"A férfiak ahelyett, hogy kiporszívóznának, vesznek egy robotporszívót a feleségüknek, ők meg borotvakészletet a férjüknek"
A gyorséttermekből ismert drive-int telepített az Alza, a termékeket az autójukból vehetik át a vásárlók - mondta el a hvg.hu-nak Takács Csaba, az Alza.hu magyarországi vezetője. A szakember arról is beszélt lapunknak, el lehet-e jutni addig, hogy eladó sem legyen egy boltban, hogyan befolyásolják a hídlezárások az üzleti terveket, fognak-e zoknit is árulni, és hogyan reagáltak a magyar vásárlók arra, amikor a nyakukba kaptak egy rezsinövelést.
hvg.hu: Az év eleji bőség után több olyan kormányzati döntés született, ami miatt kevesebben költhetnek az emberek. Mennyire tükröződik ez az Alza online kereséseiben vagy forgalmában?
Takács Csaba: Folyamatosan változó helyzetet tapasztalunk, de azt látjuk, hogy a fogyasztók óvatosabbak a vásárlás során. Biztosak akarnak lenni abban, hogy jó minőségű árut és szolgáltatást kapnak a pénzükért. Nyugodtak akarnak lenni afelől is, hogy jó döntést hoznak.
Az elmúlt években azt a tendenciát vettük észre, hogy a vásárlók korábban kezdik a vásárlást, és a kiemelt szezon tovább tart, emiatt nálunk is hosszabb lesz a Black Friday. Idén arra számítunk, hogy a karácsonyi vásárlásokat korábban kezdik majd, hogy a költségeket hosszabb időre osszák el, de amiatt is, mert attól félnek, hogy az áhított termékek nem lesznek elérhetők a karácsony előtti utolsó napokban.
De a jelenlegi helyzetet figyelembe véve arra is számítunk, hogy lesznek olyan fogyasztók, akik anyagi okokból a karácsony előtti fizetésig várnak, így csak 2-3 héttel karácsony előtt vásárolnak.
hvg.hu: Azok a félelmek mennyire látszanak igazoltnak, hogy tovább folytatódik a drágulás, és hogy sok termék hiánycikk lesz?
T. Cs.: A gyártás már szinte mindenhol megindult, ezért a hiánytól talán annyira nem kell tartani, pláne, hogy csökken a kereslet. De más tényezők is befolyásolják a kínálatot: például most, hogy a bitcoin árfolyama bezuhant, azok, akik azért vesznek számítógépet, mert dolgozni szeretnének vele, nem pedig bányászni, könnyebben jutnak majd hozzá.
hvg.hu: A bitcoinbányászat tényleg egy szemmel látható piaci szegmenst nyitott a számítógépeknél?
T. Cs.: Igen, ez megvolt, de most már nem annyira kifizetődő. A drágulásra visszatérve pedig ugyanott vagyunk: ha visszaesik a kereslet, nem tudják majd a gyártók, az értékesítők drágábban eladni a termékeiket.
hvg.hu: Mi az, ami az árakon túl szempont lehet még a következő időszakban?
T. Cs.: Látszik, hogy megfontoltabbak az emberek, átgondoltabban vásárolnak, fontosabb lesz, hogy mennyire megbízható a kereskedő, és az is, hogy milyen szolgáltatást nyújt. Ha pedig egyszer már jó tapasztalatuk volt mondjuk a kiszolgálással, az segít. Van egy hasonlatom, hogy ha minden ilyen elem az eladásnál egy hangszer, akkor az egész szimfóniának kell jól szólnia: nem lehet kihegyezni mindent az árakra, a kiszállítási gyorsaságra, minden fontos.
hvg.hu: Az Alza több európai országban is működik. Mennyiben mások a magyar vásárlók?
T. Cs.: A vásárlók a magyar piacon hasonlóan viselkednek, mint a többi európai piacon. Kicsit később érnek el ide a dolgok, mivel az e-kereskedelem aránya valamivel kisebb is, mint a környező országokban. De az igények, a döntési mechanizmusok is hasonlók.
hvg.hu: Nem mondhatjuk akkor, hogy a magyarok árérzékenyebbek?
T. Cs.: Inkább azt mondanám, hogy megfontolt vásárlók: több szempontot vesznek figyelembe.
hvg.hu: Az, hogy mi a sláger, az is követi a nyugati trendeket?
T. Cs.: A reklámok ugyanúgy befolyásolják a magyarokat, a gyártók pedig ugyanazokat a reklámokat futtatják itt is, Ausztriában is, Csehországban is. Vannak persze termékek, amik itt nagyon mennek, Csehországban meg nem: ilyen például a kotyogó. De annyira nincs eltérés, hogy mondjuk egy tévétípust csak itt tudnánk eladni.
hvg.hu: Ezek a trendek mennyire gyorsan futnak le? Tavaly karácsonykor mindenki robotporszívót meg kávégépet vásárolt, most is így lesz?
T. Cs.: Miért változna? A férfiak ahelyett, hogy kiporszívóznának, vesznek egy robotporszívót a feleségüknek, ő meg a borotvakészletet a férjüknek. Amikor pedig családi ajándékot szeretnének venni, megveszik a kávégépet vagy a tévét.
hvg.hu: Nem jönnek be új dolgok? Pár éve még nem nagyon láttunk robotporszívót.
T. Cs.: Inkább úgy mondanám, hogy a kényelmi szempontok kerülnek egyre inkább előtérbe. Ha egy kávégépnél csak meg kell nyomni egy gombot, akkor azt szívesen megvesszük. Ha egy tévébe több funkciót fognak beszerelni, az lesz a sláger. Mi figyeljük az összes trendet: minden termékcsoportnak megvan a felelős beszerzője, aki körülnéz a piacon, és mindig a legújabb termékeket a lehető leggyorsabban próbálja beszerezni és ha lehet, saját termékként prezentálni.
hvg.hu: Most mit keresnek leginkább az emberek?
T. Cs.: Természetesen érdeklődnek az új iPhone 14 iránt. Az elmúlt hónapokban folyamatosan nőtt az érdeklődés a saját márkás termékeink, például saját háztartási gépeink és kisgépeink iránt. Ha pedig kategóriára gondolunk, sikeres például a forrólevegős sütő.
hvg.hu: És mi lesz a következő slágertermék?
T. Cs.: Most kérem a kristálygömböt. Viccet félretéve egyet biztosan állíthatok, az emelkedő energiaárak miatt az energiatakarékos készülékeket fogják keresni a vásárlók, fontos kiválasztási szempont lesz az alacsony fogyasztás és ezzel együtt a környezetbarát jellemzők. Külön aloldalt hoztunk létre az Alza.hu honlapján, hogy segítsük a takarékoskodást, itt mutatjuk be az energiatakarékos készülékek kínálatát.
hvg.hu: A vásárlói mentalitás hogyan változott a Covid óta? Említette az e-kereskedelem erősödését, mi változott még?
T. Cs.: Más termékeket keresnek, mint a járvány idején: akkor előfordult egy csehországi raktárunkban, hogy annyi kettlebellt rendeltek, hogy megrogyott a raktárban a szállítószalag. De azóta természetesen lelassult az e-kereskedelem terjedése is, hiszen vannak olyanok, akiknek a vásárlása nemcsak a termék megszerzéséről szól, hanem a vasárnap délután eltöltéséről is. Hozzánk mindenesetre annyian járnak a bemutatóterembe, mint a Covid előtt.
hvg.hu: A személyes átvétel és a házhozszállítás aránya is változik?
T. Cs.: Egyszerűbb Budapestről beszélni, mert itt többféle kiszállítási lehetőséget tudunk kínálni. Az Alza Showroom vásárlóinak aránya stabilan 35% körül van, miközben a futárok által kiszállított megrendelések aránya a 2019-es és 2020-as közel 60%-ról tavaly 50%-ra, 2022 első negyedévében pedig 44%-ra csökkent. Ugyanakkor az AlzaBoxokba kiszállított megrendelések aránya 2019 óta folyamatosan nő. 2019-ben még 5% volt, jelenleg viszont már 20%. A boxba való kiszállítás szerintem a legkörnyezetbarátabb megoldás: ezek a boxok úgy vannak elhelyezve, hogy egy rövidebb sétával elérhetők. Ha egy Alzaboxba kiviszek egy nap 50-60 terméket, akkor nem megyek ki autóval 50-60 helyre, az emberek pedig gyalog mennek odáig – ez 30-40 százalékkal kevesebb emissziót jelent. Most van egy új projektünk is: Szlovákiában és Csehországban már azt teszteljük, hogy más szállítókat, más webshopokból érkező termékeket is lehet az Alzaboxokba szállítani. Mondjuk rendelek egy gépet Alzánál, máshol meg zoknit, mindkettő egy helyen átvehető.
hvg.hu: Nem akar inkább az Alza zoknit értékesíteni?
T. Cs.: Nézze meg a csehországi Alzát! De folyamatosan fejlesztjük a kínálatot, vannak nagyon jó papucsaink már.
hvg.hu: Hol a határ? Lehet olyan az Alza, mint a másik cseh gyökerű e-kereskedő, az alapvetően élelmiszer-kereskedelemben fejlődő Kifli?
T. Cs.: Soha ne mondd, hogy soha – ezt gondolom arról, fogunk-e élelmiszert forgalmazni. Az tény, hogy most az Alzaboxok nem megfelelőek az élelmiszerszállításra, mivel nincs bennük hűtés.
hvg.hu: És lesz?
T. Cs.: Ez meg egy csehországi pilot, ott éppen a Kifli ottani anyacége, a Rohlik által forgalmazott termékeket lehet átvenni már. Mindent ki kell valahol próbálni. Ezért jó, hogy több országban működünk, mindent ki tudunk próbálni valahol, igyekszünk kiszűrni a gyerekbetegségeket, és adjuk tovább a többi vállalatnak.
hvg.hu: Milyen projektek futnak még?
T. Cs.: Itt, a magyar Alzánál kezdtük tesztelni az időablakos megrendelést, a cseheknél a marketplace-t, ahol más webshopokat is beengedtünk a platformra, a szlovákoknál pedig a boxok megosztását.
hvg.hu: Az időablakos kiszállításnál milyen gyerekbetegségek jöttek elő?
T. Cs.: Ahhoz, hogy minél kevesebb üzemanyaggal, minél kevesebb emberi órával számoljunk, nagyon fontos megtervezni ezeket az utakat. Tervezzünk Budapesten belül, főleg, ha jön egy hídlezárás! Meg kell nézni, mennyi termék mehet az autóra, hogy kell számolni egy belvárosi öt címmel, és hogyan egy XIV. kerületivel. Az emberek a spontán dugókat sem feltétlenül tudják elfogadni, hiszen nekik megígértünk egy időpontot. Ilyenkor próbálunk kompenzálni, ahogy korábban a pizzafutárok: ha nem ért oda fél órán belül, ingyen volt a pizza.
hvg.hu: Ez mondjuk a tévével igen jó lenne.
T. Cs.: Nem a tévé lesz ingyen, hanem a szállítási költséget vállaljuk át.
hvg.hu: Ahogy említette, a vásárlóknak megvan az a stabil egyharmada, akik személyesen veszik át a termékeket. De az mennyire jellemző, hogy nézelődnek is?
T. Cs.: Ezt abból lehet látni, hogy a bejáratnál van egy pult, és oda azok az emberek jönnek, akik utána kérnek segítséget, ebből látjuk azt is, mit szeretnének. Ezeket is megjelenítjük a boltban, és saját márkás termékeket is kiteszünk cash and carry módra: az Alza-babát, ami stabilan ott van az első tíz legkeresettebb termék között, meg van itt irodafelszerelés és mogyoró is.
hvg.hu: Miért pont mogyoró?
T. Cs.: A vezetőség megunta, hogy nem volt mindig jó a kávé a kávézónkban. Fél évig különböző pörköléseket kóstolgattunk, aztán lett egy Alza kávé. Ez pedig magával hozta azt is, hogy mi lehet még, ami eláll és lehet belőle saját márkás - így lettek olajos magvak.
hvg.hu: Azért vannak a termékek kint, mert ezek azok, amiket keresnek, vagy azért vásárolják őket szívesebben, mert elöl vannak?
T. Cs.: A válasz: mindkettő. Vannak slágertermékek és van olyan, amiket mi szeretnénk megismertetni. Ha jön valami új, kitesszük – ha kijön egy új iPhone, az kikerül.
hvg.hu: Mi az, amit jellemzően megnéznek?
T. Cs.: Ez korfüggő: a fiatalok azonnal a telefonokhoz mennek, volt, aki a gmailes fiókját is nyitva hagyta egy kipróbált készüléken. Sokan a berendezett irodát próbálják ki, míg az idősebbek a kávégépeket, a hűtőket nézik. Sokan vannak olyanok is, akik ismerik a saját márkáinkat, és azokat a termékeket keresik, mert azokat csak itt lehet megnézni.
hvg.hu: A kisebb, belvárosi üzletek nyitásában mennyire gondolkozik az Alza?
T. Cs.: Nem biztos, hogy erre igény van. Ott kisebb árumennyiséget tudnánk tartani, nem tudnánk olyan szolgáltatást biztosítani, belvárosban a parkolással is megvannak a gondok. Inkább ezt a típust tartjuk jövőképnek.
hvg.hu: Tehát a fizikai jelenlét még mindig másodlagos?
T. Cs.: 210 ezer termékünk van, nagyon nehéz lenne ezeket mind megjeleníteni. Itt 18-20 ezer féle termék van a raktárban, az is csak a tizede. Egy kis boltban mit tudnánk elraktározni?
hvg.hu: Mennyire számít luxusnak, hogy velem itt egy ember beszélget?
T. Cs.: Megkívánják az emberek, hogy foglalkozzanak velük. Látszik a fenti kasszánknál, ahol van egy olyan hely, ahol embernél tudnak fizetni, és nagyon sokan azt választják. A termékátadásnál is nem hiába vannak kollégák – még mindig jól esik az embernek, ha valaki rámosolyog, amikor átadja a tévéjét.
hvg.hu: Mennyire lesz olyan eladó, aki rámosolyog a vevőre?
T. Cs.: Tény, sokat dolgozik a HR-osztályunk. És mi is sokat dolgozunk azon, hogy akiket felvesznek, jól érezzék magukat. 2017 óta vagyok a cégnél, és vannak kollégák, akik lent kezdték és most boltvezetőként dolgoznak.
hvg.hu: Az emberi munkaerő mennyire váltható ki digitális megoldásokkal?
T. Cs.: Minden kiváltás hoz egy újabb pozíciót. Vegyük például a könyvelést, ahol az automatizáció egyik része folyik azért, hogy minél egyszerűbb legyen a jóváírás. Ott most már nem könyvelők garmadája dolgozik, viszont kell munkaerő a program kezelésére. A raktárban is óriási segítség, hogy kis telefonokkal járnak a dolgozók, ezek megmutatják, hol van mondjuk az a kávégép, és egy fotó is van róla, nem kell a kódot keresgetniük. A reklamációnál is új a munkamenet. Régebben a pult mögött ült öt ember, felvették a reklamációt, átnézték a terméket, beszélgettek a vásárlóval, megírták, amit kellett. Most háromszoros a forgalmunk, és ugyanannyi emberrel működik a reklamáció: egy embert hagytunk kint a pultnál, hogy legyen meg a személyes kapcsolat, akinek szüksége van rá. De már otthon el lehet készíteni a nyilatkozatot, itt csak behelyezi a vásárló a terméket egy szekrénybe, és a kollégák hátul kiveszik. Ezek gyorsítják a munkamenetet, ami növeli a hatékonyságot, és annyit segítenek, hogy a növekedés ellenére ugyanannyi emberrel tudjuk elvégezni a munkát.
hvg.hu: Az elképzelhető, hogy lesz olyan bolt, ahol egy ember se marad?
T. Cs.: Van ilyen boltunk, Csehországban, ez is egy kísérleti projekt. Ezt future shopnak nevezzük, és úgy kell elképzelni, mintha egy csomó Alzaboxot egymásra pakoltunk volna. Bemegy az ember, van egy kezelőfelület monitorral, ahol online tud segítséget kérni. Persze ott is meghatározott mennyiségű termék van. A vevő kiválasztja, fizet, majd színes fények elvezetik oda, ahol átveheti a terméket, és nem találkozott emberrel.
hvg.hu: Egy egy többszintes üzletnél elképzelhető?
T. Cs.: Ha szűk termékkörrel akarunk foglalkozni, mondjuk egy konkrét telefontípussal, akkor azt még el tudom képzelni bolt a boltban rendszerben. Inkább ahhoz kell ember, hogy a raktárból kihozza, nem ahhoz, hogy eladja.
hvg.hu: Hogyan fog működni az Alza öt év múlva?
T. Cs.: Biztos vagyok benne, hogy tud hozni valami innovációt – évente jön valami új dolog, mindig van mit újragondolni. Csak idén három innováció volt, a reklamációs átvétel, a cash and carry rész és egy olyan szolgáltatás, ami más magyarországi webshopoknál még nem létezik, ezt AlzaDrive-nak neveztük el. Ez október elején nyílt meg a szigetszentmiklósi logisztikai központban, és a gyorsétteremláncokból ismert drive-in koncepcióját követi, vagyis az ügyfelek autójukban ülve vehetik át a rendelésüket. Nem kell leparkolni, bemenni az üzletbe és sorban állni a rendelésért – ez a karácsonyi tumultus idején komoly előnyt jelenthet.
hvg.hu: Lesz tumultus karácsonykor?
T. Cs.: A karácsony mindig kicsit más, mint az egész év. Mi reméljük, hogy ugyanúgy be tudunk biztosítani minden keresett terméket, hogy könnyen tudjanak az emberek választani. Amire nagyon figyelünk az idén, az az ár/érték arány, próbálunk úgy árazni és annyi információt közölni, hogy az emberek össze tudják hasonlítani a termékeket. Szerintem a mostani karácsony a tudatos vásárlásról fog szólni.
hvg.hu: Nem kockázatos ez, hogy akkor az emberek nem a drágábbat fogják vásárolni?
T. Cs.: Hat éve azért vagyunk jelen a piacon, hogy az emberek bizalmát megszerezzük. Ez pedig végső soron magasabb összegű fogyasztást is jelenthet.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.