Tetszett a cikk?

Tévésorozat egy 35 év feletti nőknek szóló szépségversenyről: Az érett szépség. Startol a Titanic Filmfesztivál. Kortárs magyar templomépítészeti kiállítás Debrecenben. Indiai zene a Trafóban. Panchan: Kiss Erzsi új projektje a Szkénében. Találkozások: külföldi színházak a budapesti Nemzetiben. Kristálytiszta Propaganda: Németh Hajnal kiállítása. Russkaja az A38-on. A város szövete mindig felfeslik valahol: Krétakör. Ha nincs más hátra: Szörnyek az űrlények ellen - amerikai animációs film a mozikban. Ajánlatok a hvg.hu-tól.

Nem csak a húszéveseké
Érett szépség

Nem csak a húszéveseké a világ. Na jó, azért többé-kevésbé az övék, a tomboló ageism idejét éljük. De legalább egyes tévéműsorok azt üzenik, mások is vannak a világon. És ki várná ezt éppen egy kereskedelmi csatornától? Nos, a Zone Club áll most elő az Érett szépség (She's Got The Look) című sorozattal, amely 35 év feletti nőknek szóló szépségverseny, a reality TV eszközeivel. Itt nem a mérőszalag mondja meg, hogy ki mennyit ér.

A sorozatban bemutatott nők egy nem mindennapi modellverseny résztvevői. Szinte minden nő álmodozott valaha, vagy álmodozik modell karrierről, a szépségipar azonban elsősorban a tizen- és huszonévesekre épül.  Van persze izgalom, versenydrukk is (anélkül nincs valóságshow): a legszebb és egyben legszerencsésebb érett szépség, a verseny győztese nem akármilyen díjban részesül – egy modellügynökség exkluzív szerződésével együtt elnyeri az új karrier lehetőségét is. A sorozat nézői nyomon követhetik a válogatás folyamatát, a szépségjelöltek megpróbáltatásait és szoríthatnak, hogy kedvencük kezébe kerüljön végül a jogar. Ritkán ajánlunk e helyen tévéműsorokat. Most mégis.

április 2., 9., 16., 30.; 16:00 és 20:00 órakor;  Zone Club 



Nyílt vizeken
16. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál

Szerda este, a Gomorra című filmmel indul a Titanic fesztivál. A nápolyi alvilág legsötétebb bugyraiba nyerhetünk bepillantást a 16. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál nyitófilmjében. A Gomorra Roberto Saviano azonos című bestselleréből készült, amely kendőzetlen őszinteséggel tárja fel a leghírhedtebb olasz maffiaszervezet, a nápolyi camorra tevékenységét.


A Titanic április 5-ig tart, és ahogy az eddigi másfél évtizedben megszokhattuk ezúttal is a progresszív filmes terméből válogat. Magyarország legnagyobb nemzetközi filmes eseményén idén 26 ország 56 alkotása szerepel, 8 különböző szekcióban.

Idén újdonság az Északi fények szekció, ahol a legjobb finn, dán és izlandi alkotások lesznek láthatók, köztük a tavalyi nyertes és idei zsűrielnök, Baltasar Kormákur új filmje, a Fehér nászéjszaka. 


Szintén újdonság, hogy a Hullámtörők-díjért versenybe szálló 8 film idén először önálló szekciót alkot, és esténként az Urániában azonos időpontban megy. A fesztiválprogramból azonban nem hiányozhatnak a megszokott elemek sem. A tradíció továbbélését biztosítja többek között a távol-keleti filmek évről évre meghatározó jelenléte.

Részletes program itt!

 
Tébolygók
Szörnyek az űrlények ellen

A DreamWorks új animációs filmje remek humorú, izgalmas, fordulatos tisztelgés az ötvenes évek két meghatározó filmműfaja előtt. Van itt minden. Susan Murphyt, a kaliforniai lányt váratlanul telibe kapja egy meteorit az esküvője napján, rejtélyes módon 15 méteresre nő. A hadsereg akcióba lendül, foglyul ejtik a lányt, és egy titkos kormányzati létesítménybe viszik. Itt elkeresztelik Drabáliának, és együtt őrzik egy szedett-vedett társasággal, amely a következő szörnyekből áll: a zseniális, de rovarfejű Dr. Csótány; a macsó félmajom-félhal Hiányzó Láncszem; a zselés és elpusztíthatatlan B.O.B., és egy 100 méteres lárva, a Rovaroszaurusz.

Börtönéveiknek azonban hirtelen vége szakad, amikor egy rejtélyes földönkívüli robot landol a Földön, és lerohanja az országot. Utolsó reményként (az Elnök kétségbeesett parancsára) H. Borgo tábornok vezetésével a szörnyek tarka társulatát vetik be, hogy legyőzzék a földönkívülieket és megmentsék a világot a közelgő pusztulástól.

Kortárs templomépítészet; Németh Hajnal, Kiss Erzsi (Oldaltörés)


Kortárs magyar templomépítészet
A mindenség modellje

© MODEM
Az elmúlt ötven évben csaknem félezer templom épült Magyarországon. Már a rendszerváltozást megelőzően, a nyolcvanas évek derekán új lendületet vett a hazai templomépítészet: azóta nemzetközi mércével mérve is kiemelkedő alkotások sora jött létre. A Debrecenben megrendezett első magyar kortárs templomépítészeti tárlat ötvenegyet mutat be ezek közül.

A kiállítótér maga is a templomok hangulatát idézi. Az itt látható fotók, filmek, animációk, tervrajzok és makettek főként az elmúlt két évtizedben megépült templomok érdekes és látványos részleteit jelenítik meg. Aki többre kíváncsi, az számítógépes munkaállomásokon böngészhet az adatok és képek között vagy beleolvashat a kihelyezett könyvekbe és folyóiratokba.

Noha közvetlenül a bejárat mellett korábbi templomok képe is megjelenik, a kiállítás egyértelműen állást foglal a kortárs templomépítészet kezdőpontját illetően: ez a halásztelki és az edelényi templom megépülése – e két alkotás képei párhuzamosan futnak egymás mellett.

Az egyes templomokról a mellékterek falain részletes anyag található. Az elrendezés különböző szempontokat követ. Ezek között éppúgy szerepel a mester–tanítvány kapcsolatok megjelenítése, mint például a stiláris rokonság. A nagyobb templomépítői életutakat – Nagy Tamás, Lengyel István és Makovecz Imre munkásságát – kiemelten nagy térben igyekszik megidézni a kiállítás.

június 28-ig; Debrecen, MODEM


Előre, ország népe...
Kristálytiszta Propaganda - Az Átlátszó Módszer
Németh Hajnal kiállítása

© Stúdió Galéria
A cél nélküli, önmagért való lelkesedés módszeresen terelhető és irányítható, mert nem feltételezi a célok, a feléjük vezető út és a mögöttük lévő érdekek értelemmel való átvilágítását.

A kiállítás formailag egy – a középpontban elhelyezkedő - hanginstallációból, fotókból és plakátokból áll. A kiállítótér politikai propaganda-térré transzformálódik, ahol a zene, a harsány színek, a patetikus pózok és kihívó szövegek lázító hatása hamar lelepleződik: a hangfalakból 6 verzióban is megszólaló Marseillaise hamis és a franciának tűnő szöveg főleg halandzsa, az emblematikus mozgalmi plakátokon olvasható szövegek pedig nem politikai, hanem spirituális lázadásról beszélnek.

A Marseillaise-t így-úgy, dallamának és szövegének valódi ismerete nélkül, az eredeti verziókat utánozva énekelték felvételre a plakátokon is látható emberek - ismeretlen arcok, akik önmagad, nem pedig az ország vagy a világ felszabadítására buzdítanak. A munka tehát a politikai propaganda modelljét használja arra, hogy a személyes, ill. a személyiségen túlmutató metafizikai forradalomról beszéljen. A forradalom példája azonban semmiképpen sem politikai állásfoglalás, éppen ellenkezőleg: a politikai állásfoglalás paródiája a népszerűsítés módszerének lemodellezése által.

április 18-ig,Bp. Stúdió Galéria


Nyelveken szólva
Kiss Erzsi Panchan


A Kiss Erzsi Panchan a névadó előadó új projektje. Különleges felállású ütős-énekegyüttes, mely Kiss Erzsi a capelláit adja elő a művésznő zenész-színész barátai részvételével. Tagjait ismerhetjük már a hazai művészeti élet más-más területeiről is. Dalaikat és magukat az előadásokat is áthatja a humor, a játékosság.

© MediaEvent

Kiss Erzsi az EKEZ (Egy Kiss Erzsi Zene) és a Panchan mellett állandó vendég az Eric Sumo Bandben, alkalmanként fellép a Colorstarral, illetve bábelőadásokhoz, táncelőadásokhoz komponál rendszeresen. Dombi Kati a kortárs tánc világából ismert, Kovács Linda saját jazz együttese mellett más formációk énekese is, Szandtner Anna színésznőként több színházban, nagyjátékfilmben szerepelt már. Dudás Zsombor és Pápai István, az együttes két ütőhangszerese számtalan kísérleti és populárisabb formáció tagjai.

Különleges hangulatú koncertjeik színházi előadásként is felfoghatók. Kiss Erzsi "nyelvtelen nyelven" megszólaló zenei szövegei - az afro-világon keresztül a tiroli mondókáig - mind megannyi játékos utazás, megannyi történet, mese, közös képzelődés emberi hangokon bűvös varázsdobokra.


március 29., Bp. Szkéné Színház



Ravikiran, Russkaja (Oldaltörés)



India Mozartja
Dél-indiai klasszikus zene a Trafóban

© Trafó
Az indiai klasszikus zene mestereit bemutató Trafós sorozat történetében először csendülnek fel szombaton karnatikus, azaz dél-indiai dallamok. A 42 éves Madraszban élő N. Ravikiran a dél-indiai zene leghíresebb zeneszerzője, aki már kétéves korában elkápráztatta a zenészeket azzal, hogy számos rágát, azaz hangsort felismert.

Ötévesen mutatkozott be először a színpadon énekesként, nem sokkal ezután az „India Mozartja" becenevet kapta, amikor a Madrasz Zeneakadémián 325 hangsort és 175 ritmusciklust azonosított be. Ravikiran a 21 húros ősi indiai hangszer, a  Chitravina legismertebb és legvirtuózabb mestere, aki ezúttal Trichy Sankaran ütőhangszeressel lép színpadra. Sankaran maga is világhírű: zenetudós és zenész, aki több mint 50 éve ad koncerteket és játszott India legkiemelkedőbb művészeivel. Szombaton tehát dél-indiai dallamok a Trafó nagytermében nyolctól, előtte negyed nyolctól filmvetítés a dél-indiai zene nemrég elhunyt, kiemelkedő énekesnőjéről, M.S. Subbulakshmi-ról!

március 28.; Bp. Trafó





Bolondok hajója
Russkaja (A), RootsKompakt

© A38
Orosz és nemzetközi ska-nak álcázott energiabomba erős kelet-európai kötődéssel és a világzene lendületének legpörgőbb áldásával - hatalmas szárnyalás egy vodkával töltött szputnyik hátán.  Az idén 4 éves Russkaja zenekar koncertje, a Sputnik turné keretein belül megújult programmal és színpadi képpel az A38 Hajón.

A Russkaja hét, Ausztriában élő orosz muzsikus könyörtelen kísérlete arra, hogy brutális erejű zenéjével elsöpörje közönségét. A Russkaja ska-attakja a zenekar bevallása szerint olyan hatást kelt, "mintha egy vodkával töltött szputnyikhoz kötöztek volna". És mivel a vodka vízként folyik a koncerteken, a végére folyékony orosztudást ígérnek, valamint azzal kecsegtetnek, hogy mindannyian megtanuljuk, milyen érzés a Vörös téren pogózni. Kihagyhatatlan!

A sajátos, kizárólag akusztikus hangszereken és emberi hangon megszólaló, "nagyon utcazene" Roots Kompakt 2006-ban alakult, tulajdonképpen alkalmi társulásként a Veszprémi Utcazene Fesztiválra. De a zenekar meglepetésre megnyerte a versenyt...

április 1.; Bp. A38

Külföldi színházak és beszélgetések a Nemzetiben (Oldaltörés)

Német, orosz, román, lengyel vendégjáték
Találkozások a Nemzeti Színházban


Addig is, amíg a főváros igazi, nagy nemzetközi színházi fesztivált, fesztiválokat rendez,  márciusban és áprilisban a Nemzeti Színház kitárja kapuit és a Budapesti Tavaszi Fesztivállal közösen meghív néhány nemzetközi színházi produkciót.

A német, orosz, román, lengyel előadások mellett saját bemutatókkal is készülnek. Látható – többek közt – egy Tom Waits nevével fémjelzett zenés felolvasószínház, Botho Strauss Szentivánéji álom-parafrázisának magyarországi bemutatója, továbbá a román Silviu Purcărete Frank Wedekind Lulu-rendezése is.

Nem Hamlet
Előadás Szentpétervárról, Lev Dogyin rendezésében
© Nemzeti Színház

Még zajlik a program, íme ami még hátra van:

Március 26-27. Shakespeare: Lear király (A szentpétervári Malij Tyeatr vendégjátéka), rendező: Lev Dogyin

Március 27-28. Parti Nagy Lajos: A hét asszonya - SzépRóza-monológok (ősbemutató), rendező: Anger Zsolt

Március 29. Nem Hamlet (A Szentpétervári Nemzeti Színház – „Prijut Komedianta” vendégjátéka), rendező: Andrej Mogucsij

Március 31. és április 1. Frank Wedekind: Lulu (A szebeni Radu Stanca Nemzeti Színház vendégjátéka), rendező: Silviu Purcarete

Április 3-4-5. William Borroughs-Tom Waits-Robert Wilson: Black Rider (szcenírozott koncert), rendező: Ascher Tamás

Április 4-5. Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk (A Varsói Nemzeti Színház Kisszínházának vendégjátéka), rendező: Michal Zadara



Németh, Kardos, Dresch, Alföldi
Képzett-társítások

A két és féléve zajló beszélgetés-sorozat következő estjén a kortárs magyar próza jelentős alkotója, Németh Gábor lesz Alföldi Róbert egyik vendége, a másik pedig Kardos Sándor operatőr, aki több alkalommal készített már filmet Németh Gábor forgatókönyve alapján. Legutóbb különleges technikával, réskamerával forgatott Rilke: A sírásó című prózájából Németh Gáborral közösen írt forgatókönyvük alapján, a film utómunkálataival a tervek szerint éppen március végére készülnek el. Kardos Sándor emellett a Horus Archívum alapítója, amely szinte az egész világon páratlan: több mint egymillió amatőrfotó található a gyűjteményében.


Németh Gábor és Kardos Sándor világához ezúttal Dresch Mihály, a hazai dzsesszélet egyik legmarkánsabb egyénisége adja hozzá a magáét zenével.

március 26.,Bp. Nemzeti Színház - Gobbi Hilda színpad


A Krétakör belevág a város szövetébe (Oldaltörés)

Autók a Gödörben
Krétakör: A szabadulóművész apológiája
 - színházi  városterápiás akciósorozat; I. rész

 A Krétakör színház tavaly radikális fordulatot vett, mint ismeretes, felhagy a "rendes" színművek előadásával. Ezek helyett az egy adott városi térhez, kulturális kontextushoz aktívan hozzászló, olykor politikusan, "társadalomtudatosan" hozzászóló, akcióközpontú projekteket visz. Ha jól értelmezzük. Nos, az első ilyen elindult. És ki tudja, hol áll meg. Most mindenesetre egy installációban / kiállításban manifesztálódik a Gödörben. 

A szabadulóművész apológiája című, mintegy kéthónapos, három felvonásos városterápiás akciósorozat keretében a nyitányt követően elérkeztek az első felvonáshoz. A Krétakör így rajzolja elénk, mi is vár ránk:

Az első felvonás március 20-án kezdődött és két részből áll. A látogatóknak a mélybe kell hatolniuk, először az Erzsébet téri mélygarázsba, ahol a Temető című interaktív kiállítás keretében hat pár autót találnak. A párok egyik tagja a nyitány során a köztereken felbukkant „fantáziakocsi”, a másik egy ugyanolyan márkájú, de szétrobbantott, kiégett autó.

© kratekor.blog.hu

Ez utóbbiak mindegyikébe televíziókészülék található, amelynek harminc csatornáján harminc különböző „adás” között „szörfölhet” a látogató. Ha belemegy a játékba, asszociatív történetet követhet végig, amelyben először magányos férfiak és nők, majd később kanapékon heverő párok dermedt várakozását láthatja. Valamit várnak a képernyőtől, illetve azon keresztül tőlünk, akik hozzájuk hasonlóan bámuljuk őket. Lassan kiürülnek a szobák, üres kanapékra meredünk rendületlenül. Az utolsó felvételen újra egy magányos férfi tűnik fel. Őt még nem láttuk korábban. Ki ez?

A Temető című interaktív kiállítás március 20. és 29. között éjjel-nappal ingyenesen látogatható az Erzsébet téri mélygarázsban, a József Attila utca felőli kapun keresztül.

Az Első felvonás második része a RéS. Egy olyan férfi történetét meséli el, aki az önkifejezést összetévesztette a létezéssel. Kísérleti a műfaj, átmenet a film és a kiállítás között, anyaga diavetítés és videóprojekció. Hiper-személyessége miatt stílusa leplezetlenül önironikus. Zárt rendszerben vagyunk, amit a tér és az idő egyaránt keretez, nem beszélve a mindent átható némaságról, amelyet a diavetítők idegesítő kattogása csak még jobban felerősít. A tér közepén homok pereg a plafonról. Egy homokóra belsejében vagyunk: az alkotó személyes idejében. A férfi történetét és az abból kibomló asszociációkat negyven diavetítő képsorozatán látjuk a betonfalakon. Vele szemben egy nő története jelenik meg egyszerű tévéadásként. Míg a férfi mindenkihez próbál szólni, a nő csak ahhoz az egyhez, aki tényleg kíváncsi rá. Őt a szülőszobáig követjük. Hosszú, kitartott snittet láthatunk az arcáról vajúdása közben, aztán sötét.

Mi van a RéS túloldalán? Van-e kiút a Gödörből?

Turnusokban ingyenesen látogatható, installáció a Gödör Klub nagytermében, március 27-től április 4-ig, vagyis a Színházi Világnaptól a Felszabadulás napjáig.

További infók itt!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!