Generációs kérdések, társadalmi kihívások, formabontó filmek – csütörtökön indul a Friss Hús
Magyarország egyetlen Oscar-kvalifikáló filmfesztiválja minden korábbinál gazdagabb rövidfilmes válogatással és izgalmas szakmai programokkal várja a filmszerető közönséget hét napon át.
hvg.hu
Május 29-én indul és június 4-éig tart a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál. A fesztivál magyar versenyprogramjában 34 új hazai rövidfilm mutatkozik be, köztük több olyan alkotás, amely nemzetközi fesztiválokon is sikereket aratott. Idén először két magyar rövidfilm – a legjobb élőszereplős és animációs díjazott – automatikus nevezési jogot szerez az Oscar-díjra.
A 2025-ös Friss Húson megjelenő filmek alkotói között egyaránt vannak jól ismert, nemzetközi fesztiválokon is díjazott filmkészítők és a pályájuk elején álló filmesek, színészek egyaránt.
Kenyeres Bálint Cannes-ba egyedüli magyar produkcióként meghívott alkotását a Friss Hús közönsége láthatja először Magyarországon közvetlenül a cannes-i premier után: a No. 3 (The Spectacle) egy fiatal roma fiúról szól, aki egyedülálló képessége miatt egy tévéműsor révén hirtelen a reflektorfénybe kerül. A Magyarázat mindenre főszereplője, Hatházi Rebeka ezúttal rendezőként mutatkozik be (Április huszonhét), Tóth Kristóf Zsolt pedig két filmmel is érkezik (Túlpart, Denisa).
Április huszonhét
Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál
A fesztivál idén több visszatérő rendezőt is köszönt: Tóth Barnabás és Simonyi Balázs 2003 és 2011 után ismét forgatási helyszínt keres a (terep)SZEMLE 3.-ban, miközben jelenünk társadalmi kihívásaira is reflektálnak. A sokszorosan díjazott, világszerte fesztiválok százait megjárt legendás rendező, Ulrich Gábor lírai animációját, a Capricciót hozza el a fesztiválra.
Eszenyi Enikő a Boldog emberek című sci-fi boldogságdoktoraként, Pelsőczy Réka a Világvége aggódó és idegesítő anyafigurájaként, Schilling Árpád az Élő kövek terapeutájaként, Kizlinger Lilla pedig az ő pácienseként bukkan fel a nagyvásznon.
A fesztiválon fókuszba kerülő Friss Csillagok, Bukovszky Orsolya és Pigler Emília együtt szerepelnek a Ne nézz a napba és a Most ez van című filmekben.
Öt évvel ezelőtt bemutattuk a legmenőbb fiatal magyar színésznőket, de azóta annyi friss tehetség bukkant fel, hogy muszáj volt indítanunk egy újabb listát. Kik azok a huszonéves színésznők, akik az utóbbi években észrevetették magukat filmekben, sorozatokban, és már nem kell sok hozzá, hogy széles körben is ismertté váljanak?
A 2025-ös Friss Húst főként a nemzedéki életérzésfilmek fogják dominálni. A generációs konfliktusokat, a felnőtté válás nehézségeit, a külföldre vagy más városba költözés, illetve az elvágyódás kérdését több alkotás is vizsgálja. A párkapcsolati témák is hangsúlyosan megjelennek: a Berlinalén is díjazott animáció, a Wish You Were Ear például egy szimbolikus világban mutatja meg, hogyan hagynak nyomot rajtunk kapcsolataink; a Nárcisz és Echo a narcisztikus bántalmazás pszichológiai jelenségét tárja fel; a helyzetkomikumban bővelkedő Két felnőttben pedig egy kínos randi abszurd pillanatait láthatjuk. A változatos válogatásban emellett felbukkan a helyenként morbid humor (Mobil Kisállat Hamvasztás), a modern rabszolgaság témája (Ugar), egy rendhagyó sportfilm (Az utolsó dobás), és lesznek jazztrombitára írt improvizációk is (Where Blue Meets Red).
A Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál a vetítései mellett workshopokkal, pitchfórummal, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel és koncertekkel is várja az érdeklődőket. Az egy héten át tartó fesztiválon idén a budapesti helyszínek mellett már Veszprémben, Szigetszentmiklóson, Szombathelyen, Pécsen, Szegeden, Debrecenben és Szentendrén is lesznek vetítések.
Buda Flóra Anna tavalyi sikere, a 27 és Turai Balázs 2022-es Amok című animációs filmje után Tőkés Anna Az utolsó dobás című rövidfilmje képviseli Magyarországot Annecyban.
„Én itt már minden »hülyére« szavaztam. Értelmes, világlátott, anyagilag stabil helyzetben lévő embernek szerintem tilos politikai párt közelébe mennie itthon” – mondja a magyar „orr”. HVG-portré.