Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
A koronavírus-járvány miatt terjed a home office, a turisták sem jönnek, ráadásul egyre kevesebb japán él vidéken, aki használhatná a szolgáltatást.
1964 óta Japán büszkesége a Sinkanzen, amelynek technológiája a távol-keleti szigetország egyik nevezetes turisztikai látványossága. A szupergyorsvonat ráadásul nemcsak biztonságos, hasznot is hajt. Legalábbis eddig, most ugyanis több vasúti társaság is a bevételek drasztikus eséséről számol be, a legrégebbi és eddig legjövedelmezőbb vonalat üzemeltető Central Japan Railway Company (JR Central) például bevételeinek 73 százalékos csökkenését regisztrálhatta a második negyedévben az előző évhez képest.
Az ok egyszerű: a híresen munkamániás japánok is egyre inkább otthonaikba szorulnak, így pedig nem használják munkába járásra a vonatot. És persze a külföldiek sem jönnek, így a turisták sem növelik a bevételeket. Ez utóbbi nemcsak a jegyárak miatt fontos, hanem azért is, mert a vasúttársaságok üzemeltetik a pályaudvarokon lévő éttermek és boltok egy részét is.
Az sem segített, hogy az üzemeltetők előre menekülnek a válság idején: még több szupergyorsvonatot járatnak, hogy lehetővé tegyék a távolságtartást. Csakhogy ez magával hozza a profit további csökkenését.
Arról a nehézségekről beszámoló Bloomberg is emlékeztet rá, hogy a hirosimai atombomba felrobbantása után három nappal már működött a vasút, ahogy a Japánban gyakori földrengések sem kezdték ki eddig igazán a hálózatot. Ugyanakkor most nemcsak a koronavírus-válság nehezíti a Sinkanzen sorsát: az országban olyan mértékű a társadalom öregedése és a technológia fejlődése olyan szinten csökkenti a fiatalok mobilitását, hogy az már rövidebb távon is hatással lehet a gyorsvasutat üzemeltető társaságok eredményére.
A trend pedig egyelőre nem látszik megtörni. A társadalom egyre nagyobb részét teszik ki a nyugdíjasok, a fiatalok pedig tömegekben hagyjál el a vidéki városokat, hogy a nagyobb metropoliszokban, például Tokióban próbáljanak szerencsét. A folyamatot komolyan kell venni: egyes kutatások szerint 2050-re a vidéki városok fele teljesen kihal.
Nem mindenki aggódik ugyanakkor: Christopher Hood vasúti szakértő szerint, ha nem húzódik el évekig a koronavírus-járvány, akkor előbb vagy utóbb visszaáll a korábbi helyzet. Lehet, hogy az utasszám nem éri majd el a korábbi csúcsokat, de nem lesz ítéletnapi forgatókönyv a Sinkanzen ellen – mondta a Bloombergnek.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Úgy tűnik, kudarcba fullad a kormány hónapok óta tartó küzdelme, hogy betiltsa a Pride felvonulást. A hatalom szerint tiltott rendezvény, a szélsőségesek próbálják akadályozni. A HVG élő közvetítése a 30. Budapest Pride-ról.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki találgatja, hogyan alakul a Pride.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
Felsővezeték-szakadás volt.
A miniszterelnök szerint a rend nem magától jön létre, azt először meg kell teremteni aztán pedig megvédeni.
Trükköznek a számokkal a gyermekvédelemben.
A nagy hőség miatt kellett lépni.
Az összes táv elérte a limitet.