szerző:
Bicsérdi Ádám - Bodnár Zsolt

A nyitánytól a végéig uralta a Golden Globe-gálát a Kaliforniai álom: mind a hét kategóriát megnyerte, amelyben jelölték, így most már egyértelműen a legnagyobb Oscar-esélyessé lépett elő. A színészi kategóriákban óriási meglepetéseket hozott az est, a sorozatok versenyét pedig az újoncok és a britek uralták.

Bár a jól megszokott, szükségszerűen botrányos Ricky Gervais-parádék után érezhetően sótlanabb volt Jimmy Fallon a Golden Globe házigazdájaként, a Kaliforniai álom kezdő jelenetét megidéző nyitány – aminek papíron simán kínosnak kellett volna lennie – a poénokban egyébként nem túl gazdag est egyik fénypontja volt. Fallon a Gosling-karakter bőrébe bújva flörtölt Ryan Reynoldsszal, majd Justin Timberlake repítette az égbe egy felejthetetlen, gifeken még bizonyára sokáig viszontlátható táncra.

Ahogy várható volt, a Donald Trump elleni kiszólásokba a házigazda is beszállt, de a díjátadó hátralévő részében már csak azért volt érdemes Fallon megjelenésére várni, mert a talk show-jának zenekarát is vezető Roots-tag Questlove kísérte őt a színpadon. Szerencsére maguk a díjak kárpótoltak a lapos show-ért.

A La La Land-vonatról nincs leszállás

Mindenki számított rá, hogy Kaliforniai álom több fontos díjjal távozik, de azt csak a merészebbek tippelhették meg, hogy mind a hét kategóriában győz az Oscarra is keményen gyúró alkotás, amelyben jelölték. Nem csak a legjobb vígjáték/musical lett, hanem mindkét főszereplője (Emma Stone és Ryan Gosling), a rendezője (Damien Chazelle) és a forgatókönyvírója (szintén a napokon belül már 32 éves Chazelle) is megkapta a glóbuszt, Justin Hurwitz zeneszerző pedig a filmzenéért és a betétdalért (City of Stars) is nyert egy-egy díjat.

Ezzel amúgy Golden Globe-rekordot döntött a film, eddig ugyanis 6 volt a legtöbb megnyert glóbusz egy film számára, ezt közösen tartotta az 1975-ös Száll a kakukk fészkére és a '78-as Éjféli expressz.

A meghatódott fiatalok közül Ryan Gosling beszéde volt a leginkább említésre méltó. Igaz, először Andrew Garfield és Ryan Reynolds váratlan csókjelenete majdnem ellopta előle a show-t.

De aztán Gosling a köszönetnyilvánítását feleségével, Eva Mendesszel zárta: "Amíg én énekeltem, táncoltam meg zongoráztam, addig ő nevelte a lányunkat, miközben várta a második gyermekünk, és próbált segíteni a bátyjának a rákkal való küzdelemben".

Hatalmas meglepetésre az egyetlen film, ami a Kaliforniai álmon kívül több díjat is nyert, az a provokatív témát feszegető Elle, a 78 éves holland Paul Verhoeven rendezése, amely a legjobb idegen nyelvű filmként nevezőjének, Franciaországnak nyert egy jelzésértékű díjat (az Oscar-versenyből már kiesett a film), majd az egyik legnagyobb izgalmakat tartogató kategóriában, a drámai női főszereplők közt is nyerni tudott: Isabelle Huppert teljesen megérdemelten váltotta díjra az első Golden Globe-jelölését.

Bár ezzel a női főszereplők Oscar-esélyei is átrajzolódtak valamennyire, két olyan színészi díj is született, amelyek megismétlődése az Oscar-gálán szinte borítékolható: Casey Affleck A régi város főszerepében végignyeri a díjszezont, de a női mellékszereplők közt sem nagyon lehet felvenni a versenyt Viola Davisszel, aki a Fences színpadi változatával már egy Tony-díjat bezsebelt korábban. Annál sokkolóbb volt viszont a férfi mellékszereplői kategória, ahol az a jelölt nyert, akinek talán a legkevesebb esélyt jósolták a győzelemre: tény, hogy Aaron Taylor-Johnson óriásit játszott az Éjszakai ragadozók pszichopatájaként.

A díjakat bejelentő sztárok sem tettek ki igazán magukért, a legemlékezetesebb konferálást toronymagasan a Kristen Wiig–Steve Carell-páros szállította, akik az animációs filmek kategóriája előtt meséltek első rajzfilmes élményeikről – Carell fergeteges sztorija szerint a Fantázia megtekintése után jelentették be a szülei, hogy elválnak, Wiig pedig a Bambit nézte meg aznap, amikor elaltatták a három kutyáját.

A Zootropolis nagy előnyre tett szert győzelmével az animációs filmek közti igen kiegyensúlyozott versenyben, de az est leginkább kiérdemeltnek tűnő díját a legvégére tartogatták. A legjobb drámai filmeknél a kritikusi díjátadókat végigtaroló, egy fekete fiú életének három szakaszát bemutató Holdfény győzött, miután több esélyesnek tartott kategóriában elvérzett.

Meglepő brit hegemónia a tévés kategóriákban

A tévés díjak között még több meglepő döntés született, arra például aligha számított bárki is, hogy a John Le Carré regényét alapul vevő The Night Manager három kategóriában is nyer. A brit széria a minisorozatok között tarolt: Hugh Laurie és Olivia Colman a legjobb mellékszereplő, Tom Hiddleston a legjobb főszereplőnek járó glóbuszt kapta. Tom Hiddleston beszédében a díjat azoknak az orvosoknak és békefenntartóknak ajánlotta, akiknek munkáját a sorozat bizonyos részeiben meg is mutatják, és akik a hétköznapokban “megjavítják a világot, ott, ahol valami nagyon elromlott".

Az, hogy a HFPA tagjai idén különösen kedvelték a brit sorozatokat, akkor vált nyilvánvalóvá, amikor a The Crown két díjat nyert a drámaszériák között. A Netflix II. Erzsébet fiatalkoráról szóló szériája a legjobb dráma és a legjobb női főszereplő (Claire Foy) díját zsebelte be.

Ezzel, elég vitatható módon olyan közkedvelt és a kritikusok által is ajnározott sorozatok maradtak hoppon mint a Stranger Things vagy az Aznap éjjel.

Két műfajban azonban beigazolódott a papírforma a tévés kategóriákban, méghozzá teljesen megérdemelten. Az Atlanta volt az idei mezőny legkülöncebb, legbátrabb szériája, és ezt a HFPA nagyra értékelte. Az általunk is 2016 egyik legjobbjaként emlegetett műsor lett a legjobb komédiasorozat, és Donald Glover is bezsebelte jól megérdemelt, a legjobb főszereplőnek járó díját. Hogy mennyire mást képvisel az Atlanta fekete közösségében játszódó sorozat, azt jól jelzi, hogy Donald Glover beszédében úgy fogalmazott, maguk sem gondolták volna, hogy ez a műsor bárkinek is tetszeni fog.

Ahogy az várható volt, az American Crime Story: Az O.J. Simpson ügy alkotói sem távoztak üres kézzel a gáláról, igaz, az öt jelölésből végül csak kettőt váltottak díjra. A minisorozatok mezőnyében a legjobbnak választott széria egyik főszereplőjét, Sarah Paulsont is a színpadra szólították az est során.

Más főszereplői kategóriákban viszont már sokkal érdekesebb döntéseket láthattunk: a vígjátékoknál több rutinos gálarésztvevő elől vitte el a díjat a Feketék fehéren főszereplője, Tracee Ellis Ross, a drámáknál viszont egy jól bejáratott arcot láthattunk viszont a legjobb férfi főszereplő színpadra szólításánál, amikor Billy Bob Thornton meglepetésre elvitte a díjat a nem túl agyondicsért Goliath-ért.

De az este, sőt az utóbbi évek díjkiosztóinak legnagyobb momentumát az életműdíjjal jutalmazott Meryl Streep szállította:

Meryl Streep: "Hollywood, külföldiek, média? A társadalom üldözöttjei vagyunk"

Február elején mutatják be a mozik a Recirquelről szóló filmet. A magyar társulat vezetőjét, Vági Bencét arról is kérdeztük, miben különböznek ők a műfaj klasszikusától, a Cirque du Soleiltől.

A 2017-es Golden Globe-gála díjazottjai

Filmes kategóriák

Legjobb film (dráma): Holdfény (Moonlight)

Legjobb film (vígjáték/musical): Kaliforniai álom (La La Land)

Legjobb férfi főszereplő (dráma): Casey Affleck (A régi város / Manchester by the Sea)

Legjobb férfi főszereplő (vígjáték/musical): Ryan Gosling (Kaliforniai álom)

Legjobb női főszereplő (dráma): Isabelle Huppert (Elle)

Legjobb női főszereplő (vígjáték/musical): Emma Stone (Kaliforniai álom)

Legjobb férfi mellékszereplő: Aaron Taylor-Johnson (Éjszakai ragadozók / Nocturnal Animals)

Legjobb női mellékszereplő: Viola Davis (Fences)

Legjobb rendező: Damien Chazelle (Kaliforniai álom)

Legjobb forgatókönyv: Damien Chazelle (Kaliforniai álom)

Legjobb filmzene: Justin Hurwitz (Kaliforniai álom)

Legjobb betétdal: City of Stars (Kaliforniai álom)

Legjobb animációs film: Zootropolis

Legjobb idegen nyelvű film: Elle (Franciaország)

Tévés kategóriák

Legjobb drámasorozat: The Crown

Legjobb vígjátéksorozat: Atlanta

Legjobb minisorozat/tévéfilm: American Crime Story: Az O.J. Simpson-ügy

Legjobb férfi főszereplő (drámasorozat): Billy Bob Thornton (Goliath)

Legjobb férfi főszereplő (vígjátéksorozat): Donald Glover (Atlanta)

Legjobb férfi főszereplő (minisorozat/tévéfilm): Tom Hiddleston (The Night Manager)

Legjobb női főszereplő (drámasorozat): Claire Foy (The Crown)

Legjobb női főszereplő (vígjátéksorozat): Tracee Ellis Ross (Feketék fehéren / Black-ish)

Legjobb női főszereplő (minisorozat/tévéfilm): Sarah Paulson (American Crime Story: Az O.J. Simpson-ügy)

Legjobb férfi mellékszereplő: Hugh Laurie (The Night Manager)

Legjobb női mellékszereplő: Olivia Colman (The Night Manager)

Kultúra – frissen, első kézből. Kövesse a HVG Kult Facebook-oldalát!

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Bajban a világ autóipara, de mit kezd ezzel Magyarország?

Bajban a világ autóipara, de mit kezd ezzel Magyarország?

Nyomozás indult Angolában az országot kifosztó elnöklány után

Nyomozás indult Angolában az országot kifosztó elnöklány után

Elcukisodik a Csillagok háborúja: megérkezett Baby Jabba

Elcukisodik a Csillagok háborúja: megérkezett Baby Jabba

Tarr Béla: "A politika rákos daganatként betüremkedik mindenhová"

Tarr Béla: "A politika rákos daganatként betüremkedik mindenhová"

Újabb negatív rekord született, soha nem volt még ennyi szén-dioxid a légkörben

Újabb negatív rekord született, soha nem volt még ennyi szén-dioxid a légkörben

Futurisztikus hidrogénes légi jármű készül Magyarországon

Futurisztikus hidrogénes légi jármű készül Magyarországon