szerző:
Bicsérdi Ádám - Bodnár Zsolt
Tetszett a cikk?

A nyitánytól a végéig uralta a Golden Globe-gálát a Kaliforniai álom: mind a hét kategóriát megnyerte, amelyben jelölték, így most már egyértelműen a legnagyobb Oscar-esélyessé lépett elő. A színészi kategóriákban óriási meglepetéseket hozott az est, a sorozatok versenyét pedig az újoncok és a britek uralták.

Bár a jól megszokott, szükségszerűen botrányos Ricky Gervais-parádék után érezhetően sótlanabb volt Jimmy Fallon a Golden Globe házigazdájaként, a Kaliforniai álom kezdő jelenetét megidéző nyitány – aminek papíron simán kínosnak kellett volna lennie – a poénokban egyébként nem túl gazdag est egyik fénypontja volt. Fallon a Gosling-karakter bőrébe bújva flörtölt Ryan Reynoldsszal, majd Justin Timberlake repítette az égbe egy felejthetetlen, gifeken még bizonyára sokáig viszontlátható táncra.

Ahogy várható volt, a Donald Trump elleni kiszólásokba a házigazda is beszállt, de a díjátadó hátralévő részében már csak azért volt érdemes Fallon megjelenésére várni, mert a talk show-jának zenekarát is vezető Roots-tag Questlove kísérte őt a színpadon. Szerencsére maguk a díjak kárpótoltak a lapos show-ért.

A La La Land-vonatról nincs leszállás

Mindenki számított rá, hogy Kaliforniai álom több fontos díjjal távozik, de azt csak a merészebbek tippelhették meg, hogy mind a hét kategóriában győz az Oscarra is keményen gyúró alkotás, amelyben jelölték. Nem csak a legjobb vígjáték/musical lett, hanem mindkét főszereplője (Emma Stone és Ryan Gosling), a rendezője (Damien Chazelle) és a forgatókönyvírója (szintén a napokon belül már 32 éves Chazelle) is megkapta a glóbuszt, Justin Hurwitz zeneszerző pedig a filmzenéért és a betétdalért (City of Stars) is nyert egy-egy díjat.

Ezzel amúgy Golden Globe-rekordot döntött a film, eddig ugyanis 6 volt a legtöbb megnyert glóbusz egy film számára, ezt közösen tartotta az 1975-ös Száll a kakukk fészkére és a '78-as Éjféli expressz.

A meghatódott fiatalok közül Ryan Gosling beszéde volt a leginkább említésre méltó. Igaz, először Andrew Garfield és Ryan Reynolds váratlan csókjelenete majdnem ellopta előle a show-t.

De aztán Gosling a köszönetnyilvánítását feleségével, Eva Mendesszel zárta: "Amíg én énekeltem, táncoltam meg zongoráztam, addig ő nevelte a lányunkat, miközben várta a második gyermekünk, és próbált segíteni a bátyjának a rákkal való küzdelemben".

Hatalmas meglepetésre az egyetlen film, ami a Kaliforniai álmon kívül több díjat is nyert, az a provokatív témát feszegető Elle, a 78 éves holland Paul Verhoeven rendezése, amely a legjobb idegen nyelvű filmként nevezőjének, Franciaországnak nyert egy jelzésértékű díjat (az Oscar-versenyből már kiesett a film), majd az egyik legnagyobb izgalmakat tartogató kategóriában, a drámai női főszereplők közt is nyerni tudott: Isabelle Huppert teljesen megérdemelten váltotta díjra az első Golden Globe-jelölését.

Bár ezzel a női főszereplők Oscar-esélyei is átrajzolódtak valamennyire, két olyan színészi díj is született, amelyek megismétlődése az Oscar-gálán szinte borítékolható: Casey Affleck A régi város főszerepében végignyeri a díjszezont, de a női mellékszereplők közt sem nagyon lehet felvenni a versenyt Viola Davisszel, aki a Fences színpadi változatával már egy Tony-díjat bezsebelt korábban. Annál sokkolóbb volt viszont a férfi mellékszereplői kategória, ahol az a jelölt nyert, akinek talán a legkevesebb esélyt jósolták a győzelemre: tény, hogy Aaron Taylor-Johnson óriásit játszott az Éjszakai ragadozók pszichopatájaként.

A díjakat bejelentő sztárok sem tettek ki igazán magukért, a legemlékezetesebb konferálást toronymagasan a Kristen Wiig–Steve Carell-páros szállította, akik az animációs filmek kategóriája előtt meséltek első rajzfilmes élményeikről – Carell fergeteges sztorija szerint a Fantázia megtekintése után jelentették be a szülei, hogy elválnak, Wiig pedig a Bambit nézte meg aznap, amikor elaltatták a három kutyáját.

A Zootropolis nagy előnyre tett szert győzelmével az animációs filmek közti igen kiegyensúlyozott versenyben, de az est leginkább kiérdemeltnek tűnő díját a legvégére tartogatták. A legjobb drámai filmeknél a kritikusi díjátadókat végigtaroló, egy fekete fiú életének három szakaszát bemutató Holdfény győzött, miután több esélyesnek tartott kategóriában elvérzett.

Meglepő brit hegemónia a tévés kategóriákban

A tévés díjak között még több meglepő döntés született, arra például aligha számított bárki is, hogy a John Le Carré regényét alapul vevő The Night Manager három kategóriában is nyer. A brit széria a minisorozatok között tarolt: Hugh Laurie és Olivia Colman a legjobb mellékszereplő, Tom Hiddleston a legjobb főszereplőnek járó glóbuszt kapta. Tom Hiddleston beszédében a díjat azoknak az orvosoknak és békefenntartóknak ajánlotta, akiknek munkáját a sorozat bizonyos részeiben meg is mutatják, és akik a hétköznapokban “megjavítják a világot, ott, ahol valami nagyon elromlott".

Az, hogy a HFPA tagjai idén különösen kedvelték a brit sorozatokat, akkor vált nyilvánvalóvá, amikor a The Crown két díjat nyert a drámaszériák között. A Netflix II. Erzsébet fiatalkoráról szóló szériája a legjobb dráma és a legjobb női főszereplő (Claire Foy) díját zsebelte be.

Ezzel, elég vitatható módon olyan közkedvelt és a kritikusok által is ajnározott sorozatok maradtak hoppon mint a Stranger Things vagy az Aznap éjjel.

Két műfajban azonban beigazolódott a papírforma a tévés kategóriákban, méghozzá teljesen megérdemelten. Az Atlanta volt az idei mezőny legkülöncebb, legbátrabb szériája, és ezt a HFPA nagyra értékelte. Az általunk is 2016 egyik legjobbjaként emlegetett műsor lett a legjobb komédiasorozat, és Donald Glover is bezsebelte jól megérdemelt, a legjobb főszereplőnek járó díját. Hogy mennyire mást képvisel az Atlanta fekete közösségében játszódó sorozat, azt jól jelzi, hogy Donald Glover beszédében úgy fogalmazott, maguk sem gondolták volna, hogy ez a műsor bárkinek is tetszeni fog.

Ahogy az várható volt, az American Crime Story: Az O.J. Simpson ügy alkotói sem távoztak üres kézzel a gáláról, igaz, az öt jelölésből végül csak kettőt váltottak díjra. A minisorozatok mezőnyében a legjobbnak választott széria egyik főszereplőjét, Sarah Paulsont is a színpadra szólították az est során.

Más főszereplői kategóriákban viszont már sokkal érdekesebb döntéseket láthattunk: a vígjátékoknál több rutinos gálarésztvevő elől vitte el a díjat a Feketék fehéren főszereplője, Tracee Ellis Ross, a drámáknál viszont egy jól bejáratott arcot láthattunk viszont a legjobb férfi főszereplő színpadra szólításánál, amikor Billy Bob Thornton meglepetésre elvitte a díjat a nem túl agyondicsért Goliath-ért.

De az este, sőt az utóbbi évek díjkiosztóinak legnagyobb momentumát az életműdíjjal jutalmazott Meryl Streep szállította:

Meryl Streep: "Hollywood, külföldiek, média? A társadalom üldözöttjei vagyunk"

Február elején mutatják be a mozik a Recirquelről szóló filmet. A magyar társulat vezetőjét, Vági Bencét arról is kérdeztük, miben különböznek ők a műfaj klasszikusától, a Cirque du Soleiltől.

A 2017-es Golden Globe-gála díjazottjai

Filmes kategóriák

Legjobb film (dráma): Holdfény (Moonlight)

Legjobb film (vígjáték/musical): Kaliforniai álom (La La Land)

Legjobb férfi főszereplő (dráma): Casey Affleck (A régi város / Manchester by the Sea)

Legjobb férfi főszereplő (vígjáték/musical): Ryan Gosling (Kaliforniai álom)

Legjobb női főszereplő (dráma): Isabelle Huppert (Elle)

Legjobb női főszereplő (vígjáték/musical): Emma Stone (Kaliforniai álom)

Legjobb férfi mellékszereplő: Aaron Taylor-Johnson (Éjszakai ragadozók / Nocturnal Animals)

Legjobb női mellékszereplő: Viola Davis (Fences)

Legjobb rendező: Damien Chazelle (Kaliforniai álom)

Legjobb forgatókönyv: Damien Chazelle (Kaliforniai álom)

Legjobb filmzene: Justin Hurwitz (Kaliforniai álom)

Legjobb betétdal: City of Stars (Kaliforniai álom)

Legjobb animációs film: Zootropolis

Legjobb idegen nyelvű film: Elle (Franciaország)

Tévés kategóriák

Legjobb drámasorozat: The Crown

Legjobb vígjátéksorozat: Atlanta

Legjobb minisorozat/tévéfilm: American Crime Story: Az O.J. Simpson-ügy

Legjobb férfi főszereplő (drámasorozat): Billy Bob Thornton (Goliath)

Legjobb férfi főszereplő (vígjátéksorozat): Donald Glover (Atlanta)

Legjobb férfi főszereplő (minisorozat/tévéfilm): Tom Hiddleston (The Night Manager)

Legjobb női főszereplő (drámasorozat): Claire Foy (The Crown)

Legjobb női főszereplő (vígjátéksorozat): Tracee Ellis Ross (Feketék fehéren / Black-ish)

Legjobb női főszereplő (minisorozat/tévéfilm): Sarah Paulson (American Crime Story: Az O.J. Simpson-ügy)

Legjobb férfi mellékszereplő: Hugh Laurie (The Night Manager)

Legjobb női mellékszereplő: Olivia Colman (The Night Manager)

Kultúra – frissen, első kézből. Kövesse a HVG Kult Facebook-oldalát!

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!