szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

A németek lemaradtak, de kérdés, hogy a Nokia sorsára jutnak, vagy be tudják hozni a lemaradást.

A belső égésű motorok tökéletesítése adta a németek versenyelőnyét a világpiacon. Az elektromos autózás terén az USA és a Távol-Kelet előrébb jár. Mit terveznek Stuttgartban? – teszi fel a kérdést a Politico, amely összeállítást közöl a német autóipar kilátásairól

“A Nokia esete jó példa a váltásra. Ha nem vagy elég gyors, akkor nem éled túl a változást” – mondta Herbert Diess, a Volkswagen elnök-vezérigazgatója, aki a múlt hónapban távozott a cég éléről. A Nokia problémája nem csak az volt, hogy nem tudta felvenni a versenyt az okostelefonokkal, hanem az is, hogy a vezetés nem gondolkozott előre – idézi fel a Politico. Yves Doz professzor, az INSEAS Business School tanára könyvet írt a Nokia csodálatos felfutásáról és villámgyors bukásáról, ő erről így nyilatkozott a portálnak: “Nem az volt náluk a gond, hogy nem láttak előre, hanem az, hogy ledermedtek a várható változásoktól. Cselekvésképtelenek lettek.”

A professzor szerint ugyanez a gondja a nagy német autógyáraknak is: hiába látják a problémát, mert villámgyorsan kellene átszervezni egy olyan iparágat, amely több mint 800 ezer embert foglalkoztat Németországban. “A váltás egyik legnagyobb gondja a nosztalgia. Annyira fontosak a belső égésű motorok a német autóipari gondolkodásban, hogy nagyon nem könnyű változtatni akkor sem, ha tudják: elkerülhetetlen az áttérés a környezetkímélő motorokra.”

A Mercedes-Benz vezetői felfigyeltek a váltásra: már 2008-ban vettek Tesla-részvényeket 50 millió dollár értékben. Csakhogy nemigen érdeklődtek az új technológia iránt – emlékezik vissza Elon Musk, aki szerint a Mercedes “kizárólag arra koncentrált, hogy lerázza a környezetvédelmi ellenőröket. Akkoriban a Mercedes egyáltalán nem állt készen arra, hogy komoly pénzeket fektessen az elektromos autózásba.” 2014-ben a Mercedes el is adta a Tesla-részvényeket 780 millió dollárért.

A BMW csak 2013-ban jött ki az első elektromos autóval.

Az egész ágazat úgy érezte, hogy nem ér meg túl nagy pénzbefektetést az elektromos autózás. “Egyszerűen nem tudták lenyelni, hogy kínos folyamat elé néznek” – mondta egy német menedzser a Politico tudósítójának.

Ez a kivárási stratégia nagyon nem jött be. A Tesla autógyárat épített Németországban. Tavaly az ő Model 3-as autójukból adták el a legtöbbet Németországban, pedig akkor még nem is termelt a Berlin melletti Tesla-gyár.

A váltáshoz a dízelgate botrány kellett. A Volkswagen nagy csalása a környezetvédelmi szabályok kicselezésére és a kínos lebukás érlelte csak meg a döntést a nagy német autógyárakban arra, hogy át kell állni az elektromos járművekre. Addig ugyanis érvényben volt a “tiszta dízel” elképzelés, melyet Ferdinand Piech, a Volkswagen elnök-vezérigazgatója talált ki. Ő az alapító unokája volt, és a belső égésű motorok elszánt híve. Kiváló mérnökként úgy gondolta, hogy a német autógyárak képesek lesznek olyan belső égésű motorokat kifejleszteni, melyek megfelelnek a környezetvédelmi szabályoknak. Tévedett. Merkel kancellár is támogatta a kampányt mondván, az olcsó üzemanyag előnyei ellensúlyozzák a környezetkárosító hatásokat. Az egész világ elfogadta ezt, de azután beütött a Volkswagen-botrány 2015-ben. A cégnek több mint 30 milliárd euróba került, hogy kiegyezzen a becsapott ügyfelekkel.

Merkel kancellár is váltott: ”az hogy Németország, sőt egész Európa mind a mai napig nem tud akkumulátorokat előállítani, nagy gondot jelent az európai autóiparnak” – jelentette ki a Világgazdasági Fórumon Davosban 2019-ben.

“Stuttgart és egész Baden-Württemberg tartomány a leginkább függ az autóipartól Németországban” – mondta a tartomány gazdasági minisztere a Politico tudósítójának. Nicole Hoffmeister-Kraut ismertette a számokat: az autóipar több mint a felét adja a gazdasági teljesítménynek Stuttgartban, ahol több mint 120 ezren dolgoznak ebben az ágazatban. Ezért hívják “motorvárosnak” Németországban.

A Bosch már időközben nagyon ráment az akkumulátor technológiára, de a többiek nem.

“Stuttgart körzetében sok beszállító leragadt a hagyományos technológiánál” – panaszkodik Ferdinand Dudenhoffer professzor, aki egy autóipari kutatóintézetben dolgozik Duisburgban. Egy kormányzati előrejelzés szerint 31 ezer munkahelyet ölhet meg az áttérés az elektromos autókra még akkor is, ha figyelembe vesszük, hogy az új technológia teremt is új munkahelyeket.

A Porsche ma már azt tervezi, hogy eladásainak 80%-a elektromos autó lesz 2030-ban. A Mercedes hasonlóképp gondolkodik. Csakhogy az akkumulátorok döntő többsége kínai. A CATL nagy gyárat épített Erfurtban, és hasonlót tervez Magyarországon. Márpedig a haszon ebben van.

“Stuttgart már nem az autóipar biztos fellegvára. A dicsőség napjai elmúltak. A változás itt van, gyorsabban mint szeretnénk” – nyilatkozta a Politicónak egy német menedzser.

Képünk illusztráció

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!