Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"644371d0-dfec-4d48-a2fc-643c2748a159","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"A középkori magyar krónikaírók elfogadták az egyébként máig nehezen bizonyítható hun-magyar kontinuitás elméletét, így a Képes Krónika, illetve Kézai Simon munkája és Thuróczy János krónikája is a hunok történetével indul. Ezekben visszatérő szereplő egy bizonyos Veronai Detre, aki folyamatosan a hunok ellen intrikál és végül az ő érdeme lesz, hogy Attila király fiai egymás ellen fordulnak. De ki volt valójában Veronai Detre és mit lehet róla tudni a krónikák megállapításain túl?","shortLead":"A középkori magyar krónikaírók elfogadták az egyébként máig nehezen bizonyítható hun-magyar kontinuitás elméletét...","id":"20241226_Hosok-vagy-gonosztevok-veronai-detre-kozepkor-hunok-gotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/644371d0-dfec-4d48-a2fc-643c2748a159.jpg","index":0,"item":"b41d9870-33f5-4c15-95a2-c2bd70249a51","keywords":null,"link":"/360/20241226_Hosok-vagy-gonosztevok-veronai-detre-kozepkor-hunok-gotok","timestamp":"2024. december. 26. 19:30","title":"Hősök vagy gonosztevők: Veronai Detre, a magyar krónikairodalom első főgonosza, aki bedöntötte a hun birodalmat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e266a9c-7097-4d82-a6f1-bfaf361efbf8","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Rendszeresen át kellene gondolni viszonyunkat az ünnepeinkhez, az azokon közösen elfogyasztott ételekhez, hogy a személyiségünket formáló tradíciók ne váljanak béklyóvá – hangsúlyozza Czecz Fruzsina gasztropszichológus, aki elárulja azt is, hogyan szereljük le a traktálást.","shortLead":"Rendszeresen át kellene gondolni viszonyunkat az ünnepeinkhez, az azokon közösen elfogyasztott ételekhez...","id":"20241225_hvg-asztalnal-dol-el-czecz-fruzsina-gasztropszichologus-karacsony-unnepi-szerepek-elvarasok-hataratlepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e266a9c-7097-4d82-a6f1-bfaf361efbf8.jpg","index":0,"item":"b46edc72-d643-456b-8612-4933f062e691","keywords":null,"link":"/360/20241225_hvg-asztalnal-dol-el-czecz-fruzsina-gasztropszichologus-karacsony-unnepi-szerepek-elvarasok-hataratlepes","timestamp":"2024. december. 25. 19:30","title":"„Csak apád kedvéért sütöttem meg ezt is” – hogyan ne rokkanjunk bele a karácsonyba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24468812-f386-40ad-947f-1d44c8bf5593","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Azoknak is partnerük lehet az MI, akik szakértő lelki segítségre szorulnak. Mivel a gép nem alkot morális ítéletet, és nem kell előtte szégyenkezni, ilyenkor az emberek könnyebben megnyílnak. Nem is pusztán szerelmi ügyekben.","shortLead":"Azoknak is partnerük lehet az MI, akik szakértő lelki segítségre szorulnak. Mivel a gép nem alkot morális ítéletet, és...","id":"20241225_hvg-mesterseges-intelligencia-pszichologus-gepesitett-terapeuta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24468812-f386-40ad-947f-1d44c8bf5593.jpg","index":0,"item":"842bd2c7-1fac-4032-9988-0292b5470a19","keywords":null,"link":"/360/20241225_hvg-mesterseges-intelligencia-pszichologus-gepesitett-terapeuta","timestamp":"2024. december. 25. 15:45","title":"Egyszerűbb neki elmondani, mint egy pszichológusnak – a gépesített terapeuta esélyei és veszélyei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7f4cccd-4a12-41ec-869d-039ea32ac8b4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Egyúttal megemlékezett azokról is, akik háború sújtotta területeken kénytelenek élni. ","shortLead":"Egyúttal megemlékezett azokról is, akik háború sújtotta területeken kénytelenek élni. ","id":"20241225_iii-karoly-kiraly-katalin-hercegne-karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7f4cccd-4a12-41ec-869d-039ea32ac8b4.jpg","index":0,"item":"b94d66e3-b150-4d28-bb77-6b25a9fa4d36","keywords":null,"link":"/elet/20241225_iii-karoly-kiraly-katalin-hercegne-karacsony","timestamp":"2024. december. 25. 18:20","title":"III. Károly király karácsonyi beszédében köszönetet mondott azoknak, akik segítették őt és Katalin hercegnét a betegség elleni harcukban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78fe4c03-9d52-4186-8b05-d7f7a0d9fd66","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint Vlagyimir Putyin szándékosan választotta ezt az időpontot. ","shortLead":"Az ukrán elnök szerint Vlagyimir Putyin szándékosan választotta ezt az időpontot. ","id":"20241225_orosz-ukran-konfliktus-karacsony-raketatamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78fe4c03-9d52-4186-8b05-d7f7a0d9fd66.jpg","index":0,"item":"a215b31f-9790-450c-a28f-023ed95006c0","keywords":null,"link":"/vilag/20241225_orosz-ukran-konfliktus-karacsony-raketatamadas","timestamp":"2024. december. 25. 14:56","title":"Oroszország rakétákat és drónokat indított ukrajnai célpontok ellen, Volodimir Zelenszkij szerint embertelen a karácsonyi támadássorozat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nyolc alkalommal hívták őket egyedül élő idősekhez, akik nem adtak magukról életjelet, vagy elestek és nem tudtak felkelni.","shortLead":"Nyolc alkalommal hívták őket egyedül élő idősekhez, akik nem adtak magukról életjelet, vagy elestek és nem tudtak...","id":"20241226_katasztrofavedelem-tuzoltok-karacsony-elso-napja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934.jpg","index":0,"item":"7253866b-7d2a-4dcc-8030-252adc95878d","keywords":null,"link":"/itthon/20241226_katasztrofavedelem-tuzoltok-karacsony-elso-napja","timestamp":"2024. december. 26. 08:42","title":"48 tűzesethez vonultak ki a tűzoltók karácsony első napján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98018e79-575c-4f48-b905-2861c1330932","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"„Ez életem legszomorúbb karácsonya” – közölte rajongóival a zenész.","shortLead":"„Ez életem legszomorúbb karácsonya” – közölte rajongóival a zenész.","id":"20241226_fenyo-miklos-koncert-halasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98018e79-575c-4f48-b905-2861c1330932.jpg","index":0,"item":"0b66cad2-d052-46ae-a860-ff96ff4376c1","keywords":null,"link":"/kultura/20241226_fenyo-miklos-koncert-halasztas","timestamp":"2024. december. 26. 08:28","title":"El kell halasztani Fenyő Miklós ünnepi koncertjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b0a8a7f-3ba7-43cf-99d9-9a54126b3e83","c_author":"Concorde Csoport","category":"brandcontent","description":"2025 első hónapjaiban alapvető változás következik be számos lakossági állampapír kamatozásában, erre pedig minden befektetési szolgáltató komoly lehetőségként tekint. A lakossági állampapírokról a legtöbbeknek az Államkincstárnál vezetett számlákon lévő kisebb megtakarítások jutnak eszébe, arra kevesebben gondolnak, hogy a megváltozó kamatfeltételeknek a privátbanki ügyfelek portfólióiban is lényeges következménye lehet. Erről kérdeztük Tabányi Mónikát, a Concorde privátbanki üzletágának igazgatóját.","shortLead":"2025 első hónapjaiban alapvető változás következik be számos lakossági állampapír kamatozásában, erre pedig minden...","id":"20241129_Lakossagi-allampapirok-privatbanki-szemszogbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b0a8a7f-3ba7-43cf-99d9-9a54126b3e83.jpg","index":0,"item":"f83de66c-6c0d-49c2-b301-458a858b0509","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241129_Lakossagi-allampapirok-privatbanki-szemszogbol","timestamp":"2024. december. 25. 15:30","title":"Lakossági állampapírok privátbanki szemszögből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha nem is a legjobbak, de matekból és természettudományból is a jobbak között vannak a magyar gyerekek egy nemzetközi mérés most ismertetett adatai szerint. Mindez egész más képet mutat, mint a PISA-tesztek eredményei. De sajnos nem az orbáni iskola lett jobb, oktatási csoda sem volt. A mérés más.
Kedden egy másik nemzetközi felmérés adatait ismertették, ezek mintha egészen más képet festenének a magyar iskolák munkájáról. Az úgynevezett TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) 2015-ös adatai azt mutatják, hogy kifejezetten jók a magyar diákok mind matekból, mind természettudományos tárgyakból. Mindez azonban évtizedek óta így van: a TIMSS-felmérésekben rendre jól teljesítenek a magyar diákok.
Nincs itt semmi ellentmondás
A két eredmény közötti ellentmondás csak látszólagos. Ugyanis míg a PISA a felhasználható tudást méri minden vizsgált területen, a TIMSS a tantárgyi tudásra kíváncsi, azaz – leegyszerűsítve – az iskolákban tanított tananyag visszamondására.
Úgy képzeljük el például a különbséget, hogy míg az előbbi például úgy tesz fel egy kérdést, hogy
van egy adott méretű háromszög alakú telek, hány méter drótot kell venni, hogy be tudjuk keríteni azt,
a másik ugyanezt úgy teszi fel, hogy
van egy háromszög, aminek oldalai ilyen és ilyen hosszúak, mennyi a kerülete.
AFP / Thomas Eisenhuth
Míg az utóbbit meg tudják oldani viszonylag jól a diákjaink, az előbbivel nem nagyon tudnak megbirkózni. Ez persze leegyszerűsített példa, de érdemes elgondolkodni, minek örül jobban a munkaerőpiac: a tankönyvekben, tantervekben leírt tudás minél pontosabb visszaidézésének (hozzátéve, hogy ráadásul ez a fajta lexikális tudás nagyon gyorsan elillan), vagy a felhasználható tudásnak, amire támaszkodva a munkavállalók képesek lesznek problémákat megoldani, önállóan tanulni.
A két dolog persze nem szétválasztható élesen, nincs készségfejlesztés lexikális tudás nélkül, és a lexikális tudás is „hozza magával” valamennyire a problémamegoldó készséget.
A másik nagy különbség a PISA és a TIMSS között, hogy az előbbi tesztjeit a 15 évesek írják meg, az utóbbiét a 4. évfolyamos és a 8. évfolyamos (itt szigorúan az évfolyam számít, akárhány éves is valaki) tanulók.
TIMSS mintapélda
PISA mintapélda
Szingapúr az élen, bárhogy mérnek
Mindezeket előrebocsátva érdemes értelmezni a TIMSS-adatokat. És persze örülni is lehet jó teljesítményeknek: igaz, annak még jobban örülhetnénk, ha mind a kétféle mérésen lenne okunk büszkeségre.
Vannak ilyen országok: itt is, ott is az élmezőnyben szerepel Szingapúr, Tajvan, Hongkong vagy Dél-Korea. De míg például a PISA-ban Finnország hagyományos éltanuló (igaz az utóbbi időben némileg visszaesett), a TIMSS-ben már nem annyira az, körülbelül Magyarországgal kerül egy ligába.
Átlagon felül
Ennyi „ünneprontás” után, akkor nézzük a 2015-ös TIMSS főbb adatait. Magyarország 4. és 8. évfolyamon is jóval a nemzetközi átlag fölött teljesített, ráadásul a 4. évfolyam eredményei még javultak is. Íme négy infografika a 4. és 8. évfolyamos matek-, illetve természettudományos eredményekről.
Mint látható, mindkét területen, mindkét évfolyamban, ha nem is az élbolyban, de magasan az átlag felett teljesítettek a magyar diákok.
Kattintson galériánkra a további eredmények megtekintéséhez!
IEA's Trends in International Mathematics and Science Study – TIMSS 2015
Kicsit árnyalja a képet viszont az eredmények eloszlása. Az oktatási rendszer fontos jellemzője ugyanis, hogy mennyire széles az a tartomány, amelyben a tanulói eredmények változnak. Minél szűkebb tartományon belül vannak az eredmények, annál egyenletesebb tudást képes biztosítani a diákoknak az iskola.
Magyarország adatainál – a viszonylag jó átlaghoz képest – nagyon tág ez az intervallum, azaz nagyon távol van egymástól a legrosszabbul és a legjobban teljesítők szintje. Ez a nagy szórás egyébként leginkább a rosszabb teljesítményű országokra jellemző. A velünk azonos átlagteljesítményt elérő országok közül a mi negyedikeseinknél a legszélesebb ez az intervallum.
oktatas.hu/
Kifejezetten szűk tartomány figyelhető meg például a nálunk jobban teljesítő Belgiumban, a hozzánk hasonlóan szereplő Hollandia és Finnország esetében vagy a magyar negyedikeseknél kicsit gyengébb eredményt elérő német tanulóknál.
A probléma a felső tagozatban van
A két korosztály eredményeiben egyébként ellentétes trendek zajlottak le az ezredforduló óta lebonyolított mérésekben. A 4. évfolyamos matematika az 1995-ös 521 képességpontos átlageredményről 529-re, az 1999-es természettudományi mérés 508 képességpontos eredménye 542 pontra javult ebben az időszakban.
A 8. évfolyamos diákok 1999-ben 532 pontot értek el a matematikamérésben, 2015-ben viszont már csak 514 pontot, természettudományból pedig 552 pontról 527-re változott az átlageredményük.
Fazekas István
Mindez a felső tagozatos matematika- és természettudomány-oktatás problémáira világít rá, arra, hogy az elmúlt két évtizedben bevezetett változtatások nem javítottak a magyar iskolán.
Mindenki oviban, lerobbantak az iskolák, utáljuk a matekot
A TIMSS-felmérés rákérdezett néhány, a tanulást befolyásoló háttérváltozóra is. E kérdésekben talán a legérdekesebb adat az óvodáztatásra vonatkozik. Nálunk és Dániában tölt a gyerekek legnagyobb hányada (97%) három évet az óvodában. Ez nyilván nem független attól a kormányintézkedéstől, amely 3 éves kortól kötelezően előírja az óvodát. A szakemberek szerint ez nem feltétlen pozitív, ugyanis a rendezett családokban, ahol erre van lehetőség, valószínűleg otthon harmonikusabban fejlődhetnének a gyerekek, mint az óvodában. Ugyanakkor a hátrányos helyzetű, ingerszegény környezetben felnövő kicsiknek mindenképp fontos, hogy minél hamarabb oviba kerüljenek.
A felmérés arra is rákérdezett, hol milyen arányban járnak a gyerekek jó és kevésbé jó anyagi feltételekkel rendelkező iskolákba. Itt nincs okunk büszkélkedni, ugyanis Magyarországon a tanulóknak mindössze 27 százaléka jár ilyen szempontból jó, 33 százaléka elfogadható állapotú iskolába, a maradék 40 százalék (!) kifejezetten rossz feltételekkel rendelkező iskolába járt 2015-ben. (Ne feledjük, az államosításnak, a Kliknek elvileg az lett volna a célja, hogy az iskolák közötti különbségeket kiegyenlítse a központosítás.) E tekintetben Európában csak Portugáliában és Szerbiában rosszabb a helyzet.
A másik aggasztó adat, hogy a magyar tanárok szerint az iskola nem nagyon ösztönzi a tanulókat a jobb teljesítményre. Az azt leíró listában igencsak a sereghajtók között vagyunk. Mint ahogy a „Mennyire szeretnek matematikát, illetve kémiát, biológiát, fizikát tanulni” kérdésre adott válaszokból is az derül, hogy nálunk valami nagyon nem stimmel e tárgyak oktatásával.
Fülöp Máté
Talán az sem meglepő – pedagógus-életpálya ide vagy oda –, hogy a magyar tanárok külföldi kollégáikhoz képest kifejezetten elégedetlenek a hivatásukkal.
Így zajlott a TIMSS-mérés
2015-ben a TIMSS hatodik alkalommal mérte fel a tanulók matematikai és természettudományi tudását. A vizsgálatban összesen 57 ország tanulói vettek részt, a 4. évfolyamos mérésben 50 ország tanulói szerepeltek, a 8. évfolyamos mérés 38 ország részvételével zajlott.
Magyarországon a 4. évfolyamról 144 iskola 241 osztályának 5039 tanulója vett részt, a 8. évfolyamról 144 iskola 241 osztályának 4896 tanulója írta meg a felmérést 2015. március 30. és április 27. között.