szerző:
Kovács Gábor

A magyarok is rászoktak a netes vásárlásra, eközben a munkaerőhiány miatt egyre problémásabb, de legalábbis egyre drágább a csomagok házhoz szállítása és a csomagpontok fenntartása. A csomagautomaták megoldást jelenthetnek, forgalmuk egyre nő, de még mindig csak kis részt képviselnek a teljes forgalomban. Fura hungarikum, de a magyar vásárlók szeretik, ha az online vásárlás is offline.

Az internetes kiskereskedelem továbbra is exponenciálisan nő, 2018-ban a csomagküldő és internetes üzletek 26,6 százalékkal nagyobb forgalmat bonyolítottak, mint 2017-ben, ezzel az összes üzlettípus közül messze a legnagyobb növekedést értek el – derül ki a KSH jelentéséből. A növekedés egyébként lassul, 2014-ben még 40 százalék fölött volt, de a bővülés így is impozáns. Forgalmi érték szerint ezek az üzletek 2018-ban átlépték az 500 milliárd forintos határt, így forgalmuk már a teljes kiskereskedelem (benzinkutakat beleértve) 4,5 százalékára rúgott. 2010-ben az arány még csak 0,6 százalék volt.

 

Tere még biztos van a növekedésnek, a GKI Digital és az Árukereső.hu jelentése szerint az online kiskereskedelem növekedését jelenleg a vásárlási érték folyamatos emelkedése hajtja, a vásárlások száma lassabban nő. Az egy főre jutó éves online rendelésszám jelenleg 12 vásárlás/év, az éves átlagos költés pedig megközelíti a 130 ezer forintot. Összehasonlításképp ez utóbbi érték Csehországban meghaladja a 230 ezer forintnak megfelelő cseh koronát, miközben ott a rendelésszám is magasabb a magyar átlagnál – írják.

A sok csomagnak persze valahogy el kell jutnia a vevőkhöz, ez négy módon lehetséges:

  • Személyes átvétellel a kereskedő boltjában vagy átvételi pontján;
  • Személyes átvétellel külső szolgáltatótól, úgynevezett csomagponton (például benzinkúton vagy újságosnál);
  • Személyes átvétellel csomagautomatából;
  • Házhoz szállítással.

Jönnek föl az automaták

A fixpontos csomagátvétel (csomagpontok és automaták) évek óta egyre népszerűbbek, forgalmuk pedig várhatóan tovább fog nőni, különösen az automatáké – véli Bengyel Ádám, a Foxpost alapító-vezérigazgatója. „Az emberek nem akarnak otthon várni a futárra, és a webshopos csomagforgalom ugrásszerű növekedésével egyre több irodában tiltják a munkahelyre rendelhető csomagokat, továbbá a házhozszállítási díjak drasztikus mértékben emelkedtek az elmúlt évben, és emelkedni is fognak a következő években is” – magyarázta Bengyel, miért szorulhat egyre inkább háttérbe a házhoz szállítás.

Bengyel Ádám
©

Ami pedig a csomagpontokat illeti: „A munkaerőhiány sújtja az átadó pontokat is, így valószínűsítem, hogy egyre több versenytársunk kényszerül hálózatát csökkenteni (ez meg is történt 2018-ban a Pick Pack Ponttal). Nem lesz sokáig fenntartható az a modell, hogy benzinkutakon vagy élelmiszer-üzletekben lehet csomagot átvenni, mert az egyre drágább munkaerőt nem arra akarják használni a vállalkozók, hogy a bolt raktárában keressenek csomagokat, főleg nem a november-decemberi szezonban. Arról nem beszélve, hogy ez mennyire rombolja a fő profilba tartozó szolgáltatáshoz tartozó ügyfélélményt.

Gondoljunk csak arra, mikor azért kell sorban állnom a benzinkúton, mert valaki éppen a csomagját akarja átvenni!”

Azért még nem jött el az az idő, amikor a csomagautomaták leváltják a futárokat és a csomagpontokat, sőt még utol sem érték azokat. „Az automatákon keresztül menő csomagmennyiség még mindig igen kis részét teszi ki az összcsomagforgalomnak” – közölte a hvg.hu-val a Magyar Posta, amely amellett, hogy a Foxpost után a második legnagyobb automatahálózatot tartja fent, házhoz szállítást is végez, és csomagpontjai is vannak. A GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatása szerint 2017-ben a csomagok 20 százalékát kérték valamilyen átvevőpontra a vásárlók.

©

Főleg magánszemélyek küldenek csomagot automatán keresztül

Visszatérve az automatákra, a Foxpost automatáinak forgalma közel 50 százalékkal nőtt 2017-ről 2018-ra, a 2015-ös indulás óta már 2,1 millió csomagnál tartanak – közölte Bengyel Ádám a hvg.hu-val. Ráadásul úgy, hogy csak az év végén bővítették a hálózatukat, lengyel partnerük, a Webox 2017 őszén úgy döntött, kivonul az országból, ezért a hálózatbővítést saját eszközökkel és erőforrásokkal kellett megoldaniuk. Jelenleg 103 automatájuk van összesen 11 500 rekesszel, egy automatán átlagosan 110 rekesz van. A csomagautomata-piac másik jelentős szereplője, a Posta 2017 végén hajtott végre nagyobb bővítést, nekik jelenleg 51 automatájuk van összesen 4260 rekesszel. Az automaták kihasználtsága erősen függ azok elhelyezkedésétől, a Posta szerint a „a legnépszerűbb csomagautomaták kapacitásának kihasználtsága éves szinten 85 százalék fölött alakul”.

 

©

A csomagforgalom nagy részét mindkét hálózaton magánszemélyek generálják, nem pedig a nagy webshopok, azok a jelek szerint más megoldásokat preferálnak. „A feladók inkább lakossági ügyfelek, mint üzleti ügyfelek, ami épp fordított arányú az összes csomagfeladási szolgáltatást tekintve” – állítja a Posta. A Foxpost forgalmának 70 százalékát magánszemélyek (például a Vaterán értékesítők), illetve mikro- és kivállalkozások adják, de a 100 legnagyobb magyar webshop közül már 36 ügyfelük. Bengyel Ádám közülük a Bookline-t, az Edigitalt, a Hádát és a Cewet említette.

Akkor jó az online, ha offline és cash

A magyarok szeretik a pénzt, nem csak abban az értelemben, hogy szeretik, ha sok van belőle, hanem szeretnek személyesen fizetni. Ez a csomagautomatáknál is megfigyelhető. A Foxpost webshopból rendelt csomagot átvevő ügyfeleinek mindössze 30-35 százaléka fizet előre, a webshopban, a többiek csak az automatánál, a csomag átvételekor rendezik a cechet. A teljes online piacon ez az arány egyébként csak 20 százalék körül van, vagyis a Foxpost-ügyfelek az átlagos online vásárlónál „szívesebben fizetnek előre” – állítja Bengyel Ádám.

Hungarikum, és valahol kicsit ellentmondásos, de a magyar vásárlókban erős igény van arra, hogy az online vásárlás offline legyen – erre a GKI Digital már a 2018-as jelentésében felhívta a figyelmet. Illetve még ha nem is vesznek igénybe offline szolgáltatást a vásárlás során, a jelek szerint megnyugtatóan hat rájuk a tudat, hogy ha kell, van hova bemenni. 2017-ben az online kiskereskedelmi forgalom 80 százaléka személyes átvétel mellett bonyolódott, sok tisztán online kereskedő csak azért nyit legalább egy fizikai átvételi pontot, mert tudják, hogy a vásárlók igénylik ezt. Ebbe a trendbe illeszkedik a készpénzhasználat népszerűsége: annak ellenére, hogy lassan minden magyarnak van bankkártyája, és az online kiskereskedelemben terjednek az online fizetési megoldások, 2017-ben az online vásárlások 58 százalékát készpénzben fizették ki a vásárlók.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Akár százezer forintot is lehet spórolni egy bankszámlán évente

Akár százezer forintot is lehet spórolni egy bankszámlán évente

Komoly visszaesést jelentett a VW a koronavírus miatt

Komoly visszaesést jelentett a VW a koronavírus miatt

Kihajtották a 307 km/h-s maximumot a Mercedes-AMG E63 S-ből – videó

Kihajtották a 307 km/h-s maximumot a Mercedes-AMG E63 S-ből – videó

A kínai autóipar 60 százalékát érinti a koronavírus

A kínai autóipar 60 százalékát érinti a koronavírus

Fegyveres rablók vittek el Hongkongban hatszáz guriga vécépapírt

Fegyveres rablók vittek el Hongkongban hatszáz guriga vécépapírt

Ki parkol ügyesebben: egy autós kaszkadőr vagy az automata parkolóasszisztens?

Ki parkol ügyesebben: egy autós kaszkadőr vagy az automata parkolóasszisztens?