szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A városba nem akkumulátorgyár, hanem elektromos buszokat gyártó üzem érkezhet, bár ez még nincs kőbe vésve. De annak farvizén újabb akksigyár is épülhet, Kisteleken. És akár egy BYD elektromosautó-gyárat is felhúzhatnak Dél-Pesten.

Már megindultak a kisajátítási eljárások Szegeden, ahol a kínai BYD létesíthet hamarosan új üzemet, írja a G7 helyi földtulajdonosokra és földhasználókra hivatkozva.

A lap forrásai egy budapesti ügyvédi irodától kaptak tájékoztatást, mely szerint már az előzetes értékbecslés is megtörtént, az ez alapján tett ajánlattal azonban sokan elégedetlenek. A G7 úgy tudja, a szántókért hektáronként 2-3 millió forintos árat kínáltak, ami kimondottan alacsony összeg, mivel az M43-as autópálya építése idején, bő egy évtizeddel ezelőtt ennél magasabb, 4-5 millió forint volt a kisajátítási ár. A lap információi szerint a földtulajok egy része bíróságon támadná meg az árat, és perközösség alapítását fontolgatják, ha nem sikerül érdemben feljebb vinniük az összeget.

Az Orbán-kormány nyáron 21 milliárd forintot biztosított egy szegedi ipari park kialakítására. A helyszín a várostól északra, a Béketelep nevű rész közelében, közvetlenül az M43-as autópálya mellett lesz, 200 hektáron fog elterülni.

A kormány az ipari park projektet nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánította. Ezzel megágyazott a gyorsított, leegyszerűsített engedélyezési eljárásoknak. A szegedi földtulajok már értesítést kaptak arról, hogy ősszel elkezdődnek az előzetes talajdinamikai vizsgálatok, a kisajátítások után pedig jöhet a terület előkészítése, a teljes közmű-hálózat és új utak építése. A mostani földhasználók többnyire azzal számolnak, hogy legfeljebb a korai érésű tavaszi gabonákat tudjuk még learatni, őszi gabonákkal már nem számolnak.

Szeged a legnagyobb ellenzéki vezetésű város, de a kormánykommunikációban az utóbbi időben pozitív színben tűnik fel. Lázár János szeptemberben arról beszélt, hogy a városról komoly gazdaságfejlesztési tervek alakulnak, nagyon intenzív kormányzati tárgyalások zajlanak külföldi befektetőkkel, az önkormányzattal és minisztériumokkal. A szegedi közgyűlés júniusban zöld utat adott az ipari parknak, a területet átminősítették, és a fideszes képviselők szavazataival is felhatalmazta Botka László polgármestert, hogy egyszemélyben hozhasson az ügyben halaszthatatlan döntéseket.

Szegeden korábban akkumulátorgyár létesítéséről pletykáltak, de ezt Botka cáfolta. Ehelyett elektromos autóbuszokat gyártó üzem létesülhet, mert a BYD a világ egyik legnagyobb e-járműgyártó társasága. De még ez sem biztos, hivatalosan semmit sem jelentettek be. Egyelőre annyit tudni, hogy a vállalat akár két új gyárat is építene európai uniós tagállamokban, és Magyarország is a lehetséges beruházási célpontok között van. A döntést 2023 végére ígérik. Ezt elősegítendő Orbán Viktor múlt héten Kínában tárgyalt a BYD elnökével.

Az Mfor úgy tudja, ha Szegeden BYD-buszgyár épül, akkor Kisteleken pedig egy újabb, 50 hektáros akkumulátorgyár létesülhet, ahol az autóbuszok speciális, nagy teljesítményű akkumulátorait állítanák elő. Ezen felül a lap úgy tudja, a BYD elektromosautó-gyárat is építene Magyarországon, egy egyelőre ismeretlen célú, 500 hektáros dél-pesti területen.

(Nyitóképünkön Orbán Viktor és Lantos Csaba társaságában Vang Csuan-fu, a BYD alapító-elnöke a cég sencseni autógyárában, 2023. október 19-én.)

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!