Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Immár két évtizede működik Veresegyházon a GE repüléstechnikai üzletágának, az Aviationnak az üzeme. Casey Ott-tal, a helyi vezetővel több közt arról beszélgettünk, hogy milyen hatással volt a 2001 szeptemberi merényletsorozat a magyarországi gyárra, illetve hogyan küzdenek meg a munkaerőhiánnyal.

hvg.hu: Miért pont Magyarországra települt a GE Aviation?

Casey Ott: Az üzem egy zöldmezős beruházással jött létre, az építkezés 1999-ben fejeződött be, az első egységet 2000-ben szállították ki. A hely kiválasztásában az is közrejátszott, hogy a GE felsővezetők egyike innen származik, és ismerte a környéket.

Nagyon vonzó volt a magyar vállalati kultúra és a gazdasági növekedés, és tudtuk, hogy a következő években nagyon gyorsan fog növekedik a szolgáltatási üzletág is. A képzett munkaerő, a költségszint, valamint az Európához és Ázsiához való közelség hozott ide minket.

©

hvg.hu: Milyen elemeket javítanak?

Casey Ott: Nagyon komoly fejlődésen ment át az üzem a húsz évvel ezelőtti alapítás óta, s mivel nem sokkal az indulás után történt a 2001 szeptemberi USA-beli merényletsorozat, sokan tartottak a repülés üzletágra gyakorolt hatásától, illetve attól, hogy a tragédia után ez a gyáregység nem lesz sikeres. A cég túlélte ezt az időszakot, s azóta a GE egyik vezető kompozit-javító központtá nőtte ki magát.

Részben a nem-forgó elemek javításával foglalkozunk, az úgynevezett méhsejtes elemekkel, amelyek megakadályozzák a forgó elemek elhasználódását. Emellett javítunk szerkezeti elemeket is, a hajtóművek forró, és hideg részegységeit, valamint kompozitelemeket és a jól felismerhető hajtóművek forgólapjait is. Gyorsan fejlődünk, ennek egyik jele az is, hogy 2015-ben megnyílt a második csarnok is.

Globális hálózatunkban a GE és a CFM hajtóművek nagyjavításával foglalkozunk; a megjavítható hajtómű-alkatrészeket közvetlenül az alkatrész-javító üzemek helyszíneire küldjük el, mint például a Veresegyházon található gyáregységünkhöz. Mivel üzemünk gyakorlati tapasztalattal rendelkezik a hajtóműalkatrészek javításával kapcsolatban, munkánk részét képezi, hogy megoldási javaslatot biztosítsunk az Egyesült Államokban és Európában található mérnökeinknek, hogy segítsék a javítási folyamatok fejlesztését a flotta stabil fenntartásának érdekében.

hvg.hu: Magyarországon szinte minden vállalat amiatt panaszkodik, hogy nem talál elég munkavállalót. Önöknél mi a helyzet?

Casey Ott: Éppen akkor kezdett csökkenni a munkanélküliségi arány, amikor érkeztem, akkor érte el a mélypontot, 3,8 százalék körül. Tavaly februárban kezdtük el érezni a munkaerőhiányt, s mindent elkövettünk azért, hogy a minőségi munkaerőnek számító alkalmazottjaink jobb bért és béren kívüli juttatást kapjanak, versenytársainkhoz képest.

Sokat tettünk azért, hogy megőrizzük a versenyképességünket, de felismertük annak a szükségességét is, hogy partneri viszonyt létesítsünk az iskolákkal is. Annak érdekében, hogy a legjobb tehetségeinket megtartsuk, részletes utánpótlási tervet dolgoztunk ki, amelyben biztosított a karrier építése, valamint az oktatási lehetőségek. Vannak olyan alkalmazottaink, akik a nyitás óta velünk vannak, tavaly ünnepeltük együtt a „18. születésnapunkat”.

Inkább azon fiatalok miatt aggódom, akiket az utóbbi öt évben vettünk fel, s akik naponta látják a szép színes óriásplakátokat, amelyek a különféle IT-cégekhez próbálják elcsábítani az embereket. Ahogy én, úgy ők is mérnökök, s azt szoktam mondani nekik, ott van az igazi érdekes munka, ahol a termelés folyik.

Még mindig van problémánk, hosszabb ideig tart megtalálni az új alkalmazottakat, különösen a hegesztőket és gépkezelőket. Mindenki vadászik a szakképzet munkaerőre, az a stratégiai célunk, hogy mindig legyen tartalékunk: legyünk folyamatosan kapcsolatban a munkára alkalmas személyekkel, vagy éppen alkalmazzunk több embert, mint amennyire éppen szükségünk van.

Attól tartok ez a probléma a jövőben is megmarad.

hvg.hu: Magyarországon szokatlan, hogy egy nő gépészmérnökként dolgozzon. Mennyire fontos önnek, hogy a nők is jelen legyenek a szakmában?

Casey Ott: Amikor idekerültem a HR-vezetőt és a pénzügyi vezetőt leszámítva egyetlen egy nő sem dolgozott a közvetlen csapatomban. A saját pályám során megtanultam, mennyire fontos a vállalati sokszínűség, és itt nem csak a férfiakról és nőkről van szó, hanem különféle kultúrák találkozásáról is. Az volt a célom, hogy legyenek nők az üzemben, illetve a mérnökök között.

Most már van egy nő részlegvezetőnk, van egy tervezőnk, és azt a feladatot adtam a csapatomnak, hogy a tavalyi év végére legyen legalább egy teljes állású női mérnökünk is. Meg is csinálták, felvettünk egy fiatal hölgyet, aki hamar beilleszkedett, és nagyon jó munkát végez.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Rátámadt a pultosnőre, mert nem hagyták szundikálni a kocsmában

Rátámadt a pultosnőre, mert nem hagyták szundikálni a kocsmában

Uniós támogatásból erdősít Tiborcz István

Uniós támogatásból erdősít Tiborcz István

Pont az Autókereskedők műsorvezetője mellet húzott el egy Aston Martin V12 Speedster – videó

Pont az Autókereskedők műsorvezetője mellet húzott el egy Aston Martin V12 Speedster – videó