szerző:
Ballai Vince
Tetszett a cikk?

Nyolc új járat indítását, a meglévők sűrítését és két Boeing 737 Max 8200 Budapestre telepítését jelentette be csütörtökön a Ryanair budapesti bázisuk megnyitásának 10. évfordulóján. Mindez összesen 800 millió dolláros befektetés lesz. A társaság szerint az ukrajnai helyzet nem érinti egyéb európai tevékenységüket.

Nyolc új járatot indít Budapestről a 2022-es nyári szezonban a Ryanair, emellett két új Boeing 737 8-200-ast telepít a magyar fővárosba – hogy kielégítsék a Ryanair szolgáltatása iránt mutatkozó “hihetetlen” igényeket –, nyolcra emelve a Ferihegyen állomásozó gépeik számát – jelentette be Jason McGuiness, a cég kereskedelmi igazgatója csütörtökön Budapesten, a fapados légitársaság itteni bázisa megnyitásának 10. évfordulója alkalmából.

Az igazgató jelezte, ez az eddigi legnagyobb bővítésük Budapesten, ami összesen 800 millió dolláros (több mint 250 milliárd forint) befektetést jelent. Ennek révén 240 fős lesz a budapesti csapatuk, de közvetett módon 4000 új munkahely létesüléséhez is hozzájárulnak a térségben szerinte.

Budapestről a következő városokba indulnak új járatok:

  • Stockholm
  • Bournemouth
  • Köln
  • Krakkó
  • Kaunas
  • Riga
  • Shannon
  • Torino.

Emellett a már meglévő úti célok, így a népszerűek számító Athén, Korfu, Barcelona, Malaga, a Kanári-szigeteki La Palma és a ciprusi Páfosz felé növelik a járatsűrűséget.

A nyolc új úti céllal 62-re emelkedik a Budapestről elérhető városok száma idén nyáron. A járatoké pedig heti 500 fölé nő, ami 150-nel magasabb, mint a járvány előtti utolsó évben, 2019-ben – közölte az igazgató, aki szerint így nem csak a magyar utazóknak lesz lehetősége összesen 22 európai ország mind több városa közül választani, hanem jelentős lökést adnak a magyarországi idegenforgalomnak is. Arról is beszélt, hogy a járvány utáni időszakban elsősorban az Európán belüli forgalomnövekedésére számítanak.

Az ukrajnai helyzettel kapcsolatban megismételte a cég csütörtök délelőtti közleményét, amelyben többek között arról számoltak be, hogy két hétre felfüggesztik az itteni járatokat. “Nagyon változékony a helyzet” – mondta.

Felfüggesztette ukrajnai járatait a Ryanair is

A hajnalban indult orosz invázió miatt teljesen kiürült az ukrán légtér, a polgári gépek is veszélyben vannak.

A hvg.hu kérdésére, hogy a korábban bejelentett ukrajnai bővítési terveiket módosítják-e – ezekben három ukrajnai reptérről heti 230 járat indításáról volt szó, illetve hogy a következő években 20 gépet telepítenek az országba –, Jason McGuiness jelezte, egyelőre a mára kialakult helyzetre fókuszálnak, tájékoztatják az utasaikat, óráról órára értékelik a szituációt, de a nyári ukrajnai menetrenddel kapcsolatban nem akart jóslásokba bocsátkozni.

Arra az újságírói felvetésre, számítanak-e arra, hogy az ukrajnai fejlemények esetleg befolyásolják majd a Kelet-Európába, így Magyarországra is irányuló utazásokat, mivel sokan esetleg veszélyesnek gondolják, azt mondta, nem tudni, mit gondolnak majd az emberek, de nyári menetrendet az előzetes igények alapján tervezték. “Világos, hogy nem örülünk annak, hogy a mi küszöbünkön zajlik mindez, de nem szeretnék geopolitikai eseményeket kommentálni.” Azt is hozzátette, hogy

a kialakult helyzet a légitársaság más európai szolgáltatására nincs hatással.

Kiderült az is, hogy a Ryanair nem tart a forint és a magyarországi vásárlóképesség romlásától. Ezzel kapcsolatban annyit mondott, hogy hozzá vannak szokva a különböző valuták árfolyamának változásaihoz, és ekkora forgalom és méret mellett ez nem okoz problémákat.

Szó esett a járványügyi óvintézkedésekről is,

a kötelező maszkhasználatot a nyári szezonban biztosan, de valószínűleg még a következő téli szezonban is fenntartják.

McGuiness röviden értékelte a cég eddigi eredményeit, és a jövőbeli tervekre is kitért. Szerinte az, hogy

  • tavaly több mint 100 millió utas választotta őket (amely még mindig csupán a kétharmada a 2019-es 149 milliónak),
  • a járatok 90 százaléka késés nélkül érkezik meg,
  • több mint 2400 járatot (amelyből 720 új) indítanak,
  • összesen 90-re növelték (csak tavaly és idén 10-zel) az európai bázisrepülőtereik számát,
  • a jelenlegi 2000 járatuk több mint a Lufthansa, az EasyJet és a WizzAir járatainak száma együtt,
  • összesen 230 reptéren vannak jelen, illetve hogy
  • átlagosan 37 euróért adnak egy repülőjegyet, mind azt jelzi hogy a Ryanair Európa legnagyobb és legolcsóbb légitársasága.

A tavalyi évvel kapcsolatban jelezte, hogy szeptemberben, októberben és novemberben 80 százalék feletti forgalombővülést észleltek, ugyanakkor az koronavírus omikron-variánsával kapcsolatos korlátozások visszavetették a decemberi és januári eredményeiket.

Az igazgató kitért a társaság környezetvédelmi erőfeszítéseire is, aminek eredményességét jelzi szerinte, hogy a vállalatok környezetvédelmi teljesítményét (A-tól D-ig, legjobbtól legrosszabbig) értékelő CDP B- kategóriából B kategóriába sorolta át őket, vezetők az iparági szereplők között. Ez többek között a tavaly elindított szén-dioxid-kibocsátási kalkulátoruknak, valamint a Trinity College Dublinnal közösen indított, a fenntartható repülőgép-üzemanyag előállításának lehetőségeit kutató központjuknak is köszönhető.

A Ryanair folyamatos bővülésre számít a következő években, 2026-ra a terveik szerint elérik az évi 225 milliós utasszámot. Emellett hangsúlyt fordítanak a környezetvédelemre is: többek között 2025-ig műanyagmentessé válnak, 2030-ra járataik 12,5 százaléka már fenntartható üzemanyaggal üzemel majd, két éven belül pedig szeretnék elérni az A kategóriát a CDP-értékelésben.

Ebben nagy szerepet szánnak az új Boeing 737 8-200-as repülőgépeknek, amelyből 65-öt terveznek forgalomba állítani a nyári szezonban – és amelyből kettő Budapesten fog állomásozni. Az egyenként akár 200 férőhelyes gépek az igazgató szerint a korábbi változatokhoz képest 4 százalékkal több utast tudnak szállítani, 16 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, és 40 százalékkal kevésbé zajosak.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!