Generációs kérdések, társadalmi kihívások, formabontó filmek – csütörtökön indul a Friss Hús
Magyarország egyetlen Oscar-kvalifikáló filmfesztiválja minden korábbinál gazdagabb rövidfilmes válogatással és izgalmas szakmai programokkal várja a filmszerető közönséget hét napon át.
hvg.hu
Május 29-én indul és június 4-éig tart a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál. A fesztivál magyar versenyprogramjában 34 új hazai rövidfilm mutatkozik be, köztük több olyan alkotás, amely nemzetközi fesztiválokon is sikereket aratott. Idén először két magyar rövidfilm – a legjobb élőszereplős és animációs díjazott – automatikus nevezési jogot szerez az Oscar-díjra.
A 2025-ös Friss Húson megjelenő filmek alkotói között egyaránt vannak jól ismert, nemzetközi fesztiválokon is díjazott filmkészítők és a pályájuk elején álló filmesek, színészek egyaránt.
Kenyeres Bálint Cannes-ba egyedüli magyar produkcióként meghívott alkotását a Friss Hús közönsége láthatja először Magyarországon közvetlenül a cannes-i premier után: a No. 3 (The Spectacle) egy fiatal roma fiúról szól, aki egyedülálló képessége miatt egy tévéműsor révén hirtelen a reflektorfénybe kerül. A Magyarázat mindenre főszereplője, Hatházi Rebeka ezúttal rendezőként mutatkozik be (Április huszonhét), Tóth Kristóf Zsolt pedig két filmmel is érkezik (Túlpart, Denisa).
Április huszonhét
Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál
A fesztivál idén több visszatérő rendezőt is köszönt: Tóth Barnabás és Simonyi Balázs 2003 és 2011 után ismét forgatási helyszínt keres a (terep)SZEMLE 3.-ban, miközben jelenünk társadalmi kihívásaira is reflektálnak. A sokszorosan díjazott, világszerte fesztiválok százait megjárt legendás rendező, Ulrich Gábor lírai animációját, a Capricciót hozza el a fesztiválra.
Eszenyi Enikő a Boldog emberek című sci-fi boldogságdoktoraként, Pelsőczy Réka a Világvége aggódó és idegesítő anyafigurájaként, Schilling Árpád az Élő kövek terapeutájaként, Kizlinger Lilla pedig az ő pácienseként bukkan fel a nagyvásznon.
A fesztiválon fókuszba kerülő Friss Csillagok, Bukovszky Orsolya és Pigler Emília együtt szerepelnek a Ne nézz a napba és a Most ez van című filmekben.
Öt évvel ezelőtt bemutattuk a legmenőbb fiatal magyar színésznőket, de azóta annyi friss tehetség bukkant fel, hogy muszáj volt indítanunk egy újabb listát. Kik azok a huszonéves színésznők, akik az utóbbi években észrevetették magukat filmekben, sorozatokban, és már nem kell sok hozzá, hogy széles körben is ismertté váljanak?
A 2025-ös Friss Húst főként a nemzedéki életérzésfilmek fogják dominálni. A generációs konfliktusokat, a felnőtté válás nehézségeit, a külföldre vagy más városba költözés, illetve az elvágyódás kérdését több alkotás is vizsgálja. A párkapcsolati témák is hangsúlyosan megjelennek: a Berlinalén is díjazott animáció, a Wish You Were Ear például egy szimbolikus világban mutatja meg, hogyan hagynak nyomot rajtunk kapcsolataink; a Nárcisz és Echo a narcisztikus bántalmazás pszichológiai jelenségét tárja fel; a helyzetkomikumban bővelkedő Két felnőttben pedig egy kínos randi abszurd pillanatait láthatjuk. A változatos válogatásban emellett felbukkan a helyenként morbid humor (Mobil Kisállat Hamvasztás), a modern rabszolgaság témája (Ugar), egy rendhagyó sportfilm (Az utolsó dobás), és lesznek jazztrombitára írt improvizációk is (Where Blue Meets Red).
A Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál a vetítései mellett workshopokkal, pitchfórummal, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel és koncertekkel is várja az érdeklődőket. Az egy héten át tartó fesztiválon idén a budapesti helyszínek mellett már Veszprémben, Szigetszentmiklóson, Szombathelyen, Pécsen, Szegeden, Debrecenben és Szentendrén is lesznek vetítések.
Buda Flóra Anna tavalyi sikere, a 27 és Turai Balázs 2022-es Amok című animációs filmje után Tőkés Anna Az utolsó dobás című rövidfilmje képviseli Magyarországot Annecyban.
Továbbra is tömegeket vonz Budapesten is, hogy belebújjanak kedvenc mesefigurájuk bőrébe, és egy-egy napra elszórakoztassák egymást a hasonszőrűekkel. A budapesti Comic Conon jártunk, ahol sorjáztak a lelkes kezek által készített páncélok és jelmezek, felbukkant az összes várható figura, összességében mégis a kalózok hagyták a legmélyebb nyomot. Olyan terepet jártunk be, amely minden érintett megelégedésére rohamosan fejlődik.