villamosítási, biztosítóberendezés-építési, világítási megbízást kap, illetve forgalomirányító rendszereket épít ki. Közbeszerzési diadalmenete csak 2015-ben kezdődött, a mából nézve már megmosolyogtatóan filléres tétellel, azaz néhány százmilliós munkával. A következő dobás már több mint 13 milliárdosra sikeredett: ez a Szombathely–Zalaszentiván vonal villamosítása, amelyet az R-Kord az egyik igazi óriáscég magyar leányával, a Swietelsky Vasúttechnikával közösen nyert el. Ez utóbbi építette a felcsúti kisvasutat is. Elkélt a segítség, mivel az R-Kord akkoriban finoman szólva kapacitáshiányos volt, mindössze két tucat főt foglalkoztatott, partnere nélkül nem sok esélye lett volna a tenderen.

Homlok Zsolt és Mészáros Ágnes. Saját utakon

A Swietelsky-céget akkoriban Homlok Zsolt vezette, ahogy egy 2016 tavaszán létrehozott másik leányt, a Swietelsky Távközlés- és Biztosítóberendezés Építő Kft.-t is. Szeptemberben aztán mindkét cégtől kilépett. Novemberben a testvérével saját vállalkozást gründolt, a Homlok Zrt.-t. A cégalapító 2017-ben az osztrák mamutvállalat leánya után közelebbi kapcsolatba került Mészáros Lőrincével is: a szombathelyi üzletember az év májusa óta Mészáros Ágnes férje, vagyis Mészáros Lőrinc veje. Ezek után talán kevéssé meglepő, hogy novemberben hozzá is folyni kezdett a közpénz: összesen 5 milliárd forint értékben nyert el egy – nagyjából felerészben opcionális – megbízást a Seszták Miklós akkori fejlesztési miniszter szűkebb pátriájának számító Kisvárda vasútállomásának fejlesztésére a Penta Industryval közösen.

A mindössze egyéves, szárnyait az első közbeszerzésén próbálgató Homlok Zrt. akkor még nagyobb kapacitáshiánnyal küzdött, mint az R-Kord két évvel korábban: húsznál is kevesebb alkalmazottja volt. Ezért szintén alvállalkozókat vont be a projektbe. Közülük az egyik – minő véletlen – éppen az R-Kord, az após cége lett, ezzel igazi családi biznisszé változtatva a beruházást. Még érdekesebb azonban, hogy megbízták a Vasútvillamosító Kft.-t is, amely felsővezeték-építéssel foglalkozik, és nem éppen kispályás: az utóbbi években 3-5 milliárd, 2017-ben 7 milliárd forint árbevétele volt. A társaságot 2017 januárja óta a prágai székhelyű Rafinanz Promotion CZ s.r.o. birtokolja, amelyben viszont az év júliusától Homlok Zsolt meghatározó tulajdoni hányadot birtokol. Mivel ezt megelőzően a felsővezeték-építés hiányzott a Mészáros család portfóliójából, a Vasútvillamosító Kft. kétségkívül fontos darabja a kirakósnak. Olyannyira, hogy a mostani, 23 milliárdos közbeszerzést elnyerő konzorcium másik tagja éppen ez a cég.

©

Az R-Kord sem maradhatott szégyenben, figyelemre méltó módon bővült is. A Swietelsky Távközlés- és Biztosítóberendezés Építő Kft.-t az osztrák anyavállalat Celldömölkön hozta létre, történetesen ugyanott, ahol a Vasúttechnika is működik, Homlok Zsolt vezetésével. Fő tevékenysége villanyszerelés volt, de vasútépítéssel, távközléssel is foglalkozott, majd egy sor további, építőiparhoz köthető tevékenységgel bővítette kínálatát a fémmegmunkálástól az épületgépészeten át a festésig, üvegezésig. Később Swietelsky Vasútautomatika Kft.-vé, majd egyszerűen Vasútautomatika Kft.-vé nevezték át. Mint a Világgazdaság és a Direkt36 feltárta, ide helyezték át a Simicska Lajostól Nyerges Zsolthoz vándorló Közgép tulajdonolta Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft. eszközeinek és dolgozóinak egy részét (másik részét pedig az R-Kordba). Mégpedig azért, mert a Dunántúli Kft. lába alól a Simicska–Orbán-háború 2015-ös kitörése után teljesen kicsúszott a talaj, így vezetői inkább a cég kiürítése mellett döntöttek. A folyamat a felek dolgozói létszámán is megfigyelhető: a Dunántúli Kft. létszáma 2016-ban kétszázról nyolcra csökkent, míg a Vasútautomatikáé egyről több mint százra nőtt, az R-Kordé pedig nagyjából harmincról nyolcvan körülire. 2018 februárjában Mészáros Lőrinc beszállt a cégbe, márciusban pedig a vállalat R-Kordba olvasztásáról született döntés, a cégjegyzékből végül júniusban vezették ki a Vasútautomatikát.

Időközben 2017 novemberében létrejött még egy – egyelőre üres – vasútépítő cég, az elnevezéséből következtetve akár nemzetközi tenderekre is rámozduló RM International Zrt. Ebben igazgatósági tag Homlok Zsolt, Mészáros Beatrix (Mészáros Lőrinc másik lánya) és az R-Kordot vezető Csűrös Sándor. Itt tart most, és ezzel nagyjából teljessé is vált a hídfőállások kiépítése. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint kezdeti példánk, a Balaton északi partján húzódó vonal fejlesztésének tisztán családon belüli elnyerése.

Mindeközben folyamatosan sorjáztak, sorjáznak a nagy összegű megbízások a baráti cégeknél. 2016-ban a dél-balatoni vasúti pálya 72 milliárdos felújítását zsebelte be közösen az akkor még Homlok Zsolt vezette Swietelsky Vasúttechnika, az R-Kord és a V-Híd. A Mészáros és Mészáros Kft. alvállalkozóként lépett a bizniszbe. A Homlok Zrt. a megalakulása után nem sokkal szállt be az A-Híd és a V-Híd Zrt. mellé – szintén alvállalkozóként – a Kelenföld–Százhalombatta vonal összesen 51 milliárdos fejlesztésébe. Ugyanitt az R-Kord is alvállalkozó. Utóbbinál 2016-ban további négy, relatíve kisebb közbeszerzés landolt, összesen mintegy 6 milliárd forint értékben. 2017 márciusában derült ki, hogy az R-Kord a Budapest–Esztergom vasútvonal 33 milliárdos projektjének is részese, később pedig egy 7 és egy 14 milliárdos üzletbe szállt be. Idén eddig a már említett 23 milliárdos beruházás mellett egy csaknem 40, egy közel 50 és egy hajszál híján 60 milliárd forintos üzlet is megtalálta a Mészáros-cégeket és partnereiket – több kisebb, „mindössze” néhány milliárd forintos megrendelés mellett.

Elképesztő ütemben dübörög tehát a gépezet, és ki tudja, hol van még a vége. A vasúti beruházások frontján eleve azért érdemes területet foglalni, mert ezekre hatalmas összeget fordít Magyarország – részben uniós forrásból – a következő években is. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az Eximbank júniusi rendezvényén azzal büszkélkedett, hogy 2022-ig 1500 milliárd forint juthat ezekre a fejlesztésekre.

A cikk eredetileg a HVG 2018/31. számában jelent meg.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Balavány: Ezért nem szabad László Petrát felmenteni

Balavány: Ezért nem szabad László Petrát felmenteni

Tim Cook: A szabadpiaci működés megbukott, a kormányoknak kell rendet tenniük

Tim Cook: A szabadpiaci működés megbukott, a kormányoknak kell rendet tenniük

Fontos kérdésben döntött a NASA, megvan, hogy 2021-ben hova szállunk le a Marson

Fontos kérdésben döntött a NASA, megvan, hogy 2021-ben hova szállunk le a Marson

Hajléktalan-ügy: Tarlós személyesen kérte az aluljárok éjszakai lezárását

Hajléktalan-ügy: Tarlós személyesen kérte az aluljárok éjszakai lezárását

Már a megbízás elnyerése előtt nagyban készült a munkára a kukaholding behajtója

Már a megbízás elnyerése előtt nagyban készült a munkára a kukaholding behajtója

Bronzérmet nyert a focivébén a magyar hajléktalan-válogatott – videó

Bronzérmet nyert a focivébén a magyar hajléktalan-válogatott – videó