Veszélyes üzem a miénk. Adott esetben több száz kilós díszletelemek vannak a fejünk felett. Ha nem tartják be a biztonsági előírásokat, az fegyelmi eljárást és elbocsátást vonhat maga után
- nyilatkozta a Színházi Dolgozók Szakszervezetének elnöke, Mihályi Győző a Nemzeti Színházban történt baleset kapcsán a 24.hu kérdésére.
Ahogy azt korábban megírtuk, a színház pénteki Rómeó és Júlia előadásán két színész, Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó megsérültek. Bár egyelőre pontosan nem tudni, hogyan, de lezuhantak a díszlet egyik, több méter magas eleméről. Végtagsérülésekkel kerültek kórházba, ahol megműtötték őket, állapotuk most már stabil.
Színházi forrásból úgy tudjuk, hogy Szász Júliának vannak súlyosabb sérülései, például lábszárcsont-törése, Horváth Lajos Ottónak pedig súlyos ujjsérülése, de ezek vélhetően nem maradandók. A szintén társulati tag Bodrogi Gyula a Blikknek azt nyilatkozta, hogy hogy egyiküknél hat hónapot, míg másikuknál kicsit kevesebb időt mondtak az orvosok a teljes felépülésre.
A baleset körülményeinek kivizsgálására belső bizottság alakult a színházban, ami kötelező folyománya a hasonló baleseteknek, mondta el Mihályi Győző, aki szerint egy ilyen belső vizsgálat egy-két hétig is eltarthat, a színház ezután adhat ki közleményt a balesetről.
Úgy látja, hogy a súlyos színházi balesetek meglehetősen ritkák, mert az intézményeknek és az egyes produkcióknak komoly biztonsági előírásoknak kell megfelelniük. Ettől függetlenül előfordulhatnak személyi mulasztások a műszaki alkalmazottak, háttérmunkások és a színészek részéről is.
Mihályi a komolyabb színházi balesetek között említette Gálffi László 1985-ös sérülését, amikor a Vígszínház II. Richárd-előadása alatt Horváth László sebesítette meg a kelléktőrrel, tüdőn szúrva a kollégáját. Felidézte Körtvélyessy Zsolt balesetét is, amit az okozott, hogy egy vidéki előadásban két díszletelemet nem illesztettek össze megfelelően. Körtvélyessynek emiatt kificamodott a bokája, egy hónapra kiesett a munkából, és kártérítést követelt a színháztól.
Nemcsak a Nemzetiben, de más színházakban is történtek már súlyos balesetek. Gálffi Lászlóba korábban egy elromlott kelléktőr fúródott, Blaskó Péter ujját egy mobilszínpad csípte be, Alföldi Róbert egy szakadt heveder miatt zuhant a színpadra.
Mihályi szerint ha a színész szakszervezeti tag és jogi segítségre van szüksége, azt ingyenesen tudják biztosítani a számára, ugyanakkor a szakszervezet alapvetően nem tud nyomást gyakorolni a színházakra a megelőzés szempontjából. A megelőzés a munkavédelmi felügyelőség feladata, ők azok, akik minden évad kezdetén munkavédelmi oktatást tartanak, és felhívják a társulat figyelmét az esetleges veszélyforrásokra.
A Maszk Országos Színészegyesület arról posztolt közösségi oldalán, hogy intő példaként gondolnak a történtekre, mint műszaki, munkavédelmi kérdésre.
A színház veszélyes üzem. Folyamatosan lengő teher alatt, magasban végzik munkájukat a színészek és műszaki munkatársak, ami rendkívül megnehezíti amúgy is komplikált feladatukat
- írják. Kérik egyben a színházak műszaki vezetőségét, hogy a bonyolult színpadi manőverek esetében szorosan működjenek együtt munkavédelmi szakemberrel, és a színészek, ügyelők, műszaki dolgozók észrevételeit is szem előtt tartva gondolják át, hogy milyen eszközökkel (korlátokkal, biztosító felszerelésekkel stb.) tudják biztonságosabbá tenni a színpadi munkavégzést.
A kollégák figyelmét arra hívják fel, hogy vegyék komolyan az évente kötelezően elvégzendő munkavédelmi oktatást, és működjenek együtt színházuk munkavédelmi szakembereivel, olyan helyzetekben is, amikor a művészi szándékok a biztonsági szempont újra gondolását igénylik.
A kisebb sérülések folyamatosan kísérnek minket pályánkon, valójában elkerülhetetlenek a legbiztonságosabb körülmények között is, de ha olyan helyzetbe kényszerülünk, ami potenciális veszélyforrást jelent testi épségünkre, életünkre, nincs helye kompromisszumoknak.