Feszültség és konfliktus a szervezetben – Hogyan kezelhető?
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
A ghánaiak elkészítik, fölveszik érte a pénzt, de igazából nem értik, miféle emberek azok az európaiak, akik több ezer eurót fizetnek egy bambuszbicikliért.
Az északnémet Kielben szépen befutott a két diák által alapított startup, a my Boo, amely a Ghánában készített bambuszvázakból divatos, jól felszerelt és persze még a biciklik mezőnyében is különösen öko és fair színben feltűnő járműveket készít. A vázak alapanyaga nemcsak környezetbarát, hanem lényegében ingyen van: a növény vadon terem, 20–30 méteresre nyúlik, és ha kivágták, három év alatt újra megnő.
Mivel nem hegeszthető vagy csavarozható, szereléséhez gyantával átitatott kendert használnak, amely a kikeményedése után simára csiszolható. A váz kiállta egy német minőség-ellenőrző intézet tesztjét. A kisvállalkozás ötéves garanciát vállal rá, és állítása szerint eddig senki sem hozta vissza javíttatni a nádszerkezetet.
Bár a bamuszbiciklik hosszú múltra tekinthetnek vissza, a my Boo megalapításához kellett némi fantázia és bátorság. A helyi lakosság támogatására az ENSZ már korábban programot kezdett Ghánában, de az ennek keretében gyártott bambusz kerékpárokra nem volt kereslet, az akciót leállították. Európában a múlt század elején több ezer bambuszbicikli készült, de az ötlet feledésbe merült.
A startup történetéhez tartozik, hogy a két alapító, Jonas Stolzke és Maximilian Schay – akkor elsőéves – közgazdászhallgatók nem sokat tudtak a biciklikről. Máshonnan közelítették meg a dolgot: hét éve arra jutottak, hogy a tanulás mellett valami másba is bele kellene fogniuk. Az ötletet a véletlennek köszönhetik: egy barátjuk, aki a malária elleni harcban segédkezett Ghánában, fotót küldött nekik egy bambuszból készült kétkerekűről. Mint kiderült, Kwabena Danso, egy diplomás filozófus az egyetem elvégzése után visszatért a szülőfalujába, és a helyiek megsegítésére szervezte meg a bambuszvázak készítését.
Az ötlet tehát megvolt, de a pénz még nem. Egy ismerős kieli nagyvállalkozó, Hans Helmut Schramm szállt be az üzletbe a húszévesek mellé, így indulhatott be a gyártás. A vázakat Ghánában gyártják, tisztességes bérekért. Egy darab elkészítése majdnem 80 órányi kézi munka. Most több mint negyven ember jut így keresethez, de a cél 60 munkahely. Az ottani vállalkozás jövedelméből Kwabena Danso iskolát készül építeni és működtetni. Az egyedi járműveket aztán Németországban – ahol 15 embert foglalkoztatnak – szerelik össze az ott szokásos minőségű alkatrészekből. A legdrágább, akár 4500 eurós modell, a my Volta elektromos.
A fogyasztói célcsoport természetesen azokból áll, akik hajlandóak áldozni a környezetbarát és fair termékekre. És persze értékelik a bambusz különleges, természetes rugózását. A váz mellett egyre több a környezetbarátként felcímkézhető alkatrész: nyereg természetes kaucsukból, kormánymarkolat nyírfakéregből vagy parafából, sőt lakat kenderből. Tavalyelőtt 200 biciklit adtak el, tavaly 350-et, idénre 500-at terveznek, 1,6 millió eurós forgalom mellett. A bambusz kerékpárok már 120 német, osztrák és svájci szaküzlet kínálatában szerepelnek.
Az alapítók szerint a bicikliügyi tájékozatlanságuk nem volt hátrány az induláskor. Ellenkezőleg: segített abban, hogy beinduljon az üzlet. Szerintük akik olyasmit gyártanak, amiért lelkesednek, azok gyakran túlzottan sok gondot fordítanak a részletekre. Stolzke és Schay úgy gondolja, hogy ha pékséget nyitottak volna, azzal is hasonlóan sikeresek lehettek volna.
A cikk a HVG 2018/45. számában jelent meg.
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A sikeres cégfelvásárlás alapja az előre megtervezett finanszírozási háttér. Milyen szempontokat szükséges feltétlenül szem előtt tartani ennek során.
Harmadik birodalmi mintára, de nem német minőségben készült el 50 éve a Balatonig vezető autópálya első fontosabb szakasza. Az állampártnak elég volt, hogy csak Kádár János balatonaligai nyaralójáig ért a sztráda.
Mexikót is hasonló vámokkal sújtja az amerikai elnök.
Egy hollywoodi film forgatókönyvének lapjaira kívánkoznak az izraeli nukleáris fegyver megszerzésének részletei.
Apáti Bence mozgalmának éppen volt érkezése ezt legyártani.
A férje brazil, meg ott elismerik a melegházasságot.