Gonda Gréta
Gonda Gréta
Tetszett a cikk?

Az eMAG több hónapos próbaüzemet követően felavatta a 117 ezer négyzetméteres, kétmillió termék tárolására alkalmas logisztikai központját Dunaharasztiban.

Sokan készülnek a november 17-i Black Friday-re: egy friss, reprezentatív felmérés szerint a "fekete péntek" intézményét ismerő magyarok döntő többsége (69,9%) online áruházakban keresi majd az akciós ajánlatokat, és 37,1%-uk az eMAG-on figyeli a kedvező árú termékeket. Az eseményre a vállalat is készül: több hónapos próbaüzemet követően felavatta a 117 ezer négyzetméteres logisztikai központját Dunaharasztiban.

A 600 méter hosszú, négy raktárcsarnokból álló épület hasznos logisztikai alapterülete 110 ezer négyzetméter, itt található meg a jelenleg a magyar piacra kínált összes termék. "A cél az, hogy a dunaharaszti logisztikai központból szolgáljuk ki a magyar piacot, majd egy kelet-közép európai integrált ellátási rendszert szeretnénk felépíteni"- mondta el az első nyilvános raktárbejáráson Taba Péter, az eMAG Magyarország logisztikai igazgatója. Az eMAG immár negyedik éve a legnagyobb forgalmú webáruház Magyarországon, és a jövőben további bővülés terveznek: a beruházás következő ütemeként a szomszédban egy a hasonló méretű és hasonló célt szolgáló második logisztikai központ is létesül, a közös kiszolgáló rendszereket is már erre tervezték.

 

hvg.hu / Túry Gergely

Az új logisztikai bázisban mintegy duplaannyi terméket tud raktározni az eMAG az előző raktáraihoz képest. Ezt összesen 107 kamiondokkoló segíti, amelyek egyidejűleg 122 kamiont tudnak fogadni. A telítettség egyébként már most elérte közel a maximumát: Jelenleg 793 ezer termék található a csarnokban, ebből 30 ezer háztartási gép. Egyébként a termékek átlagosan 1,5 hónapot töltenek a telephelyen.

A termékek útja szisztematikus: az első lépés az áru betárolása a mezzaninon, vagy az állványrendszeren, amely egyszerre összesen 2 millió termék egyidejű tárolására alkalmas. A Black Friday-re szánt termékek fele pedig már a múlt héten beérkezett a raktárba.

 

hvg.hu / Túry Gergely

„A teljes folyamatot egy programozott, automata szalagrendszer szolgálja ki. Az 1000 méter hosszú szállítószalag rendszer olyannyira automatizált, hogy az itt dolgozó operatív kollégáknak nem kell mérlegelniük azt, hogy a terméket a tárolórendszer melyik részére kell elhelyezniük” - mondta el a hvg.hu-nak Taba Péter, aki hozzátette, hogy „a forgalom roppant volatilis, ezt segíti az, hogy a technológia erősen automatizált, és kizárólag egyes fizikai munkákhoz van szükség emberekre. A rendszer volumene így sokkal rugalmasabb, mint a nem automatizált rendszereké: egy adott napi megrendelésállomány duplájához így nincs szükség kétszer annyi dolgozóra, hanem az élő munkaerő 1,35-szörösére bővítése is elég." A raktári operatív létszám 80-100 fő között mozog, ezt a létszámot novemberre bővítik 150 főig.

Az állványrendszeren lévő minden egyes kartonon van egy vonalkód, felette egy számsor. Az áru így már az érkeztetésnél, majd minden egyes státusz váltásnál kap egy-egy időpecsétet, így a termék sorsa és helye állandóan, pontosan meghatározható.

 

hvg.hu / Túry Gergely

Az állványrendszerről ezután kiszedik az árut, a rendszer vezérli ezt is, direkt utasításokat ad az itt dolgozóknak, így itt sem kell külön mérlegelni semmit. A termékek kék ládákba kerülnek, és egy szállítószalag viszi őket tovább a csomagoláshoz. Külön csomagolják az egyedileg megrendelt termékeket, majd feldolgozzák a multi-megrendeléseket, vagyis azokat, amikor több terméket is rendel a fogyasztó.

Valóban látszik, hogy fontos a cég számára az, hogy a fogyasztási cikkek legnagyobb részét lefedjék: egészségügyi papíroktól a háztartási gépeken át a serpenyőkig minden megtalálható a polcokon. Ennél is fontosabb az, hogy egy-egy megrendelés során minél több terméket tudjanak egyszerre kiszállítani a megrendelt termékekből. „Korábban megrendelésenként 1,47 csomag volt az átlag, mostanra viszont sikerült elérni az 1,07 csomag/megrendelés arányt. Ezzel nem csak az energiahatékonyság nő, de ez kényelmesebb is a vevőnek” - mondta Taba Péter, hozzátéve, hogy „vannak olyan korlátok, mint például az, hogy élelmiszert vegyi áruval nem lehet egybe csomagolni, azonban ez a technológia biztosítja azt, hogy a lehető legmagasabb konszolidációs szintet megvalósítsák.”

 

hvg.hu / Túry Gergely

Ezután megrendelésenként szeparálják a csomagokat, így a futárnak már nem kell azt mérlegelnie, hogy mit kell egybecsomagolni. A futárcsomagba került termékeket ellátják futárlevéllel, és a futárcég felveszi azokat. A csomagok nagy részét a vállalat saját futárszolgálata, a Sameday szállítja ki.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!