szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Szinte minden 16 éves diák rendelkezik saját mobiltelefonnal, közel harmaduk pedig használja a mobilt még tanórán is – derült ki egy friss felmérésből.

A középiskolai korosztályban nincs hiány digitális eszközökből: a diákok több mint felének van saját laptopja, 36 százalékának tabletje, mobiltelefonnal pedig már a 14 éveseknek is 93 százaléka rendelkezik – derült ki a Magyar Telekom megbízásából a Kutatópont által készített országos, reprezentatív kutatásból.

A 14 és 18 év közötti diákok közel felének van olyan tanára, aki digitális megoldásokkal színesíti a tanórát.

A diákok szerint egy digitális tanár legfőbb ismérve, hogy különböző mobil alkalmazásokat használ az órán, elektronikusan adja fel a házit és érdeklődik a legújabb technológiai trendek iránt.

A megkérdezett fiatalok 26 százaléka ismer valamilyen tanulást segítő alkalmazást, körükben legnépszerűbbek a nyelvtanulást megkönnyítő applikációk. A diákok úgy látják, hogy elsősorban a természettudományos tantárgyakat, például a matematika- vagy fizikaórákat lehetne a leginkább feldobni digitális módon.

A Magyar Telekom a Legyél Te is Informatikus! programját átalakítva, a T-Systems Magyarországgal közösen idén olyan játékot hirdet, amely a digitális eszközökben rejlő edukációs lehetőségeket népszerűsíti. Erre középiskolás diákokból és mentortanárokból álló csapatok jelentkezhetnek, akik digitális eszközöket használva különböző tantárgyak mentén oldanak meg olyan feladatokat, ahol a tárgyi tudás és a kreativitás egyaránt számít.

„A mai srácok az online világában élnek, ott hallgatnak zenét, ott ismerkednek, barátkoznak, miért ne tanulhatnának is a saját közegükben?! Általában a középiskolások, de a legtöbb felső tagozatos zsebében is ott lapul egy-egy okos eszköz, amit nem eltenni kell, hanem megfelelő keretek között érdemes használni is őket. Ehhez persze a tanároknak és a diákoknak is folyamatosan fejlődniük kell, és megfelelő kereteket kell biztosítani mindennek. Az infokommunikációs eszközök kinyitják a világot, lehetőséget adnak színesíteni, XXI. századivá tenni a tudományt, az ismeretterjesztést, megfelelő arányban és kontextusba illesztve mindenki több lehet általuk” – mondta el a verseny kapcsán Balatoni József, "Jocó bácsi", történelemtanár, aki maga is sok digitális megoldást vet be az órái során.

Bővebben a pályázatról itt olvashatnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Balla István Kult

"Ha elkezdjük használni, az szétrobbantja az iskolát"

A digitális pedagógia nem a kütyükről vagy a sávszélességről szól, sokkal inkább egy új tanítási szemléletet takar – állítja az évek óta ilyen módszerrel dolgozó Prievara Tibor és Nádori Gergely. Erre azért is szükség van, mert szerintük a diákok számára a mai iskola teljesen érdektelen. Mit változtathat ezen egy digitális tanóra? Miért tévhit, hogy minden mai gyerek digitális írástudó? És miért nem elég, ha a tanárok okos appok segítségével tanítanak?

Balla István Plázs

Okostelefonok az iskolában: ne tiltsuk, használjuk!

Több milliárd értékű informatikai eszköz van kihasználatlanul az oktatásban: ott lapul a gyerekek zsebében. Az okostelefonokra azonban egyelőre csak ellenségként tekint az iskola, pedig szövetségessé is tehetné azokat. Egy tavalyi programban kipróbálták: kiválóan lehet úgy tanítani, hogy időnként a gyerekek mobilok segítségével oldanak meg feladatokat. Az ilyen órákat a tanárok és a diákok is élvezték, és nem, nem borította fel a rendet, hogy legálisan nyomogathatták a tanulók kütyüket. Persze ehhez nyitott tanárokra és megbízható wifire van szükség.