szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A könyvkereskedők évek óta karácsonykor bonyolítják a legnagyobb forgalmat. Sokan rendelnek online, de a bolti kereskedelmet a webáruházak még nem verik. Két nagy könyvcég, a Líra és a Libri-Bookline vezetőit kérdeztük bestsellerekről, átlagos kosárértéktől, forgalomról, olvasási szokásokról.

Az év utolsó két hónapja csúcsidőnek számít a könyvkiadóknál és könyvkereskedőknél: tematikától függetlenül ekkorra időzítik fontos könyveik megjelenését, és ilyenkor jutnak hozzá éves bevételük nagyjából egyharmadához.

Ezt a rendkívül munkás és intenzív időszakot árnyékolta be idén az a törvénytervezet, amelyről először a hvg.hu írt, és amelynek lényege, hogy totális állami ellenőrzés lehet a jövőben a könyves világ fölött. Arról van szó, hogy a kiadóknak ki kellene adniuk egy sor érzékeny adatot, kezdve kiadványaik jogtulajdonosainak nevétől, címétől, elérhetőségétől a példányszámokon és a terveken keresztül egészen a felhasználói szerződés lejártáig, az állami irányítás alatt lévő Országos Széchényi Könyvtárnak. A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének elnöke, Gál Katalin aggodalmának adott hangot a hír megjelenésekor, míg a nemzeti könyvtár közölte: a 2020. január 1-jén hatályba lépő törvény alapján sem minőségi, sem tartalmi szempontból nem ellenőrzik majd a kiadók tevékenységét. Patthelyzet.

Stiller Ákos

Karácsony előtt két nagy könyves cég vezetőit: Kovács Pétert, a Libri-Bookline vezérigazgatóját, Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját, illetve Morcsányi Gézát, a Líra Csoport igazgatóját kérdeztük arról, hogy milyen műfajú könyveket, hol és mennyiért vesznek az emberek ilyenkor. Tarolnak-e az e-könyvek, és melyik boltban költik a legtöbb pénzt a vevők?

Sikerkönyvet ajándékba

A Líra Csoporthoz kilenc kiadó tartozik. Ennek megfelelően a gyerekkönyvektől a fikciós műfajokon át az alkalmi kiadványokig nagyon sokféle művet jelentetnek meg ilyenkor. Morcsányi Géza tájékoztatása szerint ez több tucat címet jelent. Ma már nem jelentős a kimondottan „karácsonyi könyvek” forgalma, a vásárlók érdeklődési körtől függően vesznek magas irodalmat, szórakoztató bestsellert vagy ismeretterjesztő könyvet.

MTI / MTVA / Róka László

Mindkét kereskedőnél a friss megjelenésű könyvek fogynak ilyenkor a legjobban, a Líránál azt tapasztalták, hogy a speciálisan ajándéknak szánt, esetleg kifejezetten karácsonyi jellegű címek az utóbbi években nagyon megritkultak, a sikerkönyvek lettek egyúttal az ajándékkönyvek is. A Librinél a sikerlistán szerepel tény- és szépirodalmi mű, gasztro- és gyerekkönyv. A kereskedőnél idén januártól a mai napig ezek voltak a legkeresettebb könyvek:

  1. Frei Tamás: Bábel
  2. Orvos Tóth Noémi: Örökölt sors
  3. Bödőcs Tibor: Meg se kínáltak
  4. Grecsó Krisztián: Vera
  5. Dezső András: Maffiózók mackónadrágban
  6. Leiner Laura: Emlékezz rám
  7. Rachel Lippincott: Két lépés távolság (filmes kiadás)
  8. Michelle Obama: Így lettem
  9. Victoria Eugenia Hanao: Mrs. Escobar
  10. Szvetlana Alekszejevics: Csernobili ima
  11. Kőhalmi Zoltán: A férfi, aki megölte a férfit, aki megölt egy férfit
  12. Csernus Imre: Egy életed van

A Líránál egész évben slágernek számított Grecsó Krisztián Vera című regénye, illetve Nyáry Krisztián és Vámos Miklós új és korábbi könyvei. Morcsányi Géza úgy fogalmazott, hogy

a húzónevek ilyenkor is különösen vonzóak a vásárlók számára.

Ilyenkor minden műfajban több fogy a drágább, míves kivitelezésű könyvekből, hiszen ezeket többnyire egyébként is ajándékba veszik. A művészeti albumok, képes történelmi munkák, díszkiadású könyvek ilyenkor kelnek el leginkább, de az összforgalmat nézve azért a „rendes”, év közben is népszerű könyvekből fogy a legtöbb. A legtöbb kiadó – tematikától függetlenül – október-novemberre időzíti az új megjelenések nagyjából harmadát.

Stiller Ákos

A karácsonyi szezon hagyományosan nagy forgalmat hoz a gyerekkönyvek esetében is, itt nagyon vonzó a karácsony témája is, de nagyon jól fogynak a legkisebbeknek szóló vagy a legolcsóbb kiadványok éppúgy, mint a Disney-könyvek vagy a klasszikusnak számító, nagy mesekönyvek, például Tony Wolf kötetei. Az évvégi forgalom ezen a területen is mindig nagyobb arányban nő, mint a többiben. Nyáry Krisztián szerint ezen nem kell meglepődni, hiszen a legtöbb karácsonyi ajándékot általában gyerekek kapják.

Apropó forgalom: a Líránál december első három hetére esik nagyjából az éves forgalom 15 százaléka, de ugyanennyi a novemberi forgalom is, tehát a csoport a karácsonyt megelőző időszakban realizálja forgalma csaknem harmadát – ez a bevételre és az eladott példányszámra is igaz. A Libri azt közölte, hogy náluk november közepétől, fekete péntektől indul a szezon, és karácsonykor tetőzik. A 2018-as adatok alapján a Libri-Bookline decemberi forgalma az éves forgalom nagyjából 25-30 százalékát teszi ki.

Karácsony mellett a második legerősebb forgalmú időszak a húsvét. Kovács Péter vezérigazgató szerint azonban mind forgalomban, mind vásárlásszámban a karácsonyi megugrás az év egyetlen másik részére sem jellemző. Az év nagy könyves eseményei között említette még a Könyvfesztivált, a Könyvhetet, a Margó Irodalmi Fesztivált és a Libri irodalmi díj 10 döntősének kihirdetését is, ezek az események szintén hatnak az eladásokra, de a forgalomnövekedés azért enyhe.

Mónus Márton

A Líránál is azt tapasztalták, hogy nincs az évnek még egy olyan része, amelyik decemberhez hasonló, kiugró forgalmat hozna.

Elődeink többek között azért tavaszra és nyár elejére időzítették a Könyvfesztivált és a Könyvhetet, hogy kicsit felpörgessék az első félévet. Ha a forgalmi adatokat mutató görbéket nézzük, valóban van egy kisebb „púp” április és június között, de közel sem akkora, mint év végén

– írta megkeresésünkre Nyáry Krisztián.

Boltban vagy az interneten? Papíralapút vagy e-bookot?

A Librinél és a Líránál is folyamatosan nő az online forgalom, a boltokkal azonban az internetes vásárlás még mindig nem veszi fel a versenyt. Utóbbi kereskedőnél nemcsak a december, hanem – a szállítási idők miatt – a november is meglöki az online forgalmat, bár az abszolút csúcsidőszak december 5-e és 15-e között van. Nyáry Krisztián szerint ez a szegmens sokkal dinamikusabban bővül, mint a bolti vásárlás. A Líránál az üzletekben egyszámjegyű növekedést várnak az előző évhez képest, míg az online forgalom növekedése bőven kétszámjegyű lesz. A boltokban nagyjából mindenütt egységesen növekszik a forgalom, „kivéve persze a nyaralóhelyeken lévő boltjainkat”, közölte Nyáry Krisztián. A Librinél nincs olyan bolt, amelynek forgalma az átlagosnál nagyobb növekedést mutat decemberben.

AFP / DPS / Jens Buettner

Ami az e-könyveket illeti, ezek forgalma a teljes piac mintegy egy százalékát teszi ki mindkét kereskedőnél. A Líránál itt is decemberben a legnagyobb a forgalom, akárcsak a papírkönyveknél, a Libri tapasztalatai szerint ugyanakkor az e-könyvek esetében az év vége nem erősebb a többi hónaphoz képest. Nyáry Krisztián azt mondta, érdekes, hogy az e-könyvek piacán nyáron is van egy nagyobb vásárlói hullám, mert nyaralásra egyre szívesebben vesznek e-könyveket az emberek.

Karácsonykor egy átlagos vásárlói kosár értéke hatezer forint körülire tehető, de – ahogyan Morcsányi Géza írta – „épp miközben e sorokat írom, szolgáltak ki egy vevőt, aki 122 ezer forintért vásárolt könyvet”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Kult

13 tuti gyerekkönyv karácsonyra

Bár mindenhonnan azt halljuk, hogy nem olvasnak a gyerekek, ez szerencsére nem teljesen igaz, a könyvespiac mintegy 30 százalékát teszik ki a gyermek- és ifjúsági könyvek, és még ma is az egyik legnépszerűbb karácsonyi ajándék gyerekek számára a könyv. A kiadók épp ezért el is árasztják ilyenkor a boltokat a köteteikkel, a bőséges választékból válogattunk ki tíz könyvet, amelyeket jó szívvel ajánlunk a fa alá.