Hatalmas üzletet nyer és hatalmas kockázatot vállal a 4iG a magyar hadiipari privatizációval
Mi volt a baj az állami tulajdonú hadiiparral és mit tud vele kezdeni az 4iG? És hol mond ellen Orbánnak Nagy Márton minisztériuma?
Az első 100 százalékig digitális technikával készült animációs film 1995 novemberében került a mozikba, és a Pixar azóta is ontja magából az eredetibbnél eredetibb alkotásokat – a stúdió védjegye, hogy a gyerekeknek és a felnőtteknek egyaránt élvezhető meséket készítenek. Szörny Rt., Némó nyomában, Fel! – 20 év alatt 15 egészestés animációval rukkoltak elő, ezeket tettük most sorrendbe a legrosszabbtól a legjobbig. A cikk végén ön is szavazhat a kedvencéről!
„Amikor a filmet néztem, azt éreztem, hogy a mozis animáció új korszakának hajnalán járunk, ami a rajzfilmek és a valóság legjavára épül, egy olyan világot létrehozva, amely valahol a kettő között helyezkedik el” – ezt a valaha élt legnevesebb filmkritikus, Roger Ebert írta az első olyan animációs filmről, ami 100 százalékban digitális technikával készült: a Toy Storyról.
Arról a Toy Storyról, ami szinte napra pontosan 20 éve, 1995. november 22-én került a mozikba, és változtatta meg nemcsak az animációs filmek, de úgy en bloc a filmek világát is. A karakterek és a helyszínek 3D-s térbe helyezésével addig sosem látott képi élményt nyújtott, a bravúros történetvezetésével pedig egyszerre varázsolta el a viccekre és izgalomra vágyó gyerekeket, valamint a mélyebb drámai mondanivalóra éhező felnőtteket.
A számítógépes animáció úttörőjének számító animátorok George Lucas cége, a Lucasfilm keretein belül kezdték, majd hét év közös munka után, 1986-ban váltak ki, és alakították meg a Pixart az Apple-vezér, Steve Jobs pénzügyi támogatásával (a 30. születésnapot jövő nyáron egy gigantikus kiállítással ünnepli a cég). Kilencévnyi rövidfilmes kísérletezgetés után jelent meg a Toy Story, amit az elmúlt húsz évben még 14 egész estés animációs film követett – közben 2006-ban a Disney megvásárolta a stúdiót.
Most, a huszadik évforduló alkalmából újranéztük az összes Pixar-filmet, majd A hetedik sor közepe, a Filmtekercs és a Prizma szerzőivel közösen rangsoroltuk őket.
15. Verdák 2. (2011)
A leglustább, legötlettelenebb produkció, ami valaha a stúdió kezéből kikerült, sőt talán mondhatni, hogy a Pixar egyetlen kifejezetten rossz filmje – a Rotten Tomatoes kritikaösszesítő oldal szerint mindenképp, 39 százalékon áll, miközben még a második legrosszabb értékelést begyűjtő Verdák is 74 százalékot tudott összeszedni.
Az első rész báját nagyrészt a kisvárosi hangulat adta, a Verdák 2 viszont az egész világot meg akarta hódítani: Japántól Olaszországon át Angliáig versenyeznek a hőseink, ráadásul az egészet egy James Bond-paródiára húzták fel, az Aston Martin-szerű Flynn McKémbridge (eredeti hangja: Michael Caine) beiktatásával. Afelől nincs kérdés, hogy a gyerekek ettől függetlenül imádják a látványos-mozgalmas sztorit – erről a suliszezon hátizsák-tolltartó kultúrája is árulkodik –, de a Pixartól elég szegényes ez az egydimenziós alkotás.
14. Merida, a bátor (2012)
A Toy Story 3. és a Verdák 2. után már igazán ki voltak éhezve a Pixar-rajongók egy újabb eredeti filmre, de a Merida, a bátor valahogy mégsem lett olyan, amit úgy igazán lehet szeretni. Az animációs Oscar-díjat azért bezsebelte – kisebb meglepetésre, ugyanis sokan a Rontó Ralph vagy a Frankenweenie győzelmét várták.
Egy viszonylag klasszikus tündérmeséről van szó, ami a Pixartól elég szokatlan, az anyacég Disneytől viszont messze nem áll olyan távol. A stúdió első női főhőséről van szó, ami azért megdobogtatta a diverzitásra vágyó szíveket, de maga a történet sajnos túlságosan bugyuta ahhoz, hogy igazi klasszikussá váljon. A középkori Skóciában játszódó sztoriban a férjhez adás előtt álló Merida medvévé változó édesanyja okozza a legfőbb bonyodalmat, a készítők pedig ennek érdekében minden logikát eladtak egy kis csetlő-botló humorért.
13. Szörny Egyetem (2013)
Bár folytatások már készültek (Toy Story 2-3., Verdák 2.), előzményfilmmel még adós volt a Pixar, egészen 2013-ig. A Szörny Rt. volt a stúdió második olyan filmje, amit franchise-zá tudott alakítani: a Toy Story játékai mellett jól mutattak a gyerekszobákban a plüss Sulley-k és a forgatható szemű Mike Wazowskik. Nagyon érett már egy újabb bőrlehúzás.
A Szörny Egyetem pedig sokat ígért: az Iszony City energiaellátásáról gondoskodó gyereksikoly-palackokat előállító rémisztők egyetemi éveibe kalauzolta el a nézőket. Izgalmas volt elmélyülni a fő karakterek fiatalkorában, amikor Sulley és Mike még korántsem voltak olyan jó barátok – még ha az egyik nagy közönségkedvenc, az egyáltalán nem félős kislány, Boo karakterét érthető okokból el kellett hagyni. A diákszövetségek versengésére támaszkodó sztori azonban láthatóan csak az A-ból B-be jutásra játszott, annyi szörnypoén pedig nincs a világon, hogy ez 104 percen keresztül kielégítő legyen.
12. Verdák (2006)
Láttunk már beszélő játékokat, beszélő bogarakat, halakat és szörnyeket is, csak idő kérdése volt, mikor repül rá a 2006-ban már rég szárnyaló (a Tokyo Drift évében járunk) Halálos iramban-széria sikerére a Pixar. Egy 2011-es cikk szerint a 460 millió dolláros bevételt generáló film különböző merchandise-cuccokból évente több mint 2 milliárd dollárt szed össze a Disneynek és a Pixarnak, úgyhogy nem csoda, hogy a második rész után 2017-ben jön a harmadik is.
A hiperkompetitív Villám McQueen versenyzői karrierje épp beindulna, de egy kaland során elkeveredik Kipufogó-fürdőbe, a régimódi kisvárosba. A veterán Doc Hudson, az együgyű Matuka és a szépséges Porsche, Sally társaságában kezdi megkedvelni a viszonylag nyugis létet, és nagyokat nosztalgiáznak a régi szép időkön – és ugyan semmi gond nincs ezzel a bájos kis sztorival, egyszerűen nincs meg benne az a kreatív plusz, ami a Pixart mindig is jellemezte.
11. Egy bogár élete (1998)
A Toy Story ’95-ös robbanása után három évvel jött a stúdió várva várt második nagy dobása. 1998 híressé vált a Pixar (Egy bogár élete) és a DreamWorks (Z, a hangya) nagy csatájáról, hogy ki tud hitelesebben rovarokat animálni. Az akkori fővezér John Lasseter és csapata emellett hosszasan tanulmányozta a növényzetet és a fény-árnyék viszonyt, hogy minél élethűbb alkotást tegyenek le az asztalra.
A főszerepben egy Fürge nevű különc hangya áll, aki találmányaival több bajt hoz a kolóniájára, mint hasznot – egy aratást segítő gépe például egy hiba folytán a vízbe vezeti mindazt a magtermést, amit az őket terrorizáló sáskáknak gyűjtenek évről évre. Később harcos cirkuszi bogarakkal egészül ki a képlet, ami remek szórakozást biztosít az egész családnak, még úgy is, hogy valószínűleg senkinek sem az Egy bogár élete ugrik be elsőnek a Pixar név hallatára.
10. Toy Story 3. (2010)
A stúdió legnagyobb franchise-ának legfrissebb darabja egyúttal a Pixar legsikeresebb filmje is, minden tekintetben: az egyetlen alkotásuk, ami átlépte a milliárdos bűvös határt (1,063 millió dollárral jelenleg a valaha volt 17. legtöbb pénzt hozó film), emellé öt Oscarra jelölték, amiből kettőt haza is vitt (a legjobb animációs film és a legjobb betétdal szobrocskáját vitték, de a legjobb film kategóriájában is jelölést szerzett). Az sem ártott a filmnek, hogy forgatókönyvírónak azt a Michael Arndtot szerezték meg, aki 2007-ben Oscart kapott A család kicsi kincséért.
Ugyanakkor talán túl konvencionális volt már ez a szabadulósdi: a főiskolás Andy számára feleslegessé vált játékok ezúttal egy óvodában kötnek ki, de az őket nem rendeltetésszerűen használó kisgyerekek miatt úgy döntenek, innen el kell menni. A minden eddiginél filmesebb hatású Toy Story 3.-ban kissé túltolták az akciójeleneteket, s ez valamelyest az egész franchise-t átható családias hangulat rovására megy.
9. A hihetetlen család (2004)
Brad Bird különös figura a Pixar-családon belül – míg a stúdió animációs filmjeit általában egy nagy közös kreatív munkafolyamat előzi meg, számos ötletadóval és forgatókönyvíróval, addig a korábban a Szuper havert elkészítő Bird első Pixar-filmje egyszemélyes meló volt. Ő találta ki a sztorit, ő írta meg a forgatókönyvet, és egyedül is rendezte meg az egészet – ráadásul ez volt a Pixar első olyan filmje, amiben csak emberi karakterek szerepeltek.
Nem is okozott csalódást: 2004-ben még a nagy szuperhősfilmbumm előtt jártunk, így még frissen hatott egy szupererővel rendelkező család története. A magyar szinkronban az „i” logó miatt Mr. Irdatlan nevet érdemlő családfő emberfeletti erővel, felesége, Nyúlányka elképesztő rugalmassággal, a tízéves Will szupergyorsasággal, a kamaszlány Lana pedig a láthatatlanná válás képességével rendelkezik. Egy félresikerült mentőakciót követő perek miatt azonban minden szuperhőst arra szólítanak fel, hogy hétköznapi munkát szerezzenek, és illeszkedjenek be a társadalomba – persze ez nem megy ilyen könnyen.
8. L’ecsó (2007)
A L’ecsó bemutatásakor már javában tombolt a főzőműsorláz, a séfekből tévésztárok lettek, könyveik a bestsellerlista élén tanyáztak, már elindult itthon a TV Paprika. A gasztronómia szót már soha többé nem lehetett úgy kiejteni, mint előtte. Ebbe a korszelleme érkezett a Disney–Pixar egyik legabszurdabb kreációja, a szakácskodó patkány, Remy, aki a történet szerint Párizs csatornáiból az egyik legnevesebb étterem konyháján találja magát.
A Párizs-promóciót és a francia anyanyelvű közönségre fókuszálást persze könnyű észrevenni a filmben (nemrég L’ecsó-attrakció is nyílt a párizsi Disneylandben), de ettől még az alkotók ügyesen oldották meg, hogy ne szájbarágósan meséljenek a kirekesztésről, és az előítéletek megváltoztathatóságáról. Ugyan a címbéli lecsónak semmi köze a filmhez (sokkal inkább a francia ratatouille-hoz, ami egy másik Párizsban játszódó filmben is fontos szerepet töltött be), de ettől még a magyar ínyencek is csak csettinthettek Remy és emberbarátja, Linguini konyhabeli akcióira.
7. Némó nyomában (2003)
A víz alatti animáció terén történelmi áttörést hozó Némó nyomában-ra sokféleképp lehet tekinteni: felnövéstörténetként Némó részéről, road movie-ként Pizsi és Szenilla részéről, vicces sztoriként a neurotikus Pizsi és a rövid memóriájú Szenilla miatt, és igazi horrorfilmként az óceán által rejtett veszélyek miatt. Valójában Andrew Stanton két filmötletének ötvözetét láthattuk: szeretett volna egy tengerben játszódó animációt csinálni, emellett pedig filmre vinni a sajnálatát, amiért szülőként szinte burokba zárta a fiát.
Ennek megfelelően a Pizsi nevű bohóchal az egyik pillanatról a másikra eltűnő fia, Némó nyomába ered, akit egy búvár ejtett foglyul. A csónakra írt nevet és címet egyedül egy memóriazavaros doktorhal, Szenilla látta, aki így Pizsi társaságában kel útra a kishal után. A rengeteg külső hatás – nagyobb tengeri élőlények, emberek – miatt ugyan veszélyes az út, de az üzenet egyértelmű: hagyni kell, hogy egy gyerek maga tapasztalja meg a világot, annak minden szépségével és hátulütőjével együtt.
6. Toy Story 2. (1999)
A folytatás ötlete mindössze egy hónappal az eredeti film bemutatója után megszületett John Lasseter fejében – ekkor látott meg egy Woody-figurát szorongató kisfiút egy reptéren, aki alig várta, hogy megmutathassa azt az apjának. Már ekkor biztossá vált, hogy a Toy Story nem szimplán egy animációs film, hanem a gyerekszobák kötelező kelléke. A végeredményt többen a Keresztapa- és az eredeti Star Wars-trilógiához hasonlítják, abban az értelemben, hogy a második rész jobban sikerült, mint az első.
Woody egy játéktárs megmentése közben az Andyéknél tartott kirakodóvásárban köt ki, ahonnan egy megszállott játékgyűjtő ellopja őt. A férfi otthonában találkozik a hasonló sorsra jutott cowgirllel, Jesse-vel és Szemenagy nevű lovával, valamint a díszdobozból még ki sem csomagolt Aranyásóval, akik rádöbbentik, hogy Woody korábban egy elfeledett tévéműsor szereplője volt – így Buzzhoz hasonlóan ő is csak egy tömegcikk. Ugyanazok a témák, mint az első részben: egzisztenciális és identitásválság, a gyermekkor elmúlása, a család és a barátok fontossága stb. Ezekből pedig sosem elég.
5. Szörny Rt. (2001)
A negyedik Pixar-film volt az első olyan, amit nem John Lasseter rendezett, a Szörny Rt.-t dirigáló Pete Docter pedig később olyan filmeket készített még a stúdiónak, mint a Fel! és az Agymanók, és ezzel beírta magát az animációs gárda legszűkebb elitjébe. A recept nem tűnt bonyolultnak, lényegében Buzz és Woody után kellett még egy szerethető páros: Mike Wazowski és James P. Sullivan, vagyis Sulley azóta ikonikus, azonnal felismerhető karakterekké vált.
A szereplők mellett (Billy Crystal és John Goodman szinkronja alapvetésnek számít odakint) a vadonatúj animációs technikák (Sulley szőrzetének mozgása félelmetesen életszerű, és 2001-ről beszélünk), a lenyűgözően kreatív történet (a város energiaellátásáról a rémisztők gyereksikollyal töltött palackokkal gondoskodnak) és a tökéletesen a sztoriba ágyazott, végtelenül bájos mondanivaló (a sikolynál tízszer többet ér a nevetés) miatt vált örökzölddé ez a kedves rémtörténet.
4. Fel! (2009)
A Fel! valószínűleg nemcsak ebben a felsorolásban, hanem a minden idők legjobb filmkezdéseit felsoroló listán is előkelő helyen szerepelne. Annak kár is Pixar-filmeket néznie, aki nem érzékenyült el Carl és Ellie szerelmének néhány képben felvillantott történetén az első percekben. A Fel! azért is az egyik legjobban sikerült egész estés animáció, mert meglepő módon nem állat- vagy robotfigura, hanem egy morcos öregember miatt lágyul meg mindenki szíve.
Talán ebben a filmben kevesebb az akció, és a poénok sem annyira harsányak, mégis sikerült eltalálni az egyensúlyt: Carl és két útitársának (az idegesítő Russell és a beszélő kutya, Dug) kalandja egyszer sem nyálas, csak – ez egy egész estés, családoknak szánt animációnál nem bűn – szentimentális. Olyan, amúgy nem elnagyolt karakterfejlődést pedig, amin a Fel! szereplői átmennek, még egy játékfilmes rendező is megirigyelne. De inkább hallgassunk, ahogy azt Carl kérte: „Játsszunk egy játékot! Az a címe, hogy ki bírja tovább csöndben”.
3. WALL-E (2008)
Miután a víz alatti világot sikerült hihetően ábrázolni, Andrew Stanton, a Némó nyomában rendezője még nagyobbat álmodott: ezúttal az űrben akart egy kicsit játszadozni. A Pixar pedig hatalmasat vállalt a WALL-E-vel, a két robotfőhőssel operáló filmben ugyanis minimális a párbeszéd, ami a gyerekeknél – márpedig egy animációs filmnél nem elhanyagolható ez a demográfiai csoport – nem biztos, hogy nyerő. Ehhez képest a film első fél órája gyakorlatilag egy némafilm, amit a készítők annyira komolyan gondoltak, hogy az előkészületek során végignézték Charlie Chaplin és Buster Keaton összes filmjét.
Egy kihalt bolygón kezdődik a történet, aminek a neve Föld. Nem tudjuk, hol járunk az időben, csak azt látjuk, hogy szeméthegyek borítanak mindent, az egyetlen izgő-mozgó dolog az egész planétán pedig egy kis tisztítórobot, WALL-E. Napról napra ugyanaz a dolga: az összetákolt otthonát elhagyva újabb és újabb kockákba tömöríti a végeláthatatlan hulladékot. Aztán egyszer csak megjelenik az égből egy másik robot, ÉVA (Élőhely- és Vegetáció Analizáló), aki iránt idővel különös vonzódást kezd érezni WALL-E. Kettejük kalandjai során ijesztően reális képet kapunk a fogyasztói társadalomról, a természetvédelem fontosságáról, a technológia és az ember kapcsolatáról és az emberek egymással való kapcsolatáról – ettől olyan zseniális a Pixar űrodüsszeiája.
Amikor már kezdtünk lemondani az oldszkúl, izgalmas, kreatív Pixarról (lásd: tárgyalt lista 13–15. helyezettje), akkor húznak egy olyat, amit senki sem várt. Mindenféle lényeket láttunk már a stúdió főhősei közt, de egy újabb állat antropomorfizálása helyett ezúttal eggyel mélyebbre nyúltak: az emberi érzéseket tették meg főszereplőnek. Ha valaki el tudta képzelni előre, hogy ez hogyan fog kinézni, azelőtt most ünnepélyesen meghajlunk.
A sztori első hallásra nem tűnik túl mesésnek: egy 11 éves lány, Riley személyiségét irányító öt érzés közül eltűnik Bánat és Derű, ezzel az irányítóközpontban csak Undor, Majré és Düh maradnak. A történet két szálon bontakozik ki – egyrészt Riley depresszióba mártott mindennapi küzdelmét láthatjuk, másrészt pedig Bánat és Derű útját követhetjük, ahogy próbálnak nem eltűnni a Tudatalattiban vagy a Hosszú Távú Memória gödrében, és visszajutni az irányítóközpontba. Szürreális, mégis nagyon emberi animációs filmről van szó, ami a jövő évi Oscar-versenyben is több fronton lehet jelen.
1. Toy Story (1995)
Félreértés ne essék, nem az a tanulsága ennek a listának, hogy 20 év alatt nem fejlődött sehova a Pixar, de hát nem tudunk mit kezdeni, ha egyszer egyből egy ilyen tökéletes csomaggal indítottak. Egyes animációs stúdiók még ma is a karukat adnák azért, hogy olyan képeket állítsanak elő, mint azt Pixarék tették húsz éve, a Windows 95 megjelenésének évében. Egyes filmzeneszerzők a fülüket adnák azért, hogy olyan hangulatos, a formátumhoz zseniálisan passzoló dalokat írjanak, mint azt Randy Newman tette húsz éve, amikor a TLC és a Boyz II Men egymást váltotta a slágerlistákon.
És igen, egyes forgatókönyvírók a világ papírkészletének 99 százalékát adományoznák el, ha egyszer olyan, minden szinten, minden rétegben érvényes történetet ki tudnának találni, mint az a hétfős, John Lasseter vezette csapat, akik a Toy Storyt megalkották. Úgy fáraszt el minden nevetéshez szükséges izmot, hogy közben a melankólia hatja át az egészet, és minden sarkon ott van valami egészen mellbevágó, kemény téma: a gyerekkor elmúlása vagy a létezés puszta, vérfagyasztó ténye.
És mindezt tucatnyi emlékezetes karakter tálalja: nem csak Woody és Buzz Lightyear marad velünk életünk végéig, de Rex, Slinky, Krumplifej úr, Őrmester vagy Guba is. A magyarok ráadásul különösen szerencsések: Amerikában a legendás Tom Hanks–Tim Allen-duó kölcsönzi a két főszereplő hangját, de a magyar szinkron legalább ilyen élvezetes párost tartogat: Stohl András pánikoló Woodyja és Dörner György félelmetesen magabiztos Buzz-za már örökké az audiovizuális memóriánk része marad.
Mi volt a baj az állami tulajdonú hadiiparral és mit tud vele kezdeni az 4iG? És hol mond ellen Orbánnak Nagy Márton minisztériuma?
Ezúttal üres volt a csomagtartó.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.
Nem a „luxizás” leleplezése hozza magával a felháborodást. A nagy változásokhoz vezető lendület hosszú idő alatt halmozódott fel.
Az okok most egyértelműek.
A BKV belső vizsgálatot indított.
A Magyar Stratégiai Zrt. tulajdonában álló ingatlan rendkívül értékes lehet.
Ennek töredéke az a pénz, amelyhez privatizációs bevételként jutott.
Tizenkét ügyben vizsgálja felül a Kúria a saját korábbi határozatát.