Megállapodtak az új európai légiharc-rendszerről, többe kerül, mint Magyarország GDP-je

A projekt összköltsége meg fogja haladni a 100 milliárd eurót, az új, hatodik generációs vadászgép 2040-től állhat hadrendbe.

  • hvg.hu hvg.hu
Megállapodtak az új európai légiharc-rendszerről, többe kerül, mint Magyarország GDP-je

Franciaország, Németország és Spanyolország megállapodásra jutottak abban, hogy folytatják az új generációs közös légiharc-rendszerük fejlesztését – írja a Reuters a német kormány bejelentésére hivatkozva. A projekt egyelőre a FCAS néven fut (Future Combat Air System – magyarul kb. Jövőbeli Légiharc-rendszer, avagy JLR), a költsége meg fogja haladni a 100 milliárd eurót. Ez valamivel kevesebb, mint Magyarország teljes éves hazai össztermékének (GDP-jének) értéke jelenleg, de jó eséllyel ez a költségbecslés rendkívül konzervatívnak tekinthető, és a rendszer kifejlesztése ennél jóval többe fog kerülni.

A tervek szerint az FCAS keretében készülő új, hatodik generációs vadászgép 2040-től kezdi leváltani a Rafale vadászgépeket Franciaországban, illetve az Eurofightereket Németországban és Spanyolországban. Az FCAS-projekt nem csak a vadászgépet foglalja magában, hanem egy teljes kapcsolódó fegyverarzenált, drónokat beleértve.

A német hadügyminisztérium bejelentése szerint a három ország egyenlő mértékben és egyenrangú szereplőkként vesznek részt a fejlesztésben. A spanyol védelmi minisztérium szerint a következő fázisban 2,5 milliárd eurót költenek az FCAS-ra, 525 millió eurót már 2023-ban.

A projektben francia részről a Dassault, a német Airbus és a spanyol Indra vállalkozások vesznek részt.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.