Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"185ba275-750c-44bf-af7c-71e9728f5e2b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A TV2 nemrég bemutatta A kiképzés című katonai valóságshowját, amely a Honvédelmi Minisztérium megbízásából készült és amelyben civilek tehetik magukat próbára. KAP és Ceglédi Zoltán ennek apropóján elmondta, hogyan úszták meg a sorkatonaságot, Litkai Gergely pedig megosztotta, mi történik, ha a bébiszittered hirtelen honvédőnek áll. De mit adhat egy ilyen műsor a hétköznapi embereknek azon a 20 millió forinton kívül, amit a győztes nyerhet, milyen az, ha valaki az Excel-táblázatok után a frontvonalon találja magát? ","shortLead":"A TV2 nemrég bemutatta A kiképzés című katonai valóságshowját, amely a Honvédelmi Minisztérium megbízásából készült és...","id":"20250312_duma-aktual-a-kikepzes-tv2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/185ba275-750c-44bf-af7c-71e9728f5e2b.jpg","index":0,"item":"e6b7b36e-1ff0-46db-8faf-23de4f35f5e4","keywords":null,"link":"/360/20250312_duma-aktual-a-kikepzes-tv2","timestamp":"2025. március. 12. 17:30","title":"Van, aki dominákhoz jár, van, aki wannabe katonának áll – így nem védte a hazát KAP és Ceglédi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0242b168-7ca3-4e2b-88d0-4eabb1b8e2b7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A felszólalók szerint már csak a kész tényekkel szembesültek, amikor Szijjártó Péter bejelentette a kínai beruházást.","shortLead":"A felszólalók szerint már csak a kész tényekkel szembesültek, amikor Szijjártó Péter bejelentette a kínai beruházást.","id":"20250313_szolnok-elektrolitgyar-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0242b168-7ca3-4e2b-88d0-4eabb1b8e2b7.jpg","index":0,"item":"1ce7f3b5-34f2-4e19-ac63-bd80f882937b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_szolnok-elektrolitgyar-tuntetes","timestamp":"2025. március. 13. 21:46","title":"A városba tervezett elektrolitgyár miatt tüntettek Szolnokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"979cbae6-7cc5-436a-802e-c2565bd6e3f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Abban sem lesznek érdekeltek a boltok, hogy alacsonyabb árakat kérjenek a beszállítóiktól, hiszen akkor csökkenne az ő árrésük is.","shortLead":"Abban sem lesznek érdekeltek a boltok, hogy alacsonyabb árakat kérjenek a beszállítóiktól, hiszen akkor csökkenne az ő...","id":"20250312_boltok-arres-aremeles-arak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/979cbae6-7cc5-436a-802e-c2565bd6e3f6.jpg","index":0,"item":"1f2840a7-a311-4bc6-9750-b6b611727497","keywords":null,"link":"/kkv/20250312_boltok-arres-aremeles-arak","timestamp":"2025. március. 12. 10:07","title":"Nincs meglepetés: még jobban emelhetik a boltok azoknak a termékeiknek az árát, amelyekre nem vonatkozik az árrés szabálya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"962cf297-97a7-403a-834b-f6a5e69ed874","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"A miniszter szerint igazságtalan, ha a kormány ugyanakkora százalékos mértékben emeli a magas jövedelmeket, mint az alacsony jövedelmeket. Igazságosabb, ha a kormány egyenlően segít mindenkit.","shortLead":"A miniszter szerint igazságtalan, ha a kormány ugyanakkora százalékos mértékben emeli a magas jövedelmeket, mint...","id":"20250313_Gulyas-Gergely-nyugdij-afa-visszaterites-szja-mentesseg-igazsagossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/962cf297-97a7-403a-834b-f6a5e69ed874.jpg","index":0,"item":"0bdcafa7-2449-4628-a93c-c0ce56a9cdc3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_Gulyas-Gergely-nyugdij-afa-visszaterites-szja-mentesseg-igazsagossag","timestamp":"2025. március. 13. 12:52","title":"Gulyás Gergely páros lábbal szállt bele a kormány adócsökkentési terveibe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8e1c657-94d7-444e-969d-c835c96510a2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A magyar rendszer viszonylag szigorú az EU-ban, Németországban például jelenleg lényegében örökre szól a jogosítvány.","shortLead":"A magyar rendszer viszonylag szigorú az EU-ban, Németországban például jelenleg lényegében örökre szól a jogosítvány.","id":"20250312_Megint-elokerult-hogy-ujra-vizsgazzanak-autovezetesbol-a-70-ev-felettiek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8e1c657-94d7-444e-969d-c835c96510a2.jpg","index":0,"item":"5ae38153-e4d6-4c01-95d3-5a6800bc8565","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_Megint-elokerult-hogy-ujra-vizsgazzanak-autovezetesbol-a-70-ev-felettiek","timestamp":"2025. március. 12. 12:24","title":"Megint előkerült, hogy újra vizsgázzanak autóvezetésből a 70 év felettiek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ceca9794-819d-4cf4-b4ec-d8d54ff07d66","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Marco Rubio külügyminiszter Írországban megállt tankolni és elmondta, miről volt szó a dzsiddai tárgyalásokon. Moszkvával szerdán felveszik a kapcsolatot.","shortLead":"Marco Rubio külügyminiszter Írországban megállt tankolni és elmondta, miről volt szó a dzsiddai tárgyalásokon...","id":"20250312_marco-rubio-egyesult-allamok-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ceca9794-819d-4cf4-b4ec-d8d54ff07d66.jpg","index":0,"item":"c8e2bfdf-ee13-4080-a1fa-8d00179be0c0","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_marco-rubio-egyesult-allamok-ukrajna","timestamp":"2025. március. 12. 14:28","title":"Rubio: Területi engedményekről tárgyalt az Egyesült Államok Ukrajnával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92775b30-2354-4e2d-b1a3-fb185b2e9630","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA minden előzetes jelzés nélkül küldte el 23 tudósát annak érdekében, hogy megfeleljen a Trump-kormány racionalizálásra vonatkozó törekvésének. Az NASA dolgozói úgy vélik, a szervezet épp most veszítette el a stratégiai tervezés képességét, és többé már nem lesz olyan tudományos műhely, mint eddig volt.","shortLead":"A NASA minden előzetes jelzés nélkül küldte el 23 tudósát annak érdekében, hogy megfeleljen a Trump-kormány...","id":"20250312_nasa-elbocsatas-tudosok-donald-trump-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92775b30-2354-4e2d-b1a3-fb185b2e9630.jpg","index":0,"item":"ca3d01b9-663d-4693-a57a-d1ae290527fb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_nasa-elbocsatas-tudosok-donald-trump-elon-musk","timestamp":"2025. március. 12. 11:03","title":"Tömeges leépítés kezdődött a NASA-nál – ugyanaz a Trump kérte, aki közben a Marsra is eljuttatná az embert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8fded54-e06f-474d-b9fa-c84cd27f0c89","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Elképesztő eladási visszaesés és drámai árfolyamcsökkenés: három hónap alatt 800 milliárd dollárral a felére esett a Tesla piaci értéke, csak márciusban 20 százalékos a bukás. A vagyonának nagy részét Tesla-részvényekben tartó Elon Musk tényleg kezdhet aggódni? Hiszen hiteleinek fedezetét is ezek a részvények adják.","shortLead":"Elképesztő eladási visszaesés és drámai árfolyamcsökkenés: három hónap alatt 800 milliárd dollárral a felére esett...","id":"20250312_Tesla-zosde-zuhanas-musk-nepharag-bojkott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8fded54-e06f-474d-b9fa-c84cd27f0c89.jpg","index":0,"item":"f3061f6c-4363-4ce9-88f6-fe83d46b952c","keywords":null,"link":"/360/20250312_Tesla-zosde-zuhanas-musk-nepharag-bojkott","timestamp":"2025. március. 12. 15:45","title":"Bejött a bojkott, de megállítja-e Elon Muskot a Tesla szédítő zuhanása?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A közönség nélkül nem megy: ez is lehetne a szlogenje a múzeumok kultúrpolitikájának. Hogyan használja ki a webes - közösségi oldalak és fórumok nyújtotta - lehetőségeket egy hazai és egy külföldi múzeum?
Közösségi kommunikáció, véleménycserére és vitára alkalmas, nyílt platform és digitalizáció nélkül a kultúra, a művészet piacképtelen termékké válhat – ebben egyetértettek a British Council épületében megrendezett Arts and Business konferencia meghívott előadói, akik a művészeti menedzsment új irányairól osztották meg tapasztalataikat.
Más-más szempontok érvényesülnek az egyes művészeti területeken: a szabadtéri fesztiválok esetében például egyre hangsúlyosabb szerepet kap a tudatos fogyasztói magatartásra nevelés - a klímaváltozással járó problémák és a környezetvédelem előtérbe helyezése -, míg a kulturális intézmények, többek között a múzeumok, galériák szempontjából nélkülözhetetlenné vált a közösségi kommunikáció - többek között a fogyasztói igények felmérésére.
Digitalizáció: az elérhetetlen csak karnyújtásnyira van
Február elején adott hírt a világsajtó a Google Art Project indulásáról. A keresőóriás a világ 17 nagy múzeumával összefogva hozzáférhetővé tette a felhasználók számára a legnagyobb művészeti gyűjteményeket. Az online kezdeményezéshez elsőként a New York-i Metropolitan Múzeum, a Modern Művészetek Múzeuma és a londoni Tate Galéria csatlakozott. Ahogy Agata Waclawik-Wejman, a Google képviselője elmondta: a street view-technika segítségével oldották meg a múzeumokba való virtuális belépést is: 360 fokos felvételek készültek a termekről - hétmilliárd pixeles fényképek a kiállított festményekről, szobrokról -, amelyek immár mindenki számára elérhetőek. Összesen 385 terembe leshet be bárki, megcsodálva többek között Renoir, Monet, Vermeer, Rembrand alkotásait, ráközelítve akár a legapróbb részletekre is. Éppen ez riasztotta meg több mint száz múzeum igazgatóját, akik nem kívántak csatlakozni a projekthez.
Google Art Project: az élmény a részletekbenrejlik
„Attól félnek, hogy az intézmények látogatót veszítenek, nem pedig nyernek, ha csatlakoznak a Google Arts-mozgalomhoz. Nem értek egyet ezzel, mert a személyes élménnyel semmi nem ér fel” - vélekedik Marc Sands, aki 2010-től a londoni Tate Galéria online megjelenésért felelős igazgatója. (Sands tíz évig a Guardian című brit napilap értékesítési igazgatója volt.) Mint mondja, a digitalizáció, a gyűjtemények online felületen „mutogatása”, és a múzeumlátogatás működhet együtt, a virtuális séta inkább kedvcsináló, ami - jó esetben - bevonzza a látogatókat az intézménybe. Hasonlóan vélekedik Bencsik Barnabás is, a Ludwig Múzeum (LuMú) főigazgatója - 2008. március elseje óta tölti be ezt a posztot -, aki szerint az alkotások atmoszférája megérinti a látogatókat. Ezzel nem ér fel az online nézelődés, éppen ezért nincs mitől tartania a nagy múzeumoknak - teszi hozzá.
A múzeum a XXI. században már nem raktár, hanem versenyképes programot kínáló intézmény, amely csak úgy lehet sikeres, ha kiteszi magára a „láthatósági mellényt” - áll a Sonntag Media múzeumokról készített elemzésében. A kulturális szféra termékeinek értékesítése ugyanakkor meglehetősen nehéz, hiszen olyan szolgáltatásokról van szó, amelyek eladhatósága több tényezőtől függ. Ezekre jellemző a változékonyság (heterogenety), a megfoghatatlanság (intangability), tárolhatatlanság (perishability) és elválaszthatatlanság (inseparability). Nem mindegy, hogy a termék - múzeumok esetében egy kiállítás - az ár kialakítása után milyen csatornákon és hogyan jut el a fogyasztókhoz.
Közösségi kommunikáció, vonzó webes megjelenés
„Noha a Tate Nagy-Britannia egyik vezető galériája, hirdetésre mégsem jut elég pénz” – meséli Marc Sands, hozzátéve, hogy éppen ezért minden létező reklámlehetőséget és felületet megragadnak. Hatásosak a londoni buszokon, metróalagutakban kihelyezett plakátok és szóróanyagok. A technika fejlődésével viszont a reklámfogások is változnak. „A jegyek 72 százalékát online értékesítjük, ez is mutatja, hogy a webes jelenlét ma már nélkülözhetetlen” - mondja Sands, hozzátéve, hogy elsősorban ennek köszönhető a Tate sikere: a múzeumnak tavaly több mint 420 ezer látogatója volt.
„A legtöbb ember fél, mert úgy gondolja, hogy a múzeum túl steril, csöndes, nincs kedve sorba állni, ezer ok felmerül, miért maradjon inkább otthon. Online viszont láthatja, mi vár rá, ha kimozdul” - véli Sands, rávilágítva, hogy már régen nem arról van szó, hány látogatót veszítenek, hanem arról, hogyan nyerhetnek még többet. Kulcsfontosságú a keresőoptimalizálás is - hogy az intézmény olyan kulcsszavakat adjon meg, amelyekkel garantáltan az első helyre kerülhet a keresőkben.
A New York-i Metropolitan Múzeum facebook-oldala. Rajongói vannak
facebook.com
Sands szerint az online megjelenésnek három alapvető funkciója van: tájékoztatja a látogatókat a programokról (brossúraként funkcionál), tartalmat szolgáltat (tudnivalókat, háttérinformációkat, ismereteket), emellett véleménycserére, személyes kommunikációra alkalmas interaktív platform. Nem mellékes persze a dizájn sem, valamint a navigáció lehetősége, hogy a látogató könnyen és gyorsan tájékozódhasson, akár idegen nyelven is.
Sands szerint az ötletes apróságokon is sok múlik: a Tate látogatóinak körében például népszerű a honlapon elérhető térkép, amely azt mutatja, hogy a kiállított művek melyik országból érkeztek. A közösségi média használata, a Facebookon, a Twitteren való jelenlét, a videómegosztókon közölt tartalom és a blogolás a jövő. „A blog olyan, mint egy tekercs WC-papír, az ember csak húzza, húzza és még mindig nincs vége” – szemlélteti a szakember egy vicces példával, miért fontos a folyamatosan frissülő tartalom. A Tate-nek 2007 óta él a Facebook-profilja, ez idő alatt több mint 154 ezer követőre tett szert. (A New York-i Metropolitan Múzeumnak közel 408 ezer rajongója van, a madridi Pradónak (Museo Nacional del Prado) több mint 94 ezer.)
A LuMÚ-nak 2009 szeptembere óta van Facebook-profilja, jelenleg 7775 követője van. 2008-ban indult a webszájt, azóta havi 26 ezer látogató keresi fel, 200 ezer egyedi letöltést rögzítettek. „Blogunk még nincs, de az eseményekről készült fotóink fent vannak a Flickr-en, a videók a You Tube-on, emellett ott a Twitter és újabban a Foursquare.
A magyar múzeumlátogatót még így is nehéz megcélozni, és ha sikerül, akkor is átlagosan egy órát szán egy kiállításra. A LuMÚ mellett itthon a Szépművészeti Múzeum (5200 követője van a Facebookon) és a Magyar Nemzeti Galéria (2000 követővel) aknázza ki legjobban a közösségi kommunikáció nyújtotta lehetőségeket. Ahhoz viszont, hogy ez működjön, rátermett szakemberekre szükség, akik csak az intézményi kommunikációval foglalkoznak és tartják a kapcsolatot a közönséggel - ezzel mindkét megkérdezett szakember egyetért, hangsúlyozva, hogy a lehetőségeknek csak az intézményi büdzsé szabhat határt.