szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az akkuipart nyilvánosan pártoló Nagy Márton állítólag a külföldi beruházások Magyarországra csábításáért felelős külügyminiszter szemére vetette, hogy túltolta az akkuiparosítást.

Heves vitába torkollott az Orbán-kormány egyik ülése tavasz közepén. A tanácskozáson a kormány két ambiciózus és a nyilvánosság előtt is sokat szereplő tagja, Nagy Márton és Szijjártó Péter feszült egymásnak – írja a Direkt36 névtelen forrásra hivatkozva a Nagy Márton pályáját bemutató cikkében.

A vita azzal indult, hogy a gazdaságfejlesztésért felelős Nagy szóba hozta azokat az áprilisban publikált adatokat, amelyek szerint az év elején egész Európában jelentősen visszaesett az elektromos autók eladása. Mivel a magyarországi akkumulátorgyárakban az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorokat gyártanak, a keresletcsökkenés Magyarországon is éreztette hatását, és tavasztól a hazai akkumulátorgyárak termelése bezuhant.

Besült a kormány csodafegyvere: az akkugyártás összeomlott, és lent is maradt

Az összes visszaeső feldolgozóipari alág közül a villamos berendezés gyártása esett a legnagyobbat júniusban, ezen belül az akkugyártás 31 százalékkal zsugorodott. A járműgyártás 12 százalékkal csökkent. Az ipar összességében 3,7 százalékkal esett. A feldolgozóipar rendelésállománya június végén 28 százalékkal volt kisebb, mint egy évvel korábban.

Nagy a kormányülésen azt kezdte el pedzegetni, a magyar kormány jól tette-e, hogy emellett a technológia mellett kötelezte el magát. A miniszter ezzel arra utalt, hogy a Szijjártó vezette Külgazdasági és Külügyminisztérium az elektromos autók iránti növekvő keresletben bízva az elmúlt években egymás után tárgyalta le és jelentette be az újabb akkumulátorgyár-építési projekteket.

Állítólag Nagy meglehetősen „vehemensen” vetette Szijjártó szemére, hogy a külügy rosszul mérte fel a helyzetet, és az akkumulátorgyártással „nem jó lóra” tett. A forrás szerint Szijjártó nem jött zavarba, beleállt a vitába, és megpróbálta félresöpörni Nagy érveit. Azzal vágott vissza, a piac általában úgy működik, hogy a kezdeti fellendülést visszaesés követi, az eladások azonban szerinte később vissza fognak állni egy magasabb szintre.

A kormányülésen jelenlévő miniszterelnök nem szólt hozzá a vitához, csupán érdeklődve hallgatta két minisztere összecsapását.

A történet alapvetően hihető, Nagy Mártonról köztudott, hogy rendkívül ambiciózus, a stílusa pedig hagy maga után kívánnivalókat, különösen, ha nem a főnökeiről van szó.

Matolcsy: Ki kellett tenni az MNB-ből Nagy Mártont, akkora hibákat vétett

Csúnyán nekiment Matolcsy György az egykori helyettesének.

Nagy Márton nyilvánosan elkötelezettnek tűnik az akkuipart középpontba helyező gazdaságfejlesztés mellett, de elképzelhető, hogy valóban túlzásnak tartja. Az biztos, hogy az autó- és akkuipari beruházások nyakló nélküli Magyarországra csábítása már azelőtt elkezdődött, hogy Nagy bekerült volna a kormányba, illetve a miniszterelnök mellé került volna tanácsadóként.

Kínai akkubontóknál házalt Nagy Márton Pekingben

Pekingben tárgyalt egy sor akkumulátor-újrahasznosító céggel a nemzetgazdasági miniszter, “megismerésük és lehetséges magyarországi befektetéseik megvizsgálása céljából”. Vagyis arról igyekezett őket meggyőzni, hogy telepítsenek üzemeket Magyarországra, “lehetőséget teremtve a használt akkumulátorok nagy mennyiségű újrahasznosítására”. Az újrahasznosítás egyébként uniós kötelezettség.

Az is nyilvánvaló továbbá, hogy jelen állás szerint az akkugyártás nem motorja, hanem fékje a magyar iparnak és exportnak. Véleményes, hogy ez a jövőben hogyan fog alakulni, egyelőre úgy tűnik, hogy az elektromos autózás korábban várt rohamos terjedése érdeklődés és állami támogatások hiányában elmarad.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!