szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A cukor alapvetően egy társadalmilag elfogadott, legális drog: erőteljesebb jutalomérzetet gerjeszt az agyban, mint a kokain - írja a The Huffington Post. Ráadásul súlyos betegségekhez vezethet, mint például szívelégtelenséghez, diabéteszhez, magas vérnyomás és koleszterinszinthez. Ha szeretnénk ezeket elkerülni, íme néhány tipp, amellyekkel könnyen megbirkózhatunk a cukor utáni vággyal.

Rendszeres étkezés. Napi háromszori főétkezés tízórai és uzsonna, vagy napi öt kis étkezés ajánlott. Sok embernek, ha nem eszik rendszeresen, leesik a vércukor szintje, éhségérzet tör rá, és többnyire édesség után sóvárog.

Válasszunk nyers ételeket. Minél közelebb áll az étel eredeti formájához, annál kevesebb cukrot tartalmaz. Az élelmiszerek természetes formájukban, mint például a zöldségek és gyümölcsök, nem okoznak metabolikus problémákat egy normálisan működő szervezetnek, különösen ha változatosan fogyasztjuk el.

Cukros falat. Rosszabb, mint a kokain
©

Reggelink tartalmazzon fehérjét és zsírt. A tipikus szénhidrátban és cukorban gazdag reggeli a legrosszabb választás, mivel utána egész nap vágyódunk majd az édességre. Egy jó reggeli sokat segíthet, hogy megelőzzük a cukoréhséget. Igyekezzünk minden ételünkbe fehérjét és/vagy zsírt vinni. Ez segíti ellenőrzés alatt tartani a vércukorszintet.

Fűszerezzünk. A koriander, fahéj, szerecsendió, kardamon, szegfűszeg mind természetes módon édesítik meg ételeinket, és csökkentik a vágyódást a cukor után.

Vegyünk magunkhoz multivitaminokat. A tápanyaghiány a vágyakozást még rosszabbá teszi, és minél kevesebbszer fordul elő, annál jobb. Sok tápanyag segíti a vércukorszintet kordában tartani, mint például a krómium, a B3 vitamin és a magnézium.

Mozogjunk. Torna, tánc vagy jóga. Bármely testmozgás, ami örömet okoz, csökkenti a kísértést, növeli az energiaszintet, és fékezi a vágyat egy kis cukorlöketre.

Elegendő alvás. Mikor fáradtak vagyunk, gyakran fordulunk a cukorhoz, hogy energiát adjon a kimerültség ellen.

Méregtelenítsünk. Ilyenkor az embereknek nem csak az étvágya csökken, de a cukoréhsége is. Az első vágyhullám után, mely lehengerlő lehet, testünk alkalmazkodni kezd, egyre kevésbé akarjuk a cukrot.

Érzelmi okok a háttérben. Nagyon gyakran a cukor iránti vággyal valami olyan érzelmi szükségletet próbálunk kielégíteni, amit másként nem sikerült.

Ne tartsunk otthon édességet. Nem lehet nassolni, hogy ha nincsen miből. Ne helyettesítsük a cukrot édesítőszerrel. Ez nem fogja csökkenteni a cukor utáni vágyat.

Tanuljunk meg kiigazodni a címkéken. Noha minél kisebb címkével bíró ételt fogyasztunk, annál jobb, de mindenképpen üdvözítő, ha csak olyasmit eszünk meg, amiről tudjuk, mi az. Minél hosszabb az alkotóelemek listája, annál valószínűbb, hogy a cukor szerepelni fog benne. Tehát először hasonlítsuk össze a termékek hány gramm cukrot tartalmaznak, és válasszuk a kevesebbet.

Az álruhás cukor. Emlékezzünk, hogy a legtöbb “összetett” szénhidrát, amit fogyasztunk – mint a kenyér, zsömle, tészta - annyira nem is összetett. Többnyire inkább csak nagyon finomítottak, a szervezetben pedig úgy viselkednek, mint a cukor – ezért érdemes kerülni őket.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Plázs

Édesítés cukor nélkül

Ha cukrot nem, akkor mit? A fogyókúrában és a diétákban arra törekszünk, hogy megszokott ételeink, ízeink megmaradjanak akkor is, ha eredeti formában nem fogyaszthatjuk őket. A gyártók pedig törekednek olyan édesítőszer előállítására, ami hasonló ízt tud produkálni, mint a cukor - olvasható a Dietetika legfrissebb bejegyzésében.

hvg.hu Plázs

Befolyásolja döntésünket a vércukorszintünk

A vér glükózszintje befolyásolja az emberek döntéshozatali folyamatát; megfontoltabban választottak egy kísérletben azok, akiknek magasabb volt a vércukorszintjük - közölték amerikai kutatók a Psychological Science című szaklapban.