Tetkó a malacon, meg amit akartok
Filmszemle után, Tavaszi Fesztivál előtt: pazar programajánlatok a hvg.hu-tól! Pokolba a konvenciókkal, mennybe a malacokkal: Wim Delvoye kiállítása az Ernst-ben. Magyar nőfestészet 1895-1950 - Nemzeti Múzeum. Gyerekprogramok a MODEM-ben. Ha még nem unnánk: Boban & Marko Markovic Orkestar a MÜPA-ban. Visszatérés a dzsungelbe: John Rambo. Premier után: A nagy kiárusítás - film a privatizációról. Premier előtt: A terror ügyvédje - Jacques Verges életveszélyes élete.
Tetkót igéz a malacra
Wim Delvoye
A részletesen kidolgozott Harley-Davidson- és Walt Disney-mintákkal tetovált disznók mellett minden bizonnyal legismertebb műve a Cloaca (2000-2007), melynek eddig 8 változatát készítette el. A nagyméretű installáció az emberi emésztési rendszert modellező bonyolult gépezet. Van szája, gyomra, patkóbele, hasnyálmirigye, különböző enzimeket tartalmazó palackok tartoznak hozzá és egy futószalag, ami rendszeres etetés mellett naponta szállítja az ürüléket, más szóval „végterméket”.
Munkáit szemlélve nyilvánvaló a rokonság korábbi belga művészek alkotásaival. Műveiben Ensor szkatalogikus/trágár humora, Magritte szigorú abszurdizmusa és Broodthaersnek a művészeti világ hallgatólagos szabályrendszere iránti érdeklődése visszhangzik. Delvoye művészete a paradoxont dicsőíti, mely a belga szürrealista tradíción alapul, két eltérő elem és/vagy idea összekapcsolásán egyetlen műben. A delfti porcelán stílusában festett gázpalackok, a tikfából faragott, barokk mintákkal díszített betonkeverő, a közösülés aktusait ábrázoló színes üvegablakok vagy a gótikus katedrálisok csipkeszerű stílusában áttört munkagépek sajátos módon idézik elmúlt századok művészetét. Most Budapesten is, az Ernstben.
márc.23-ig; Bp. Ernst Múzeum
Minden eladó (?)
A nagy kiárusítás
© dergrosseausverkauf.de |
Demagógia, hamis tudat, tévhitek és hitek, pragmatikus és dogmatikus szemlélet csapnak össze. Így élünk. Egy film, amely talán hozzáad a gondolkodásunkhoz. Meg nem oldja a dilemmákat. De nem is ez a dolga.
A nagy kiárusításban a Dél-Afrikában (Sowetoban) élő Bongani küzd az áramszolgáltatás, az angliai Brightonban mozdonyvezetőként dolgozó Simon a vasút, a Fülöp-szigeteki (manilai) Miranda az egészségügy, a bolíviai Cochabambában élő Oscar pedig a víz privatizációja ellen. Az ő sorsukon, illetve elbeszélésükön keresztül nyerhetünk betekintést abba, mi van - lehet - a tranzakciók mögött. Az egymásba kapcsolódó történeteket a privatizációkért felelős figurák megszólalásai és olyan szakértők kommentárjai ellenpontozzák, mint a Nobel-díjas Joseph Stiglitz.
Der Große Ausverkauf - német dokumentumfilm, 2007; R.: Florian Opitz
Mindent vissza
John Rambo
John Rambo; amerikai-német akciófilm, 2008; R.: Sylvester Stallone
A hvg.hu előrejelzése!
Jacques Verges életveszélyes élete
A terror ügyvédje
L' avocat de la terreur - francia dokumentumfilm, 2007; R.: Barbet Schroeder
Csipben a tenger
Asztalos Zsolt: Benne
© Stúdió Galéria |
I. A számítógépes alkatrészekben indirekt módon finom, lírai motívumok rajzolódnak ki. Az áramkörök organikus formáiba szervesen illeszkedve apa lányával, szerelmi csókjelenet, mitikus szarvas vagy éppen a keresztényi szimbólum: bárány glóriával jelennek meg.
II. Különböző anyagokba (víz, szövetek stb...) elrejtett mikroszkopikus méretű rajzok adják a második csoportot. Tamás apokrif evangéliumában Jézus a következőt mondja: "Ha felemelsz egy követ, alatta vagyok, ha kivágsz egy fát, benne vagyok." Ezt a gondolatot reprezentálják, a vízcseppekbe, szövetekbe rejtett misztikus rajzok, melyeket szabad szemmel nem láthatunk, kizárólag mikroszkópokon keresztül.
III. A harmadik csoportban szomorú arcokat formázó chipseket állítok ki. A chips az egyik legjellemzőbb jelképe fogyasztói társadalmunknak, a szomorúság pedig az az érzés, mely legtávolabb áll a tömegtermelés propagandájától."
febr. 23-ig; BP. Stúdió Galéria
Mindenhogy jó, de a legjobb együtt
PopSzinergia – Az együttlétben felerősödő szubjektum
Koronczi Endre képzőművész kétcsatornás videófilmen játszódó Popszinergia című projektje az emberi reakciókat elemzi, különböző katartikus szituációkban. A cím a hétköznapi helyzetekben való együttműködésre utal, ami jelen esetben tízszer 2-4 perces filmeken egy-egy közösen tevékenykedő csoport épp együttműködésének kitüntetett pillanatait mutatja be. A megfigyelés helyzetei a következők: közösen végzett munka, autózás, dobolás, közös zenélés, kártyázás, táncpróba, gyerektánc, csónakban hánykolódás, ima.
Koronczi művészi kíváncsisága arra irányul, hogyan viszonyul az egyén és a közösség egymáshoz egy-egy kiemelkedő pillanatban, az egyéni érdekek hogyan értelmeződnek át a kollektív cél által.
Egy közösen tevékenykedő csoport együttműködésének katartikus pillanataiban, egy-egy kiválasztott pillanatban 4 x 1 akár 4,001 is lehet! Ezekben a szemvillanásnyi időszakokban formálódik meg a kollektivitásban felerősödő szubjektum. Az együttlét egy-egy intenzív pillanatában az alkotóelemek összeadódnak, átértelmeződik a szubjektum, az egyén ereje a közös cselekvés által katalizálódik. Vajon láthatóvá válik-e a „hibás” algoritmusban keletkező egy ezred többlet, vajon láthatóvá válik-e az esszenciális tudatmódosult állapot.
márc. 2-ig; Bp. Műcsarnok Menüpont Galéria
Tesz-Vesz Műhely Debrecenben
Múzeumpedagógia-szakkör 6-10 éveseknek
és 11-14 éveseknek
© modemart.hu |
A Déri Múzeum Hajdú-Bihar megye legnagyobb és legsokoldalúbb múzeuma: a hagyományos helytörténeti kiállítás mellett többek között olyan kuriózumokat is őriz, mint a kelet-ázsiai, a görög-római vagy akár az egyiptomi gyűjtemény. A MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ – mint a nevében is benne van – a modern és kortárs művészeti irányzatokkal foglalkozó kiállítóhely.
A múzeum közegében a gyerekek közvetlen kapcsolatba kerülnek a kiállított tárgyakkal, a szakkörön hétről hétre új technikákat sajátíthatnak el. A Déri Múzeum foglalkozásain a hagyományos kézműves technikákkal ismerkednek: készíthetnek régi gyermekjátékokat, elmerülhetnek a honfoglaló magyarok művészetében vagy akár megtanulhatják a Szíva-oázisbeli datolyakosár készítésének fortélyait. A MODEM-ben pedig modern és kortárs új médiumokkal – a mindennapjaink részévé vált technikai eszközökkel - is kísérletezhetnek az érdeklődők (fotómontázs és kollázs, fény- és hanginstalláció, objekt, videoszobor, assemblage, applikáció). A foglalkozások a múzeumok éppen aktuális kiállításaihoz kötődnek.
Nőkép
Hölgyek palettával; Magyar nőfestészet 1895-1950.
Válogatás a Saphier-gyűjtemény képeiből
Oelmacher Anna festménye © MNM |
Az állítás, hogy volt női művészet, kérdést feltételez: Van-e olyan sajátosság, ami jogossá teszi a téma önálló tárgyalását? Két alapvető nézettel találkozunk: egy művészet van, nincs külön női és férfiművészet (ez utóbbi kifejezés nem is használatos). Mások szerint van női művészet, elhatároló jellegzetességekkel. Ez a kiállítás nem akar végleges választ adni a kérdésre, de lehetőséget teremt a továbbgondolásra és felkínál egy érdekes nézőpontot a magyar művészetben.
A nők nem voltak számszerű kisebbségben, viszont a tárgyalt korszakban háttérbe szorultak az élet számos területén. (...) Szégyen, de az utókor bánt velük méltatlanul."
márc. 24-ig; Bp. Magyar Nemzeti Múzeum
Sírva vígadva
Boban Marković Orkestar
„Kalasnyikov-koncert”
febr.10; Bp. MÜPA