Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5d4ee5d5-9187-40c9-a575-23d5204ca7a8","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A nagykárolyi születésű játékvezető fújja a PSG és az Inter összecsapását.","shortLead":"A nagykárolyi születésű játékvezető fújja a PSG és az Inter összecsapását.","id":"20250512_kovacs-istvan-bl-donto-jatekvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d4ee5d5-9187-40c9-a575-23d5204ca7a8.jpg","index":0,"item":"7bdb25ae-08c4-4d87-9913-e8c426fd4422","keywords":null,"link":"/sport/20250512_kovacs-istvan-bl-donto-jatekvezeto","timestamp":"2025. május. 12. 16:54","title":"Kovács István vezeti a BL-döntőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12316da9-732d-463e-ae6c-2d354e9e179f","c_author":"Szabó M. István","category":"360","description":"Az ibériai nagy áramkimaradás felszólítás arra, hogy újra kell rendezni az energetikai viszonyokat. Megoldás kell egy trilemmára és arra is, hogy a szakma a hétköznapi nyelvre váltson – figyelmeztet Beck Zsófia, a Boston Consulting Group (BCG) integrált energiaközmű-szegmensének globális vezetője.","shortLead":"Az ibériai nagy áramkimaradás felszólítás arra, hogy újra kell rendezni az energetikai viszonyokat. Megoldás kell...","id":"20250513_hvg-beck-zsofia-boston-consulting-group-energetika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12316da9-732d-463e-ae6c-2d354e9e179f.jpg","index":0,"item":"ee1740e0-8b61-42c6-94f1-1624ebcd84d6","keywords":null,"link":"/360/20250513_hvg-beck-zsofia-boston-consulting-group-energetika","timestamp":"2025. május. 13. 11:30","title":"„Ha a politikusok nem akarnak egy, a spanyolországihoz hasonló blackouttal szembesülni, akkor változtatniuk kell”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5066f228-ca95-4c36-bc9a-9f1165ce60fe","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Három negyedévnyi esés után az idei év elején újra nőttek az európai elektromosautó-eladások, az elemzők optimizmusa azonban így is mérséklődött a korábbi évekhez képest. A Tesla Európában és Kínában is elvesztette piacvezetői pozícióját, Amerikában azonban továbbra is egyet jelent Elon Musk márkája az e-autózással.","shortLead":"Három negyedévnyi esés után az idei év elején újra nőttek az európai elektromosautó-eladások, az elemzők optimizmusa...","id":"20250513_elektromos-auto-pwc-tesla-europa-nemetorszag-kina-usa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5066f228-ca95-4c36-bc9a-9f1165ce60fe.jpg","index":0,"item":"ab2960fe-6032-4578-8f34-db0e48bedf16","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_elektromos-auto-pwc-tesla-europa-nemetorszag-kina-usa-ebx","timestamp":"2025. május. 13. 05:28","title":"Felpattant az európai villanyautó-piac, csak a Tesla maradt padlón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c50621c-7801-4266-b54e-ccdc0f7c47d0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az esetről a Mályi Madármentő Állomás számolt be. A fióka testvérét szerencsére sikerült megvédeni. ","shortLead":"Az esetről a Mályi Madármentő Állomás számolt be. A fióka testvérét szerencsére sikerült megvédeni. ","id":"20250513_Fulesbagoly-fioka-agyonvertek-malyi-madarmentok-Igrici","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c50621c-7801-4266-b54e-ccdc0f7c47d0.jpg","index":0,"item":"5a0091c1-10fa-434f-b0f8-02c073a333ea","keywords":null,"link":"/elet/20250513_Fulesbagoly-fioka-agyonvertek-malyi-madarmentok-Igrici","timestamp":"2025. május. 13. 14:34","title":"Gyerekek vertek agyon egy fülesbagoly-fiókát Igriciben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c8ff10f-dbf5-4864-9470-fee50161602d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Német Marshall Alapítvány berlini intézetének elemzője úgy véli, hogy a magyar kormány nem támadást készített elő Ukrajna nyugati része ellen, inkább Ukrajna esetleges összeomlására készült. Hegedűs a múlt pénteken kirobbant kémügyről nyilatkozott a német Focus hetilapnak.","shortLead":"A Német Marshall Alapítvány berlini intézetének elemzője úgy véli, hogy a magyar kormány nem támadást készített elő...","id":"20250513_Hegedus-Daniel-kembotrany-Karpatalja-magyarorszag-ukrajna-Focus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c8ff10f-dbf5-4864-9470-fee50161602d.jpg","index":0,"item":"ac612307-c1c3-498c-8150-3f292e2c650a","keywords":null,"link":"/360/20250513_Hegedus-Daniel-kembotrany-Karpatalja-magyarorszag-ukrajna-Focus","timestamp":"2025. május. 13. 07:11","title":"Hegedűs Dániel: „Ez nem egy füstölgő pisztoly”, kétlem, hogy Magyarország be akart vonulni Kárpátaljára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"549910a6-f0e2-4458-920b-b408e9f1310a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Még az idei évben bevezeti az Apple azt az újdonságát, amely tájékoztatja a felhasználókat, mennyire akadálymentesített egy alkalmazás.","shortLead":"Még az idei évben bevezeti az Apple azt az újdonságát, amely tájékoztatja a felhasználókat, mennyire akadálymentesített...","id":"20250513_apple-app-store-alkalmazas-akadalymentesites-cimkek-accessibility-nutrition-labels","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/549910a6-f0e2-4458-920b-b408e9f1310a.jpg","index":0,"item":"780f27f6-77f3-4ca7-b72d-c2233a0f2adf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_apple-app-store-alkalmazas-akadalymentesites-cimkek-accessibility-nutrition-labels","timestamp":"2025. május. 13. 17:33","title":"Új címkéket kapnak az App Store alkalmazásai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75565ac3-1abc-4096-8109-ce1b60f27bfa","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Szijjártó Péter szerint évi plusz 600 milliárd forintba kerülne Magyarországnak, ha megvalósulna az EU terve, és minden tagállam teljesen leválna az orosz energiahordozókról. Pontosan miről szól az unió javaslata? Milyen helyzetben éri Magyarországot? És tényleg feladat nélkül maradhat Németh Szilárd rezsibiztos?","shortLead":"Szijjártó Péter szerint évi plusz 600 milliárd forintba kerülne Magyarországnak, ha megvalósulna az EU terve, és minden...","id":"20250512_rezsicsokkentes-orosz-energia-levalas-gaz-LNG-olaj-uran-import-tilalom-Europai-Unio-Szijjarto-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75565ac3-1abc-4096-8109-ce1b60f27bfa.jpg","index":0,"item":"26068192-df8a-40ed-aabb-42c03140dcc1","keywords":null,"link":"/360/20250512_rezsicsokkentes-orosz-energia-levalas-gaz-LNG-olaj-uran-import-tilalom-Europai-Unio-Szijjarto-Peter","timestamp":"2025. május. 12. 12:00","title":"Tényleg annyi a rezsicsökkentésnek, ha végleg szakítunk az orosz energiával?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ae8f1ba-b6e3-4515-845c-9706ae5aace9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"XIV. Leó csuklóján egy karórát szúrtak ki az órarajongók, és ez a néhány pillanat is elég volt ahhoz, hogy beinduljon a találgatás: vajon mit viselhet?","shortLead":"XIV. Leó csuklóján egy karórát szúrtak ki az órarajongók, és ez a néhány pillanat is elég volt ahhoz, hogy beinduljon...","id":"20250512_xiv-leo-papa-karora-csuklo-milyen-orat-visel-a-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ae8f1ba-b6e3-4515-845c-9706ae5aace9.jpg","index":0,"item":"40ef9844-13af-4880-8f81-f7e15b6b6f99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_xiv-leo-papa-karora-csuklo-milyen-orat-visel-a-papa","timestamp":"2025. május. 12. 10:40","title":"Mi az az óra XIV. Leó csuklóján? Rengetegen rákattantak, jönnek a találgatások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gulyás Gergelyt meghívta Dublinba kocsmázni, biztos abban, hogy a recesszió csak jót tesz a Ryanair üzletének, és nem bánta meg, hogy beszólt a légi közlekedésre kirótt extraprofitadó miatt. Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója Budapesten járt, grimaszolt és kritizált.
Egyik információ sem új, a fellebbezés tényét és a járatok megszüntetését is közölte már korábban a légitársaság, és egyik esetben sem mulasztották el igen éles kritikával illetni a magyar kormányt, mondván a lépések hátterében az igazságtalan és idióta extraprofitadó áll.
Miért tartotta O'Leary mégis fontosnak, hogy mindezeket személyesen is megossza a magyar közvéleménnyel? (Sőt, a mindössze egy sajtós kíséretében, a gépe késése miatt jó fél órával a tervezett időpont után érkező üzletember maga osztotta ki az erről szóló sajtóközleményt az újságíróknak.) Az egyszerű válasz az lenne: jelenleg végigturnézza Európát, hogy a téli menetrend újdonságairól tárgyaljon, így jutott el hozzánk is, az eredetileg kitűzött időponthoz képest két héttel később. Közelebb járunk azonban az igazsághoz, ha megmutatjuk ezt a képet:
Veres Viktor
Igen, O'Leary azért jött Budapestre, hogy az alkalomra készített transzparenssel adja tudtára a magyar kormánynak: továbbra is foggal-körömmel és igen hangosan küzd cége a légi közlekedésre kivetett extraprofitadó ellen.
O'Leary és a magyar kormány vitája még júniusban kezdődött, miután az üzletember a hvg.hu-nak adott interjúban egyszerűen – és többször egymás után – idiótának nevezte Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, az adó kitalálóját. Ezt egy hetekig tartó cicaharc követte, ahol egymást követték a nem túl szalonképes megnyilvánulások. A budapesti sajtótájékoztatón a nevek mellé nem kerültek jelzők, a Ryanair-vezér csak az igazságügy-miniszert kritizálta kicsit, aki – mint felidézte – a nekik küldött értesítés előtt számolt be arról a nyilvánosságnak, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság megbírságolta a céget, amiért továbbhárította az utasokra a Magyarországról induló légi járatok esetében felszámolt 3900 forintos díjat. A hatóság szerint ez jogtalan, mivel az adó alanya nem a légitársaság, O'Leary és a Ryanair jogászai szerint ez baromság, hiszen az adóalany földi kiszolgáló cég – amely a légitársaságokhoz hasonlóan maga is veszteséges a kétéves Covid-mizéria miatt – nyilvánvalóan rájuk hárítja ezt az összeget.
Nagy Mártonról most nem esett szó, azt mindenesetre megtudhattuk, hogy ígéretéhez híven O'Leary postázta neki a Közgazdaságtudomány tökfejeknek című könyvet is. Egy harmadik kormánytag, Gulyás Gergely Miniszerelnökséget vezető miniszternek pedig arra a felvetésére reagáltatták a vezérigazgatót, miszerint alkoholista lenne. „Jó katolikus fiúk vagyunk, néha sokat iszunk, de az, hogy én mennyi alkoholt fogyasztok, nem függ össze azzal, hogy a Ryanair mennyire jó légitársaság” – viccelte el a választ O'Leary, de mindenesetre felajánlotta, hogy küld egy ingyen jegyet Dublinba Gulyásnak, és meghívja egy kocsmázásra.
Veres Viktor
Ez már csak azért is jól jöhet, mert – erősítette meg – hivatalos tárgyalást nem folytattak a magyar kormánnyal az adóról.
Az élet túl rövid, mi meg 47 országban vagyunk jelen, nincs nekem arra időm, hogy 47 különböző kormánnyal és miniszterrel tárgyalgassak
– fogalmazott a vezérigazgató. O'Leary azt is elmagyarázta a sajtótájékoztató után, miért választotta azt a stratégiát, hogy nyíltan kritizálja a kormányt az adó miatt: „Valakinek ki kellett mondani, hogy ez így nincs jól. Ha csendben maradunk, akkor a kormány azt gondolhatta volna, oké, belenyugodtak, akkor duplázzuk meg az adót, vagy triplázzuk meg. Nem, nekünk le kellett buktatni a magyar kormányt! Amikor Magyarország két legnagyobb légitársasága, a Ryanair és a Wizz Air együtt több mint egymilliárd eurós veszteséget halmozott fel az elmúlt két évben, akkor fel kellett tennünk a kérdést: hol van az az extraprofit, amiről a kormány beszél? A magyaroknak utoljára a Malév volt saját légitársasága, az csak vitte a pénzt, mi meg hozzuk.”
Itt kevesebb, Bécsben több
Megszűnő budapesti járatok
Bordeaux
Bournemouth
Köln
Krakkó
Kaunas
Lappeenranta
Riga
Torino
Új bécsi járatok
Bréma
Koppenhága
Genova
Helsinki
Manchester
Nagyszeben
Tuzla
Velence
A sajtótájékoztató nagy része is arról szólt, hogy az ír üzletember elismételte: a magyar kormány által kivetett adó hogyan veti vissza itteni működésüket, amelytől korábban még azt remélték, 4,5 millióról jövőre akár 5 millió utasra nőhet, különösen, ha a most vásárolandó 51 Boeingból 3–5 akár az itteni flottáját növelheti. Ehhez képest most 4 milliónál kevesebb utassal számolnak 2022-re, a kevesebb járat pedig magasabb árakat jelent – fejtegette a sajtótájékoztató után O'Leary, aki azt is kizárta, hogy amíg az adó fennáll, addig új reptereken – például Debrecenben – jelenjenek meg a járataikkal.
Az üzleti logika tehát itt is érvényesül: minél nagyobb a kínálat, annál alacsonyabb tud lenni az ár, ehhez képest nálunk most 8 járat megszűnik – miközben Bécsben ugyanennyivel nő a desztinációk száma –, ráadásul még egy adó is terheli a jegyeket. (Hogy senkinek ne legyenek kétségei: O'Leary a hvg.hu kérdésére megerősítette, hogy a 3900 forintos díj egy az egyben beépül a jegyárakba.)
Arra a felvetésünkre, hogy a légiipar elég sok problémával küzd, nem biztos, hogy a magyar kormányra lehet kenni az áremelést, O'Leary úgy válaszolt: a Ryanair volt az egyetlen légitársaság Európában, amely a munkaerőhiány miatt nem kényszerül járattörlésre nyáron (sztrájkok miatt viszont igen – tehetjük hozzá), és a belga pilótákon, illetve a spanyol légiutas-kísérőkön kívül már a fizetésekről is sikerül megegyezniük.
Ami az olajárat illeti, a Ryanair szerinte szerencsés helyzetben van, mivel – szemben az azonnali piaci árakon vásároló Wizz Airrel – a légitársaság erre a piaci évre szinte teljes kerozinigényét a korábban 12 hónapra lekötött, 63–64 dolláros áron tudja biztosítani, és a 2023-tól kezdődő üzleti évben is 92 dolláros lesz a hordónkénti ár, ami még mindig jóval a piaci árak alatt marad. A másfélszeres emelkedés egyébként egy jegyárra vetítve nagyjából 5 eurót jelenthet – mondta O'Leary, aki korábban arról beszélt, vége a 10 euró alatti jegyárak korszakának.
Az áremelkedés persze nem csak a magyar piacot érinti. Mint kérdésünkre elmondta: üzleti évük első negyedévében (április-június) átlagosan nagyjából 7 százalékkal nőttek a jegyáraik, a második negyedévben, ami egy erős időszaknak számít, már két számjegyű lehetett a drágulás. A téli időszak szerinte még kérdéses – nem tudhatjuk, mi történik a háborúval, mi lesz a Coviddal, a gazdasági helyzet hogyan alakul – tette hozzá.
Veres Viktor
A légi közlekedést is érintheti az a recesszió, amelyet minden elemző jósol a következő időszakra. A Ryanair vezérigazgatója ezzel kapcsolatban azonban optimista: mint magyarázta, a recesszió csak hasznára lehet a cégnek, hiszen őket mindenki a „jó öreg olcsó légitársaságként” tartja számon.
Márpedig az emberek ugyanúgy repülni fognak, csak senki nem fog megengedni magának 700 eurót egy egyórás repülőútért, mindenki a Ryanair 30–40 eurós árait választja majd.
A két nagy csapás szerinte az ukrajnai háború, amely egy kétmilliós, jelentős növekedési potenciállal rendelkező piacot nullázott le, illetve a magyarországi adó, amely szerinte jelentősen visszavetheti az itteni turizmust és légi közlekedést.
Az, hogy ehhez aktívan hozzájárulnak a járatok csökkentésével, szerinte tudatos döntés:
A gépeinket oda visszük, ahol olcsóbban tudunk működni
– emelte ki O'Leary, aki nem csak a magyar kormányt kritizálta, hanem a hollandot is, amely január elsejétől utasonként 30 eurós ökoadót vezet be az amszterdami reptérről induló és oda érkező járatok esetében. „A KLM transzferjárataira ez nem vonatkozik, márpedig a forgalmuknak ez a 80 százalékát teszi ki. Szóval a világ legszennyezőbb utasainak nem kell fizetniük, de azok a szegény emberek, akiknek a célpontjuk vagy kiindulópontjuk Hollandia, azoknak meg igen” – sorolta.
A holland kormány döntésével O'Leary szemében ki is ütötte a magyar kormányt a legidiótább politikusok rangsorában a második helyről – az első helyet biztosan őrzi szerinte a Brexitet teljes szakításként levezénylő, ezzel a brit gazdaságnak komoly károkat okozó Boris Johnson –, a harmadik helyet azonban így is magáénak tudhatja az extraprofitadó miatt. Persze az idiótaság nem egyedi dolog szerinte a politikusok körében. Mint fogalmazott:
A legtöbb politikus egy idióta, eleve idiótának kell lenned, hogy politikusnak állj. Elég sok idióta politikust is lehet találni Európa-szerte.
Ritkán láthatunk olyan párbajt a magyar közéletben, amilyen most alakult ki a kormány és a Ryanair között. A fapados légitársaság vezetője, Michael O'Leary többszörösen leidiótázta a kormányt és gazdaságfejlesztési miniszterét, válaszul a kormány influenszereit, hatóságait és sajtóját is bevetve esett neki kritikusának.
Egy kormány nem szólhat bele abba, hogyan szabja meg árait egy légitársaság, amiatt legfeljebb az utasok panaszkodhatnak - mondta el a hvg.hu-nak adott interjúban Michael O'Leary, Európa legnagyobb fapados légitársaságának a vezérigazgatója. A Magyarországon is piacvezető ír cég vezetője szerint az álszent érv, hogy a magyar családoknak segít a kormány a veszteséges ágazatra kivetett extraprofitadóval.