Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"565c4c39-28fa-41c4-b354-aeaac61012f2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az új elnökről online szavazhat a teljes tagság.","shortLead":"Az új elnökről online szavazhat a teljes tagság.","id":"20250515_Dobrev-Klara-az-egyetlen-jelolt-a-DK-elnoki-posztjara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/565c4c39-28fa-41c4-b354-aeaac61012f2.jpg","index":0,"item":"5f706af0-11cc-4702-a2f4-2b4951273ee2","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Dobrev-Klara-az-egyetlen-jelolt-a-DK-elnoki-posztjara","timestamp":"2025. május. 15. 11:08","title":"Dobrev Klára az egyetlen jelölt a DK elnöki posztjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0f1ae1f-bb7a-4ff3-9f53-1d8a79b73081","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője szerint az átláthatóság mindenkinek az érdeke. ","shortLead":"A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője szerint az átláthatóság mindenkinek az érdeke. ","id":"20250515_Lanczi-Tamas-nem-erti-hogy-akinek-nincs-takargatnivaloja-az-miert-tart-retorziotol-az-uj-torveny-alapjan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0f1ae1f-bb7a-4ff3-9f53-1d8a79b73081.jpg","index":0,"item":"cb4e5f84-59d7-4a88-9d37-b8abf4315773","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Lanczi-Tamas-nem-erti-hogy-akinek-nincs-takargatnivaloja-az-miert-tart-retorziotol-az-uj-torveny-alapjan","timestamp":"2025. május. 15. 08:52","title":"Lánczi Tamás nem érti, hogy akinek nincs takargatnivalója, az miért tart retorzióktól az új törvény alapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A házelnök azt mondta, egy ideig lelkiismeret-furdalása volt, azóta viszont úgy látja, nem a „köteles beszéd” miatt vesztett a Fidesz 2002-ben.","shortLead":"A házelnök azt mondta, egy ideig lelkiismeret-furdalása volt, azóta viszont úgy látja, nem a „köteles beszéd” miatt...","id":"20250515_Kover-Laszlo-Megbantam-a-koteles-beszedet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2.jpg","index":0,"item":"9c711789-aee7-455a-8c18-5999e5e54867","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Kover-Laszlo-Megbantam-a-koteles-beszedet","timestamp":"2025. május. 15. 08:07","title":"Kövér László megbánta a „köteles beszédet”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7daeda4f-725c-4cae-aa1a-99fcd93aae79","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A járműgyártás már jobban teljesített, mint egy éve, de az akkugyártás továbbra is borzasztó számokat produkál. Csak azért lehetett pont ugyanolyan a magyar ipar összteljesítménye, mint egy éve, mert ezúttal kettővel több munkanap volt.","shortLead":"A járműgyártás már jobban teljesített, mint egy éve, de az akkugyártás továbbra is borzasztó számokat produkál. Csak...","id":"20250514_KSH-ipar-akkugyar-autogyartas-akku","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7daeda4f-725c-4cae-aa1a-99fcd93aae79.jpg","index":0,"item":"bbb34bd7-9ebd-47aa-b5e5-3d1f627af782","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250514_KSH-ipar-akkugyar-autogyartas-akku","timestamp":"2025. május. 14. 09:13","title":"KSH: Az akkugyártás teljesített legrosszabbul az egész magyar iparban, 41 százalékkal zuhant vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4646ead-8b1a-4086-b81d-afad7f7be0e0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy sor újítást hoz a biztonság terén az Android 16. Lesz, ami megköveteli az ujj- vagy arcalapú azonosítást bizonyos módosítások elvégzéséhez, míg más esetekben a mobilos csalók lesznek nagyon bosszúsak.","shortLead":"Egy sor újítást hoz a biztonság terén az Android 16. Lesz, ami megköveteli az ujj- vagy arcalapú azonosítást bizonyos...","id":"20250514_google-android-16-uj-biztonsagi-funkciok-lopasvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4646ead-8b1a-4086-b81d-afad7f7be0e0.jpg","index":0,"item":"9c1bcbb8-4fc2-47f3-a5ea-4150f52885b4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_google-android-16-uj-biztonsagi-funkciok-lopasvedelem","timestamp":"2025. május. 14. 13:03","title":"Csalók és tolvajok rémálma lesz az Android 16, itt van minden új biztonsági funkció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66a8f81e-fc96-4228-900e-a0a450842efa","c_author":"Fülöp István","category":"tudomany","description":"Egyre gyakoribbak gyártócégeket ért hackertámadások, amelyek költsége évről évre meredeken növekszik. Sok oka van, hogy miért nem tesznek többet a vállalatok a biztonságukért, a halogatás azonban pénzben és reputációban is óriási csapást okozhat.","shortLead":"Egyre gyakoribbak gyártócégeket ért hackertámadások, amelyek költsége évről évre meredeken növekszik. Sok oka van...","id":"20250514_ipar-4-0-kibervedelem-tamadas-zsarolovirus-gyartocegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66a8f81e-fc96-4228-900e-a0a450842efa.jpg","index":0,"item":"ee4c824d-a1fb-4715-a9d6-9b5b6814d6e1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_ipar-4-0-kibervedelem-tamadas-zsarolovirus-gyartocegek","timestamp":"2025. május. 14. 10:30","title":"Az már jól mutatja, hogy baj van, amikor bűnözők átvehetik az uralmat egy 100 kilós robotkar fölött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5420d5ec-a65c-40f1-827f-3197ee7721ff","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Egymásra licitáló ultimátumok után megnőtt az esélye, hogy egy időre megszakadjanak a harcok Ukrajnában. Miközben a világ a lehetséges tűzszüneti tárgyalásokat várja, Orbán Viktor és kormánya kabátlopási ügybe keveredett.","shortLead":"Egymásra licitáló ultimátumok után megnőtt az esélye, hogy egy időre megszakadjanak a harcok Ukrajnában. Miközben...","id":"20250515_hvg-acsarkodas-ukrajna-elszigetelodes-titkosszolgalati-jatszmak-bekeharcos-maganya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5420d5ec-a65c-40f1-827f-3197ee7721ff.jpg","index":0,"item":"f56ace04-de95-477d-a582-609293b079b3","keywords":null,"link":"/360/20250515_hvg-acsarkodas-ukrajna-elszigetelodes-titkosszolgalati-jatszmak-bekeharcos-maganya","timestamp":"2025. május. 15. 06:30","title":"Valóban Kárpátalja megszerzésére játszana a magyar kormány?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f598978a-fd87-416b-a187-9817075869ff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ahogy a filmekben. ","shortLead":"Ahogy a filmekben. ","id":"20250515_Mukodott-a-regi-trukk-kulcs-nelkul-loptak-a-Ladat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f598978a-fd87-416b-a187-9817075869ff.jpg","index":0,"item":"99302023-2779-4f78-8894-14c746b36787","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Mukodott-a-regi-trukk-kulcs-nelkul-loptak-a-Ladat","timestamp":"2025. május. 15. 08:36","title":"Működött a régi trükk, néhány drót össze, és máris kulcs nélkül lopták el a Ladát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Honvédelmi Minisztérium cége fogja szerelni a légimentők haszonbérletben üzemeltetett rendőrségi helikoptereit, amelyeket ugyanezen a cégen keresztül vásároltak Norvégiából. Arról a honvédségi cégről van szó, amelyik az egyik „nem kormánygép” honvédségi business jet tulajdonosa. A beszerzésből épp csak a légimentőket sikerült kihagyni.
Haszonkölcsön szerződés keretében fogják üzemeltetni a légimentők (vagyis a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. nevű állami cég) azt a kilenc EC135P2+ mentőhelikoptert, amit a kormány 2018-ban vásárolt Norvégiából – közölte a Belügyminisztérium a hvg.hu-val. A haszonbérlet azt jelenti, hogy a gépek nem kerülnek a légimentők tulajdonába, de nem is kell fizetniük a használatukért. A BM-nek „nem áll módjában” részletesebb tájékoztatást adni a szerződés tartalmáról.
A tárca szerint „három helikopter 2019. április 1-jétől áll szolgálatba, a fennmaradó hat helikopter pedig legkésőbb 2019. december hónapjától lát el légimentési feladatokat”. A magyar légimentés 2006 óta bérel egy osztrák cégtől hét darab Airbus Helicopters (korábban Eurocopter) EC135T2 helikoptert, ezeket az új gépek szolgálatba állításával párhuzamosan, a „hatályos szerződések rendelkezéseihez igazodva” kivonják, a bérleti szerződésük pedig megszűnik.
Eurocopter EC-135 típusú helikopter reggeli ellenőrzése végzi a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. sármelléki bázisán 2012. augusztus 10-én.
MTI / Varga György
A bérelt gépek karbantartását és javítását az osztrák tulajdonos látta el, az újakét a HM cége, a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. (HM EI) fogja. A BM-nek erről a szerződésről sem „áll módjában” részletes tájékoztatást adni.
Lopakodó légi beszerzések
Érdekes kérdés, hogy hogyan jön a képbe a mentőhelikopterekkel kapcsolatban a Belügyminisztérium és a Honvédelmi minisztérium. A beszerzést a kormány úgy bonyolította, hogy 2018. április 20-án átcsoportosított a költségvetésben 13,2 milliárd forintot a BM „Rendőrség” fejezetébe. A rendőrség pedig április 27-ével adásvételi szerződést kötött a HM EI-vel 9 darab helikopter felszereléssel együtt történő beszerzésére 14,2 milliárd forint értékben. Ez a szerződés a rendőrség honlapján található tájékoztatás szerint 2021. április végéig él, szóval lehetséges, hogy az árban a gépek üzemben tartása is benne van erre az időszakra.
A helikopterek nem újak, 10-14 évet már leszolgáltak Norvégiában. Onnan szerezte be őket a HM EI, majd adta tovább őket a rendőrségnek – a norvég légimentés állományából még nem kivont gépek esetében a norvég regisztrációs adatbázisban tulajdonosként a HM EI van feltüntetve 2018. októberi dátumokkal. A helikopterek előző tulajdonosa egyébként nem a norvég légimentő-szolgálat volt, hanem az SG (Societe Generale) Finans a.s., a norvég légimentés vélhetően lízingelte a gépeket. A helikoptereket tréleren hozták Magyarországra, az egyik (a LN-OOD lajstromjelű) kisebb balesetet szenvedett január 28-án Németországban, Kirchroth és Tiefenthal között: a szállító tréler hátsó tengelye meghibásodott, a kocsi kisodródott az útról és átszakította a szalagkorlátot - írja a Helihub szakportál. De a helikopter nem sérült meg.
ostnes.no
Nem világos, miért kellett a helikopterek beszerzését a rendőrségen és a hadügy leánycégén keresztül bonyolítani, nyilván sokkal egyszerűbb lett volna, ha a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. (ami ugye szintén állami tulajdonú cég) közvetlenül veszi meg őket. A csavarok közbeiktatása legfeljebb az átláthatóság csökkentésére jó, ez mondjuk nem meglepő, nem egyszerű feladat kideríteni, milyen repülő eszközöket vásárol a magyar állam, és hogyan, mire használja őket. Ezt jól illusztrálják a Honvédség nemrégiben beszerzett „csapatszállítói” és „futárgépei”, amik ugyan semmi esetre sem „kormánygépek”, valahogy mégis rendszeresen magas rangú állami vezetők (elsősorban Orbán Viktor miniszterelnök) utaznak velük. Ráadásul a HM EI-t sem most először használják légügyi ködösítésre: a kormány két darab Dassault Falcon 7X business jetet vásárolt 2018-ban, az egyik a Honvédség állományában van, katonai lajstromszámmal, a másik tulajdonosa hivatalosan a HM EI, és polgári lajstromjelet kapott (HA-LKX).
Épp csak a légimentést sikerült kihagyni az egészből
A helikoptervásárlásból nem csak a lebonyolítást illetően hagyták ki a légimentőket, hanem úgy egyáltalán az igényeiket sem vették figyelembe. A kormány és az Országos Mentőszolgálat lépten-nyomon azt hangsúlyozza, hogy itt most „jelentős technikai korszerűsítés” történik. Valójában a vásárolt gépek ugyanannak a típusnak a későbbi, fejlettebb változatai, mint amit a légimentők eddig használtak, csak a műszerezettségben van jelentős különbség – igaz, ennek köszönhetően valóban lehetővé válnak az éjszakai repülések. Illetve a vásárolt helikopterek felszereltsége valóban jobb lesz, mint a bérelteké. A légimentők ettől függetlenül nem tartják ideálisnak a magyarországi viszonyok közti használatra ezt a típust, elsősorban a teherbírása miatt, vagyis nem a műszerezettség jelenti a legnagyobb problémát.
Frissítés: Cikkünk megjelenése után reagált az OMSZ arra az állításunkra, hogy a beszerzés során nem vették figyelembe a légimentők igényeit: „A valóság ezzel szemben az, hogy a norvég mentőhelikopterek kiválasztását a nemzetközi elvárásoknak megfelelő hatásvizsgálat előzte meg, amelybe nemcsak hazai, hanem külföldi szakértőket is bevontak. A Légimentő Nonprofit Kft. szakemberei a műszaki leírást véleményezték, a helikoptereket a beszerzésről szóló döntés előtt Norvégiában megtekintették, azokat a légimentésre alkalmasnak találták, szakmai igényeiket pedig jóval korábban jelezték az egészségügyet felügyelő Emberi Erőforrások Minisztériumának. Ezeknek az igényeknek a kiválasztott és beszerzett légimentő flotta minőségi- és mennyiségi szempontból tökéletesen megfelelt. A légimentőkkel 2015 óta folyamatos szakmai konzultáció zajlott a beszerzendő helikopterektől.”
Az eddig használt gépek bérletére (üzemben tartással együtt) körülbelül 15 milliárd forint ment el 2006 óta a 24.hu számításai szerint. A rendőrség most ugye 14 milliárdért vett saját gépeket, de nem világos, ebben az árban benne van-e az üzemeltetés költsége 2021-ig. A Norvégiából érkezett használt helikopterekben még körülbelül 10 év lehet nagyobb karbantartás, felújítás nélkül. Így egyelőre a jövő zenéje, anyagilag mennyivel éri meg jobban (ha egyáltalán) ez a konstrukció. Szakmai forrásaink szerint a fejlesztésre mindenképpen szükség volt, de érdemes lett volna valamivel több pénzt rászánni a beszerzésre, és olyan gépeket venni (esetleg újonnan), amelyek jobban megfelelnek a magyar légimentés igényeinek.
Hajnali horgászatot, szalonnasütést és sok beszélgetést tervez 300 kilométeres, Nagyváradig tartó útja során Magyar Péter. Az első napon Pécelig jutottak, mi pedig elkísértük őket. Videóriport.