Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Az ötös lottón nem volt telitalálat, de még egy négyessel is hazavihet több mint 3 milliót.","shortLead":"Az ötös lottón nem volt telitalálat, de még egy négyessel is hazavihet több mint 3 milliót.","id":"20241228_szerencsejatek-otos-lotto-nyeroszamok-sorsolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40.jpg","index":0,"item":"dc626b56-468e-4091-af5b-dc0f82c2af8a","keywords":null,"link":"/elet/20241228_szerencsejatek-otos-lotto-nyeroszamok-sorsolas","timestamp":"2024. december. 28. 20:25","title":"Megvolt a lottósorsolás, tizenöt szerencsésnek bőven megtérült a karácsony","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","shortLead":"A bevásárlóközpont mögötti vasúti átjáróban történt baleset, az autóban ketten utaztak.","id":"20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01491bf7-0ea8-40fd-993e-34846ad7ccf0.jpg","index":0,"item":"327deb08-e21e-4615-b7ca-97c08d66d3fa","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_InterCity-utkozott-egy-sinekre-hajto-autoval-Zalaegerszegnel","timestamp":"2024. december. 28. 16:20","title":"InterCity ütközött egy sínekre hajtó autóval Zalaegerszegnél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Eldurvul a közbeszéd, összeomlik a közmegegyezés, veszélybe kerül a demokrácia amennyiben nem szabályozzák a jelenleginél jobban a digitális médiát, írja a Guardian szerkesztőségi cikke. Grúzia autoriter irányba sodródik, ám a nyugat nem tesz eleget, hogy ne így legyen, írja a Foreign Affairs. Az elnyomás hosszú lidércnyomása várhat a megszállt ukrán területekre, fogalmaz cikkében a Financial Times. A lap egy másik cikke szerint jelentősen átalakultak az erőviszonyok a Közel-Keleten, Irán évtizedek óta nem tűnt ennyire sebezhetőnek. Két neves amerikai jogász szerint a Kongresszus meg tudná akadályozni, hogy Donald Trump hivatalba léphessen. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Eldurvul a közbeszéd, összeomlik a közmegegyezés, veszélybe kerül a demokrácia amennyiben nem szabályozzák...","id":"20241227_nemzetkozi-lapszemle-trump-putyin-ukrajna-gruzia-kozel-kelet-izrael-iran-digitalis-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"bda49a3b-0fbd-4256-b539-e0af73a0bdeb","keywords":null,"link":"/360/20241227_nemzetkozi-lapszemle-trump-putyin-ukrajna-gruzia-kozel-kelet-izrael-iran-digitalis-media","timestamp":"2024. december. 27. 10:30","title":"A nyugati demokrácia válságának egyik oka a nem eléggé szabályozott digitális média, írja a Guardian","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0883932-7671-4881-bcfc-fc947780abfd","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Az 1914-ben épült ház már régóta üresen állt – legalábbis papíron.","shortLead":"Az 1914-ben épült ház már régóta üresen állt – legalábbis papíron.","id":"20241228_Csufos-veget-ert-a-Doors-altal-vilaghiresse-tett-Morrison-Hotel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0883932-7671-4881-bcfc-fc947780abfd.jpg","index":0,"item":"210a0950-bff8-4db1-ba0f-cf067b6af7ba","keywords":null,"link":"/kultura/20241228_Csufos-veget-ert-a-Doors-altal-vilaghiresse-tett-Morrison-Hotel","timestamp":"2024. december. 28. 21:44","title":"Csúfos véget ért a Doors által világhírűvé tett Morrison Hotel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5647eb19-d9d1-4d7a-8b96-eb638699711c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A válaszadók harmada vallotta be, hogy próbál megszabadulni a nem kívánt ajándékoktól.","shortLead":"A válaszadók harmada vallotta be, hogy próbál megszabadulni a nem kívánt ajándékoktól.","id":"20241227_rossz-karacsonyi-ajandekok-brit-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5647eb19-d9d1-4d7a-8b96-eb638699711c.jpg","index":0,"item":"e857a7e3-e492-4452-9463-352d4eb2ceb6","keywords":null,"link":"/elet/20241227_rossz-karacsonyi-ajandekok-brit-felmeres","timestamp":"2024. december. 27. 09:07","title":"Szörnyű karácsonyi ajándékot kapott a britek ötöde, de a sírhely és a vécéülőke ezek közül is kiemelkedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84bcc7af-1bc2-4cbd-b741-0b90af89b0ad","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"A fosszilis üzemanyagok használata miatt levegőbe kerülő, üvegházhatást fokozó gázok miatt durvábbá váltak a hőhullámok és ezzel milliókat sújtanak egyre jobban a hosszabbá váló hőhullámok.","shortLead":"A fosszilis üzemanyagok használata miatt levegőbe kerülő, üvegházhatást fokozó gázok miatt durvábbá váltak a hőhullámok...","id":"20241227_A-klimavaltozas-miatt-hat-hettel-hosszabb-a-hohullamos-idoszak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84bcc7af-1bc2-4cbd-b741-0b90af89b0ad.jpg","index":0,"item":"2c13c9c5-7534-4359-b443-2981aef549b5","keywords":null,"link":"/elet/20241227_A-klimavaltozas-miatt-hat-hettel-hosszabb-a-hohullamos-idoszak","timestamp":"2024. december. 27. 16:05","title":"A klímaváltozás miatt hat héttel hosszabb a hőhullámos időszak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c091ce75-e6fd-4ebe-853e-3face8e63324","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak egy sci-fibe csöppent volna az ember, holott ez a kőkemény valóság: a mesterséges intelligencia fejlődésének újabb állomásához közelítünk. Amint a mesterséges intelligencia elég okossá válik ahhoz, hogy eltitkolja viselkedését az ember elől, számítania kell arra, hogy könyörtelenül fogja követni a saját céljait.","shortLead":"Mintha csak egy sci-fibe csöppent volna az ember, holott ez a kőkemény valóság: a mesterséges intelligencia...","id":"20241228_mesterseges-intelligencia-ember-becsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c091ce75-e6fd-4ebe-853e-3face8e63324.jpg","index":0,"item":"3742f8c2-f9fc-4471-9fbb-3f1f1c5e3ee5","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_mesterseges-intelligencia-ember-becsapas","timestamp":"2024. december. 28. 18:03","title":"Már hazudik is a mesterséges intelligencia, nehogy kikapcsolják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1cf9eae-9a62-42c8-a73a-01e716d68c2c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kivitelező szerint tévedésről és fordítási hibákról van szó.","shortLead":"A kivitelező szerint tévedésről és fordítási hibákról van szó.","id":"20241227_byd-brazilia-beruhazas-rabszolgasag-kinai-munkasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1cf9eae-9a62-42c8-a73a-01e716d68c2c.jpg","index":0,"item":"61f1b685-391f-427d-b323-d99458f632e2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_byd-brazilia-beruhazas-rabszolgasag-kinai-munkasok","timestamp":"2024. december. 27. 10:03","title":"A brazil hatóságok szerint rabszolgasorban tartják a BYD gyárát építő kínai munkásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Első évében máris 380 millió forint bevételt tudott összehozni egy fiatal köves cég, a GTR Magyarország. Ez önmagában nem is lenne hír, ám a MÁV egyik közbeszerzését illusztris alvállalkozókkal nyerték meg: egy ideig az Orbán család fő bányacége, a Dolomit szerepelt e poszton, az eljárást a család volt érdekeltségével, a NAKK-kal fejezték be. A tendert a GTR ellen induló cég megtámadta, mondván a társaság több ponton sem felelt meg a szigorú feltételeknek.
MÁV-os kőbeszerzésekben bukkantak fel az Orbán család volt és jelenlegi bányacégei – írta meg a HVG. A vasúttársaság két közbeszerzést folytatott le kőkeverék beszerzéséről pályafelújítási és karbantartási munkákhoz Kelet- és Nyugat-Magyarországra.
Az ország nyugati felére a NAKK Zrt-vel írtak alá. A céget 2016-ban hozták létre, és enyhén szólva jól teljesít, 2018-ban már 1,5 milliárd forint fölött volt az árbevétele. Alapításkor többségi tulajdonosa és igazgatóságának tagja Orbán Viktor miniszterelnök testvére, Áron volt, de az igazgatóságban megfordult a miniszterelnök apja, Győző is. Orbánék 2017 végén teljesen kiszálltak a NAKK-ból, az üzleti kapcsolat azonban a jelek szerint nem szűnt meg, ugyanis a most megkötött szerződésben átadási pontként a Dolomit Kft. gánti telephelyét jelölték meg. A Dolomit az Orbán család cége, többségi tulajdonosa és ügyvezetője Orbán Győző.
Fazekas István
Van azonban más kapcsolat is: a cég jelenlegi többségi tulajdonosa és vezetője, Bihari Lajos Orbán Győző társügyvezetője az utóbbi tulajdonában álló Nehéz Kő Kft.-ben. Bihari a NAKK-os idők előtt amúgy több MÁV-cégben töltött be vezető pozíciót.
Még érdekesebb a vasúttársaság kelet-magyarországi kőmegrendelése, amelyet egy fiatal cég, a 2017 végén alapított GTR Magyarország Zrt. húzott be. Az eljárás nem csak azért érdekes, mert viszonylag ismeretlen a cég, de amiatt is, mivel az eljárásban első körben a Dolomitot jelölték meg alvállalkozóként, az Orbán-céget később a NAKK váltotta. Az eljárás egyébként egy évig húzódott, többek közt azért, mert a GTR ellen induló MAB Tarnóca Kft. a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) elé vitte az ügyet, miután őket a MÁV túl olcsó ajánlatra hivatkozva kizárta, és a GTR-t hozta ki győztesként.
Erős kezdés
A GTR üstökösként robbant be a kőszektorba, beszámolójának tanúsága szerint működésének első évét 380 millió forintos árbevétellel és 30 millió forintos profittal zárta. Ezt a szép teljesítményt ráadásul mindössze két alkalmazottal sikerült összehozni. A cégnek eszközei is alig voltak 2018 végén, a beszámoló készítésének idején: 1,4 millió forint értékű „befektetésen” kívül rendelkezett 28 millió forint pénzeszközzel és 103 millió forint követeléssel. Honlapja sokat nem árul el azon túl, hogy fejlesztés alatt áll. A vállalatnak leányvállalatai nincsenek, telephelye sincs (nemhogy saját bányája, illetve bányajoga), egy budaörsi lakásba van bejelentve.
Minden bizonnyal értékes eszköz ugyanakkor tulajdonos-vezérigazgatója, Tóth Tamás, illetve az ő szakmai tapasztalata és kapcsolatai. Tóth régi motoros a kőüzletben: 2010 elejétől épp a MÁV-os beszerzésben ellenfeleként szereplő MAB Tarnócának volt tulajdonos-ügyvezetője. Tóth a MAB-csoport egyéb cégeiben is töltött be tulajdonosi és vezetői szerepeket, ezektől 2018 közepén vált meg, a cégadatok alapján üzlettársa, Frank Tamás vásárolta ki a csoportból.
A MÁV-os közbeszerzésben, illetve az annak eredményeképpen kötött szerződés teljesítésében a GTR gyakorlatilag mindenhez alvállalkozót vett és vesz igénybe a pályázati feltételeknek való megfeleléstől a majdani szállításokig. Persze előfordul ilyesmi az üzleti életben, a nagy, NER-közeli építőipari vállalkozásokról a G7 portál mutatta be szemléletesen, hogy milyen jól prosperáltak az elmúlt években. Azért adja magát a kérdés, hogy olyan, milliárdos árbevételű és politikailag egyértelműen jól bekötött cégek, mint a Dolomit vagy a NAKK miért állnak be egy GTR-féle újonc mögé.
Kérdéseinkkel több csatornán kerestük az érintetteket, annyi választ kaptunk, hogy nem kívánnak válaszolni.
Fazekas István
A Döntőbizottság nagyon alapos munkát végzett
Mint említettük, a MÁV-os beszerzés nem csak hosszú, de kalandos utat futott be, legalábbis ez derül ki a KDB határozatát és a közbeszerzési dokumentumokat olvasva. Az eljárásra csak olyan cégek jelentkezhettek, amelyek a megelőző három évből legalább kettőt nyereséggel vagy nullszaldóval zártak. Ez a 2017-es alapítású GTR-re nem volt alkalmazható, így a kiírásban szereplő típusú kőkeverék korábbi szállításával tudott megfelelni – ezt a kritériumot a Colas Északkő Kft. bevonásával sikerült abszolválni.
A jelentkezőknek műszaki alkalmasságukat is bizonyítaniuk kellett egy korábbi referenciamunka felmutatásával. Erre vette volna igénybe első körben a GTR a Dolomitot, végül a NAKK-ot vonták be. Amúgy ez volt a versenytárs Tarnóca által egyik legjobban vitatott pont. A NAKK ugyanis lenyilatkozta, hogy a MÁV által kért műszaki követelményeknek megfelelő keveréket szállított korábban a TIC Kft.-nek, zárójelben azonban jelezte, hogy a szállításban vasúti kő és kőbányai meddő szerepelt. A Tarnóca szerint azonban a vasúti kő és a kőbányai meddő fizikailag nem alkalmasak a MÁV kiírásában szereplő keverék előállítására, a NAKK nyilatkozata ezért önellentmondó volt, és a MÁV-nak minimum további tájékoztatást és igazolásokat kellett volna kérnie a NAKK-tól. A vita itt kőszakmai síkon erősen elfajult, de a MÁV arra az álláspontra helyezkedett, hogy a „vasúti kő” és a „kőbányai meddő” nem egyértelműen definiált szakkifejezések, ráadásul az a fontos, hogy a NAKK nyilatkozata szerint ők a műszaki leírásnak megfelelő keveréket szállítottak le a referenciamunka során, a MÁV-nak pedig nem dolga ezt ellenőrizni.
Mielőtt túlságosan elmerülnénk a kőipari kifejezésekben: a Döntőbizottság a MÁV-nak adott igazat, az viszont érdekes, hogy hatósági eljárás keretében, „tényállás-tisztázási kötelezettsége alapján” azért beszerezte a referenciamunka szerződését – a KDB jellemzően formális szempontból szokta vizsgálni az eljárásokat. Ha a MÁV alapból szabályszerűen fogadta el a NAKK referencianyilatkozatát, akkor a KDB munkája rendkívül alaposnak mondható, amikor messzebbre ment az ellenőrzésben. Mindenestre a KDB szerint a szerződés megerősítette az álláspontját.
A szerződést egyébként az eljárásban a NAKK kérésére üzleti titokként kezelték, és nem tették közzé. Ha a KDB arra jut, hogy a NAKK (és a GTR) referencianyilatkozata nem felel meg a valóságnak, annak súlyos következményei lettek volna. A hamis adatszolgáltatást ugyanis a közbeszerzési törvény a közbeszerzési eljárásoktól való három éves eltiltással szankcionálja. (Láthattunk ilyet a Közgép esetében is a G-nap után.)
Fazekas István
Az alvállalkozó alvállalkozója
A GTR nem csak a referenciamunka igazolásához vette igénybe a NAKK-ot, de alvállalkozóként is a szerződés majdani teljesítéséhez. A Tarnóca ezt is kifogásolta, ugyanis a GTR-nek igazolnia kellett, pontosan honnan származó és milyen műszaki paraméterű kövekkel teljesítené a rendelést, ha nyer. A GTR azonban csak a másik alvállalkozója, a Colas bányáit jelölte meg származási helyként, és e bányákból származó igazolásokat nyújtott be. Ha a GTR a Colas köveivel teljesítené a szerződést, akkor a NAKK valójában nem venne részt alvállalkozóként – vélelmezte a Tarnóca.
A vita e tekintetben is eléggé elfajult, ezúttal jobbára szemantikai vonalon. A GTR és a NAKK előszerződésében ugyanis az szerepelt, hogy a NAKK a kőkeverék „szállításában (a szemcsés keverék kitermelése (gyártása) és leszállítása)” fog ténylegesen részt venni. A Tarnóca azzal érvelt, hogy a NAKK nem is lehet képes a kőkeverék gyártásában részt venni, minthogy nem rendelkezik bányajogosultsággal, vagyis nincs saját bányája, ahol követ tudna gyártani (kitermelni). A MÁV szerint a NAKK-nak a szállításban kell részt vennie: ehhez elég, ha a mástól vásárolt alapanyagot ő keveri össze. Sőt a keverék gyártásának fogalmába nem csak az alapanyag kitermelése értendő bele, de a keverék elkészítésének folyamata is. A KDB elfogadta ezt az érvelést, és külön hangsúlyozta: semmi sem tiltja, hogy a GTR alvállalkozójaként a NAKK saját (al)alvállalkozót vegyen igénybe.
Mindenesetre, mivel a GTR a Colas köveit ajánlotta meg, végső soron a NAKK a Colas köveivel fogja teljesíteni alvállalkozói feladatait a GTR felé. Annak a Colasnak a köveivel ugye, amely a GTR másik alvállalkozója. A nagy kérdés tehát igazából még mindig az, hogy a GTR-nek mi lesz a tényleges dolga az egész beszerzésben – már ha egyáltalán bármi.
Egyébként a GTR-nek nem ez az első megrendelése a MÁV-tól, 2018 végén dolomit beszerzésére írtak alá 30 millió forint értékben. Ezt megelőzően a vasúttársaság Orbánék Dolomit Kft.-jétől rendelt ilyen követ.
A csatornahálózat fejlesztésére kapott közpénzt a Mészáros és Mészáros Kft., és úgy tűnik, idősebb Orbán Győző vállalatának az építőelemeit is felhasználják.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.