Tetszett a cikk?

SZJ 7490 – Egyéb szakmai, tudományos műszaki tevékenység: Gyenis Tibor kiállítása a Modemben. Húsz emberi arc: Bozsits József fotói a Millenárison. Film Noir: szerb animációs borzongás. A neve Bond, James Bond; azaz a Quantum csendje a mozikban. Ritkán látható távol-keleti filmek a Kino-ban! DunaPart: négy nap alatt a kortárs tánc körül a Trafóban. Kulturális ajánlatok ínyenceknek a hvg.hu-tól.

A neve még mindig Bond, James Bond
A Quantum csendje

Vannak elmúlhatatlan mozis mítoszok. A James Bond-mitológia ilyen. Az ügynök, öltönyei, autói és női partnerei végigkísérnek bölcsőtől a sírig. Jó, hogy így van? Nem ez a kérdés. Pontosabban: ez nem kérdés. Kinek-kinek az lesz az igazi James Bond, akit elsőnek megismert. Egy bizonyos generációnak Roger Moore, másnak Sean Connery.  És lesz, akiknek Daniel Craig.


Bond sem volt mindig az a hideg, érzelemmentes ügynök, akinek megismertük: pályája elején elragadta az indulat – és kevésen múlott, hogy az egész világ fizessen érte. Vesper halálánál csak egyvalami rázta meg jobban a 007-est: az árulása. M (Judi Dench) segítségével annak a titokzatos szervezetnek a nyomára jut, amely megzsarolta a férfi egykori szerelmét. Bond Tahitira utazik, ahol a saját bosszúhadjáratát folytató Camille (Olga Kurilenko) nyomában eljut Dominic Greene-hez (Mathieu Amalric), a szervezet egyik vezetőjéhez. Ausztrián, Olaszországon és Dél-Amerikán keresztül üldözi gyanúsítottját, aki egyedül szeretné birtokolni a világ egyik legfontosabb természeti kincsét és ehhez egy száműzött dél-amerikai diktátorral szövetkezik. Árulások és gyilkosságok dzsungelén keresztül Bond egyre közelebb jut az emberhez, aki miatt Vesper elárulta őt. Gyorsnak kell lennie, mert a CIA meg őrá vadászik…

Quantum of Solace; amerikai-angol film 2008; r.: Marc Foster



Az ismeretlen, kortárs Ázsia
Távol-Kelet; KINO és Cirko-Gejzír

Két izgalmas budapesti art-moziban, a Cirko-Gejzírben és a KINO-ban ritkán látható tajvani, hongkongi, kínai és thaiföldi alkotásokat vetítenek most négy napig. A címek is bezsédesek: A pekingi gyermek, Láthatatlan hullámok, Luxusautó, Nem akarok egyedül aludni, Csendélet, A lyuk, Huncut felhőcske és a Maxi legszebb évei (Feslő bimbó), A pekingi biciklista.

Az ázsiai film új hullámáról van szó, s ezen belül is külön nagyon ajánljuk a kínai filmeket, amelyek társadalomkritikusak, sőt, rendszerkritikusak bizonyos értelemben, s még nem "rontotta el" őket a kínai kortárs kultúra nyugati divatja, a feléjük irányuló rendkívüli érdeklődés. A pekingi biciklista (nov.16.; 17.) például nagyon egyszerű képletből indul ki: valaki szeretne egy új biciklit. Nagyon szeretne. Bicikliből tízmillió van a kínai metropoliszban. Anyagiakra vágyó emberekből legalább annyi. Vágy, lehetőség és bűn keresztezik egymást ebben a lebilincselő moziban.

Részletes program itt!
nov.14-18.

Feketemozi
Film Noir


A címben foglalt kifejezés a francia film nagy hagyományú műfajára utal, a krimi egy sajátos válfajára. Ez azonban egy szerb animációs mozi. Azt tudtuk, hogy a délszláv országok erősek a képregényben, de azt talán nem, hogy az animációban is. Pedig a Film Noir erős holmi!

Mi van, ha tragédiára ébredsz, amelyben valószínűleg te is benne voltál? Nyomozni kezdesz. A nappali rémálom azonban csak ekkor kezdődik igazán. Kicsit Sin City, kicsit cyberpunk, kicsit franciás. Ínyencdarab.

amerikai-szerb animációs film, 2007; r.: Risto Topaloski, D. Jud Jones


Beszippantva
SZJ 7490 – Egyéb szakmai, tudományos műszaki tevékenység

Gyenis Tibor: Kutatási napló 1.
© MODEM
Gyenis Tibor (1970) képzőművész fotónyomataiból és videómunkáiból nyílt kiállítás a Modemben - és a kritikusabbak az orruk alatt elmormolhatnak egy mondatot: végre megint virtigli kortárs művészettel foglalkozik a debreceni kiállítóhely. No, de félre a kritikusi morgást, örüljünk Gyenis kiállításának, mert a mai művészeti szcéna egyik legeredetibb alkotójáról van szó. S ráadásul tényleg jó, hogy ezúttal a friss, új művek nem Budapesten mutatkoznak be.

A művészeti központ harmadik emeletén látható tárlat az első megvalósulása annak az új modellnek, amelyet az egyéni kiállítások többségénél a későbbiekben alkalmaz a Modem: mivel a művek létrehozását előre megfinanszírozza, a tárlatokon  ezentúl többségükben olyan alkotásokkal találkozhat majd a közönség, amelyeket máshol még nem láthatott. Az így megszülető művek egy része aztán a művészeti központ saját gyűjteményébe kerül.

Debrecen, Modem


Totálközeli
Pár arc

© Millenáris
"Húsz ember arca áll majd itt – kitéve mindennek és mindenkinek. Bozsits József fotóművész nem akart sokat tőlük, csak azt, hogy úgy ahogy vannak: legyenek. Ezek most arcok, női arcok, nőknek arcai – csak egy pár. Őszinteség, a pillanat intimitása, intim pillantás..."

A poétikus bevezető egy most nyíló fényképkiállítás elé íródott. Portrék a Millenárison, Bozsits József fotói. Egyszerű, "telibe" fényképezett arcok. Valahogy úgy, ahogy az utcán szembe jönnek velünk. Illetve mégsem úgy: intimebb, közelibb ez a pillantás.  Zavarbaejtő.

nov.12-től dec. 31-ig; Bp. Millenáris

4 nap alatt a kortársaink körül (Oldaltörés)


Ismerd meg hazádat - hogy el tudj menekülni
dunaPart; Kortárs Magyar Előadóművészeti Platform


Urbi et Orbi; Urbán András Társulat
© UAT
Címünk persze ironikus; egy graffitit idéz, amely a háború sújtotta Szerbiában tűnt fel annak idején.

Dehogy akarnánk mi innen elmenekülni. Eszünkbe se jut. Hanem... a művészet, a ma, Magyarországon létrejövő kortárs kultúra számára tényleg szinte csak akkor van esély, ha meg tudja magát mutatni másutt is. Ez olykor menekülési kényszert eredményez? Ezt csak az alkotók tudnák megmondani.

Mindenesetre most itt egy rendezvény, amely kifejezetten azzal a céllal jön létre, hogy segítse a külföldi kapcsolódásokat.  Magyarországon a kilencvenes években rendeztek utoljára olyan előadóművészeti eseményt, amelynek célja a hazai alkotók nemzetközi megismertetése volt. A Trafó és a Krétakör átfogó és reprezentatív bemutatót szervezett a mai magyar független színházi és táncélet alkotóinak munkáiból. A válogatás az intézményrendszeren kívül működő művészek és társulatok legfrissebb produkcióinak megismertetésére irányul. Aki most idelátogat, egyben megtekinthet sok mindent a kortárs magyar táncból és színházból.

A Trafó és a Krétakör személyes kapcsolataikat és külföldön szerzett többéves tapasztalatait próbálja latba vetni a társulatok sikeréért. Négy nap alatt mintegy 25 alkotás látható elsősorban a színház és a tánc területéről, de számos határátlépő kísérlettel is találkozhatunk. Vidéki és határontúli magyar társulatok is fellépnek, így valóban rendkívüli áttekintést nyerhet, aki erre a hosszú hétvégére Budapestre jön. Csütörtök délutántól vasárnap éjjelig sűrű program várja az érdeklődőket, 17-ére pedig az újjáalakuló Krétakör műhelymunkáját tekinthetik meg az érdeklődő résztvevők.
 
A részletes porgram itt!

Nov. 13-17; Budapest 11 helyszínén
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Nagy Gergely (hvg.hu) Kult

"Az üzleti világban nem voltam a helyemen"

A Magyar Nemzeti Galériánál (MNG) magasabban jegyzett helyre nem kerülhetett volna a szombathelyi Irokéz Gyűjtemény. Sokan vitatják, jogos-e, hogy most ott látható. Mindenesetre innentől kezdve a nemzeti kulturális kánon része, s nem mellékesen jócskán felértékelődik. A belőle készült kiállítás pedig sokat elmond Magyarország elmúlt húsz évéről. A gyűjtővel, Pados Gáborral Budapesten, az acb galériában beszélgettünk.

Kult

"Eszembe sem jutott a hullagyalázás"

A férfiak nőkről írni nem tudnak - mondja az a fiatal rendező, akinek a nevétől hangos a filmes szakma idén. Gigor Attila olyan filmet rendezett, amit szeretnek a nézői, a mozik viszont nem adnak időt a szájhagyománynak. A nyomozóról, ötletlopásról, pénzosztásról és hollywoodi érdeklődőkről beszélgettünk. Rezes Judit, a női főszereplő is csatlakozott, színész és rendező egymás között.

Kult

Minikrimik – eltűnt művek galériája

Egy könyv, amelyből sokat megtudhatunk az illegális műtárgypiacról. Közben pedig összeáll benne egy válogatás, azaz galéria hiányzó művekből. Kik, miért és mit lopnak a műtárgypiac világában? Interjú a kötet szerzőjével.

Shake

A lázadó krimiíró: Borisz Akunyin

Hazájában és nemzetközileg is sztár, az írásból meggazdagodott, de célja továbbra is a minőségi szórakoztatáson keresztül az orosz középosztály megerősítése. Legfrissebb története a forradalmárokról szól.