szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Balázs Péter szerint talpra kell állítani a Vígszínházat, amely „minden derűs magyar polgár színháza kell hogy legyen” – egyebek mellett ez derül a szolnoki direktor pályázatából, amely a Népszabadság birtokába került. A dolgozat mottója az, hogy „A stílus maga az ember”, és Balázs Péter nem akarta nyilvánosságra hozni, sőt a lap információi szerint zárt ülést kért a csütörtöki ügyvezető-választásra a fővárosi közgyűlésnél.

Január végén jár le Eszenyi Enikő ügyvezető igazgatói megbízása a Vígszínházban. A posztra kiírt pályázatra a mostani vezető mellett a szolnoki Szigligeti Színház direktora, Balázs Péter is pályázott. Eszenyi Enikő tervei elérhetőek az interneten, de Balázs Péter nem hozta nyilvánosságra az elképzeléseit.

A pályázatokat úgynevezett szakmai bizottság véleményezte, javaslataikat figyelembe vételével dönt a közgyűlés.

A szakmai bizottság szavazati aránya titkos, de a hírek szerint Balázs Péter pályázatát hárman támogatták, ketten tartózkodtak, ketten nem szavaztak. Eszenyi Enikő pályázatát hárman támogatták, ketten nemmel szavaztak, egy bizottsági tag tartózkodott, egy fő pedig nem szavazott.

Hétfőn a 168ora.hu-n megjelent a szocialisták fővárosi képviselőjének a nyilatkozata. Tüttő Kata elolvasta a pályázati dokumentációt, de az szerinte érvénytelen, mert Balázs Péter a pályázati határidő lejárta után több mint egy héttel nyújtotta be a pályamű egyik fontos elemét, az ötéves üzleti tervet, hiánypótlásra viszont nincs lehetőség.

„Elegáns önérzet, irtózás a rikító plakáttól”

A Népszabadság megszerezte Balázs Péter pályázatát, amelyben a színész-rendező-igazgató azt írta, hogy a Vígszínházat talpra kell állítani a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt.

Balázs Péter most hiányolja a vígszínházi szellemet, amely elmondása szerint azt jelenti: „elegáns önérzet, irtózás a rikító plakáttól és a felelőtlen ígérgetésektől”.

„A családoknak kínálunk, csinálunk színházat, általános, katartikus, transzcendens, jellemfejlődésre, nagy alakításokra alkalmas színpadi műveket, melyek erkölcsi tanulsággal szolgálnak minden esetben, ha műfajilag sokszínűek is” – derül ki a dokumentumból.

Balázs Péter színházi eszménye szerint a többséget kell örömhöz juttatni a színházban. Tudnia kell a közönségnek: van remény. A Vígszínház minden derűs magyar polgár színháza kell hogy legyen, valamint a derűs íróké és a derűs színészeké is.

A dolgozatban az is olvasható, hogy a direktor nemcsak azért pályázik a Vígre, mert 1970-ben Várkonyi hívta  ide, hanem mert szeretné a Szent István körúti teátrum legtisztább hagyományait visszaállítani. Ez elképzelése szerint annyit tesz: „A legmagasabb irodalmi színvonalon ábrázolt finom-fanyaran ironikus világ, az emberi kapcsolatok érzékletes kibontása, tabuk nélkül, nagy formátumú domináns színészi és elegáns, nagyvonalú rendezői alkotómunka révén.”

MTI / Bugány János

Azt is írja, hogy a vígszínházi stílust már megfogalmazta Szolnokon, ahol hat éve sikeres színházat visz. Ebből kifolyólag szeretné megtartani a kapcsolatot a Szigligeti Színházzal, koprodukciókban gondolkodik, „Broadway–off Broadway bemutatási móddal, a költségek megosztásával”.

Az első évadokban olyan művek színpadra állításában gondolkodik Balázs Péter, mint a Vígben a Szent Johanna, Az ördög, az Országúton és a Hello, Dolly! A Pestiben a Kaktusz virága menne, a Sárga liliom, az Egerek és emberek és egy Csukás-ősbemutató. A házi színpadon az Őrült naplóját tűznék ki és egy pályázatnyertes darabot.

Fontosnak tartja, hogy a szerinte elvesztett nézőtömeget visszanyerje a Vígszínház, kiegyenlítse a színház negatív mérlegét. A kiadások csökkentése mellett teszi le a voksát, a pénzügyi eszközök hatékony feldolgozását emeli ki. Az ingatlan után a fővárosnak fizetett bérleti díj csökkentését szükségszerűnek tartja.

Támogatói nyilatkozatot nem csatolt pályázatához, mert nem hiszi, hogy ez nagy súllyal esne a latba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!