A szökés visszatért, és rögtön fejest ugrott a nosztalgiába
A Prison Break itthon a kétezres évek egyik legnépszerűbb sorozata volt, és akik végig kitartottak mellette, azok a kilenc év kihagyás utáni visszatérést is imádni fogják. Ahelyett, hogy bármiféle friss színt vinnének a történetbe, egy (meglepetés!) újabb szökés felé kergetik Scofieldéket, de most már legalább felvállalják, hogy ez csak egy szórakoztató őrültség.
Bodnár Zsolt
Az előző évtized közepe nemcsak Amerikában, de Magyarországon is óriási fordulópont volt a tévésorozatok tekintetében. Míg közvetlenül az ezredforduló után még a Vészhelyzet, a Helyszínelők vagy a Harmadik műszak volt a csúcs itthon, 2006-tól kezdve elkezdtek beszivárogni a kereskedelmi tévéinkre az olyan high concept (tehát nem heti ügyekkel foglalkozó, hanem átívelő szállal rendelkező) szériák, mint a Lost, a Hősök vagy éppen A szökés (Prison Break).
Ha utóbbira azt mondjuk, hogy a top 3 börtönös sorozat egyike, azzal túl nagyot nem állítunk, mivel az Ozés az Orange Is the New Blackmellett nincs túl sok vetélytársa ebben a kategóriában a tévétörténet egészét tekintve. Ezzel a két sorozattal szemben azonban egy nagy hátránya van A szökésnek: míg az HBO és a Netflix szériái viszonylag egyenletesen hozták/hozzák az egész magasra belőtt színvonalat, a Prison Break két zseniális, agyonnézett és díjközeli évad után egy olyan kanyart vett, ami a kritikát és a közönség egy nagy szeletét is elijesztette.
FOX
Ma már szinte el sem hisszük, milyen izgalmas és korszakalkotó volt ez a történet 2005-ben. Az első évad Lincoln Burrows megszöktetéséről szólt, aki a Fox River börtönben várt kivégzése napjára, amíg az ártatlanságát készpénznek vevő öccse, a civilben mérnök Michael Scofield rács mögé nem juttatta magát. Az egész testét a börtön alaprajzával kitetováltató Michael mestertervéhez a legkülönfélébb arcok segítségére volt szükség: a börtönorvos Sara, a neonáci T-Bag (Zsebes), a háborús bűnös C-Note, a maffiózó Abruzzi és a cellatárs Sucre egyaránt kellett a sokkal simábbnak induló szökés véghezviteléhez.
A második évadra akár át is nevezhették volna a szériát A szökevényekre, egy nagy húzással ugyanis órákkal a kiszabadulás utánra helyezték a cselekményt, a karakterek börtönön kívüli útját követve. Itt még remek thrillert eredményezett a kormány, az FBI, a különféle titkos ügynökök és a rejtélyes Cég közbeavatkozása (Alex Mahone azóta is a tévés nemezis-karakterek egyik csúcsa), de az évadvégi újabb bebörtönzés nem sok jóval kecsegtetett.
És sajnos a várható önismétlés mellett elkezdte túl komolyan venni magát a széria, a mesterien adagolt karakterdráma helyét pedig fokozatosan vették át az életszerűtlenül túlbonyolított összeesküvés-elméletek, és az agyatlan akcióra való törekvés. A negyedik évad már szinte kínos fordulatokat hozott: visszahoztak egy halottnak hitt főszereplőt, az ügynökökről erőltetett csavarokban kiderül, hogy ide-oda dolgoztak, és teljesen karakteridegen önfeláldozásokat láthattunk.
FOX
Amikor a Fox 2015 nyarán bejelentette, hogy az eredeti készítő- és szereplőgárda javának részvételével újraélesztik a szériát, igazából két lehetőség állt előttük: vagy visszatérnek az első évadban látott, a szereplők kapcsolata miatt érdekes, viszonylag visszafogott cselekménnyel operáló minőségi drámához, vagy azoknak a nézőknek próbálnak imponálni, akik egyfajta bűnös élvezetből tartottak ki a sorozat végéig, és önmaga paródiájába hajszolják a sztorit.
Az utóbbit választották.
Ez persze nem jelenti azt, hogy rossz döntést hoztak: kinek hiányzik 2017-ben még egy minőségi dráma, ami egy már létező branden alapul? Sokkal szórakoztatóbb, ha a nosztalgiában pancsolva már-már ironikusan irreális szituációkban láthatjuk újra régi kedvenceinket. Minek merülnénk el még jobban a karakterek már egyébként is túltárgyalt magánéletében, amikor behozhatjuk a képletbe az Iszlám Államot, és olyan mondatok hangozhatnak el, hogy „Greetings from the US prison sytem, bitches!”?
FOX
Ezzel az iránnyal természetesen az is együtt jár, hogy nem szenvednek sokat a fonalfelvételben. A negyedik évad végén ugyan láttuk Lincolnt és Sarát Michael sírjánál, láttuk a „Ha ezt a videót nézitek, az azt jelenti, hogy meghaltam” felvételt, de magát a halálesetet nem – na, mit jelent ez sikersorozat-nyelvezetben? Hát persze, hogy nem halt meg Michael, nélküle feleannyian nem néznék tovább ezt a történetet.
Nem minden halál egyforma. Van, amelyik igazi, és van, amelyik csak egy sztori.
– jelenti be az új évad nyitójelenetében Scofield, bármit is jelentsen ez. Elég gyáva kihátrálás, de ha valamin, akkor A szökés logikáján nem érdemes sokat bosszankodni.
Hét évvel később járunk, és úgy tűnik, mindenki próbál a maga módján túllépni a történteken. T-Bag épphogy letöltötte legutóbbi börtönbüntetését, már megtalálja őt egy rejtélyes alak, egyrészt egy robotkéz-operációval (igen, igen), másrészt pedig egy olyan frissen készült fotóval, amin a rács mögötti Scofield látható. Lincoln még mindig paranoiás egy kicsit – tegyük hozzá, nem véletlenül –, Sara pedig már új párjával neveli a kis Michaelt.
FOX
Amikor kiderül, hogy a fotó egy valódi börtönben készült, méghozzá Jemenben, és persze feltűnnek az újabb szupergonosz ügynökök (fő ismérvük: hangtompító!), Lincoln a verőemberből hithű muszlimmá vált C-Note segítségét veszi igénybe, hogy meglátogathassa a polgárháborús övezetben fogva tartott öccsét. A sorozat hangneméről sokat elárul az a finom jelenet, amikor megérkeznek Jemenbe – miután egyből egy hatalmas robbantásnak lehetnek szemtanúi, C-Note csak ennyit mond a fehérként nagy feltűnést keltő Lincolnnak: „Welcome to the civil war”.
A tempó, a humor (ennek főként T-Bag és az első részben még csak egy fél jelenetre feltűnő Sucre a felelőse), a túltolt melodráma és a nagyon is élvezhető, bár nyilván agyatlan összeesküvés-elméletek tehát maradtak, és kezdetben ugyan csak egy nagy epizódvégi csavarra (úgynevezett cliffhangerre) mutatja meg magát Scofield, minden bizonnyal továbbra az ő szála lesz a legérdekesebb.
Az eddig látottak alapján tehát ez az évad valahol a Homeland és a MacGyver végletei közt fog egyensúlyozni, ami pont olyan szórakoztató, amilyennek hangzik.
Itthon a TV2-csoporthoz tartozó Prime mutatja be A szökés új évadát, április 6-án, csütörtökön 21 órától.
A jelenkor legnagyobb botrányzenekarának budapesti fellépése ellen is beindult a tiltakozás, a kormány egyik tagja is fontosnak tartotta, hogy megszólaljon az ügyben. De vajon ez megállítja a zenekart, vagy még jobban fűti a sikerét?