Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"572b02b6-41fe-424a-b6de-517816ac21fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Unitree G1 a korábbinál gyorsabban és hatékonyabban tud bonyolult mozdulatokat megtanulni. Most épp azt, hogyan kell kungfuzni.","shortLead":"A Unitree G1 a korábbinál gyorsabban és hatékonyabban tud bonyolult mozdulatokat megtanulni. Most épp azt, hogyan kell...","id":"20250306_unitree-g1-robot-kungfu-harcmuveszet-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/572b02b6-41fe-424a-b6de-517816ac21fc.jpg","index":0,"item":"e30bcaf8-1388-4172-8c6d-4b80a5f58197","keywords":null,"link":"/tudomany/20250306_unitree-g1-robot-kungfu-harcmuveszet-video","timestamp":"2025. március. 06. 17:03","title":"Pörgőrúgással fegyverezi le ellenfelét a kínai humanoid robot – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"761df75c-cd93-4058-96a8-59787d22293e","c_author":"Földes Márton","category":"vilag","description":"Min Aung Hlaing tábornok és az orosz elnök csúcstalálkozóján épülő atomerőműről, fegyverexportról, kereskedelemről és kikötőépítésről is egyeztettek. A polgárháborúban álló dél-ázsiai ország legerősebb támasza Putyin, így nem is fukarkodtak a “király” jelzővel. ","shortLead":"Min Aung Hlaing tábornok és az orosz elnök csúcstalálkozóján épülő atomerőműről, fegyverexportról, kereskedelemről és...","id":"20250305_A-mianmari-junta-vezetoje-kiralynak-nevezte-Putyint-amiert-hat-elefantert-hat-vadaszgepet-adott-cserebe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/761df75c-cd93-4058-96a8-59787d22293e.jpg","index":0,"item":"d72bcdb5-976e-40af-bd55-91cc9e45a1c3","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_A-mianmari-junta-vezetoje-kiralynak-nevezte-Putyint-amiert-hat-elefantert-hat-vadaszgepet-adott-cserebe","timestamp":"2025. március. 05. 13:52","title":"A mianmari junta vezetője királynak nevezte Putyint, amiért hat elefántért hat vadászgépet adott cserébe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b00b51fe-8c92-464b-9114-dab60d435e3f","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"A színház- és filmrendező 72 éves volt.","shortLead":"A színház- és filmrendező 72 éves volt.","id":"20250306_Meghalt-Sopsits-Arpad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b00b51fe-8c92-464b-9114-dab60d435e3f.jpg","index":0,"item":"da11a81a-5f28-4e2b-9f55-de3323768fd0","keywords":null,"link":"/kultura/20250306_Meghalt-Sopsits-Arpad","timestamp":"2025. március. 06. 22:00","title":"Meghalt Sopsits Árpád","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f400cb4-95d6-4a71-bfe9-f529bca92aff","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Európa nehéz döntések előtt áll Ukrajnával kapcsolatban.","shortLead":"Európa nehéz döntések előtt áll Ukrajnával kapcsolatban.","id":"20250306_oroszorszag-emmanuel-macron-beszed-reakciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f400cb4-95d6-4a71-bfe9-f529bca92aff.jpg","index":0,"item":"015f9651-d442-42c5-a8a7-9941e6500570","keywords":null,"link":"/vilag/20250306_oroszorszag-emmanuel-macron-beszed-reakciok","timestamp":"2025. március. 06. 11:17","title":"Oroszországnak nagyon fáj Macron tegnapi beszéde","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58a779cf-2be7-4341-9da0-f838160f3ba0","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"kkv","description":"A német sportszergyártó 2022-ben szakított a botrányhős Kanye Westtel, aki azóta sem hagyott fel a gyűlöletkeltő kirohanásokkal. Az Adidas azóta próbált megszabadulni a rapper raktárban maradt cipőitől, most, 10 évvel az első kollekció bemutatása után közölték, eladták az utolsó darabot is.","shortLead":"A német sportszergyártó 2022-ben szakított a botrányhős Kanye Westtel, aki azóta sem hagyott fel a gyűlöletkeltő...","id":"20250306_adidas-kanye-west-yeezy-cipo-sneaker-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58a779cf-2be7-4341-9da0-f838160f3ba0.jpg","index":0,"item":"55a1d4b2-3b47-4847-9247-b30854f04806","keywords":null,"link":"/kkv/20250306_adidas-kanye-west-yeezy-cipo-sneaker-ebx","timestamp":"2025. március. 06. 11:33","title":"Nagy tehertől szabadult az Adidas: eladták az utolsó pár Yeezyt is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c10c39a3-b899-47e9-a78b-4f8954b25bc5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Úgy tudni, egy szélesebb körű megállapodás is szóba került az összes túsz szabadon bocsátásáról.","shortLead":"Úgy tudni, egy szélesebb körű megállapodás is szóba került az összes túsz szabadon bocsátásáról.","id":"20250305_usa-hamasz-tuszok-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c10c39a3-b899-47e9-a78b-4f8954b25bc5.jpg","index":0,"item":"a4e8dcdb-f498-4b8c-8d93-690c76d3c7d0","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_usa-hamasz-tuszok-targyalas","timestamp":"2025. március. 05. 18:59","title":"Reuters: Titokban tárgyal a Trump-kormányzat a Hamásszal amerikai túszok elengedéséről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75ea81ab-60ad-4590-ab29-b2f7b2d65c03","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Úgy tűnik feljövőben a “debadging”. Mellesleg nem is áll rosszul az Audi-logó. ","shortLead":"Úgy tűnik feljövőben a “debadging”. Mellesleg nem is áll rosszul az Audi-logó. ","id":"20250305_Elon-Musk-utalat-Teslasok-Audi-Mazda-Honda-emblemaval-alcazzak-a-kocsikat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75ea81ab-60ad-4590-ab29-b2f7b2d65c03.jpg","index":0,"item":"ba8077e9-f197-4459-b060-22c7ff148faa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_Elon-Musk-utalat-Teslasok-Audi-Mazda-Honda-emblemaval-alcazzak-a-kocsikat","timestamp":"2025. március. 05. 08:34","title":"Így lázadnak Musk ellen a Teslások: Audi, Mazda, Honda emblémát ragasztanak a kocsijukra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bd826af-fad8-48c0-99d1-53099eda0e92","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Többszöri sikertelen próbálkozás után találtak rá Tiborcz Istvánra a volt tévészékház eddigi tulajdonosai, akik a műemléki kötöttségek és a Vatikáni Bankkal folyó jogvitáik miatt nem tudták azt eladni. A történtek legnagyobb vesztese a városállam bankja lehet.","shortLead":"Többszöri sikertelen próbálkozás után találtak rá Tiborcz Istvánra a volt tévészékház eddigi tulajdonosai, akik...","id":"20250306_hvg-halasztott-fizetes-tozsdepalota_tiborcz_kemeny_uzlete_vatikani_bank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bd826af-fad8-48c0-99d1-53099eda0e92.jpg","index":0,"item":"c324b85f-da75-4191-a00d-0b3c121f210d","keywords":null,"link":"/360/20250306_hvg-halasztott-fizetes-tozsdepalota_tiborcz_kemeny_uzlete_vatikani_bank","timestamp":"2025. március. 06. 06:30","title":"Különös alkut kötött Tiborcz a Tőzsdepalotára, igaz, ezúttal sem a magánvagyonát kockáztatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az akkor megszokott antifasiszta normatíva helyett a kisember rossz lelkiismeretére koncentrált Fábri Zoltán 1966-os fura holokausztfilmje. Az Anno Filklubban legutóbb az Utószezon volt műsoron.
A Kádár-korral – illetve annak múlthoz való viszonyával és nyilvánosságával – kapcsolatban makacsul tartja magát az az álláspont, hogy a tabutémák között az egyik legerősebb az volt, hogy – akárcsak az 1956-os forradalomról – a holokausztról egyáltalán nem lehetett nyilvánosan beszélni.
Valójában azonban, megfelelő keretbe ágyazva, bizonyos elhallgatással vagy torzítással, a közléspolitikai érzékenységeket szem előtt tartva mindkettőről lehetett szólni, ám a két eltérő jellegű – a rendszer szempontjából is különböző „veszélyességi fokú” – történelmi megrázkódtatás kezelése is más volt.
Míg a forradalom a rendszer önlegitimációja miatt volt kényes téma, a holokauszt inkább az 1945 után elvégzetlen múltfeldolgozás, a magyar társadalom érzékenysége, és a hatalomnak a felszín alatti indulatok bolygatásától való félelmei miatt nem válhatott hangsúlyos kérdéssé. Ha szó esett róla, akkor elsősorban az antifasiszta elbeszélés keretében. Tegyük hozzá, szintén más megítélés alá esett e kérdések sajtóbeli tárgyalása vagy művészi szintű reprezentációja.
Fábri Zoltán 1966-os filmje azonban épp azt mutatja, hogy adott esetben még a magyar átlagpolgárok felelőssége is felvethető volt. Az Utószezon akkor és ott egy nagy rendező nagy filmjének számított.
Fábri többszörös Kossuth-díjas művész volt (1953 és 1955 után 1970-ben kapta meg harmadszor a kitüntetést), aki előző évben elnyerte a Moszkvai Filmfesztivál fődíját a Húsz óra című filmjével (és Rómában, Velencében is díjazták), és aki már az 1955-ben bemutatott Körhinta című filmjével ismert rendezővé vált Nyugaton is. Az Utószezon nem volt egyedülálló a maga nemében: a hatvanas évek közepén a nemzeti történelemmel való szembenézés jelentős időszaka indult meg a magyar filmművészetben.
Az Utószezon középpontjában a német megszállás alatti zsidóüldözés, illetve a holokauszt áll, méghozzá a kisember perspektívájából. Nem a vezetés vagy a hitleri Németország felelősségét boncolja tehát, hanem azét a polgárét, aki átélte a vészkorszakot és a túlélés érdekében a nem cselekvést választotta.
A film főhőse Kerekes ekkor már idős ember, bár 1944-ben sem volt már ifjú. „Aladárként” érkezik egy Budapesti patikába: a zsidó származású tulajdonosok kénytelenek háttérbe húzódni, és egy keresztyén arcra van szükségük a patika élére. A gyógyszertárat valójában továbbra is ők vezetik, sőt közben – gyógyszerekkel – az ellenállást is támogatják, amit Kerekes is megsejt. Mikor régi ismerőse, a rendőrfőnök rákérdez, nincs-e tudomása zsidókról a környezetében, akkor félelmében kimond egy „hacsak”-ot, lényegében elárulja munkaadóit. A gyógyszerész házaspárt nem sokkal később elhurcolják Auschwitzba. Ez a „hacsak”, pontosabban a rendőrség gyanújának megerősítése Kerekes kollaborációja, aminek motivációja összetettebb volt az egyszerű rémületnél. A kisember cselekvőképtelensége a „kispolgár” anyagi motivációjával párosult, mivel a patikát 1944-ben ő kapta meg.
Maga a film – és vélhetően az alapjául szolgáló 1963-as regény (Rónay György: Esti gyors) nem jött volna létre a holokauszt kérdését másfél évtized után a nemzetközi figyelem középpontjába helyező Eichmann-per nélkül. Ez – ha korlátozottan is – megnyitotta a nyilvánosság csatornáit és az emlékezést.
Adolf Eichmannt izraeli titkos ügynökök fogták el 1960-ban Argentínában, és perét – hatalmas médiaérdeklődés mellett – 1961-ben rendezték Jeruzsálemben. A magyar „érintettséget” fokozta, hogy Eichmann legfőbb küldetését, több százezer zsidó származású állampolgár deportálásának megszervezését Magyarországon fejtette ki.
A perről a szocialista országok is beszámoltak, az MTI, a Népszabadság és a Magyar Nemzet különtudósítót küldött az izraeli fővárosba. A mozik – akkor még közel évi 60 milliós – közönsége is láthatta a perről készült felvételeket. Igaz maga a film csak egy korlátozottabb, 400 000-es nézőszámot ért el, egy olyan évtizedben, amikor a magyar filmek esetében a milliós össznézőszám sem volt ritka.
Szilágyi is egy filmhíradó-bejátszás nyomán kezd el emlékezni a tudatában mélyen elnyomott történésekre. Bár azokat a haláltáborok foglyairól készült képeket az 1960-as évek elején a magyar nézők nem láthatták, csak a tárgyalóteremben felvett jeleneteket.
Fábri ezeket Alain Resnais francia új hullámos rendező 1955-ös Éjszaka és köd című filmjéből kölcsönözte, amely akárcsak az Utószezon a jelen és a múlt között váltakozott – ám Resnais dokumentumfilmjét az egykori koncentrációs táborok helyszínein vették fel, amit archív felvételekkel ötvözött. Ilyen képkockákat a magyar nézők máshol nem láthattak az 1960-as évek második feléig.
Ugyanakkor – művészi eszközökkel – Fábri is felmutatta a holokauszt iszonyatát, amihez (már akkor vitát kiváltva) az abszurd eszköztárát is felhasználta, ám részben hasonló módszerrel – a tömegszerűség borzalmával, az emberek elpusztításának iparszerűségét megmutatva – mint a ma is látható auschwitzi kiállítás. Kerekes lázálmában halottak erdejében bolyong, szappannal, filctalpak és lámpaernyők erdejében jelenik meg Szilágyiné, illetve gázkamrában békésen fürdőzők döbbennek rá, mi is történik velük.
Ám nemcsak ezt a látomásos holokauszt-ábrázolást támadták kritikusai, hanem az abszurd eszközvilágának szélesebb felhasználását, így a felvételek felgyorsítását, vagy éppenséggel magát a film egyik csúcsjelenetét, a Kerekes által kikövetelt tárgyalást, amelynek szerepeit a régi világ emberei közül verbuválódott figurák játsszák el, a néhai Kúria bírája mond ítéletet, Laufer, a haláltábort megjárt volt nagytőkés képviseli a vádat, a benzinkutasként jól kereső volt rendőrkapitány a tanú.
Ám Fábri nemcsak a fentiekben lépett túl a megszokotton és feszegette a kádári nyilvánosság határait. Abban is újat hozott a regényhez képest, hogy lényegesen megváltoztatta Rónay történetének a cselekményét. Utóbbi ugyanis az 1944-es idősíkon két egyenértékű cselekmény szálát vezette végig. Fábrinál azonban a partizánakció, a magnéziumgyár felrobbantásának terve és végrehajtása teljesen kimaradt, ezzel kiemelte a történetet a bevett antifasiszta narratívából, és egyértelműen a szembenézésre, a kisember rossz lelkiismeretére koncentrált. Ugyanakkor azt igyekezett tompítani – bagatellizálni – is, amit legerőteljesebben a groteszk öngyilkossági jelenet sűrít magába. A regényben Kerekes megtörik a tárgyalás után, ahol Laufer halálos ítéletet követel a rögtönzött bíróságtól, és vonat alá veti magát. Fábrinál ráfekszik ugyan a sínre, de a vonat a másik vágányon robog el mellettük.
Anno Filmklub
Politikatörténeti Alapítvány és Intézet Anno Filmklubjának „A II. világháború” című évada ezúttal az elmúlt hetven évben született, a II. világháború eseményeit feldolgozó filmekből válogat 14 részben. A tizedik vetítésen Zombory Máté szociológus volt a filmklub vendége, aki Fábri Zoltán Utószezon című filmjét követően beszélt az alkotásról.