Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"717fe8ef-1d00-4a87-805c-b91cfb9caf49","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Jönne egy csomó új villamos, ha lenne rá pénz. De most úgy tűnik, nincs.","shortLead":"Jönne egy csomó új villamos, ha lenne rá pénz. De most úgy tűnik, nincs.","id":"20250512_fovaros-kormany-caf-villamos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/717fe8ef-1d00-4a87-805c-b91cfb9caf49.jpg","index":0,"item":"8afdc518-5814-4e7d-aa86-7eea6a7a0bf9","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_fovaros-kormany-caf-villamos","timestamp":"2025. május. 12. 08:09","title":"Kisiklatott villamosok: meglőheti a kormány a főváros CAF-beszerzését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d88853e-cd40-400a-952c-4d9ee94667f1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tisztán elektromos hajtású Baltasar Revolt R sokkal könnyebb a Mazda MX-5-nél.","shortLead":"A tisztán elektromos hajtású Baltasar Revolt R sokkal könnyebb a Mazda MX-5-nél.","id":"20250512_5-perc-alatt-feltoltheto-pillekonnyu-es-meregdraga-a-legujabb-villanyauto-baltasar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d88853e-cd40-400a-952c-4d9ee94667f1.jpg","index":0,"item":"6fe06d4b-c37d-4bd2-84fc-03cd906bb2b7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_5-perc-alatt-feltoltheto-pillekonnyu-es-meregdraga-a-legujabb-villanyauto-baltasar","timestamp":"2025. május. 12. 07:21","title":"5 perc alatt feltölthető, pillekönnyű és méregdrága a legújabb villanyautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15d81d78-4cca-4342-a06b-ec659fe00542","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A miniszterelnök szerint az ipar az olcsó munkaerő importjának rabjává vált ahelyett, hogy az ott élőkbe fektetne be.","shortLead":"A miniszterelnök szerint az ipar az olcsó munkaerő importjának rabjává vált ahelyett, hogy az ott élőkbe fektetne be.","id":"20250512_brit-bevandorlasi-szabalyozas-szigoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15d81d78-4cca-4342-a06b-ec659fe00542.jpg","index":0,"item":"90248bf6-bbd5-4d09-a307-3909c954235b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_brit-bevandorlasi-szabalyozas-szigoritas","timestamp":"2025. május. 12. 17:41","title":"Tovább szigorítja a brit kormány a bevándorlás szabályait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db80b712-63b6-4725-b0e2-8ee0fa568876","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem mellesleg félmérföldön is a leggyorsabb a világon. ","shortLead":"Nem mellesleg félmérföldön is a leggyorsabb a világon. ","id":"20250508_rekordot-dontott-a-Koenigsegg-Jesko","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db80b712-63b6-4725-b0e2-8ee0fa568876.jpg","index":0,"item":"e9fa338f-439c-41bf-a49d-a3e593d549f7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_rekordot-dontott-a-Koenigsegg-Jesko","timestamp":"2025. május. 11. 08:11","title":"Gyorsabb 100–200-ra, mint 0–100-ra: újabb rekordot döntött a Koenigsegg Jesko","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"695e7db7-1c6f-4c31-83e1-644dd10aca0a","c_author":"Tornyos Kata","category":"360","description":"Óceánon innen és túl egyaránt erőteljesen hat a propaganda, ami még egy nagyhatalomban is megosztottságot szül. Nehéz átfogó képet alkotni arról, milyen ma az Egyesült Államokban élni, a HVG ennek ellenére igyekezett feltérképezni a helyzetet: megszólaltattunk egyetemistát, könyvelőt, világbankost és ablaktisztítót is. Bár továbbra is a lehetőségek országaként tekintenek az USA-ra, akadtak, akik attól tartanak, hogy épp azok a jelenségek szivárognak vissza a mindennapjaikba, amelyek elől egykor elmenekültek Magyarországról. ","shortLead":"Óceánon innen és túl egyaránt erőteljesen hat a propaganda, ami még egy nagyhatalomban is megosztottságot szül. Nehéz...","id":"20250512_kulfoldon-elo-magyarok-USA-amerika-Donald-Trump-megelhetes-vizum-egeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/695e7db7-1c6f-4c31-83e1-644dd10aca0a.jpg","index":0,"item":"762ed84b-5f60-4175-8e33-c4bc94fc2a08","keywords":null,"link":"/360/20250512_kulfoldon-elo-magyarok-USA-amerika-Donald-Trump-megelhetes-vizum-egeszsegugy","timestamp":"2025. május. 12. 10:00","title":"Itt most az kezdődik, ami elől eljöttem – így élnek a magyarok Trump Amerikájában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4c459c5-6406-466e-93d8-1ee842d2a1a2","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Voltak biztató jelek, de a második meccset is elveszítette Majoross Gergely csapata.","shortLead":"Voltak biztató jelek, de a második meccset is elveszítette Majoross Gergely csapata.","id":"20250511_jegkorong-hoki-vilagbajnoksag-magyar-valogatott-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4c459c5-6406-466e-93d8-1ee842d2a1a2.jpg","index":0,"item":"7003fb0e-4a8e-406e-a71b-087837d2da8d","keywords":null,"link":"/sport/20250511_jegkorong-hoki-vilagbajnoksag-magyar-valogatott-usa","timestamp":"2025. május. 11. 20:08","title":"„A papírformát nem tudtuk borítani” – hatgólos vereség az amerikai hokisoktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","shortLead":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","id":"20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587.jpg","index":0,"item":"3ab9eed8-a962-4ffb-9f15-68e68bd57eef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","timestamp":"2025. május. 12. 07:59","title":"3 hónap alatt mindössze 2 darab villanyautót adott el a komoly bajban lévő gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538a3074-6d1e-4d69-86f3-b142569750ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Továbbra is bizonytalan a NASA csúcstechnológiás holdjárójának jövője. A kapcsolódó projektet már tavaly elkaszálták, de az amerikai űrhivatal azóta is keresi az alternatív megoldásokat. Egyelőre azonban az az egyetlen pozitívum, hogy nem szerelték szét a szerkezetet.","shortLead":"Továbbra is bizonytalan a NASA csúcstechnológiás holdjárójának jövője. A kapcsolódó projektet már tavaly elkaszálták...","id":"20250512_nasa-holdszonda-viper-projekt-hold-finanszirozas-urkutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538a3074-6d1e-4d69-86f3-b142569750ee.jpg","index":0,"item":"1c4a3698-4206-424c-98dd-fd9facbb148b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_nasa-holdszonda-viper-projekt-hold-finanszirozas-urkutatas","timestamp":"2025. május. 12. 15:03","title":"38 000 000 000 forintba került eddig a NASA holdjárója, de lehet, hogy sosem hagyja el a Földet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Első évében máris 380 millió forint bevételt tudott összehozni egy fiatal köves cég, a GTR Magyarország. Ez önmagában nem is lenne hír, ám a MÁV egyik közbeszerzését illusztris alvállalkozókkal nyerték meg: egy ideig az Orbán család fő bányacége, a Dolomit szerepelt e poszton, az eljárást a család volt érdekeltségével, a NAKK-kal fejezték be. A tendert a GTR ellen induló cég megtámadta, mondván a társaság több ponton sem felelt meg a szigorú feltételeknek.
MÁV-os kőbeszerzésekben bukkantak fel az Orbán család volt és jelenlegi bányacégei – írta meg a HVG. A vasúttársaság két közbeszerzést folytatott le kőkeverék beszerzéséről pályafelújítási és karbantartási munkákhoz Kelet- és Nyugat-Magyarországra.
Az ország nyugati felére a NAKK Zrt-vel írtak alá. A céget 2016-ban hozták létre, és enyhén szólva jól teljesít, 2018-ban már 1,5 milliárd forint fölött volt az árbevétele. Alapításkor többségi tulajdonosa és igazgatóságának tagja Orbán Viktor miniszterelnök testvére, Áron volt, de az igazgatóságban megfordult a miniszterelnök apja, Győző is. Orbánék 2017 végén teljesen kiszálltak a NAKK-ból, az üzleti kapcsolat azonban a jelek szerint nem szűnt meg, ugyanis a most megkötött szerződésben átadási pontként a Dolomit Kft. gánti telephelyét jelölték meg. A Dolomit az Orbán család cége, többségi tulajdonosa és ügyvezetője Orbán Győző.
Fazekas István
Van azonban más kapcsolat is: a cég jelenlegi többségi tulajdonosa és vezetője, Bihari Lajos Orbán Győző társügyvezetője az utóbbi tulajdonában álló Nehéz Kő Kft.-ben. Bihari a NAKK-os idők előtt amúgy több MÁV-cégben töltött be vezető pozíciót.
Még érdekesebb a vasúttársaság kelet-magyarországi kőmegrendelése, amelyet egy fiatal cég, a 2017 végén alapított GTR Magyarország Zrt. húzott be. Az eljárás nem csak azért érdekes, mert viszonylag ismeretlen a cég, de amiatt is, mivel az eljárásban első körben a Dolomitot jelölték meg alvállalkozóként, az Orbán-céget később a NAKK váltotta. Az eljárás egyébként egy évig húzódott, többek közt azért, mert a GTR ellen induló MAB Tarnóca Kft. a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) elé vitte az ügyet, miután őket a MÁV túl olcsó ajánlatra hivatkozva kizárta, és a GTR-t hozta ki győztesként.
Erős kezdés
A GTR üstökösként robbant be a kőszektorba, beszámolójának tanúsága szerint működésének első évét 380 millió forintos árbevétellel és 30 millió forintos profittal zárta. Ezt a szép teljesítményt ráadásul mindössze két alkalmazottal sikerült összehozni. A cégnek eszközei is alig voltak 2018 végén, a beszámoló készítésének idején: 1,4 millió forint értékű „befektetésen” kívül rendelkezett 28 millió forint pénzeszközzel és 103 millió forint követeléssel. Honlapja sokat nem árul el azon túl, hogy fejlesztés alatt áll. A vállalatnak leányvállalatai nincsenek, telephelye sincs (nemhogy saját bányája, illetve bányajoga), egy budaörsi lakásba van bejelentve.
Minden bizonnyal értékes eszköz ugyanakkor tulajdonos-vezérigazgatója, Tóth Tamás, illetve az ő szakmai tapasztalata és kapcsolatai. Tóth régi motoros a kőüzletben: 2010 elejétől épp a MÁV-os beszerzésben ellenfeleként szereplő MAB Tarnócának volt tulajdonos-ügyvezetője. Tóth a MAB-csoport egyéb cégeiben is töltött be tulajdonosi és vezetői szerepeket, ezektől 2018 közepén vált meg, a cégadatok alapján üzlettársa, Frank Tamás vásárolta ki a csoportból.
A MÁV-os közbeszerzésben, illetve az annak eredményeképpen kötött szerződés teljesítésében a GTR gyakorlatilag mindenhez alvállalkozót vett és vesz igénybe a pályázati feltételeknek való megfeleléstől a majdani szállításokig. Persze előfordul ilyesmi az üzleti életben, a nagy, NER-közeli építőipari vállalkozásokról a G7 portál mutatta be szemléletesen, hogy milyen jól prosperáltak az elmúlt években. Azért adja magát a kérdés, hogy olyan, milliárdos árbevételű és politikailag egyértelműen jól bekötött cégek, mint a Dolomit vagy a NAKK miért állnak be egy GTR-féle újonc mögé.
Kérdéseinkkel több csatornán kerestük az érintetteket, annyi választ kaptunk, hogy nem kívánnak válaszolni.
Fazekas István
A Döntőbizottság nagyon alapos munkát végzett
Mint említettük, a MÁV-os beszerzés nem csak hosszú, de kalandos utat futott be, legalábbis ez derül ki a KDB határozatát és a közbeszerzési dokumentumokat olvasva. Az eljárásra csak olyan cégek jelentkezhettek, amelyek a megelőző három évből legalább kettőt nyereséggel vagy nullszaldóval zártak. Ez a 2017-es alapítású GTR-re nem volt alkalmazható, így a kiírásban szereplő típusú kőkeverék korábbi szállításával tudott megfelelni – ezt a kritériumot a Colas Északkő Kft. bevonásával sikerült abszolválni.
A jelentkezőknek műszaki alkalmasságukat is bizonyítaniuk kellett egy korábbi referenciamunka felmutatásával. Erre vette volna igénybe első körben a GTR a Dolomitot, végül a NAKK-ot vonták be. Amúgy ez volt a versenytárs Tarnóca által egyik legjobban vitatott pont. A NAKK ugyanis lenyilatkozta, hogy a MÁV által kért műszaki követelményeknek megfelelő keveréket szállított korábban a TIC Kft.-nek, zárójelben azonban jelezte, hogy a szállításban vasúti kő és kőbányai meddő szerepelt. A Tarnóca szerint azonban a vasúti kő és a kőbányai meddő fizikailag nem alkalmasak a MÁV kiírásában szereplő keverék előállítására, a NAKK nyilatkozata ezért önellentmondó volt, és a MÁV-nak minimum további tájékoztatást és igazolásokat kellett volna kérnie a NAKK-tól. A vita itt kőszakmai síkon erősen elfajult, de a MÁV arra az álláspontra helyezkedett, hogy a „vasúti kő” és a „kőbányai meddő” nem egyértelműen definiált szakkifejezések, ráadásul az a fontos, hogy a NAKK nyilatkozata szerint ők a műszaki leírásnak megfelelő keveréket szállítottak le a referenciamunka során, a MÁV-nak pedig nem dolga ezt ellenőrizni.
Mielőtt túlságosan elmerülnénk a kőipari kifejezésekben: a Döntőbizottság a MÁV-nak adott igazat, az viszont érdekes, hogy hatósági eljárás keretében, „tényállás-tisztázási kötelezettsége alapján” azért beszerezte a referenciamunka szerződését – a KDB jellemzően formális szempontból szokta vizsgálni az eljárásokat. Ha a MÁV alapból szabályszerűen fogadta el a NAKK referencianyilatkozatát, akkor a KDB munkája rendkívül alaposnak mondható, amikor messzebbre ment az ellenőrzésben. Mindenestre a KDB szerint a szerződés megerősítette az álláspontját.
A szerződést egyébként az eljárásban a NAKK kérésére üzleti titokként kezelték, és nem tették közzé. Ha a KDB arra jut, hogy a NAKK (és a GTR) referencianyilatkozata nem felel meg a valóságnak, annak súlyos következményei lettek volna. A hamis adatszolgáltatást ugyanis a közbeszerzési törvény a közbeszerzési eljárásoktól való három éves eltiltással szankcionálja. (Láthattunk ilyet a Közgép esetében is a G-nap után.)
Fazekas István
Az alvállalkozó alvállalkozója
A GTR nem csak a referenciamunka igazolásához vette igénybe a NAKK-ot, de alvállalkozóként is a szerződés majdani teljesítéséhez. A Tarnóca ezt is kifogásolta, ugyanis a GTR-nek igazolnia kellett, pontosan honnan származó és milyen műszaki paraméterű kövekkel teljesítené a rendelést, ha nyer. A GTR azonban csak a másik alvállalkozója, a Colas bányáit jelölte meg származási helyként, és e bányákból származó igazolásokat nyújtott be. Ha a GTR a Colas köveivel teljesítené a szerződést, akkor a NAKK valójában nem venne részt alvállalkozóként – vélelmezte a Tarnóca.
A vita e tekintetben is eléggé elfajult, ezúttal jobbára szemantikai vonalon. A GTR és a NAKK előszerződésében ugyanis az szerepelt, hogy a NAKK a kőkeverék „szállításában (a szemcsés keverék kitermelése (gyártása) és leszállítása)” fog ténylegesen részt venni. A Tarnóca azzal érvelt, hogy a NAKK nem is lehet képes a kőkeverék gyártásában részt venni, minthogy nem rendelkezik bányajogosultsággal, vagyis nincs saját bányája, ahol követ tudna gyártani (kitermelni). A MÁV szerint a NAKK-nak a szállításban kell részt vennie: ehhez elég, ha a mástól vásárolt alapanyagot ő keveri össze. Sőt a keverék gyártásának fogalmába nem csak az alapanyag kitermelése értendő bele, de a keverék elkészítésének folyamata is. A KDB elfogadta ezt az érvelést, és külön hangsúlyozta: semmi sem tiltja, hogy a GTR alvállalkozójaként a NAKK saját (al)alvállalkozót vegyen igénybe.
Mindenesetre, mivel a GTR a Colas köveit ajánlotta meg, végső soron a NAKK a Colas köveivel fogja teljesíteni alvállalkozói feladatait a GTR felé. Annak a Colasnak a köveivel ugye, amely a GTR másik alvállalkozója. A nagy kérdés tehát igazából még mindig az, hogy a GTR-nek mi lesz a tényleges dolga az egész beszerzésben – már ha egyáltalán bármi.
Egyébként a GTR-nek nem ez az első megrendelése a MÁV-tól, 2018 végén dolomit beszerzésére írtak alá 30 millió forint értékben. Ezt megelőzően a vasúttársaság Orbánék Dolomit Kft.-jétől rendelt ilyen követ.
A csatornahálózat fejlesztésére kapott közpénzt a Mészáros és Mészáros Kft., és úgy tűnik, idősebb Orbán Győző vállalatának az építőelemeit is felhasználják.